Bild
Nästa artikel
I Tyskland har det upptäckts att dieseldrivna Audi A8 med Euro 5-klassade motorer innehåller en mjukvara som sänker utsläppen av kväveoxider i testmiljö.

Dieselfusk i fler bilar från Audi

Nyheter

Tyska myndigheter säger sig ha funnit mjukvara som manipulerar utsläpp i ytterligare två Audi-motorer.

Dieselgate flammar upp igen efter att transportministeriet i Tyskland har upptäckt att fler Audibilar innehåller en programvara som upptäcker när fordonet befinner sig i testlabb och då sänker utsläppen av kväveoxider tillfälligt. Enligt nyhetsbyrån Reuters släpper de Euro 5-certifierade bilarna ut mer än dubbelt så mycket kväveoxider om ratten vrids mer än 15 grader. Fusket omfattar de treliters V8- och V6-motorer som sitter i Audi A8 byggd mellan 2009 till 2013. Det är drygt 24.000 fordon, varav 14.000 sålts på Audis hemmamarknad Tyskland. Transportministeriet har beordrat Audi att återkalla de berörda bilarna. Biltillverkaren svarar att man samarbetar till fullo och att mjukvaruuppdateringarna startar i juli.

Irene Bernald som är presschef på Audi i Sverige säger att det än så länge oklart om någon av de bilarna har sålts här:
– Vi känner ännu ej till om någon av dessa bilar finns i Sverige. Detta gäller alltså inte EA 189-motorerna. Åtgärden kommer att genomföras som en mjukvaruuppdatering som tar ca 30 minuter.

Hon berättar att Audi på egen hand systematiskt har undersökt olika motor- och växellådskombinationer i sina bilar och själva har rapporterat avvikelser man hittat till tyska transportstyrelsen KBA.
– Detta gäller A7 och A8 av årsmodell 2010 till 2013, i ett fåtal växellådsvarianter med Euro 5 V6 och V8 TDI-motorer. Orsaken till att gränsvärdena för kväveoxidutsläpp överskrids är att motorvarvtalet under vissa områden påverkas negativt av mjukvaran i växellådan, säger Irene Bernald.
 
Diskutera: Tror du att fler Audimodeller innehåller mjukvara som manipulerar utsläppen?

Kommentarer

#1
2017-06-02 11:26

Då gäller väl samma sak som för tidigare åtgärd VAG fuskat med för de mindre motorerna, dvs Audi-ägaren gör bäst i att vägra åtgärden för att slippa stå med en sämre bil. Även andrahandsvärdet för en icke-åtgärdad bil lär vara högre då en åtgärdad uppenbarligen verkar vara sämre (tappar vridmoment, hk, ökad risk för dyra reparationer osv).

#2
2017-06-02 11:27

Detta är inte klokt, men innan man bojkottar Vag så får man ju först se vilka andra biltillverkare som också fuskat. Jag tror inte vi sett slutet på detta fusk ännu.

#3
2017-06-02 11:39

#2 Hackenbush... korrekt, biltillverkarna verkar vilja göra dieselfusket till en riktig långresa och den resan lär nog inte ta slut förrän elbilarna i stort sett tagit över marknaden, och man minns dieseldriften och dåtidens biltillverkare som något trist, och hur illa saker kan gå. Man kan nog räkna med 10 år till innan mediabruset kring dieselfusket lagt sig och försvunnit in i historien.

#4
2017-06-02 11:48

BTW, sitter inte de här motorerna även i Porsche och någon VW-modell?

#6
2017-06-02 13:03

Det kvittar ju fullständigt för enskilda individer. Det är bara staten som påverkas av lägre skatteintäkter. Tagga ner.

#7
2017-06-02 13:12

Otroligt mycket tid och pengar haft lagts på att lura testerna. Tänk om dessa resurser lagts på att få ned utsläppen.

#8
2017-06-02 14:56

"Otroligt mycket tid och pengar haft lagts på att lura testerna"...ehh nä...läs texten man kollar bara rattvinkeln. Knappast en programmering som kräver mycket tid eller pengar.

Verkar inte som VAG själv har koll på vilka motorer som är manipulerade utan måste prova sig fram.

#9
2017-06-02 14:56

"Otroligt mycket tid och pengar haft lagts på att lura testerna"...ehh nä...läs texten man kollar bara rattvinkeln. Knappast en programmering som kräver mycket tid eller pengar.

Verkar inte som VAG själv har koll på vilka motorer som är manipulerade utan måste prova sig fram.

