Bild
Nästa artikel

Därför satsar Volvo på förarkameror

Nyheter

Kameror riktade mot föraren är Volvos nästa säkerhetsnyhet. Tekniken är nödvändig för att minska dödsolyckorna, menar Trent Victor på Volvos säkerhetsavdelning.

Nästa Volvo XC90 som kommer 2020 blir först ut med det nya kamerasystemet.

Varför vill ni rikta kameror mot föraren?
– Därför att vi vill rädda liv, säger Trent Victor, teknisk chef på Volvos säkerhetscenter och professor i förarbeteende på Chalmers.

– Förare som är distraherade eller påverkade av alkohol eller droger är ett problem som är svårt att komma åt. Vårt nästa steg är att hjälpa föraren att vara den bästa möjliga föraren. Om bilen upptäcker att föraren tappar uppmärksamheten ska bilen kunna agera.

Hur ska det fungera?
– Det kommer att finnas kameror och andra sensorer i bilen. Vi ska presentera de exakta tekniska detaljerna vid ett senare tillfälle men det kommer att finnas två kameror som tittar på extrema beteenden i nästa generation Volvobilar. Sådana beteenden uppstår till exempel om föraren tittar bort från vägen eller tappar kontrollförmågan. Det kan vi detektera och då kan bilen korrigera beteendet genom att styra, bromsa eller locka till sig förarens uppmärksamhet med varningar och information.

– Om inte detta hjälper tar vi nästa steg, vilket är att reducera bilen hastighet och att ringa och prata med föraren via Volvo On Call (bilens inbyggda telefonsystem, reds. anm.). Är det en riktig allvarlig situation, till exempel om föraren har somnat, då har vi möjligheten att ta nästa steg som är att bilen ska stanna.

Hur ska systemet känna igen farligt beteende?
– Vi har under många år gjort tester där man försätter folk i kontrollerade distraktionssituationer på testbana eller i körsimulator. Vi kan studera rattfylla genom att administrera alkohol och det finns metoder för hur man skapar en trött förare.


Vilken skillnad kan den här tekniken göra?
– Hastighet, rattfylla och distraktion är tre områden som vi måste hantera för att uppnå målet om att ingen ska dö eller skadas allvarligt i en Volvo. Det här är kända problem som funnits sedan många år men nu tar vi tag i dem.

Vill alla förare ha en kamera riktad mot sig?
– Vår inställning är att föraren menar väl och att vi ska stödja föraren. Ingen vill ju dö eller skadas allvarligt och att bilen agerar i extrema situationer är väl något som alla vill ha?

Vad är den största utmaningen?
– Det finns många tekniska utmaningar men att göra ett system som kan hantera farliga situationer utan att störa körningen på annat sätt är något som vi fokuserar mycket på.

Vad händer om föraren har solglasögon?
– Det går att se igenom solglasögon men glasögonramen kan fortfarande överlappa ögonen. Det är en del av problematiken som vi jobbar med, att vi inte alltid har ett ansikte att känna igen, det kan vara dolt bakom en hand eller att man vrider huvudet för mycket. Vi måste också kunna ta hand om de situationerna för att estimera uppmärksamheten.

Kommer det här finnas i alla nya bilar?
– Vi siktar mot att det här ska bli standard i våra bilar.

Diskutera: Bra eller dåligt med förarkameror?

Kommentarer

#1
2019-05-15 13:59

Förarstödssystem som uppmanar folk att titta på vägen måste ju till och med Klarsynt bejaka..

#2
2019-05-15 17:46

Burr.. jag vill inte tänka på vad som händer när:

* Systemet ballar ur (alla datorer jag någonsin haft har ballat ur någon gång) och tar över och kör in dig i en bergvägg
* Eftersom bilen är uppkopplad blir det ju inte så svårt att ta över kamerorna. Nästa privacy kris..?
* Kan säkert användas av terrorister för att styra in hundratals bilar in i folksamlingar, t ex
* När systemet enligt ovan inte fungerar så är frågan vad felsökning och reparation kostar..

Nej, satsa stålarna på riktig krocksäkerhet istället. Alltså sådan där säkerhet som skyddar en vid en faktisk krock (oavsett vems felet till krocken var).

.

#3
2019-05-15 14:36

XC90 är en stor tung tank vagn, undrar just vem systemet är tänkt att skydda? Är det möjligheten att någon i en XC90 dödar oss i mindre bilar...eller verkligen så att man är rädd att min bil som väger hälften skulle klyva en XC90 i två delar i ett scenario där jag överlever och XC90 föraren dör!? Ett tredje alternativ kan vara att en motsvarande SUV på 2-3 ton krockar XC90 ..men då dör nog båda parter...

#4
2019-05-15 16:22

Hur många av er tillåter IKEA att installera en kamera för att det skall bli säkrare hemma i erat nästa kök? Nu börjar vi stampa långt in i integriteten. Samt vad mer registrerar kamerorna och framför allt när? Ledsen men bilindustrin är inte på en nivå att skydda sig mot hackare när det gäller keyless, vad kan man då använda kameror till som tjuv?

