Bild
Nästa artikel
Volvo V90 blev tillsammans med S90 vanligast förekommande bland mars månads registreringar av nya bilar.

Dieseldyket planar ut

Nyheter

Branschorganisationen Bil Sweden ser att andelen nya dieselbilar verkar stabilisera sig och inte sjunka mer.

I mars 2018 utgjorde dieseldrivna bilar 41 procent av de sammanlagt 37.206 inregistrerade nya bilarna. Det visar branschorganisationen Bil Swedens sammanställning.

Efter att ha haft sin topp 2012 då 67 procent av de nya bilarna använde drivmedlet har dieseln sedan dess sjunkit stadigt. Men nu verkar det ha stabiliserat sig, enligt Bil Sweden.   
– Debatten kring dieselbilar behöver nyanseras. Alla nya dieselbilar uppfyller de strängare Euro 6-kraven och flertalet har även så kallad AdBlue teknik som reducerar kväveoxidutsläppen, säger Bil Swedens vd, Mattias Bergman. Han fortsätter:
– Dieselbilar är mycket energieffektiva och bidrar till att minska klimatpåverkan från vägtransporterna. Dessutom är de en dörröppnare för ökad användning av biodrivmedel. För att vi ska klara klimatmålen till år 2030 kommer dieselbilen att behövas.  

I mars månad var drygt 7 procent av alla nya bilar så kallade supermiljöbilar, med koldioxidutsläpp på max 50 gram per kilometer. Förra året var andelen 3,6 procent. Bil Sweden tippar på att den totala supermiljöbilsandelen kommer att hamna på 9 procent när 2018 summeras.

Ser man till topplistorna är Volvo fortsatt marknadsledande, följt av Volkswagen och Toyota. Populäraste bilmodell blev Volvo S90 och V90. På andra plats hamnade Volkswagen Golf och Volvo XC60 parkerade sig på bronsplats.Bland laddhybriderna och elbilarna leder Volkswagen Passat GTE.

Diskutera: Vad tycker du om statistiken?       
 

Supermiljöbilarnas 10-i-topp mars 2018

(Placering, modell, typ, antal registreringar)

1. Volkswagen Passat GTE, laddhybrid, 419 st.
2. Volvo XC60, laddhybrid, 307 st.
3. Nissan E-NV200, elbil, 250 st.
4. Kia Niro, laddhybrid, 213 st.
5. Mitsubishi Outlander, laddhybrid, 178 st.
6. Volvo V60, laddhybrid, 155 st.
7. Tesla Model S, elbil, 146.
8. Kia Optima, laddhybrid, 127 st.
9. Hyundai Ioniq, elbil, 114 st.
9. Volvo S90/V90, laddhybrid, 89 st.
10. Renault Zoe, elbil, 85 st.

 

 

Bilmärkenas 10-i-topp mars 2018

(Placering, märke, antal registreringar, marknadsandel)

1.Volvo: 8719 st, 23,1%
2. Volkswagen: 5340 st, 14,5%
3. Toyota: 2376 st, 6,4% 
4. Kia: 2130 st, 6,0%
5. Mercedes: 2027 st, 5,2% 
6. BMW: 1978 st, 5,5%
7. Skoda: 1757 st, 5,1% 
8. Audi: 1715 st, 5,1%
9. Nissan: 1364 st, 3,3%
10. Hyundai: 1157 st, 2,1%

Bilmodellernas 10-i-topp mars 2018

(Placering, modell, antal registreringar)

1. Volvo S/V90: 3504 st.
2. Volkswagen Golf: 2032 st. 
3. Volvo XC60: 2011 st. 
4. Volkswagen Passat: 1415 st.
5. Volvo S/V60: 1406 st.
6. Volkswagen Tiguan: 983 st.
7. Toyota Auris: 890 st.
8. Volvo V40: 612 st.
9. Nissan Qashqai: 675 st.
10. Skoda Octavia: 617 st.

Bil Sweden har i sin nyregistreringsstatistik för personbilar endast förstagångsregistreringar av bilar som tillverkats under de tre senaste åren. Direktimporterade bilar eller andra äldre bilar som registreras för första gången i Sverige ingår inte.

Kommentarer

#1
2018-04-04 12:52

Diesel bilen minskar klimatpåverkan, det påståendet hade varit helt korrekt om det vore så att folket inte köpt SUV och fyrhjulsdrift mm och slösat bort vinsten med diesel motor direkt. Allt fler bilar börja väga uppåt 2 ton (tex S90/V90) vilket gör att bilen tvingas mer eller mindre att köras på diesel.

#2
2018-04-04 13:02

Det är klart att dieseln behövs för alla suvar och speciellt tunga suvar och större bilar med 4wd för att förbrukningen skall hamna hyfsat bra.
Jag kör min octavia1,0tsi minst lika snålt som mina dieslar har tagit dom sista 15 åren, så snackar vi modern trecylindrig motor och lätt bil då är det bensin och kanske hybrid som gäller.
Ladd hybrid är väl nästa steg om man har laddnöjlighet hemma och om extra inköps slanten kan motiveras och om man orkar bråka med smutsiga sladden dagligen året om.

#3
2018-04-04 13:34

Skoda-logik: En Octavia bensin som drar 0.6 lpm har en bra förbrukning. Den behöver inte dra mindre och därför är diesel onödigt. En SUV diesel som drar 0.6 lpm har en dålig förbrukning för den skulle dra 0.9 lpm om den drevs av bensin ...
Man tar sig för pannan ...

#4
2018-04-04 13:39

Du glömde dock bort att octavia med diesel motor drar 0,4 liter/mil. Många verkar leva i villfarelsen att om en dieseldriven bil drar 0,6-0,8 liter/mil så är detta lågt, men det är katastrofalt dåligt och för mycket.

#5
2018-04-04 13:40

@Styggavargen, Exakt! Så varför är då inte diesel att föredra på en Octavia?

#6
2018-04-04 13:50

En Octavia med diesel drar mindre än bensinmotorn i samma bil.

Dessutom släpper den ut lägre halter av partiklar (som bidrar till livstidsförkortning i tätorterna) och den för inte med sig bensen - som orsakar leukemi hos folk.

Så är det något som skall väck så är det bensinmotorer.

MVH AL

#7
2018-04-04 13:53

Kör man på landet, och inte i stan så absolut funkar en octavia med diesel med väldigt låga utsläpp. Min poäng var mer att folk köper en bil, med högre energiförbrukning (typ en XC60) istället för en vanlig bil som tex Astra eller Octavia tex. Så utsläppen minskade knappt, tyvärr.

#8
2018-04-04 13:58

Vargen. Varför skulle man inte kunna köra en diesel i svensk tätort?