#10
2017-06-02 16:13

Varför skulle VW vara ensamma om fusket när Audi kommer från samma koncern?

#11
2017-06-02 19:00

''Audi på egen hand systematiskt har undersökt olika motor- och växellådskombinationer i sina bilar och själva har rapporterat avvikelser man hittat till tyska transportstyrelsen KBA''.
Det verkar som fuskande japaner som har lego tillverkat bilarna åt Audi.

#12
2017-06-02 19:43

Och så klagar folk på Trump för klimatavtalet, när Europa är etter värre med sitt dieselsvineri. Dubbelmoral är bara förnamnet!

#13
2017-06-02 20:17

Dags att syna Seat och Skoda...

#14
2017-06-02 20:34

Skall inte vi konsumenter sluta köpa produkter från VW koncernen nu. Varför tror de fuskande bilföretagen att de kan komma undan, jag blir så trött .....

#16
2017-06-02 21:53

Fusket är inget som drabbar köparen partikel och Optimus.
Mätningarna görs i laboratoriemiljö och fusket som sådant gäller endast där. Verkliga utsläpp är helt normala, varken bättre eller sämre.
Naturligtvis ska man inte, ens behöva fuska på det viset.
På 80-talet, alltså på Amazonernas tid med SU och Strombergförgasare fanns endast ett sätt att få en Volvo genom bilprovningens avgastest, det var genom att tanka bilen med så mycket förgasarsprit som möjligt (motsv dagens etanol).. Vid den tiden var jag polismästare. Jag gjorde precis som alla andra.

#17
2017-06-02 22:36

Om världens bilköpare hade råg i ryggen och tänkte rationellt skulle det vid det här laget inte gå att sälja en enda folka eller Audi för mer än femtusen spänn. Vi får lära oss att planeten håller på att gå under på grund av föroreningar och så fuskar detta företag medvetet. Hur kan någon stödja dessa fuskare?

#18
2017-06-02 22:49

#16 Santos... Det drabbar bilägaren så till vida att efterföljande "åtgärd" (ett ytterligare fusk -varför?) verkar försämra bilen.

#19
2017-06-02 23:41

Santos, du får verkligen ursäkta men hur i hela friden kan du säga att fusket INTE drabbar köparen. Om jag som köpare tror mig välja en miljösmart bil från VW koncernen så är det väl helt klart att det drabbar mig. Jag åker trots allt omkring med en bil som inte levererar det som jag köpte den för. Menar du att jag helt enkelt skall svälja fusket utan att blinka. Jag fattar verkligen inte vad du menar.

#20
2017-06-02 23:51

Jag bryr mig inte om det är höga utsläpp på min bil. Ni som vill köpa en sämre bil med "finare" utsläpp kan göra det.

Miljömuppar och skenheliga bilister är ju bara så grymt fascinerande. Köper en miljödiesel och sätter på 20-tummmare vilket driver upp förbrukningen långt över testnivåerna.

Bojkotta bäst ni vill. Ni är ju ändå inte någon som köper VAG-bilar. Fortsätt ni med att drömma och gnälla.

Ni förlorar noll och inget på avgasfusk oavsett vilket bilmärke det gäller. Fortsätt flyga och åka färja och ät importerade frukter, men gnäll som bara den när ett företag fuskar sig under en gräns för miljöbilsnivåer.

Patetiskt hyckleri ägnar ni er åt.

#21
2017-06-03 00:00

Nej Leif, det tror jag inte på. Åtgärdar man bilen enligt föreskrifterna uppfyller bilen de regler kunden har köpt den enligt.
Jo Optimus, bilen är lika miljösmart hur du än ser på det och levererar exakt vad du köpte den för, det oavsett om du väljer att lämna för omprogrammering eller ej.. Du kör väl inte vanligtvis i laboratoriemiljö?
Hoppa inte på att vänster bakljus slutar fungera efter uppgradering, bromsar kärvar, högre vägbuller, stumma säten eller dålig radiomottagning heller.

#22
2017-06-03 00:12

Santos, näe -vänster bakljus kommer inte trilla av när VAG läser in fuskåtgärden. Däremot verkar sånt här hända:
http://teknikensvarld.se/din-dieselgate-bil-kan-bli-bra-igen-aterstalls-...

#23
2017-06-03 09:05

AudiS4, jag håller med dig men samtidigt måste jag nog säga att vi måste hjälpas åt.. Hela världen måste ta ansvar och fixa miljöhotet. Det förekommer mycket hyckleri, och de rika i världen måste vägleda detta då dessa förbrukar mest energi som i slutändan skapar utsläpp. Problemet idag är att rädsla styr bilköp, kvinnor vill ha SUV i 2 tons klassen, inte för att de behöver det utifrån sina behov utan för att vara säker mot andra i trafiken. Men det är mycket hyckleri, egoism och rädsla som måste bekämpas.

