Bild
Nästa artikel

Därför ökar stenskotten

Nyheter

Har mer än fördubblats de senaste 20 åren. Här är några av orsakerna.

Försäkringsbolaget If har sammanställt siffror från svensk försäkring och Statistiska Centralbyrån, SCB, som visar att det 1997 rapporterades in cirka 163.000 glasskador till försäkringsbolagen. 2017 hade den siffran stigit till 420.000 på ett år. 
– Dels har förstås antalet bilar ökat stadigt, men det förklarar bara en mindre del av variationen. Andra orsaker är att de gamla stänkskydden blivit allt ovanligare, att personbilarnas framrutor blivit tunnare, samt att grusningen av körbanorna är frikostigare i dag, säger Johan Granholm, motorexpert på If. 
 

I kombination med den ökade grusningen av vägbanor är det också fler som kör på dubbfria vinterdäck nuförtiden. Enligt If gör friktionsdäckens gummiblandning att grus och småsten lättare fastnar i mönsterdjupen.

I snitt är en framruta 10 procent tunnare än för några år sedan, vilket så klart gör den mer sårbar. Och när det gäller bildesign så är det inte bara borttagandet av stänkskydd som gör att stenarna flyger och far. Enligt rådande trend flyttar biltillverkarna bakhjulen allt längre bak på bilen, och detta ska enligt If också öka risken för stenskott. 

Vi står just nu inför den mest intensiva stenskottssäsongen. Under vårmånaderna är risken för glasskador ungefär 30 procent högre än vanligt.

Diskutera: Har du fått något stenskott än?

Kommentarer

#1
2019-03-18 16:07

Jotack, detta har vi märkt. Mängder av vindrutor måste bytas efter vintersäsongen.

MVH AL

#3
2019-03-18 16:37

Fått två denna vinter, ett hamnade perfekt rakt där backspegeln sitter så det märket syns inte alls (tack och lov). Den andra fick jag på passagerare sidan, ganska rakt fram i synfältet för passageraren. Lagat båda, och lagningarna blev rätt bra.. det syns inte mycket alls. Kör helst inte motorväg eftersom risken är störst där, dock fick jag dessa båda på motorvägen ungefär på samma plats också.

#4
2019-03-18 17:17

Sandningssand så stora att de gör pärlor i rutan... Ohyes... Inte en chans.
Fallgrus från grusbilar och dubb.

#5
2019-03-18 17:34

Japp, jag ska byta tredje gången på fyra år. Har en spricka pga stenskott men den ligger väldigt lågt ner och utanför siktlinjen. Jag väntar dock med att byta till i sommar...

#6
2019-03-18 17:45

Man glömde den stora anledningen. Att man bytt ut sand mot kross, vanlig sand ger som Robban säger inga stora stenskott. Här lägg förvisso inget kross på bilvägarna, men det sprider sig från gång och cykelbanor.
Rutan på min firmabil ser ut som den varit med om ett krig.

#7
2019-03-18 18:13

Firmabil, ja då förstår jag, dom kör ju nästan som det vore krig.

#8
2019-03-18 19:45

Kanske det är de orimliga miljökraven (framförallt med tanke på att världens mest sålda bil, år efter år, är F-150) som gör att tillverkarna tagit bort stänkskydden, då de ger ett visst luftmotstånd? Galna lagar kräver galna åtgärder.. det ser vi inte minst på blodsbatterihysterin.

.

#9
2019-03-18 20:33

Många stenskott är tappade dubbar från dito vinterdäck.

#10
2019-03-18 21:35

Jag klarade 21000 mil med samma vindruta på 4 år, vilket beror på att jag regelmässigt håller på 3 sekundersregeln med råge för att slippa slitage på lack och ruta. Visst kan det skvätta upp stenar från mötande bilar men jag tror att de obefintliga avstånden mellan bilarna är en starkt bidragande faktor till slitna och stenskottsskadande vindrutor. Tyvärr ligger dagens bilister som sugproppar efter varandra för att hetsa fram en billängd i taget. Softa ner o ta en Toy i trafiken istället.