Förklara gärna det och berätta hur man skall förflytta sig istället.

MVH AL

#9
2018-04-04 14:11

A. L, kan du inte åka till USA och fråga hur de gör? Bensin driven bil kanske? elbil? Hybrid el/bensin/gas. Diesel vet du som jag inte är bra i städerna när alla kör runt i en dieseldriven bil...så snälla dra inte igång en diskussion som inte kan vinnas. Pest eller kolera anser jag, inget är bra av dem.. men många bilar i stor koncentration bör de inte vara dieseldrivna.

#10
2018-04-04 14:27

USA saknar koppling till svenska förhållanden Vargen. Men påståendet att vi inte kan åka diesel i tätorterna är gravt felaktigt. Vi gör det redan (70% av transporterna sker med diesel) och det går alldeles utmärkt. Vi har en bra och fin luftkvalitet i Sverige.

Det du har drabbats av är en massiv definformationskampanj. Den har ingen grund i vare sig mätningar eller i trafikmodellerna.

Och det bästa sättet för att kullkasta falsarierna är att man själv öppnar beräkningarna och litteraturen istället för att läsa rubriker. Då ser man att många påståenden om både dödsfall, luftkvalitet och diesel är helt grundlösa. Och jag är ganska övertygad om att samma sak gäller med växthusgaserna - även och trots att jag inte är lika insatt i den frågan.

MVH AL

#11
2018-04-04 14:51

Jag delar inte din mening, diesel är farligt och problemet med dålig luft i städerna är nog inte direkt överdrivet. Däremot sanktioner via miljö zoner har jag ingen åsikt om. Jag säger inte mer för jag vet att du aldrig kommer sluta förrän du fått rätt.

#12
2018-04-04 14:56

Vargen. Som jag skrev. Vi har inga problem med luftkvalitet i de svenska tätorterna idag, trots att vi reser med diesel. Där är remissvaren helt entydiga. Samma svar (från IVL) visar också att vi kommer nå miljömålen år 2030 oavsett vi har zoner och förbud eller inte.

Sedan är inget bra i tillräckligt höga koncentrationer. Det gäller både bensin, diesel eller ren eldrift. Men diesel är absolut inte värre än bensin. Det är faktiskt ett motsatt förhållande som råder.

MVH AL

#13
2018-04-04 14:56

AL= klimatförnekare?

#14
2018-04-04 15:03

Altea xl. Nej, jag tittar ut genom fönstret varje morgon och ser att klimatet ändrar sig beroende på årstid och vindförhållanden. Det går inte att neka till att klimatet ändrar sig både över tid som mellan olika tider på året.

Om klimatet däremot påverkas av växthusgaser är jag inte rätt person att uttala mig om. Poängen var att om rapporteringen om klimatförändringar innehåller motsvarande felaktigheter som den som präglat drevet mot diesel, så tappar jag tilltron till dess trovärdighet.

Att bara kalla kritiska röster för ett nedvärderande epitet som klimatförnekare visar att jag har delvis rätt i mitt antagande.

MVH AL

#15
2018-04-04 15:13

AL. Du är ju alltid så snabb att efterfråga källor när någon lägger fram kritik mot dig. Därför blir jag förvånad över att du antar att påståenden om växthusgaser är grundlösa. Jag tror att du vill att det ska vara så för att rättfärdiga din åsikt om diesel som klimatriiktigt bränsle. Det finns inga förbränningsmotorer som gynnar klimatet. Alla försämrar. Det enda riktiga sättet att bidra till bättre klimat ur bilperspektiv är att köra mindre bil.

#16
2018-04-04 15:15

@Altea xl, "klimatförnekare" existerar inte. Skeptiker till påståendet om ett förestående hot om utplånandet av allt liv på jorden på grund av mänskliga utsläpp av koldioxid, finns det däremot gott om. Jag själv inräknad!

#17
2018-04-04 15:26

Jag tror att de flesta känner till vad begreppet ”klimatförnekare” innebär.

#18
2018-04-04 15:26

Jag tror att de flesta känner till vad begreppet ”klimatförnekare” innebär.

#19
2018-04-04 15:26

Altea xl. Jag har fortfarande inte sagt att saker är grundlösa. Jag har enbart påtalat att rubrikerna i media och drevet mot dieseln som bränsle inte stämmer överens med de beräkningar som gjorts. Om media nu lyckas förvridna folk i fallet diesel finner jag det inte otroligt att motsvarande skeva bild också gäller klimatförändringarna och deras relation till mänsklig aktivitet.

Men visst. Konsumtion bidrar till miljöförstöring. Det gäller både med bensin som diesel.

MVH AL

#20
2018-04-04 15:31

Altea xl. Ja jag känner till vad klimatförnekare är för något och det är ett uttryck som går mot det vetenskapliga förhållningssättet. Om man inte klarar av kritik mot en teori annat än med raljans som svar så kommer den aldrig att kunna utvecklas. Då ägnar man sig åt religion.

MVH AL

#21
2018-04-04 15:32

Klimatförändringarna är här, och vad är orsaken då till att Svalbard har högre medeltemperatur och tjälen försvinner med snöskred och katastrofer som följd. Eller att barriär revet dör pga höga temperaturer. Eller som i år, det snöar i början av april i Skåne. Är allt detta normalt? Förnekar man detta, ja då tror jag förnekar allt tills det påverkar dig direkt, typ kanske missväxt och ingen mat på bordet. Diesel är inget vidare, och jag förstår inte varför man försöker få det att framstå som ett bättre bränsle än bensin? Kväveoxider är farligt, bara att googla det och läsa. Som alltid, ingen rök utan eld.

#22
2018-04-04 15:35

Heeeelt ot fick jag bidra till växthuseffekten lite idag med en xc40 t5. satan vad den gick den lille krabaten. synd bara att man inte avhöll sig från att försöka provsitta baksätet så man hade fått behålla det positiva intrycket.

#23
2018-04-04 15:35

AL#19: från #10: ”Då ser man att många påståenden om både dödsfall, luftkvalitet och diesel är helt grundlösa. Och jag är ganska övertygad om att samma sak gäller med växthusgaserna - även och trots att jag inte är lika insatt i den frågan.

MVH AL”

#24
2018-04-04 15:44

Al, klimatförnekare är ett begrepp som används för att beskriva tex Donald Trumps uppfattning om att USA kan strunta i vad stora delar av resten av världen anser är rimligt angående klimatets status.

#25
2018-04-04 16:16

Förskredet har gått men inte är det slut på raset än, den stora massan är trög, ett par vändor till om förbud och zoner och hela kakan släpper.