#24
2017-06-03 10:59

Ja och världens 15 största transportfartyg, har högre utsläpp än alla bilar i hela världen.

Det är nog med att bestraffa bilism nu. Ta tag i de större miljöhoten först.

#25
2017-06-03 14:33

@Santos du eller jag har missuppfattat detta med laboratoriemiljö, som jag förstått VAGs fusk går bilen in i ett visst läge i laboratoriemiljö, vissa kriterier uppfylls, dessa utsläpp i denna miljö bygger sedan värdena på typningen av dessa bilar, alltså felaktiga värden. Bilen släpper ut mer i verkligheten än på papperet, NOx är det detta fusk rör sig om.

Har du förstått något som jag missat eller har du missat detta?

#26
2017-06-03 15:34

Att skylla på allt annat man inte ens knappt kan påverka är inte okej. Varje människa på jorden måste vidta åtgärder för att minska utsläppen, i precis allt man gör. Snål bil, kanske mindre kött, mindre flygresor. Att hela tiden hävda att något annat minsann släpper ut mer gör att vi aldrig kommer igång med att minska utsläppen.

#27
2017-06-03 16:55

Tyskarna, inte bara Audi, tänker på BMW också, borde kolla på fusket med sina hastighetsmätare också. Märkligt att många av de senaste årsmodellerna av Audi A4, A6 och BMW 3- och 5-serien tycks ha fel/fusk med sin hastighetsmätare. Tänker på att det verkar vara svårt för de som kör dessa bilar att hålla hastigheten, de flesta kör för fort. Borde kolla om de fuskar med hastighetsmätaren också. :-)
Verka gälla även de flesta s.k hantverkarbilarna också av olika fabrikat, likadant där. Där verkar det vara ett mer utbrett fuskande bland biltillverkarna. Där finns Renault, Peuguot och Citroen.

#28
2017-06-03 17:03

Hastighetsmätare är kalibrerade nedåt, alltså visar några kilometer per timme för lite. Min Skoda visar ca 5 km/h för lite vid 110 km/h mot vad GPS visar. Förr i tiden visste nog inte många detta och körde alltså lite för sakta. Men med större kunskap så gasar vi nog på mer!? Själv håller jag 115 km/h motorvägen enligt hastighetsmätaren.

#29
2017-06-03 17:15

Vargen, mitt inlägg var mer åt humorhållet och inget annat. Möjligtvis sarkastiskt.

#30
2017-06-03 17:54

Att relativisera är otroligt barnsligt. Bokstavligt. Självklart måste var och en ta ansvar för sin egen miljöpåverkan OAVSETT vad andra gör. Det är deras problem som de själva måste fundera över. Med tiden brukar människor förstå vad som gagnar dem och har andra då utgjort goda exempel så är väl det bara bra.

Jag är inte särskilt moraliskt upprörd över VW-gruppens fusk. Det hade förmodligen ändå varit bättre om dessa "fusk-bilar" fått rulla i USA istället för att ersättas med ännu sämre alternativ vilket jag tror sker. Amerikanerna går tillbaka till sina bensinbilar och släpper ut ännu mer CO2 än de hade gjort med "fusk-bilarna".

#31
2017-06-03 18:44

Vad blir godkänd svängradie när ratten vrids max 15 grader?

#32
2017-06-06 22:26

Att de nuvarande avgastesterna är bedrövligt utformade är jag knappast ensam om att ha konstaterat i flera år.
Att tillverkarna alltid kommer att fokusera mest på att klara tester än på att klara verkligheten är också något man får räkna med. Alla är inte lika framsynta och verklighetsanpassade som Volvo och framförallt Saab var.

Men att utnyttja de förskönande möjligheter som finns är en sak. Att medvetet gå in för att fuska, som VW gjort, är en annan.

En del kommentarer går ut på att andra skulle vara ännu mera. Ogrundade antaganden. "Men det vet man ju hur det är. Jodå! De är samma kålsupare hela högen!"
Eller för att döva det egna samvetet:
"Varför ska jag göra rätt när ingen annan gör det!"

#33
2017-06-08 14:30

Bättre att välja märken som går bort från diesel så mycket som möjligt. Så slipper man fusket, hybrid är ett bättre alternativ.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.