Bild
Nästa artikel
På sommaren är det sommardäck som gäller. Däcktillverkaren Nokian Tyres listar fyra anledningar om varför det inte är bra att köra runt med dubbfria vinterdäck just nu.

Därför är vinterdäck dåliga på sommaren

Nyheter

Dubbfria så kallade friktionsdäck kan vara direkt livsfarliga att köra med på sommaren. Här listas fyra orsaker varför.

De är i sitt rätta element när kylig vägbana täcks av is och snö. Men under sommarens varmare väderlek tappar dubbfria vinterdäck sina goda egenskaper. Tidigare har Vi Bilägare rapporterat om att när Michelin med hjälp av Sifo undersökte däckanvändningen hos svenskarna visade det sig att uppskattningsvis 147.000 bilister fortfarande körde runt med vinterdäcken på i juni månad. Det är inte olagligt att köra med dubbfria vinterdäck just nu, men det försämrar trafiksäkerheten. Däcktillverkaren Nokian Tyres listar därför fyra anledningar till varför man inte ska köra med friktionsdäck på sommaren:

1. Tidigare vattenplaning
Kraftiga åskoväder med skyfall är en vanlig företeelse på sommaren, med följden att vägbanan fylls av vatten.
– Sommardäck av hög kvalitet har ett mönster som leder effektivt bort vatten mellan däcket och vägen. Dubbfria vinterdäck som är utvecklade för vinterförhållanden har inte lika bra våtegenskaper, vilket gör att risken för vattenplaning är betydligt högre än med sommardäck, varnar Emil Sundholm, produktchef på Nokian Tyres.  

2. Längre bromssträcka
Om en älg eller rådjur springer över våt väg och du kör i 80 kilometer i timmen kan friktionsdäcken lägga på 14 meter på bromssträckan.
– Bra sommardäck kan stoppa bilen på vått underlag efter 25 meter medan bilen med dubbfria vinterdäck fortsätter att rulla i ytterligare 14 meter visar Nokian Tyres tester. När bilen med bra sommardäck har stannat, rusar bilen med dubbfria vinterdäck förbi i 40 km/h. Skillnaden mellan sommardäck och dubbfria vinterdäck är stor när det gäller inbromsning på våt väg, sammanfattar Emil Sundholm.

3. Sämre komfort och styrkänsla
Vinterdäcken är gjorda för att prestera som bäst på kyliga, isiga och snöiga vägar. På sommarvägar blir utgångsläget ett annat. 
– Dubbfria vinterdäck är inte säkra på sommaren. I extrema situationer reagerar de på styrningen betydligt långsammare än sommardäck. Det märks speciellt vid långkörning då sommardäck ger exakta köregenskaper och hög komfort, säger Emil Sundholm.

4. Däcken slits fortare
Dubbfria vinterdäck har mjuk gummiblandning, medan sommardäck har en hårdare gummiblandning.
– Värmeuppbyggnaden är hög på dubbfria vinterdäck som körs i sommarvärme, vilket kan skada däckkonstruktionen. Den kraftiga lamelleringen och flexibla mönsterdesignen tillsammans med hög värme på slitbanan kan även göra att däcket slits ojämnt. Det försämrar däckets livslängd och ökar däckljudet samt komforten, säger Emil Sundholm.
 
Diskutera: Har du sett någon bil med vinterdäck på nyligen?
 

Kommentarer

#1
2017-07-13 14:49

Punkt 3 är ju helt åt skogen. Baserar sej på egna erfarenheter samt bekantas. Kör dock med sommardäck på sommaren men testade senast köra med friktionsdäck även när värmen äntligen kom. Inga som helst problem och inte slits de heller som det sägs i punkt 4. (körde med Michelin). Förstår nog varför dom vill ljuga men ändå inte riktigt helt men kanske det här gäller endast Nokian. Vattenplaning beror också helt på vems friktionsdäck du har under, Nokian brukar vara väldigt dålig på den punkten med sina friktionsdäck.

#2
2017-07-13 15:37

Du behöver uppenbarligen lära dig mer om det här, för du har fel. Både i tanke och i verkligheten.