#26
2018-04-04 17:31

Ligger väl i deras intresse att säga just det. Diesel är dött, fakta.

#27
2018-04-04 17:50

Vi får väl se efter höstens val.
Ett visst parti som förespråkar förbud för det mesta som gäller motorfordon försvinner nog då och sedan är problemen med miljöbelastning borta!

#28
2018-04-04 22:23

Ta 3 fordon som kör runt i varsin bubbla lika stor som globen i Stockholm under 1 månad. En diesel, en bensinare och en elbil. Om det inte vore någon skillnad på dessa 3 fordon så skulle resultatet bli detsamma. Alltså rent, man kan andas och leva utan sjukdomar och i vissa fall död. Den ända som klarar detta är elbilen. Jorden är så pass stor att det kommer ta ett bra par fler år innan man får samma resultat som globen skulle påvisat på 1 månad. Lika bra att stanna nu och minimera det vetenskapen redan har visat.

#29
2018-04-04 18:56

AL/Swempa.
Jag argumenterar inget om utsläppen som jag har noll koll på.

Men jag har egen lång erfarenhet på vag 1,9tdi , 2,0tdi och sist 1,6 tdin och alla på 2wd och jag säger det att dieslarna har legat på ungefär samma förbrukning sedan 15 år tillbaka.
1,6an 2015/16 gick att snålköra under 0,4 om man körde riktigt försiktigt och hade ett bra års snitt på drygt 0,5 men sämst om man kör 65%stadskörning med kall motor och dålig rening.
1,0tsi tar i runda slängar lika mycket som dessa dieslar och jag har kört den på 0,42 några gånger vid extrem lugn semester körning men inga problem att köra ren landsväg under 0,5.
Som sagt har jag 0koll på utsläpp men att lägga dom extra pengar på min bil typ med 1,0tsi för att få en diesel är som att spola ner pengarna hävdar jag.
Alltid Maxad last eller husvagn eller om tveksamma 4wd för stadsbon är ett krav då är diesel det ända alternativet.
Men det finns många alternativ till diesel i dag men jag skulle aldrig acceptera en standard bil som drar upp mot litern i dag som vissa ändå köper.

#30
2018-04-04 19:10

Är det bara jag som undrar hur Nissan lyckats sälja 250 stycken E-NV200?

#31
2018-04-04 19:12

Vad lilla Sverige tycker kan ju vara viktigt men i Tyskland har försäljningen gått ner med 25% så vad satsar biltillverkarna på då. Knappast diesel. Även om dessa fordon går att få renare och det ska man så är marknaden globalt inte till diesels fördel.

#32
2018-04-04 19:32

Alternativet till en dieseldriven SUV är förmodligen en bensindriven, inte en mindre lättare bil. Intressant därför att läsa TV:s aktuella provkörning av en bensindriven VW Tiguan 180 TSI GT. Jämfört med dieselvarianten har den sämre körbarhet, sämre förbrukningssiffra (+25%), högre CO2-utsläpp. NOx ligger på 38 mg/km för 180 TSI och för en motsvarande 2.0 TDI på 190 hk ligger NOx på 39,4 mg/km. Svårt att välja...

#33
2018-04-04 19:39

Styggavargen #21 och Altea xl #24, avseende klimatförändringarna och växthuseffekten så är Diesel klart att föredra före bensin. Så det är bra att folk fortsätter köpa Dieselbilar i stället för bensin.

Kväveoxider från flygplan bidrar mycket till växthuseffekten pga att de släpps ut i övre troposfären där de bildar ozon. Jag har inte hört att kväveoxid från bilar skulle utgöra ett problem i växthussammanhang. Däremot blir det marknära ozon från bilarna, vilket inte är hälsosamt i höga koncentrationer. Men både Diesel och bensin ger kväveoxider. Med Eu6C så blir det dock ganska lite.

Styggavargen, du skrev "Klimatförändringarna är här, och vad är orsaken då till att Svalbard har högre medeltemperatur och tjälen försvinner med snöskred och katastrofer som följd. Eller att barriär revet dör pga höga temperaturer. Eller som i år, det snöar i början av april i Skåne. Är allt detta normalt?"

Svaret är att det faktiskt är helt normalt. Klimatet på den här planeten har aldrig varit konstant. Det förändras ganska mycket hela tiden. Senaste 2 miljoner åren har vi haft istider med c:a 100000 års intervaller. För bara några tusen år sedan var det flera grader varmare här än vad det är nu (enligt klimatforskarna). För c:a 10 år sedan när en glaciär i svenska fjällen smälte undan, vilket uppmärksammades mycket i media, så hittade man fosil från skog som växte där innan den glaciären växte till.

Högst sannolikt bidrar människan till uppvärmningen av planeten, men det är fortfarande oklart hur mycket av den förändring vi ser som beror på människan och hur mycket som är naturlig variation. Det finns mängder med cykler i luftströmmar, havsströmmar, jordaxelns vobblande (nutation), jordens avstånd till solen etc. Beroende på cykel så varierar de i längd från några år till 100 000 år. Vi lever ungefär 100 år och temperaturmätningar har gjorts och dokumenterats i 150 år.

#34
2018-04-04 19:44

Saslam, #31, biltillverkarna satsar på det kunderna efterfrågar. Ja, i Tyskland har Dieselförsäljningen procentuellt minskat mycket mer än i Sverige, men försäljningen av bensinbilar har i Tyskland ökat lika mycket som Dieselförsäljningen minskat.

#35
2018-04-04 19:56

Med lite eftertanke så förstår man att det är en trend med SUV och att dess popularitet kommer inte att bestå i all evighet.
Frågan är vad den yngre generationen kommer att föredra. SUV? Det är inte säkert...

#36
2018-04-04 20:12

Jag hoppas och tror att mindre bilar som är anpassade till var och ens situation och behov blir det som gäller i framtiden. De flesta klarar sig med en bil i golfstorlek eller mindre. Vid enstaka tillfällen då det behövs ett större fordon kan man hyra eller låna. I Sverige har alltid stora bilar dominerat, kanske pga de inhemska tillverkarna. Förhoppningsvis kommer stora bilar att bli dyrare att köpa och äga i framtiden. De behövs inte i den omfattningen som idag. SUV:ar är miljösvin och oftast helt onödiga.

#37
2018-04-04 21:12

Jag tror att elbilar kommer kanske inte bli succé men åtminstone säljas mer av när priserna går ner. Jag tror folk är trötta på att lägga massa pengar på bränsle och service.
Kanske därför leasing är populärt? Man slipper bekymra sig så jävla mycket. Med elbilar är det kanske likaså, mindre bekymmer.
Tror dock större bilar kommer fortsätta sälja bra, främst på grund av tjänstebilsalternativet.
Egentligen tycker jag säkerhetsargumentet för större bil faller lite. Visst är det säkrare med större bil men utgår man från att man ska krocka? När man promenerar på stan har man väl inte en hjälm ifall något ska hända...