#11
2019-03-18 21:58

JL
Nja, jag har fått stenskott på tom motorväg min körriktning från fordon på väg åt andra hållet andra körbanan.

#12
2019-03-18 23:16

Jag har fått stenskott 2 ggr p.g.a. lastbilar lastade med grus/sten inte har täckt över lasten, så det yr grus från flaket, jag kör inte om en lastbil som inte har täck lasten.Det är också krossat material med vassa kanter som används vid sandning nu för tiden, förut var det naturgrus som slipats runt av inlandsisen som var vänligare mot glaset. För övrigt så har jag alltid den adaptiva cruisekontrollen satt på max avstånd på landsväg, med det går inte att ha i tätort , för då är det alltid någon som ska kasta sig in i den luckan och ställa till med onödiga situationer som följd.

#13
2019-03-18 23:58

Stenskottet som spräckte hela rutan kom från en lastbil på motorvägen, det smattrade i hela bilen när jag åkte förbi, trots att jag låg i 3e filen och lastbilen i första.
Övriga har dykt upp från okänd farkost, trots att jag är en av få som håller avstånd i Stockholmstrafiken.
Avstånd hjälper inte så mycket när det finns 4 filer, det skvätts grus från alla håll o kanter.

#14
2019-03-19 05:40

Tror att det rör sig om rostflagor från Vw bilar.;)

#15
2019-03-19 06:16

Axa: 5:e rutan ska bytas på 3 år...

#16
2019-03-19 06:20

J.L: I min värld har det nästan inget med avstånden att göra, vilket grafen också visar. Jag körde bilar från 2000 samma sträcka som jag gör idag. Samma tempo, samma hets. Efter över 30000 mil med de bilarna så hade jag inte ett enda rutbyte pga spricka. Visst, rutan var så slut så jag inte såg ut genom den knappt. Men den sprack aldrig.

Nu har jag två tyska bilar. Så fort de går på motorväg så får jag byta ruta varje vinter. De spricker så fort de får se ett stenskott. Behöver inte ens vara hårt.

#17
2019-03-19 06:59

Min Golf från 2004 har originalrutan kvar (20000 mil). Lite tur säkert.

#18
2019-03-19 07:22

Dagens bilar har limmade rutor som sitter stumt mot karossen, tänkt som en del av krocksäkerhet.
Förr satt vindrutan i en gummilist som medgav viss svikt.
Huvudförklaringen är användning av kross i.s.f. av istidens avrundat naturgrus. I bergtäkter sorteras det utvunna materialet utifrån de egenskaper som beställarna kräver. För både betong- och asfaltproduktion används den sten som har bäst form ur bindningssynpunkt, kvar blir rester som processas för grusning. Vid krossning blir denna fraktion mindre avrundad vilket medför två för stenskottsrisken oönskade egenskaper. Mindre avrundade och därmed vassa hörn, samt bättre "flygegenskaper", glider fram i luften som en diskus och har högre hastighet kvar vid träff mot vindrutan!

#19
2019-03-19 08:15

Har redan fått ett stenskott. Kanske en bra ide att ha stänkskärmar på bilarna.

#20
2019-03-19 08:17

Ökad sandning, pyttsan. Sandning är väl det sista som tas till för halkbekämpning, och absolut inte på högtrafikerade vägar som saltas, och inte lär storleken på kornen vara så stora så dom knäcker en frontruta.
Utslitna vägar med dåliga beläggningar som blir än sämre av väta och salt, släpper sten däremot. Där har ni boven i dramat. Dom som används i beläggning är 3-5 gånger större än sandningssand, även om det är bergross.

#21
2019-03-19 10:10

De bilar jag själv kör i familjen har hittills inte behövt nåt byte av bilruta under säkert 25 års tid och med >= 2000 mil/år. Men de som körs av andra familjemedlemmar har båda drabbats av allvarliga stenskott under de 2 senaste åren - alltså sånt som krävt byte av rutan. Ena bilen 2 ggr hittills - den andra 1 gång. Svårt att veta orsaken.