#3
2017-07-13 16:50

Ja uppenbarligen är det så tyvärr att många(?) tycks leva i tron att vinterdäck funkar bra på sommaren.
Det värsta är ju att de finns därute i trafiken, med sina livsfarliga däck(och "sanningar")

#4
2017-07-13 17:53

Det spelar ingen roll vad man säger till dom som kör med vinterdäck på sommaren... Dom vill inte förstå

#5
2017-07-13 18:20

Dessutom är inte s.k. året runt däck vidare bra på vintern heller.

#6
2017-07-13 18:43

Det är detta med friktionsdäck på sommaren som ger snålheten ett ansikte. Som ordspråket säger: snålheten bedrar visheten. Med andra ord det är inte så jävla smart att köra på vinterdäck på sommaren. IQ fiskmås har dom som gör det.

#7
2017-07-13 19:06

@christer, inte för att på något vis försvara användandet av vinterdäck på sommaren, men hur får du det till snålhet då det uppenbarligen sliter mer på däcken? Om nåt är det väl lättja...

#8
2017-07-13 19:27

Allt fungerar så länge det inte händer något.
Lullar man på där i sin vanliga lunk lär man väl inte märka så mycket. Jaså, hade jag bara 0,7 i ett däck? Det tänkte jag inte på.

#9
2017-07-13 19:51

Jag har Michelin dubbfria, när våren kommer och det är plusgrader - ja även vintertid kan det vara +10-15 geader - så tycker jag att de är obehagliga att köra på, det känns som att klra i något segt och styrningen har inte samma grepp. Men under +5 och lägre känns de fin-fina. Jag föredrar helt klart sommardäck på sommaren och vinterdäck på vintern!

#10
2017-07-13 20:18

Visst ser man ofta att man kör på friktionsdäck på sommaren framförallt på lite äldre bilar. Men vad som är minst lika allvarligt enligt mitt förmenande är att däckens kondition i allmänhet är alldeles för dålig med mönsterdjup som inte ens är en millimeter. Sätt detta i kombination med att de flesta bilar har sk breddäck. Tala om risk för vattenplaning !

#11
2017-07-13 20:24

Jorå, jag upplever att punkt 3 stämmer bra. Vinterdäcken i vårvärme blir ju mjukare och degigare, sidostabiliteten är värdelös och styrkänslan blir märkbart sämre.
Det är som med sommardäck vid kall senhöst. Känns som hårdplast...

#12
2017-07-13 20:35

@christer, inte för att på något vis försvara användandet av vinterdäck på sommaren, men hur får du det till snålhet då det uppenbarligen sliter mer på däcken? Om nåt är det väl lättja...
Lättja och snålhet går hand i hand skarj. Det är väl inte så svårt att förstå!

#13
2017-07-13 20:46

Idag såg jag en Range Rover med dubbdäck!! och en värsting BMW med odubbade vinterdäck. Antingen fattar dessa ägare nada eller har dom inte råd med riktiga däck efter att ha investerat i så dyra bilar.

#14
2017-07-13 20:55

Mina första bilar gick alltid med vinterdäck på sommaren... eller var det sommardäck på vintern?
Det var ingen skillnad, man körde tills sista cordlagret kom fram, då gällde det att byta snabbt för att slippa kosta på en ny slang.
Mönsterdjup? Det fanns sällan något mönster på de däck man kom över.
Men det är väl att det är andra tider nu, jag snålar aldrig på varken sommar eller vinterdäck, men jag har kompisar som kör sina vinterdäck även på sommaren.
Det märkliga är att de kan spendera timmar på att rycka ur dubben först!
Det har jag inte råd med.

#15
2017-07-13 21:00

De som kör med vinterdäck året runt gör ett aktivt val exakt så som de som kör med dieselbilar. I båda fall finns tillräckligt med information. Kväveoxiderna dödar betydligt fler än vinterdäcken. Så man kan undra varför så många spyr galla över däckvalet men inte över bränslevalet. Snart blir det förbjudet att använda personbilsdieslar men inte förbjudet att använda vinterdäck året runt.