#38
2018-04-04 21:20

Nu är det ju leveranstid på alla bilar så vänta och se, tror det kommer sjunka mer än idag

#39
2018-04-04 21:32

Typ 2 miljoner Passat TSI på blocket årsmodell 11-15...

#40
2018-04-04 23:41

Dieslarnas dödsstöt kommer än snabbare när man kommer att bry sig om utsläppen från tillsatsvärmarna.
Vad släpper dom ut?
Bilens utsläpp kommer att vara just bilens totala,all included.

#41
2018-04-05 07:35

#21 ,har nu Suven varit i farten igen, gjort så att det snöar i Skåne i April, wow det har ju aldrig hänt tidigare ?? Hur kan man få sälja sådana monster, dessutom finns dom även i diesel. Nej nu är det mycket snack o liten verkstad igen av vissa personer. Tycker det är väldigt oseriöst att snacka miljö, när man sen själv inte hjälper till.

#42
2018-04-05 08:46

Reinhard.
Det är intressant det du säger om värmarna .
Det är väl väldigt konstigt att det inte finns någon spec på vad dom släpper ut.
Det skulle också vara intressant att se händelseförloppet på en diesel bil och jämfört med en bensin bil under hela uppvärmningsförloppet från tex minus 10 grader till driftstemperstur(90grader)
Och en bil med bränslevärmare.
Och en bil med 300w 230v defa.

Denna bistra vinter när det snackats i fikarummet så har 7av10 bilar som är långt ifrån driftstemperstur när dom parkerar på jobbet och då har många typ körning i 5-10 km i stadsmiljö utan nämnvärd landsväg.
Inte många som vet eller tänker så långt.

Min värmare gör att jag har drifts temp efter nån minut.
Ja det skulle vara kul att veta alla drifts exempel.

#43
2018-04-05 09:26

Anledningen att värmarna är orenade är inte för att det inte går att rena dem utan för att det inte finns något krav att rena dem. Precis som anledningen till att bilar inte klarar uttsläppsgränserna vid verklig körning är inte för att det inte går, utan för att kravet bara funnits att de ska klara gränserna enligt NEDC i labb.
Man kan inte sätta gränser å ena sidan och döma å andra sidan. Konsekvens och tydlighet från myndigheter är vad som krävs för att få en fungerade och hållbar bilindustri.

#44
2018-04-05 09:28

Rallykalle73, på vilket sätt tycker du att jag inte hjälper till? Det är inte jag som köper en onödig SUV och onödig fyrhjulsdrift på bilen, jag köper en snål bil som har lite utsläpp och låg skatt. Men hela mitt bostadsområde har fyllts på med SUV, bilar som garanterat drar mer än de gamla bilarna och som har högre utsläppsvärde och högre skatt. Grannens XC60 vet jag drar 0,75 liter/mil (diesel). Så snälla hoppa inte på mig. Sedan förstår jag inte att högt insteg i en bil blivit viktigare än att ha en bil som belastar miljön mindre. SUV är helt onödigt egentligen, det är min slutsats då vi inte knappt hade några i Sverige bara för 15-20 år sedan. Jag är helt säker på att det handlar om rädslan av att inte vara säker, därför köper man en stor bil och tung bil (SUV).

#45
2018-04-05 09:39

Rallykalle73, hur vet du vilka som hjälper till?

#46
2018-04-05 10:05

Styggavargen är något så udda som en klimathotsalarmist som ogillar diesel. Mycket märkligt!

#47
2018-04-05 10:33

En klimatförnekare som talar sig varm över förnybart är också ganska udda.

#48
2018-04-05 10:43

Jag förnekar inte att vi har klimat.

#49
2018-04-05 10:50

Swemba, nu är du lite orättvis. Jag hatar inte diesel men information runt diesel och kväveoxider mm är otroligt luddig och hur vi skall kunna sänka utsläppen när dieseln används på fel sätt. Att möjliggöra att köra SUV tack vare diesel är helt fel väg att gå. Jag argumenterar för att bliar måste bli mer energieffektiva, inte tvärtom som nu med SUV trenden. Kan diesel använda på vägen mot mindre utsläpp, må så vara. Men det lär bli som USA, när SUV tagit över bryr man snart inte om den går på bensin eller diesel. Man måste tvunget ha SUV!? Varför funkar inte vanliga bilar längre???

#50
2018-04-05 10:58

Jag är nog en av dem som inte riktigt förstått mig på detta med SUV, visst jag köper högt insteg och att man sitter högre. Däremot finns flertalet vanliga bilar med ett utmärkt insteg, och att sitta högre tycker jag ger en lastbils/busskänsla bakom ratten. Tycker också att körupplevelsen blir lidande, med en mer sävlig och oprecis gång. Struttiga köregenskaper som du inte får i en vanlig kombi eller sedan. Den där stadiga känslan som en större kombi eller sedan kan inge får du aldrig eller ytterst sällan med en suv.

#51
2018-04-05 11:06

Jag håller med, en otäckt busskänsla och sämre vägegenskaper. Men det bottnar i rädslan, kör du inte SUV är du inte säker. Varför skulle man vilja ha en klumpig bil som drar mer och lastar mindre som man inte kan tvätta taket på? Det är inte logiskt.

#52
2018-04-05 11:09

Vargen, du skriver själv i en annan tråd att prio ett för dig är driftsäkerhet samt ekonomi. Var tog miljön vägen ? Nej, skriva i ett forum är en sak, leva upp till det är en annan. Tror inte ett dugg på att du är bättre än oss andra.

#53
2018-04-05 11:11

Klimatförnekare är numera ett vedertaget begrepp: "Klimatskepticism eller klimatförnekelse är skepsis mot en eller flera vanliga vetenskapliga eller politiska uppfattningar relaterade till att klimatförändringar orsakade av människan."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Klimatskepticism

#54
2018-04-05 12:18

Vargen (#21). Det din förenklade argumentation missar är att även om vi inte åker diesel så kommer vi istället resa på ett alternativt sätt - med följden att sammansättningen av olika utsläpp ändras. Bensin (istället för diesel) medför då - såsom hos din Skoda - att vi får höjda koncentrationer av förbränningspartiklar (som i sig är mer toxiska för befolkningen än NOx -där man inte ens kunnat visa på tydliga samband). När du väljer att se vårt trafiksystem och utsläppen som ett icke-nollsummespel förenklar du därför både diskussionen som perspektivet.

