Bild
Nästa artikel
Infiniti QX30.
Infiniti Q30.
Infiniti Q60.
Infiniti QX60.

Definitivt besked: Inget Infiniti i Sverige

Nyheter

Nissan lite tjusigare bilmärke Infiniti har tidigare varit på väg till Sverige men nu står det definitivt klart att de planerna går i graven.

Det var 2008 som Nissan meddelade att finbilsmärket Infiniti skulle komma till Sverige och att Hedin Bil skulle stå för försäljningen.

Satsningen rann dock ut i sanden. Några Infiniti hittade hit men det var via importfirmor eller privatimport.

Samtidigt har Infiniti funnits representerat i andra europeiska länder – men nu är det också slut med det.

Från och med 2020 ska märket dra sig tillbaka från Västeuropa för att i stället satsa på Kina och USA, meddelade Infiniti på onsdagen.

Beskedet innebär att modellerna Q30 och QX30 slutar att tillverkas i Nissans fabrik i engelska Sunderland.

Diskutera: Hade Infiniti funkat i Sverige?

Kommentarer

#1
2019-03-13 12:39

Tur det

#2
2019-03-13 13:33

Infinity tycker jag är ett märke med en mer spännande design än japanska tillverkare brukar erbjuda, jag beklagar att de drar sig bort från Europa. Jag tror svenska köpare är för konservativa för Infinity.

#3
2019-03-13 14:25

Väldigt få sörjer över detta besked.

#4
2019-03-13 15:23

Har inte Hedins Bil tillräckligt mycket att hålla reda på med alla nuvarande märken och modeller?

#5
2019-03-13 18:17

Raphael: Infiniti. Inte Infinity. Latin. :)

#6
2019-03-13 18:24

Om jag skulle bli sugen på Infinity och Hedin bil sålde dem skulle jag sluta att vara sugen.

#7
2019-03-13 18:51

Infinity är ett högtalarmärke, Infiniti är ett bilmärke.

#8
2019-03-13 19:37

Här byggs Infiniti Q30 i Sunderland, UK https://www.youtube.com/watch?v=NS3ILr8Jdn8

#9
2019-03-13 21:45

Tobo: Jag är allergisk mot felstavningar. Och så stavade jag fel. Tack! Din tillrättavisning uppskattas.

#10
2019-03-13 21:49

Jag tycker att Q30 är snygg, och tråkigt att den aldrig kom till Sverige. De svepande linjerna och akterns ovanliga skärning ger en mer skulpterad och tydligare premiumkänsla än de tyska märkenas linjalritade former. Inredningen känns dock mer japansk trist, men går att få med alcantra i panelen.

#11
2019-03-14 00:53

Tycker också det är synd att inte Infiniti kommer hit, snygga bilar i mina ögon. Tyvärr har väl inte kvaliten varit i paritet med Lexus vad man läst, men snygga har de varit. Enligt mig kan man gärna plocka bort märke som Audi istället, Infiniti lockar betydligt mer utseendemässigt. Tror nog märket kunnat funka här i Sverige.

#12
2019-03-14 05:58

Snygg:)

#13
2019-03-14 08:45

Märket har inte blivit någon framgång i Europa, och nu med Brexit i antågande så reducerar Nissan sin verksamhet i Storbritannien. Det blir för dyrt att exportera dem till EU. Jag förstår att de hellre vill satsa på andra marknader.

#14
2019-03-14 15:42

Infiniti istället för en Nissan är väl som en Renault istället för en Dacia

#15
2019-03-14 19:21

Jag vet givetvis att Infinity var ett högtalarmärke, jag minns mycket väl Kappa-modellerna och den fantastiska EMIT-R för diskanten. Men märket idag lever bara kvar som ett varumärke för bilhögtalare från asien. Harman lyckades inte förvalta märket bra. De satsade mer på JBL som de också äger.

#16
2019-03-14 20:47

Synd att ett märke/koncern som Nissan/Infiniti skulle bli beblandat med fransk bilindustri, kvaliten har sjunkit markant, tyvärr.

#17
2019-03-14 21:57

Det är ett klokt beslut att ta bort Inofiniti från Europa. Helst borde alla andra märken än tyskar tas bort. Tyska bilar är bäst, så varför ska det finnas andra märken i Europa? Finns ingen som helst poäng med det.

#18
2019-03-15 01:01

Shogun, tyska bilar är bäst.

#19
2019-03-16 14:11

Shogun, en Infiniti med HVO (ja Infiniti har eller hade dieslar i Europa) har lägre utsläpp av CO2 än din RAV4. För HVO är klimatneutralt. Vilket biodrivmedel var din RAV4 certifierad för sa du?

#20
2019-03-16 15:30

Infiniti gör utmärkta bilar, ett klart snyggare och bättre alternativ än Lexus. Jag försvarar gärna märket Infiniti mot Shoguns angrepp. Tråkigt att de lämnar Europa men Brexit ställer till det för Nissan som har fabriker där.

#21
2019-03-16 17:10

Finns ingen HVO att tanka på de flesta mackar i Sverige, så där föll det argumentet med en gång. Diesel är en återvändsgränd. Därför lämnar Infiniti Europamarknaden.

#22
2019-03-16 18:22

Shogun, HVO finns att tanka på fler mackar än du tror och känner till. Du menar att det beror på diesel att Infiniti lämnar Europa? Nu har Inifiniti även andra drivlinor och de är stora i USA, där man inte kör diesel. Så mej jag förstår inte hur du tänker där.

Men Brexit gör det dyrare att exportera från Storbritannien till EU så jag förstår att Nissan lägger ner sin produktion.

#23
2019-03-16 20:52

Ytterst få personer kommer att sörja märkets frånfall från Europa. En blingad Nissan med en premium-prislapp funkar inte här...

Nissan -märket självt har också i mina ögon ett ytterst litet existensberättigande numera. Leaf är den enda modellen som är relevant i dagens hårda konkurrens.

#24
2019-03-16 21:41

Rålle, fast Qashqai är fortfarande storsäljare i Europa! Och snart kommer nya Juke.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.