#16
2017-07-13 21:05

Kör man efter omständigheterna och är medveten om begränsningarna är det inga problem. med vinterdäck heller
Alla rekommendationer går ut på att alla är idioter och inget fattar- Själv brukar jag pressa sommar däcken ner mot 2-3 mm väl medveten om att man får ta det lite lugnare vid regnväder och köra lugnare som det var vinter Darwin gäller de korkade försvinner och går under först och det gör mindre

#17
2017-07-13 21:11

Om vi ska spy galla lver dirselbilar som ändå har tekniken att ta hand om NOx utsläppen genom SCR och AdBlue-teknik, så ska vi givetvis spy galla över bensibilar med direktinsprutning som inte har någit partikelfilter alls. Bensinbilar med direktinsprutning ger ifrån sig mycket fler partiklar än en Euro 6 dieselbil. Om tre år (2020) kommer Euro 6.d standarden som ställer ännu hårdare krav på partikelutsläpp och NOx än Euro 6, och PSAs nya BlueHDI 1.5 (i produktion efter sommaren) är redan Euro 6.d anpassad.

#18
2017-07-13 22:05

@christer, ser inga som helst samband mellan lättja och snålhet, do you care to explain?
Snåla personer är sällan lata...då orkar man inte vara snål, as simple as that.

#19
2017-07-13 22:33

@christer, ser inga som helst samband mellan lättja och snålhet, do you care to explain?
Snåla personer är sällan lata...då orkar man inte vara snål, as simple as that.
Tycker du ja!! Brist på fantasi och verklighetsförankring, tydligen. Skriv på svenska det kläder dig.

#20
2017-07-13 22:35

Håller med alla punkter utom sista delen av nummer 3.
Komfort. Ett mjukt dubbfritt går mjukare och tystare än ett sommardäck. Som att smyga fram med ulltofflor.
Men trots det är det inte skäl nog att riskera 14 meter längre bromssträcka och köra över ett barn i 50 knyck, när jag kunde redan ha stått stilla...

#21
2017-07-13 22:36

Raphael @ Helt rätt, men hur många direktinsprutade bensinbilar finns det? Tror inte att det blir så många fler, i så fall får de partikelfilter. Euro 6.d dieslar finns det väl inga under de närmaste åren. När det gäller personbilsdieslar kanske aldrig.

#22
2017-07-13 22:41

@christer, inte för att på något vis försvara användandet av vinterdäck på sommaren, men hur får du det till snålhet då det uppenbarligen sliter mer på däcken? Om nåt är det väl lättja...
Man byter inte däck till sommardäck. Lättja.
Man köper inte sommardäck utan kör slut på friktionsdäcken. Snålhet.
Vad är det du inte förstår Skarj?

#23
2017-07-14 08:15

@christer, snåla personer vill att däcken räcker länge, ergo man kör inte med mjucka vinterdäck på sommaren då slitaget är stort och får köpa nya vinterdäck som i regel är dyrare än sommardäck till nästa vinter. Tror det är du som inte kan inse att det inte har med snålhet att göra.

#24
2017-07-14 08:18

Jag kör med sommardäck på sommaren ifall ni inte förstod? :) Fakta är att friktionsdäck inte slits så snabbt på sommaren som däcktillverkarna påstår och komforten (även ljudmässigt) är mycket bättre än med sommardäck och detta märker man bäst på lite äldre och sämre vägyta. Det dom fösöker åstadkomma men sina falska påståenden, är att skapa rädsla och få folk att byta till sommardäck på sommaren, vilket även jag gör, men gillar inte då man ljuger (allt för vanligt i dagens läge). Ärlighet varar längst!

#25
2017-07-14 08:42

skarj,
Din tankegång förutsätter ett logiskt förhållningssätt från de som kör med vinterdäck på sommaren. Snålheten bedrar visheten genom att man använder däck så att de slits onödigt mycket för att man sparat pengar genom att inte köpa en extra uppsättning däck.