I Oslo - där man just testade att förbjuda diesel - fick man den effekten. Folk åkte med bensinbilar istället och utsläppen av NOx påverkades inte ö.h.t.

MVH AL

#55
2018-04-05 11:13

Busskänsla, sämre vägegenskaper vilken SUV har du kört ? På bana kanske det märks av, men inte i vanlig bilkörning. Ologiskt för dig, men logiskt för många andra. Hur svårt kan det vara att fatta ?

#56
2018-04-05 11:18

Pinjong. Har du aldrig funderat över om det råder samma desinformation i fallet förändring av klimatet som vi kunnat se hos dieselbilarna?

Angående klimatförnekare är det uppenbarligen en politisk term, därav dess tämligen antiintellektuella perspektiv. Att tilldela kritiker värdenedsättande epitet istället för att bemöta dem i sak främjar inte debatten. Dessutom är det ovetenskapligt.

MVH AL

#57
2018-04-05 11:44

A.L: Det finns ett antal politiska agendor som förvirrar folk när det gäller klimatförändringarna. Därför måste var och en söka vedertagna vetenskapliga källor och på riktigt sätta sig in i sambanden mellan växtgasackumulering i atmosfären och påverkan på klimatet. De politiska övertonerna kan vi gärna slippa.

#58
2018-04-05 12:45

Rallykalle73, varför tror du jag är bättre än någon annan? Jag förmedlar bara vad jag ser och vad min åsikt är. Jag försöker göra mitt bästa för miljön, och det är svårt idag att göra rätt val. När det kommer till en bil som skall transportera mig ifrån A till B tycker jag det borde vara uppenbart och enkelt att förstå att bilen skall vara så miljövänlig som möjligt utifrån sina behov. Ur denna synvinkel tycker jag det är otroligt ologiskt att alla plötsligt skall köpa en SUV!? Vad är vitsen om bilen inte är utrymmesmässigt effektiv, eller har lägre förbrukning osv. Tycker det är omdömmeslöst av folk att idag köpa SUV när vi som mest måste sänka utsläppen. Jag tycker det är lika illa att man köper en större bil än vad man behöver (typ en A6 istället för en A4). Till slut blir själva grejen med att folk köpt på sig för stora och tunga bilar ett problem i sig självt, vem vågar då köpa en lätt och snål bil? Om du frågar mig, och ber mig köpa en Polo för att jag skall spara på miljön när du själv kommer körandes i en Q7 SUV begär du för mycket. Jag skall spara på miljön och dö när vi krockar? Det handlar om solidaritet också!

#59
2018-04-05 12:46

"Klimatförnekare" och "Klimatförändring" är just sådana begrepp sprungna ur politiska agendor för att förvirra. Att begreppet fått en sida på wikipedia gör det inte mer rätt.
Tidigare pratade man om Global uppvärmning. När det var svårt att se någon nämnvärd uppvärmning bytte man terminologi. Att klimatet förändras är svårt att argumentera emot. Det har det alltid gjort. Det är också svårt för allmänheten att skilja på väder och klimat, vilket gör begreppet än mer tacksamt då i princip alla väderfenomen kan rubriceras som klimatförändringar. Det ser vi inte minst i den här tråden. Epitetet "klimatförnekare" blir då följaktligen någon som förnekar något som är självklart - att klimatet förändras (och har så alltid gjort). Vem vid sina sinnes fulla bruk vill kallas för klimatförnekare? Knappast någon och allra minst forskare! Därför är det lättare att hålla med än att vara emot. Smart! Politiskt!
Den här typen av retorik genomsyrar i princip alla ämnen i dagens debattklimat. Polarisering och demonisering. Svart eller vitt!
Det är skadar både demokratin och vetenskapen.

#60
2018-04-05 13:33

Kia tillbaks på 4:e plats efter sitt ryck i slutet av året, registrerades många bilar på julafton :)

#61
2018-04-05 13:54

Åter igen Vargen, det är din synpunkt. Många delar ej den. Det finns ju bilar idag som är betydligt bättre för miljön än din Octavia. Och om miljön är så viktig för dig spelar väl priset ingen roll ? Det blir liksom ej trovärdigt, när du tjatar om dåliga Suvar. Jobba för ICA, men handlar på COOP ( kanske en dålig jämförelse ) vad liknar det. Sen svarade du ej på varför prio ett var driftsäkerhet o ekonomi vid bilköp. Borde inte prio ett för dig vara miljö ?

#62
2018-04-05 14:09

Men nu sker ju en förändring som gör att bilköpare kanske tänker till och inte köper för stor bil med höga utsläpp. De nya skatterna börjar ju snart att gälla och det är inga små höjningar.

#63
2018-04-05 15:16

Rallykalle73, Miljö kommer långt upp, men jag vill inte lägga hur mycket pengar som helst på en vanlig bil. Octavia har jag funnit som en bra bruksbil med låga utsläpp och lagom stor.

#64
2018-04-05 15:24

Dieseldrivna bilar gynnades väldigt mycket när förra ändringen drevs igenom och politiker trodde naivt att miljömässigt skulle det göras stora vinster. Tyvärr brann vinsterna upp med större och tyngre bilar och utsläppen sänktes inte. Precis som bostadsmarknaden finns det ett osynligt tak som folk låter sin helium ballong flyga upp till så att den slår i taket. Utrymmet uppstår inte för förbättringar, utan äts direkt upp. Många gånger mäts allt i pengar och vad folk är beredda på att lägga. Diesel gav utrymme för att köra SUV utan större kostnader som man redan var van med. Skatt och bränsle kostnaden var densamma som förut med en mindre bensin driven bil.

#65
2018-04-05 15:38

Jag hoppas och tror att klimatforskare inte bryr sig ett dugg om klimatförnekarna. Problemet är när de (klimatförnekarna) får politisk makt så som skett i den våg av populism som svept över världen och börjar strypa forskningsanslag (t ex NASA's) eller försöker hindra publiceringen av mätdata som upplevs gå emot deras ideologi. Politiker är sällan kunskapssökare utan snarare maktsökare. Lämna därför forskningen åt dem som förstår att bedriva den för mänsklighetens bästa.

#66
2018-04-05 16:05

Vargen. Fortfarande har utsläppen sjunkit över tid. Det finns faktiskt inte en endaste komponent som inte har minskat. Är det inte dags med lite faktakoll nu istället för att driva samma tjatiga agenda i var och varannan tråd?

MVH AL

#67
2018-04-05 16:11

Pinjong. Jag har absolut inget emot en faktabaserad debatt. Vad jag däremot tycker är besvärande är när man frångår fakta och istället övergår i att tillskriva folk egenskaper och uppfattningar istället för att förstå folks kritik. Utan möjlighet att ifrågasätta kan ju aldrig befintliga resultat omprövas och förbättras.

