Nästa artikel
Detta väntar svenska VW-ägare
Nyheter

Detta väntar svenska VW-ägare

Publicerad 2 oktober 2015
När Volkswagen ska återkalla och åtgärda 224 746 bilar i Sverige gäller det att det inte skapas ett nytt fel. I så fall kan ägarna till utpekade dieselbilar komma med skadeståndskrav.
Det är inte nog med att själva återkallelserna och den tekniska processen i sig kostar miljardtals kronor för Volkswagen-koncernen. Samtidigt har VW att brottas med yttre hot om stämningar och skadestånd från myndigheter, företag och privatpersoner.
 
Här hemma kan drabbade bilägare åberopa konsumentköplagen. Ägarna med manipulerad mjukvara i sina bilar har fått fel vara levererad och de som har gjort sina affärer de senaste tre åren kan begära skadestånd.
 
– Eftersom Volkswagen gått ut med att de ska avhjälpa felet måste ägarna först avvakta vad resultatet blir av det, säger Konsumentverkets jurist Ulf Stefansson till Vi Bilägare.  Om inte bilarna återställs enligt specifikationen blir det mycket allvarligt. Då har Volkswagen skapat ett nytt fel.
 
Enligt Konsumentköplagen ska ägarna i sådana här fall inte drabbas av extra kostnader, och här har Volkswagen lovat att hyrbilar ska ställas till förfogande, men några uppgifter om ersättning för resekostnader till och från verkstäderna har ännu inte preciserats.
 
Generellt är det ägarna som har upp till tre år gamla bilar som har störst möjligheter att hävda sin rätt. Annars finns det en preskriptionstid på upp till tio år om det går att påvisa att säljaren stått för ”grov vårdslöshet och i strid mot tro och heder”.
 
– Troligtvis går det inte som kund att åberopa det eftersom säljarna rimligtvis har agerat i god tro, säger Ulf Stefansson.
 
Farhågorna om fallande andrahandsvärden, och eventuell kompensation från Volkswagen, blir aktuellt först när resultatet av den tekniska lösningen fastställs.  Om inte ägarna drabbas av högre bränslenota och sämre körbarhet kommer förmodligen inte heller andrahandsvärdena att påverkas speciellt mycket.
 
Kan en ägare kräva att få bilköpet hävt?
– Inte om inte förändringen medfört en väsentlig betydelse för ägaren av miljöskäl eller av körbarhetsskäl, säger Ulf Stefansson.
 
Det allra värsta scenariot är om Volkswagen skulle gå i konkurs. Då har ägarna inte längre någon motpart att vända sig till.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-10-02 11:55
Schuckert

Ny registreringsbesiktning?
I och med att bilen är förändrad tekniskt i motorn borde väl denna behöva göra en registreringsbesiktning? Lite som när man monterar en dragkrok i efterhand.

#2 • Uppdaterat: 2015-10-02 12:12
Reverend Benny

Vad jag vet så behöver man inte göra en registreringsbesikning vid montage av dragkrok.
Känns som lite väl vilda spekulationer just nu, VW går i KK, registreringsbeskingning osv. Vi vet ju inte ännu vad deras lösning består av.

#3 • Uppdaterat: 2015-10-02 12:36
McTar

Är det inte en oskyldig EU6 motor på bilden?

#4 • Uppdaterat: 2015-10-02 12:39
Gäst (ej verifierad)

Ja vad händer om bilarna efter uppgraderingen tappat 15-20 % effekt och samtidigt drar klart mer diesel?

Att det blir någon nivå av försämring är nog de flesta överens om men hur stor den blir återstår ju att se. Här finns det ju olika teorier från folk som begriper sig på såna här komplexa saker till skillnad från oss "raketforskare" som spekulerar här t ex ;-)

Men, i värsta fall så blir bilarna markant sämre och de skadestånd som VW då får betala lär bli så gigantiska att det skulle kunna gå hur illa som helst för dom. Nu hoppas och tror jag inte att så blir fallet men iaf så lär de 60 miljarder man avsatt för detta problem inte räcka långt. Och hur räknar man in den enorma prestige-förlusten som nu befläckar VW för lång tid framöver?

Som sagt; största skandalen inom bilindustrin i modern tid. Och Winterkorn visste inget och får en fallskärm på en halv miljard. Jojo, dra den om Rödluvan istället...

#5 • Uppdaterat: 2015-10-02 15:06
Raphael

Tittar vi på hur Euro 6 bilar fungerar så finns det definitivt teknik som sänker utsläppen, och även de Euro 6 bilar som släpper ut för mycket (som Volvo) så släpper de fortfarande ut mindre än Euro 5...
http://teknikensvarld.se/volvo-dieselmotor-samst-vid-utslappstest-196393/

Tester visar även att SCR är en fungerande teknik (selektiv katalysator i kombination med additiv). Volkswagen, Citroën med flera klarar testet och de kör lite olika varianter av SCR med additiv. (Citroën kör det ihop med partikelfiltret med additiv, Volkswagen har självgenererande partikelfilter utan additiv). Det finns alltså teknik som fungerar, så jag håller inte med om att det är dieseln det är fel på utan det handlar om att använda rätt teknik.

Sedan kan givetvis Volkswagen genom mjukvara sänka sina utsläpp för Euro 5 bilarna så de håller sig inom lagen, däremot är det frågetecken om kunderna gillar den lösningen eftersom det kan ge en sämre kördynamik och högre förbrukning. Igen - detta innebär inte att det är fel på dieseln som teknologi, utan det handlar om att använda rätt teknik och Volkswagen - med premiumambitioner - valde en billig lösning...

Början på slutet för dieseln? Det tror jag knappast, inte mer än det är för bensin. Och med B30-diesel (30 procent biodiesel RME) så minskar utsläppen ytterligare på grund av högre syreinnehåll och därmed mer effektiv förbränning. Och så kan vi gå upp mot B100...

#6 • Uppdaterat: 2015-10-02 15:08
Raphael

Jaspen, som jag har förstått det kommer återkallningen att vara obligatorisk. Dvs man får inte vägra lämna in bilen på åtgärd, en bil som inte lämnas in för åtgärd kommer troligen få körförbud. Åtgärden är ett krav för att uppfylla typgodkännandet.

#7 • Uppdaterat: 2015-10-02 15:12
RobertSt2

Jag håller med "Japsen", finns ingen anledning att lämna in bilen. Miljöbov? Skyll inte på mig! Skyll på VW!
Går bilen bra, så, "don't fix it if it aint broken". Går den taskigt? Lämna in den och stäm skiten ur VW!

#8 • Uppdaterat: 2015-10-02 15:12
RobertSt2

Jag håller med "Japsen", finns ingen anledning att lämna in bilen. Miljöbov? Skyll inte på mig! Skyll på VW!
Går bilen bra, så, "don't fix it if it aint broken". Går den taskigt? Lämna in den och stäm skiten ur VW!

#9 • Uppdaterat: 2015-10-02 15:15
BMW_4ME

Håller med tidigare inlägg. Varför lämna in bilen och riskera att få högre förbrukning eller andra problem. Bilägarna kan väl inte tvingas göra uppgradering av programvaran.

#a • Uppdaterat: 2015-10-02 15:40
Peter E

Tänk om det är så att bilen går bättre efter mjukvaruuppdateringen??
Vad gör ägarna då?
Stämmer VW för att bilen inte går som vid köpet?
Vad gör myndigheterna? "Detta fordon hade 140 hk vid registreringstillfället, nu har fordonet 155 hk...ajabaja VW"
Jaja, vi får nog se/höra tids nog. :-)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.