Bild
Nästa artikel

De är sämst på att följa hastighetsregler

Nyheter

En ny studie fokuserar på hur väl yrkesförare kör enligt gällande hastighet.

Försäkringsbolaget Folksam studerade i somras regelefterlevnaden hos förare inom branscherna taxi, återvinning, bud, transport- och logistik, bygg- och anläggning, livsmedel, färdtjänst och buss. 

Mätningarna gjordes i Uppsala och Stockholm, därför var också SL-bussar från Stockholms lokaltrafik med i studien. Folksam mätte hastigheten på 4315 fordon med företagsloggor. Det visade sig att de största fartsyndarna finns bland taxiförarna. I snitt gjordes 73 procent hastighetsöverträdelser av denna yrkesgrupp. 

Återvinningsföretag hade 71 procent överträdelser följt av bud-, transport- och logistikföretag med 70 procent överträdelser. Bäst på att följa hastighetsföreskrifterna var bussföretag (40 procent) samt lokaltrafikbussarna i Stockholm (38 procent). 

Sett till alla branscher var 57 procent av observationerna fortkörningar – en andel som har ökat sedan mätningarna gjordes förra gången 2017. Då var siffran 53 procent. I snitt körde yrkesförarna 7 kilometer i timmen för fort. Fyra av fem observerade yrkesförare följde inte gällande hastighet på 40-vägar och sju av tio körde för fort på vägar skyltade med 30 kilometer i timmen. 

– Att det är så vanligt förekommande med fortkörning i 30- och 40-zoner är extra allvarligt. Vägar med låga hastigheter ligger ofta nära områden där många oskyddade och särskilt utsatta trafikanter befinner sig, som till exempel skolbarn, säger Emma Engström, forskare, Folksam.


Diskutera: Hur väl upplever du att yrkesförare följer hastighetsreglerna?
 
Hastighetsöverträdelser branschvis

(Genomsnittlig andel överträdelser per hastighetsbegränsning i km/tim. Uppmätt på vägar med gällande hastighet på mellan 30-100 km/tim)

Taxi: 73%
Återvinning: 71%
Bud, transport- och logistik: 70%
Bygg- och anläggning: 65%
Livsmedel: 61%
Färdtjänst: 53%
Buss: 40%
SL-buss: 38%

Kommentarer

#1
2018-09-04 09:55

Jag tror aldrig jag sett en tung lastbil köra för fort. Inte ens i det glesbefolkade norrländska inlandet. Det är ganska fascinerande med tanke på hur mycket tid de spenderar bakom ratten och att de lever på leveranserna.
Det motsatta gäller budbilar och hantverksbilar ...

#2
2018-09-04 10:19

Det är inte så konstigt. Trafiken är idag den enda fungerande tidsmaskinen. Kör fortare än lagligt och du "spar in" ett antal minuter.

Att taxi är värst är ett resultat av kundernas önskemål. De som åker taxi är ofta stressade och vill att det ska gå undan. Att köra för fort blir då en del av taxis konkurrenskraft. Som taxipassagerare vet man vilka bolag som "ligger på lite extra" och väljer det.

Övriga yrkeschaufförer har ofta tidspressande scheman. Chaufförernas chefer upphandlar transportavtal som i stort sett tvingar chaufförerna att köra för fort om de ska hinna leverera och dessutom ha tid med raster och lunch mm. Om chaufförerna påpekar något finns det alltid någon annan som kan göra jobbet.

Det är lätt att klanka ner på chaufförerna. Visst är det alltid individen som avgör sitt handlande men i detta fall sker det genom stor påverkan från kunder och chefer. Så länge dessa inte ändrar sig kommer fortkörningen att fortsätta.

#3
2018-09-04 10:51

"Swemba: Är du sann.. Vart bor du? Enligt min erfarenhet är det regel, snarare än undantag att yrkestrafik (då främst lastbilar av olika slag) håller högre hastighet än tillåtet. Så, en eloge till chaufförer inom tung trafik i ditt område måste man ju säga =)

#4
2018-09-04 10:57

Jag kan hålla med att på innergatorna i villaområden så kör sopbilarna som om de vore formel1-racers...

#5
2018-09-04 12:20

lastbilschaufförer vet inte vad hastighetsbegränsning är för något.

#6
2018-09-04 14:42

@swemba och starclass. Jo även de tunga lastbilarna med ibland fulla släp är väldigt många gånger usla på att hålla hastighetsgränserna. I Stockholm håller de i stort sett aldrig gränserna på 70-sträckor om det är fritt. De kör utan vidare om om det är flerfilig väg och landar kring 80-85 (speciellt det sista är ju tokigt eftersom de väl överhuvudtaget får köra 80 som fortast om inte jag missat någon regeländring?). Är det enkelfil så lägger de sig några meter bakom utan att fundera det minsta på något så fånigt som reaktions- och bromssträcka.