Så när du skriver att du hoppas " att klimatforskare inte bryr sig ett dugg om klimatförnekarna" så gör du bara oss alla en björntjänst. Utan kritik ingen förbättring!

MVH AL

#68
2018-04-05 16:10

Vargen är genuint faktaresistent så hoppas inte på för mycket A.L. Tycker det är rätt fascinerande hur han kan haka upp sig otroligt på en biltyp som till 99 % gör samma sak som alla andra bilar men råkar vara tio centimeter högre. Dramatiken är inte helt lätt att begripa. Sportbilar och andra onyttigheter passerar okommenterade men SUV'ar (vad det nu är) kommer att innebära slutet för vår jord.

#69
2018-04-05 17:33

A.L: Klimatforskarna publicerar sina resultat som sedan följs upp av "peers" med motsvarande kunskaper. Någon kritik från klimatförnekare behövs inte överhuvudtaget.

#70
2018-04-05 17:17

Kricko, jämför en V60 (112) med en XC60 (148). Det skiljer stort mellan SUV och vanliga bilar. Siffrorna inom parentes är koldioxidutsläpp. Med dessa siffror inser man att utsläppen kunde antagligen minska uppåt 40% om folk valde bort SUV. Många lever i villfarelsen att det bara skiljer 10-20 cm i höjd mm, men förbrukningen ökar markant med ökad vikt och luftmotstånd. Visst, är man nöjd över att den gamla bilen hade marginellt högre utsläpp och nöjer sig med ett par procent då kan jag hålla med dig. Men vi missar chansen att sänka utsläppen rejält tack vare SUV.

#71
2018-04-05 17:47

Jag kör själv inte diesei, men tror ändå på en framtid för dieselmotorn.
Det är den som snabbast kommer att kunna anpassas till biobränsle.
Och blanda inte ihop klimat och närmiljö, om Sverige kunde stoppa ALLA utsläpp, dvs även från industri och hushåll, skulle minskningen vara mindre än Kinas ökning under några månader.

#72
2018-04-05 18:15

Jadu MSO, stöttning mha tillsatsvärmare är en intressant fråga,dessa kommer snart belysas då som du själv säger att många bilar inte kommer upp i temp innan resan ens är slut.
Ofta körs då tillsatsvärmaren hela färden,orenat och ospecat.
Snart kommer nog fokus på bilens totala utsläpp,inte en dag försent

#73
2018-04-05 18:21

Ja Vargen en xc60 har större förbrukning och utsläpp än en v60. Skillnaden i vad du kan transportera i dem är dock ännu större. Min Kodiaq är i princip en högbyggd variant av din älskade Octavia och betydligt rymligare utan att ockupera onödig yta (7 säten är väl fler än 5? 800 liter last mer än 600?) samt därtill i mitt tycke betydligt bekvämare. Vilken bil man väljer är skit samma - ett val att avstå från bilen kan möjligen göra skillnad i koldioxidhänseende.

#74
2018-04-05 18:32

Bränsledrivna värmare, förbränning utan kompression och med fri andning - alltså som ett spritkök eller att grilla, med en förbrukning på drygt 2dl per timme. Tror (usch, låter som Vargen då) kanske inte att det direkt är någon större miljöskandal på gång.

#75
2018-04-05 18:58

Kricko, vad skall jag till 7 säten till? eller 200 liter mer än de nuvarande 600 som jag i princip aldrig använt upp till 100% av!? Hur många har mer än 3 barn? (snittet i Sverige är 1.9 barn). Bränsledrivna brännare vet jag inget om, och har ingen åsikt mer än att det såklart inte låter bra om utsläppen de genererar överstiger nyttan med mindre utsläpp när man kör. Vilken bil man väljer är inte "skit samma"... det påverkar stort, speciellt när många bilar får högre utsläpp. Klart jag inte bryr mig om att EN person likt kungen åker XC90.... men när alla gör det blir det stora problem med högre utsläpp.

#76
2018-04-05 19:04

Aha,ja grillning är kanske lika illa som tillsatsvärmaren.

http://feber.se/vetenskap/art/252537/hamburgare_en_miljfara/

#77
2018-04-05 19:08

Styggavargen,låter förbränning utan rening och dessutom ospeciferade utsläpp som något vettigt.
Som Kricko upplyste med att jämföra tillsatsvärmaren med grillning så låter det ju än värre ,om detta nu är korrekt.

#78
2018-04-05 19:40

Hmm, och guess what, det finns faktiskt villor som värms upp på samma sätt - och med tyngre oljor som bränsle... Hur kan detta vara tillåtet...

#79
2018-04-05 19:48

Vargen, jag har ingen aning om hur stor bil du behöver (antagligen ingen alls, det är ytterst få som faktiskt måste använda bil) men du påstår hela tiden att SUV är obekväma och utrymmesineffektiva. Bekvämlighet kan man ha olika uppfattning om men utrymmet är rena gojjan. En högre och fyrkantigare bil har större användbar volym på samma yta. Du kanske inte behöver sju säten men det kanske andra gör, och därmed slipper man köra med två bilar? Har frågat dig förut, utan svar, varför du inte hetsar mot bilar som är tvåsitsiga för sett till tansportnyttan är de rimligen helt förkastliga? Och att åka ensam i bil borde ur miljösynpunkt vara tokförbjudet?

#80
2018-04-05 20:36

Men du menar alltså att utsläppen från brännarna kan likställas med grillning Kricko?
Husvärmning...nu gäller det bilar va.
Eller har du ändrat uppfattning om detta kanske?

#81
2018-04-05 20:53

Inte helt perfekt liknelse, erkännes Reinhard - finns ju rätt många varianter på grillning. Men inte helt fel heller, en gasolgrill har en liknande förbränning utan kompression och med fri tillgång till syre. Alltså begränsat med andra restprodukter förutom koldioxid - som inte är toxiskt annat än i mycket höga koncentrationer. Däremot är en villapanna väldigt relevant som jämförelse, i princip samma aggregat fast mkt större och elakare bränsle. De mkt begränsade mängder bränsle som bränns i våra värmare har i princip ingen miljöpåverkan alls utan bidrar till att avgasreningen blir effektiv mycket fortare.

#82
2018-04-05 21:14

Kricko. Du är en av få som har en utrymmes effektiv suv om du nu inte redan visste det.

Bränslevärmaren går inte vara utan om man vant sig.
Skrattar varje dag när folk står på tomgången i 5minuter var och varannan morgon och skrapar rutorna och kryper in i kyltermosen.