#22
2019-03-19 11:40

Det hela är väldigt enkelt !! Dagens trafikrytm är intensiv och många jagar sekunder. Du förlorar inte någon tid på att ligga 30m bakom, men vinner kanske hal vindruta !! " Jag förstår inte varför idioten framför mig ligger så nära mig att jag drabbas av stenskott. Dom borde lära sig att hålla avstånd !!! " DE NI ! Tänk efter vem som gör fel ?

#23
2019-03-19 11:45

Milky
Ska man säga grattis? ;-)

#24
2019-03-19 15:45

Det verkar finnas ett missförstånd där en del tror att avståndet till framförvarande bil har en avgörande betydelse för huruvida man drabbas av stenskott eller ej. Med tanke på den projektilbana som "stenskotten" har så kan det ibland t.o.m. vara en nackdel att vara långt ifrån framförvarande bil. Varit med om att "stenskottet" hoppat över bilen närmast och sedan landat på min ruta. Ibland kommer de också från sidan i en märklig bana.

Enda sättet att undvika stenskott är att inte åka bil.

#25
2019-03-19 22:49

Jag har inte sett en enda tappade dubb i mina däck de senaste 15-20 åren samt andel dubbdäck har sjunkit med åren. Så slutsatsen att dubbfria är en del av ursaken är mer befogad. Att tempot på trafiken har ökat är ytterst tveksam. Så slutsatsen från artikeln låter mer korrekt. Att visa drabbas mer av de andra är troligen mer beroende på var man bor och vilken väg man kör på. Jag trodde att suvar kan vara mindre drabbade för att de är högre men det verkar inte korrekt heller. Jag har fått många stenskott, alla på motorväg, från bil som har kört om, alltid på sen vinter/tidig vår, grusade slaskiga underlag. Som tur är det!!!!, nästan alltid på glaskanten, sprickorna hunnit bli 40-50 cm på några minuter. Sista gångerna var det en vecka efter att jag hade hämtat min nya bil och en gång till veckan därpå:(

#26
2019-03-19 22:52

Ett effektivt sätt att minimera risken för stenskott är att hålla avstånd till framförvarande. Oftast så rör sig stenen nästan rakt upp i luften och har inte speciellt hög horisontell rörelsehastighet, framförallt inte bakåt. I stället är det bilen bakom som kör på stenen. Stenar kastas alltså inte bakåt i förhållande till marken så som många tycks tro.
Själv har jag efter 10.000 mil i min XC60 inte ett märke i lacken i fronten, däremot ett antal mycket små prickar i vindrutan. Detta trots körning på vältrafikerade västkustvägar där sandning är flitigt förekommande.

#27
2019-03-19 23:26

#26: Jag skulle vilja se dina vetenskapliga belägg för att majoriteten av stenarna rör sig nästan rakt upp i luften. Min empiriska erfarenhet säger annat. Jag skulle också tro att bilens design (låg/hög m.m.) har en betydelse för risken för att drabbas av stenskott. Jag skulle tro att det finns en optimal distans mellan bilar som i förhållande till bilens specifika designaspekter som kan tänkas öka/minska risken för stenskott. Det vore intressant att ta del av sådan forskning om det nu finns sådant.

Att det enkom skulle bero på avstånd till framförvarande bil är ju bara ett tyckande. Du har rätt till din åsikt och du har haft tur, men det går inte att generalisera på det sättet.

#28
2019-03-21 12:28

De stenskott jag fått (och märkt) har nästan bara varit vid möten och på motorvägen. Speciellt påfarterna är luriga då bilar som kört inne i stan kastar av alla stenar pga accelerationen. Inget av det går att göra så mycket åt egentligen.

Min teori om gummiblandningen i de dubbfria däcken verkade stämma. Hävdar dock att stänkskydd är skit samma, då stenarna som far bakåt kommer missa stänkskyddet ändå. Om det inte släpar i marken.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.