Bild
Nästa artikel

Data ska göra halkbekämpningen effektivare

Nyheter

VTI har utvecklat ett system som samkör olika former av data för att förutse vart det kommer bli halt.

Systemet samkör väderprognoser med information om trafikläget och data direkt från bilar som kör ute på vägarna, som ger information om väglaget via det halksystem som sitter i moderna bilar. Detta ska ge den bästa rutten för saltbilarna att ta samt räkna ut hur mycket salt som ska läggas ut, rapporterar Sveriges Radio.

– Vi har tagit fram ett system för att kunna förutsätta när och var det ska bli halt. Istället för att chauffören kör sin bestämda runda, så får man en prognos som är bestämd efter senaste information om prognosen för vägen. Idag körs bilarna enligt vissa förutbestämda rutter, men med det här systemet - när rätt åtgärd sätts in vid rätt tillfälle och plats - kommer alltså halkbekämpningen bli mer effektiv, säger Anna Arvidsson, forskare på statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI.

Redan i två vintrar har systemet testats på ett urval av orter runtom i landet, nu fortsätter utvärderingen i Umeå, Enköping och Blekinge. VTI konstaterar med resultaten hittills att det ger en säkrare trafikmiljö, saltbilarna kör kortare sträckor och mindre salt sprids ut. Det blir också en lugnare arbetsmiljö för chaufförerna. Nästa säsong är förhoppningen att hela landet ska kunna ta del av systemet. 

Diskutera: Vad skulle du vilja se för databaserade lösningar i framtiden? 

Kommentarer

#1
2019-01-03 15:49

Förr fanns inga elektroniska system men allt fungerade perfekt ändå: Snöstakar sattes ut, plogbilar kom. Likaså vägskrapor ibland. Vad hjälper ett sådant här system? Data kommer in, men innan "hjälpen" hinner ut är det redan för sent. Och förresten: Har halkbekämpningen drabbats av samma nerdragningar som till exempel polis- och ambulansverksamheten har drabbats av? I så fall finns det väl bara ett halkbekämpningsfordon som ska täcka tre län - om fordonet inte står på verkstaden för reparation, vill säga … Det här är ingenting annat än en ren lekstuga för datanissar, helt utan vare sig koppling till eller erfarenhet av riktigt trafikarbete.

#2
2019-01-03 15:44

Halkbekämpningen tycks leve ett eget liv, senast i går morse körde jag på en snustorr väg, och nog fasen mötte jag saltbilen som vräkte ut vägsalt!
Ett annat ofog är när de saltar istället för plogar, det bildas mängder av saltslask och lömsk modd, och sikten blir nedsatt.

På Gotland har det inte saltats sedan 1986, men inte har de mer olyckor för det. Trafiken går lugnare, naturen och bilarna mår bättre.

#3
2019-01-03 15:58

Alltför många bilister kör vintertid som det fortfarande vore sommarväglag, låt bilisterna lära sig behärska underlaget, börja med att förbjuda dubbdäck ,(en hälsoeffekt) . Varför ALLA dessa avåkningar vintertid som man läser till leda i tidningar..Var bilisterna duktigare "förr", ja utan tvekan! Allt ska vara så byråkratiskt idag!

#4
2019-01-03 16:39

Det kommer nog frysa till is där feministerna står och gapar och miljöborgarrådet inte kan hålla käften.
Allt saliv gör gångbanan till en isbana. Så programmet har kallats för "feministisk isbildningsbekämpning"

#5
2019-01-03 16:47

Det blir säkert bra med data som ska sköta det hela......gapskratt, vart f-n har allt suntförnuft tagit vägen?

#6
2019-01-03 17:16

Leif R: När det gäller alla avåkningar som det står om till leda i tidningarna, behöver dessa inte vara resultatet av sämre förare (även om jag ändå tror att dagens moderna bilar får förarna att tänja mer på gränserna än förr). Däremot finns det idag betydligt fler bilar på vägarna, och vad alla dessa har för sig syns givetvis mycket tydligare. En annan sak som påverkar vår uppfattning i frågan är Internet och mobiltelefoner: Minsta lilla sladd rapporteras i realtid. Nyhetsflödet är idag helt enkelt flera tusen gånger snabbare än vad det var förr. Din frågeställning låter sig nog inte besvaras så lätt.

#7
2019-01-04 07:50

Leif R har delvis rätt. Idag förlitar sig förarna på tekniken, bättre däck, 4WD, antisladd, antispinn samt att man har bättre krocksäkerhet och känner sig tryggare på grund av det.
Bilarna känns stadigare, inga moderna bilar "viftar på svansen" och talar om att -nu får du lugna ner dig., och istället för att åtnjuta den extra säkerhet som är inbyggd, så höjs hastigheterna.

#8
1
2019-01-04 17:31

Var. Inte vart.

#9
2019-01-07 10:32

Shogun: Data = information. Dator = en maskin. Viktig skillnad.

Var det verkligen så bra "förr"? Åkte ingen av "förr"? Misstänker att det var precis lika jävligt då som nu. Dock var det väl inte lika vanligt med så milda vintrar med is istället för snö som det är nu.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.