Och det är otroligt att det inte finns papper på värmarnas utsläpp men jag tror och inbillar mig att verkningsgraden är hyfsat bra då avgaserna är ganska sval.

#83
2018-04-05 21:35

Ok,då menade du inte riktigt vad som kom i text då Kricko.
Men vart kan du påvisa ditt sista påstående då,vart kan man se utsläppsnivåerna på tillsatsvärmare?

#84
2018-04-05 21:59

Kricko skrev.
De mkt begränsade mängder bränsle som bränns i våra värmare och har i princip ingen miljöpåverkan alls utan bidrar till att
Avgasreningen blir effektiv mycket fortare.

Jag tror det är sanningen men om det blir plus eller minus på utsläppen kan nog ingen säga då förmodligen ingen mätat.

#85
2018-04-05 22:06

Ur ett globalt miljöperspektiv är det intressanta hur mycket utsläpp det blir från tillverkning av alla komponenterna, transport av komponenterna till bilmonteringsfabriken, monteringen av bilen, transport av bilen från monteringsfabriken till kund, utsläpp under användning av bilen och utsläpp pga produktion och transport av drivmedel. Jag har inga siffror på hur stor andel av detta som utsläppen från användningen av bilen utgör, men jag gissar att det ur detta totala perspektivet inte gör någon nämnvärd skillnad om bilen drivs av bensin, Diesel, eller el.

Lokalt däremot blir dock luften bättre om alla har ren eldrift, eller ingen bil alls.

#86
2018-04-05 23:11

rnilson
Eller om man vill dra det riktigt långt...för tillverkning av stål behövs malm som ska brytas i gruvor som använder maskiner av stål som behöver malm som ska brytas i gruvor vilket behöver gruvarbetare som åker till gruvan i bilar som tillverkas i stål som behöver malm som bryts i gruvor...

#87
2018-04-06 08:32

Man kan förmoda att lokala utsläppen ingår i de globala utsläppen...?

#88
2018-04-06 09:03

Kricko, vi ger ett konkret exempel så förstår du mig bättre. Tex någon köper en Peugeot 3008 istället för 308. Eller en Peugeot 2008 istället för 208. Eller en Nissan quashqui istället för en opel astra. Normala bilar där det finns motsvarande SUV i samma storleks klass och lastutrymme. Ja då slutar det med att du höjt dina utsläpp med 20-40% relativt om folk valt den vanliga personbils modellen. Vad är vitsen? En riktigt stor SUV som tex XC90 ser jag ha större existens berättigande, ty det finns ingen vanlig personbil som matchar utrymmet. Men det är rätt lätt att genomskåda, ställ en Insignia eller motsvarande stor personbil bredvid en XC90 så borde det inte vara svårt att lista ut vilken som lastar mest. Detta är denna jämförelse man måste göra. Och först då borde du inse att 9/10 SUV är rent onödig, inga verkliga behov finns som inte en vanlig personbil klarar av att uppfylla.

#89
2018-04-06 10:43

Vargen, vad släpper din Octavia ut ?

#90
2018-04-06 13:26

@Styggavargen, men på vilket sätt är lastutrymmet på något sätt relevant som måttstock? Det du inte förstår och troligtvis aldrig komer att förstå, är att människor väljer bilar utifrån olika kriterier. Ditt val är inte rätt val för alla.

#91
2018-04-06 13:35

Nej det tycks inte gå in att vi värderar olika saker i vårt bilval.

Det är därför som man inte kan sitta hemma på sin kammare och tala om för andra vilken bil de "behöver" lika lite som att man kan stå utanför mataffären och tala om för folk att de skall köpa kött istället för kyckling.

MVH AL

#92
2018-04-06 15:15

Jag håller med A.L. om att specifika pekpinnar såsom biltyp knappast kommer att medföra någon förändring. Däremot behöver vi alla lära oss något om vilket koldioxidavtryck vårt eget hushåll avsätter och vilka steg vi kan ta för att eventuellt åstadkomma förändring. Tar vi inte frivilligt dessa steg så kommer förmodligen förbud och restriktioner bli vanliga framöver. Det är så mycket tristare.

#93
2018-04-06 15:27

AL
Men även matbutiken kan styra om vår konsumtion genom att ta bort varor. Tex är (i princip) alla bananer ekologiska numera. Om du som kunde absolut vill ha andra bananer blir det svårt att hitta sådana. Eller vad gäller närproducerad kött eller importerad kött.

Vad gäller dieselbilar så kanske bilfirman i framtiden inte ens säljer sådana oavsett regelverk eller zoner.

#94
2018-04-06 15:27

Dubbel

#95
2018-04-06 16:01

Jag förstår i så fall inte vilka kriterier folk köper en bil utifrån om inte lastutrymme skulle spela roll? Varför köper man en SUV istället för en bil? Bara man sitter högt så spelar utrymme och miljöbelastning ingen roll? Jag resonerar logiskt, jämför för och nackdelar och försöker få så många fördelar som möjligt. Men visst, överbevisa att mina tankar och funderingar är fel. Har jag fel, förväntar jag att det snart blir en trend med SUV cyklar, som är tyngre med mindre paket hållare som kräver mer benmuskler för att drivas framåt. De bör vara lite högre och ha några centimeter högre markfrigång.

#96
2018-04-06 16:16

@Styggavargen, Har du hellt missat konceptet Mountainbikes? Terrängcyklar helt utan både pakethållare och stänkskärmar. Trögtrampade är de också.

Jag förstår dock fortfarande inte varför du inte köpt en Skoda Fabia diesel, eller en Dacia Sandero. Pengarna du sparade hade du kunnat plantera regnskog för.

Är det inte lite paradoxalt att du för ett korståg mot SUV och diesel när en BMW X5 30d släpper ut mindre koldioxid än din Skoda Octavia?

#97
2018-04-06 17:11

Sist jag kollade en X5:a du beskriver låg den på 180 gram, min Octavia på 115 gram. Det innebär att den SUV du pratar om släpper ut hela 50% mer. Jag kan köra tre st octavia samtidigt som två SUV (X5) på samma utsläppsnivå! Detta är vad jag talar om, utsläppen skenar iväg med SUV. De riktiga utsläppen vågar jag inte ens snacka om, i verkligheten skiljer det nog ännu mer till nackdel SUV.

#98
2018-04-06 18:39

Vargen. Ja du har som vanligt misserabelt dålig koll. En Octavia har ju inte i närheten av X5:ans prestanda.

Sedan finns 5 i versioner som ger 49 gr/km. Man kan alltså köra nästan tre X5:or på en skitig Octavia.

MVH AL

#99
2018-04-06 18:43

Pinjong. Ja sådan information finns ju redan när man väljer bilen. I alla fall med avsikt på den rörliga delen.