#7
2018-09-04 16:36

Taxi är tvingade att köra för fort för att överleva. Jo, så är det. Ytterligare en effekt som vart efter avregleringen.
För många bilar, för låg lönsamhet = föraren måste hinna med fler körningar.
Bilen ligger länge i långa köer som nästan står still, måste sen gasa på lite där det går. Inget konstigt med det. Sen finns det ju alltid rötägg som kör vårdslöst och det är ju inte alls bra. Att köra 20 km för fort på en bred fin väg med en bil som är byggd för att gå 250 km/h och en chaufför som kanske kör mer än 10000 mil/år känns inte så farligt.

#8
.
2018-09-04 16:41

Du är härmed inbjuden att åka med adzam. Jag kör lastbil och du får faktiskt gärna visa mig var jag kör för fort.

#9
.
2018-09-04 16:45

Nu kör jag sällan i Stockholm men du ser nog enbart undantagen johafor.

#10
2018-09-04 16:48

Tja,........jag kör också för fort men aldrig på 30-40-50-60-70-vägar. På 110-väg går det 10-15 över och jag blir konstant omkörd av allt från gamla rostiga saabar med trasig belysning till volvos senaste modeller. BMW och Audi sticker inte ut.
Men ni gott folk, ni kör väl aldrig för fort;)

#11
2018-09-04 17:28

Trots att taxi mm tvingas köra "för fort" så är de sällan inblandade i några olyckor. Man kan köra betydligt fortare än tillåtet utan minsta förhöjda risk på många platser. Det är inte en trafiksäkerhetsfråga. Men hastighetsgränserna är för lågt satta av politiska skäl.

#12
2018-09-04 18:36

När cyklister inte följer trafikreglerna är det personer som inte kan tänka.
När bilister inte följer trafikreglerna är det fel på lagstiftningen.

http://www.vibilagare.se/nyheter/simulator-ska-visa-hur-cyklister-tanker

#13
2018-09-04 18:45

Taxi inte är inblandade i olyckor?
Eftersom jag ofta står på P-platsen, E4:an norr om Stockholm så finns en och annan sop... Taxiförare och de kör som de stulit bilen och inte allt för sällan så är det en taxi med om det blir flerbilskrockar.
Långtradare på landsvägen och 30-70 på skylten? Inte en chans och gärna 3 meter bakom, ingen höjdare!

#14
1
2018-09-04 18:54

57 % av yrkesförarna klarar alltså inte av sitt jobb.

#15
2018-09-04 19:00

De klarar väl av jobbet hur bra som helst. Vad spelar det för roll att de kör 7 km/h över hastighetsgränserna? Påverkar det utförande av deras jobb? Jobbar de för snabbt tycker du? De ska slöa lite mer på jobbet?

#16
2018-09-04 20:53

Nog kör lastbilschaufförer för fort och som nån nämnde - blir dom tvingad att hålla hastigheten för att t ex en personbil ligger före som gör just detta så är det inte ovanligt med 3 m-lucka till bilen framför. Det tycks vara så att lastbilarnas hastighetsbegränsning ligger runt 85 km/t i GPS-fart och det håller man gärna på t ex 80-vägar. Och är det 80 så är det väl trots allt den begränsningen som gäller även om man inte får fortkörningsböter för 85 km/t.

#17
2018-09-04 22:02

Jag har flera bekanta som är yrkesutövare inom trafik, min högaktade hustru är en utav dessa. Jag är dessutom själv en flitig milslukare.
Kan omöjligt instämma i era låga uppfattning om yrkesfolket på våra vägar med gedigen svensk fortbildning.
Jag gissar att minst hälften av ni som kommenterar här kör som kråkor (någon syndare måste det ju vara, och det brukar va de som skriker mest).

#18
2018-09-05 01:42

För att klargöra så är tunga lastbilar inom EU spärrade på verkliga 90 km/ tim. och deras hastighetsmätare visar alltid rätt.

Lastbilschaufförer och speciellt de som kör med släp och är utländska, är de s k yrkesförare som jag upplever kör mest för fort och dessutom aggressivast om man tar hänsyn till deras storlek och hur farliga de är för en bilist att krocka med. Avståndsbedömningen brukar vara lika med noll och de ligger gärna högst några få meter bakom, trots att man själv som bilist håller högsta lagliga hastighet enligt gps och de gör omkörningar trots mötande trafik och prejar mer eller mindre ut andra fordon på vägrenen på båda sidor.

Mitt förslag är att samtliga tunga lastbilar med släp, spärras på 80 km/ tim. som är högsta tillåtna hastighet i Sverige för dessa ekipage, istället för som nu 90 km/ tim. Upphandlare av transporttjänster borde kräva att lastbilen med släp inte kan gå fortare än 80 km/ tim. Att det än idag finns åkerier även i Sverige som fortfarande inte verkar ha förstått att rätt hastighet sparar både utsläpp, pengar och höjer trafiksäkerheten, är häpnadsväckande. Som åkeriägare skadar det inte med mer insikt i hur ens fordon framförs på vägen innan man drar klagovisor i media över bristande lönsamhet.