#5
2019-05-15 16:55

Gärna för mig, men bara om systemet även registrerar och auto-bötfäller alla idioter som fipplar med telefoner och andra för oss medtrafikanter farliga distraktionsprylar. Jag ser allt oftare långtradare som sakta glider över filmarkeringen (film-tittare??)

#6
2019-05-15 17:23

Bra att även Volvo får tekniken med kameror som Toyota fick 14 år tidigare och som håller reda på var och hur länge föraren tittar bort från vägen.

#7
2019-05-15 19:09

Hm, det är ju så att ju mer man med teknik säger sig kunna FÖRHINDRA olyckor, desto mindre pengar behöver man lägga på själva bilens passiva... säkerhet...
Dagens Volvo missar att prestera bra på detaljer som Volvo uppmärksammade redan 1982, den utvecklingen talar ett tydligt språk.

Visionärer i branschen har sagt att man i framtiden kan kraftigt reducera styrkan och konstruktionen av karosser och att detta innebär många positiva fördelar som alla bygger på låg vikt och väsentligt billigare utveckling och tillverkning för tillverkaren som därmed kan öka vinsten per bil - tro inte att denna vision är något som tillverkarna missat.

Lägre förbrukning, längre räckvidd för elbilar, enklare att få till kör, väg och bromsegenskaper osv...

Att man villigt offrar den säkerhet som är tänkt att gripa in när alla andra system misslyckats...
Det funkar fint eftersom kunderna villigt köper vad PR-avdelningen basunerar ut och nöjer sig med att bilen fått stämpeln "godkänt i test"...

Så länge man kan lura kunden att lägga fokus på det man vill att han ska lägga fokus på och inte se det man vill att han inte ska se, så kan man skratta hela vägen till banken...

I EuroNcaps tester är senaste trenden som fler och fler följer att utlösa alla sidokrockgardiner i samtliga situationer, trotts att det inte behövs, men man kan säga att det är av "säkerhetsskäl", alla tycks köpa det utan vidare, men den viktigaste effekten är att det förhindrar att man ser detaljerat vad som händer inne i bilen i varje situation - och det är vad man i själva verket är ute efter.

Genom att endast en text berättar istället för att man ser med egna ögon kan man perfekt styra budskapet som förmedlas.

#8
2019-05-15 19:47

Nej, nu börjar det gå för långt med alla galenskaper, i alla fall enligt mig.

#9
2019-05-15 21:07

Volvo ligger hopplöst efter när det gäller självkörande bilar och eldrift så de griper efter de få halmstrån de hittar. Tanken är god att minska den mänskliga faktorn som vållande till olyckor. Dock känns det lite som att kommunisterna i Kina kan utnyttja systemet, tekniken, i helt andra syften, för att kartlägga individer och deras rörelser. Heja Elon Musk som ligger långt fram i utvecklingen av smarta bilar.

#10
2019-05-15 21:38

Jävla trygghetsknarkande.
Bättre att stanna inne och inte gå utanför dörren. Men det inträffar ju många olyckor även i hemmet. Så bästa hade ju varit om man inte varit född, då hade man inte behövt utsättas för alla faror som ligger på lur.

#11
2019-05-15 21:49

Bra jobbat Volvo, kanske vi kan få lite ordning/disciplin på våra vägar nu.

#12
2019-05-16 07:46

Kanske största risken i en XC90 är föraren själv, du skall hantera en otympligt stor bil och största risken att dö i en XC90 är nog om man kör av vägen? Krockar du andra bilar går du nog levande ur situationen med blåmärken.

#13
2019-05-16 07:48

Detta är vår framtid. Vi skall övervakas överallt. Det börjar likna boken 1984 där storebror ser dig hela tiden.

#14
2019-05-16 08:02

Kina + övervakning = Sant....
Vad blir nästa steg? Ansiktsigenkänning för koll av att det är en av bilägaren "approved driver"?
Lite rätt simpel elektronik så är det fixat!

#15
2019-05-16 08:08

Jag skulle aldrig köpa en bil med den tekniken.

#16
2019-05-16 08:49

Redan idag är vi mer övervakade än någonsin. Bilindustrin har redan implementerat positionering och uppkoppling i bilarna, vilket vi konsumenter svalt som något positivt utan att fundera på integriteten. En del biltillverkare (Volvo?) har ju infört kommunikation mellan bilarna för att upplysa om köer eller halt väglag. Hur lagras all denna information och hur säker är lagringen?

Nu har Volvo fått en idé att förarna ska filmas och fotograferas. Petar du dig i näsan hamnar det på en server i Kina och så småningom när hackarna gjort sitt på Youtube. Trevligt.

Jag gillar ny teknik men detta som Volvo har som idé är bland det dummaste jag hört utifrån integritetsperspektiv.

Det bästa vore om alla bilförare faktiskt koncentrerar sig på körning och inte något annat så slipper man dessa fåniga idéer. Berusade förare får man bort med alkolås.

#17
2019-05-16 08:58

Detta borde vara ett tillval som man aktivt måste välja vid köp av en ny Volvo men det skulle nog inte beställas särskilt ofta.

#18
2019-05-16 10:18

Nej till övervakning av föraren. Nu går det för långt mot den personliga integriteten.

#19
2019-05-16 13:25

Vägen till helvetet är stensatt med goda föresatser...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.