Axa. Det är efterfrågan som styr. Vad någon politiker sedan tycker kan aldrig ersätta individens nyttopreferenser

MVH AL

#100
2018-04-06 19:20

@Styggavargen, som klimathotstroende tankar du självklart HVO100 i din X5, eller åtminstone Preem Evo Diesel. Därmed är koldioxidutsläppen nära noll eller hälften.
Hur gör du med din Octavia?

#101
2018-04-06 19:59

AL
Det är ju det jag menar. Att människors ökade miljömedvetenhet kommer göra att rena bränslebilar kommer minska. Till slut kommer ju en del bilfirmor inte ens ta in sådana bilar.
Och egentligen spelar det ingen roll hur det ser ut med miljöpåverkan från bränslebilar. När marknaden bestämt sig så...det har större effekt än reglering.

Men, det går ju även politiskt att påverka marknaden oavsett nyttopreferenser. Etanolen var ju sådant exempel. Eller införandet av krav på vinterdäck...

#102
2018-04-06 20:37

Swemba, bara för att du samlar upp fett och omvandlar detta till diesel som i sin tur generar koldioxidutsläpp förändrar inget. Fortfarande tillförs mer koldioxid till atmosfären. Även om många tror det är klimatneutralt så är det inte så (det tar tid för träd att växa, skövlar vi så tar du dessutom bort träd som tar upp koldioxid) . Dessutom måste utsläppen ned med minst 7-8% per år för att klara målen. Vi är långtifrån dessa siffror. Vidhåller du att alla skall köra en diesel SUV på två ton lär utsläppen inte minska. Energi användningen måste ner rejält, varje människa på jorden måste minska sina egna utsläpp med upp till 85% för att klara av det. Personligen tror jag det är kört om inte människor på allvar inser hur illa det är ställt.

#103
2018-04-07 10:15

@Styggavargen, Bra, lägg då din energi på att slåss mot avskogningen i stället för SUV så kanske det blir någon mätbar effekt.

#104
2018-04-07 12:09

2/3 av alla bilar på blocket från 2012 är diesel. Dyket har precis börjat.

#105
2018-04-07 12:26

Men ungefär 2/3 av bilar som såldes 2012 var förmodligen dieselbilar. Så om man nu söker just på årsmodell 2012 på Blocket så borde det råda samma förhållande.

#106
2018-04-07 14:50

Passa på och köp en diesel billigt nu om du vill byta upp dig. I övrigt håller jag med pinjong, många nyare bilar var diesel och ganska logiskt att dessa som nu säljs begagnade. Men jag tycker priserna, speciellt på Volvo med diesel motorer är lågt prissatta.

#107
2018-04-07 14:58

Man ska köra en hybrid istället för diesel. Hur svårt är det att förstå, lägre förbrukning och lägre utsläpp vid en verklig jämförelse. Sedan blir det helelektriskt i olika former, hur svårt kan det också vara att förstå.

#108
2018-04-07 15:23

Du verkar ju inte förstå själv eftersom du kör diesel.

#109
2018-04-07 15:42

Shogun (#107). På vilket sätt förändrar sig utsläppen och tillhörande exponering på befolkningen kopplat till hybrid? Har du räknat på det och med vilken hybrid i så fall och enligt vilken metodik? Redovisa gärna så vi kan förstå dig bättre!

MVH AL

#110
2018-04-07 17:53

Shogun vilseleder och försöker få med Toyota på hybrid-tåget, men det som Toyota kallar hybrid är inte hybrid i dagens mening.
När man pratar hybrid så pratar man PHEV och nyttan är tydlig - utsläppsfritt där det behövs.
Hybrid ala Toyota (HSD) tillför absolut ingenting då den i praktiken bara är en vanlig bensinbil med förbrukning som en diesel.

#111
2018-04-07 18:29

Ja jag tror att det vore bra om Shogun kan förtydliga vad han menar med hybrid och hur denna tänkta lösning påverkar sammansättningen av luftföroreningar i både tätort som på landsort.

Mig veterligen når vi i princip miljömålen oavsett fordonstyp. Men Shogun kanske har annan information?

MVH AL

#112
2018-04-07 18:57

Finns det någon bra sida som förklarar de olika typerna av hybrid?
Själv tycker jag att GTE är intressant men är det dålig eller bra hybrid?

#114
2018-04-08 14:58

Det var dock inte svaret på min fråga Shogun. Artikeln du hänvisar till tar ju upp växthusgaser. Det diskussionerna handlar om här rör övriga utsläpp. Frågan är alltså hur hybriderna påverkar dessa i Sverige.

Läs gärna IVL:s rapporter i frågan. Där finns både modeller och data att tillgå.

MVH AL

#115
2018-04-08 17:10

Dessutom handlade DN's artikel om genomsnittliga Co2-utsläpp för hela fordonsflottan.
Frågan är om det verkligen är hybridernas förtjänst, eller om det helt enkelt bara handlar om Toyotas tråkiga modellprogram helt utan prestandamodeller ...

#116
2018-04-09 06:10

Du besvarar frågan Swemba. Toyota har en annan storleksfördelning och ett lägre effektuttag än flertalet konkurrenter.

Den typen av olikheter har man dock inte tagit hänsyn till i jämförelsen, trots att vägda tal är en grundläggande del av en korrekt genomförd analys. Och det lär inte vara många som orkar sitta och räkna om det så att störvariablerna elimineras.

Detta då sådana subtiliteter inte skapar några rubriker.

MVH AL

#117
2018-04-09 06:59

Halmstrån igen....patetiskt att läsa. Hybrid är överlägset diesel.

#118
2018-04-09 09:22

Nej Shogun. Det kallas för matematik. Ta reda på vad det är och återkom.

MVH AL

#119
2018-04-09 22:30

Jag säger det igen. Efter 20 år med diesel.
Så otroligt härligt det är att starta motorn och bara varvräknaren rörs och bilen drar iväg ljudlöst och helt utan diesel knatter i kupén.
Och dessutom nästan till dieselförbrukning.

#120
2018-04-09 22:42

Men dina begagnade KVD-bilar med multum på mätarna och äldre VW-teknik kanske vem som helst gärna skulle glömma oavsett vilken modern bil som ersatte.

#121
2018-04-10 07:26

Pinjong Ja ingen sörjer gammla bilar även om dom fungerat bra men jag saknar inte den sista nya tdi dieseln 15/16 heller även om den gick bra och billigt.
Diesel och stadstrafik och svensk vargavinter är en tveksam kombination.
En modern bensinare är kanske inte det optimalaste i stadstrafik heller i smällkalla vintern men den går i alla fall tyst och silkeslent

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.