#19
2018-09-05 07:01

Papi, nu finns väldigt stor andel "yrkeschaufförer" i trafiken som inte har den gedigna svenska utbildningen och som kör som om de kör på Accord. Om du inte ser att det är oändligt många yrkeschaufförer som kör illa så tror jag det är dags för en synundersökning.
Däremot undrar jag hur kråkor kör? Hört talas om prästens lilla, men han körde inget vidare, det håller jag med om...

#20
2018-09-05 08:13

Jag tror säkert att det finns yrkeschaufförer som följer reglerna, men de som inte gör det märks.
Hastighetsgränser finns av många olika orsaker på olika ställen. Det är dock aldrig så att de är satta för att man inte håller sig kvar på vägen om man kör lite fortare.
Högre fart ger mer utsläpp vilket inte minst visas av att folk inte når de uppgivna siffrorna på bränsleförbrukning.
Högre fart ger mer buller.
Högre fart än tillåten ger ett större spann av hastigheter mellan långsammaste och snabbaste trafikant och därmed ökade svårigheter att bedöma andras fart.

Jo, det händer att jag kör för fort. Jag har faktiskt fått böter för det för bara 18 år sen.

#21
2018-09-05 08:51

@ASK #12: Om man läser Cyklistbloggen så är det infrastrukturens fel att cyklisterna inte följer trafikreglerna.

#22
2018-09-05 09:50

Det ligger nog mycket i vad Tolling skriver. Jag delar helt klart uppfattningen om att yrkesförare ofta missköter sig i trafiken på olika sätt. Bältesanvändningen är bland mycket annat väldigt dålig bland dessa trafikanter. Det är idag en mycket pressad tillvaro för många yrkeschaufförer. Lastbilsbranschen har problemet med lastbilschaufförer som har minst sagt besvärliga arbetsvillkor.
Att lastbilar inte går över 90 km/h är inte helt sant (som John skriver) åtminstone inte i nerförsbacke. Var på en trafikolycka på E4 vid Vårby backe (Huddinge) för några år sedan. En finsk trailerchaufför som var på väg från Finland till Halmstad med stora tunga järnplåtar på ca 1,5 x 3 m och en större motorbåt hade gjort en undanmanöver med häftig inbromsning från det mittersta körfältet till det yttersta varpå hela lasten förskjutits och kättingar brustit. Det låg säkert över 10 plåtar över hela den 6 filiga vägbanan. Klockan var runt 10 så värsta morgontrafiken var över men ändå mycket trafik. Det var rena turen att ingen bil hade träffats och klyvts på mitten. Det framgick av lastbilens färdskrivare att den varit uppe i 97 km/h när olyckan inträffade. Chauffören som känt att han hade tight att hinna till Halmstad i tid med båten (vars skrov sprack) blev rapporterad för grov vårdslöshet i trafik och självklart av med körkortet. Hela motorvägen var tvungen att stängas av under ca 2 timmar tills plåtarna var borta från vägen. Sådana här stopp i Stockholmstrafiken för med sig väldiga kostnader för hela samhället.

#23
2018-09-05 19:44

Farbror Blå #22: Att den finska lastbilen gick fortare än 90 km/ tim. berodde högst sannolikt på att hastighetsregulatorn inte fungerade som den skulle och/ eller p g a nedförsbacke (hastigheter på över 100 km/ tim. är möjliga vid frikoppling).

#24
2018-09-06 08:40

Jag har många erfarenheter i år om lastbilschaufförer som gör vansinniga omkörningar där både mötande och omkörda får bromsa hårt och väja kraftigt , detta var på 80 sträcka där vi höll 75 och bilköer i båda riktningarna . och på denna manöver tjänade lastbilen 10 sekunder på en sträcka av 5 mil.
i övrigt kan man aldrig numera hålla hastighetsbegränsningen utan en massa farliga omkörningar

#25
2018-09-06 14:28

Kör inte extremt mycket men ca 4000 mil om året ger en viss uppfattning om läget och förändringar. Tycker inte generellet att lasbilaar kör för fort. Däreomt är dom inte vägens riddare längre. Alla är inte buffliga men det förekommer. Taxi, ja dom har alltid gått lite fortare än vanliga bilar. Den "yrkeskategori" som kör fortas, mest vårdslöst och beter sig sämst hävdar jag är tjänstebil förarna! De som fått utt en ny Volvo, Passat, BMW eller Merca ,dom är de värsta att visa upp vilka fartresurser det i nya fina bilen! "Kolla mig!!Jag har tjänste bil" Vroom... På god andra plats kommer hantverkarna. Jösses vad dom körm en ändå kommer dom aldrig i tid?
Generallisering? Ja kanske, men väldigt när sanning!

#26
2018-09-07 06:51

varför lastbilschaufförer alltid kör för fort vet dom nog inte själva.. det är därför dom är lastbilschaufförer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.