Gummit i vinterdäck är för mjukt och för varma dagar och slits därför snabbare. Ren logik. Komforten med vinterhjul i samma dimension som sommarhjulen är sämre. Bilen blir som en smörklick i en het stekpanna och stommen i däcken är svampig så bilen gungar fram.

#26
2017-07-14 09:44

@L.M, visst logiskt, vilket de flesta snåla personer är. Jag tror alltså att man inte byter för att man är lat, inte för att spara pengar som någon annan vill påskina. Snåljåpar är sällan såkorkade att de tror de sparar genom att köpa en uppsättning däck som blir sämre fortare (dessutom dyrare än sommardäck), de skulle snarare räkna på att få på sommardäcken så fort och länge som möjligt. OM man inte tänkt sälja bilen ifråga rätt snart, då håller snålargumentet.

#27
2017-07-14 10:41

Jag har sommar-kört med slitna urdubbade däck. Inte optimalt men säkrare än att köra med vinterdäck på snö och is.

#28
2017-07-14 10:41

Jag har sommar-kört med slitna urdubbade däck. Inte optimalt men säkrare än att köra med vinterdäck på snö och is.

#29
2017-07-14 13:28

Snabb95 Åh det finns många direktinsprutade bendimbilar på marknaden som släpper ut betydligt fler partiklar än en modern dieselmotor. Opel 1.4 (i bl a Astra) Volkswagen 1.4 (i bl a Golf) Volvo 1.6 (i V40) för att nämna några... De är vanliga på marknaden. Även PSAs 1.2 l 3-cyl turbo har direktinsprutning som de flesta nya bensinmotorer idag. PSAs är Euro 6 precis som Volkswagens direktinsprutade bensinare och släpper i stort ut lika mycket som Volkswagens men är iaf lägre än Euro 5 bensinarna. PSA uppgraderar sin PureTech 1.2 så den blir renare till hösten, kommer i alla modeller.

Gällande dieslar och Euro 6.d så är PSAs nya personbilsdiesel Blue HDi 1.5 klar och sätts i produktion efter sommaren. Den får premiär i den ansiktslyfta Peugeot 308, sen rullas den ut till övriga modeller. Så visst kommer det persombilsdieslar med Euro 6.d, det är ett krav från 2020. Men jag vet inte hur andra tillverkare jobbar för att möta de nya kraven. PSA är först ut med en motor som klarar det.

Det går alltså att sänka utsläppen både för diesel och bensin, men idag vill många bara klaga på diesel och förnekar problemen med partikelutsläpp från de vanligaste bensinbilarna på marknaden idag.

Partikelutsläpp handlar inte bara om däck och visst är det problematiskt när diskussionen i samhället problematiserar bara vinterdäckens partikelutsläpp men ignorerar direktinsprutade bensinbilar. Det saknas ett helhetsgrepp på miljöfrågan.

#30
2017-07-14 14:37

Bra skrivet Raphael!

#31
2017-07-14 20:23

Raphael @ Intressant information som jag inte kände till.

#32
2017-07-14 21:42

Raphael 2017-07-14 13:28
Snabb95 Åh det finns många direktinsprutade bendimbilar på marknaden som släpper ut betydligt fler partiklar än en modern dieselmotor. Opel 1.4 (i bl a Astra) Volkswagen 1.4 (i bl a Golf) Volvo 1.6 (i V40) för att nämna några... De är vanliga på marknaden. Även PSAs 1.2 l 3-cyl turbo har direktinsprutning som de flesta nya bensinmotorer idag. PSAs är Euro 6 precis som Volkswagens direktinsprutade bensinare och släpper i stort ut lika mycket som Volkswagens men är iaf lägre än Euro 5 bensinarna. PSA uppgraderar sin PureTech 1.2 så den blir renare till hösten, kommer i alla modeller. Gällande dieslar och Euro 6.d så är PSAs nya personbilsdiesel Blue HDi 1.5 klar och sätts i produktion efter sommaren. Den får premiär i den ansiktslyfta Peugeot 308, sen rullas den ut till övriga modeller. Så visst kommer det persombilsdieslar med Euro 6.d, det är ett krav från 2020. Men jag vet inte hur andra tillverkare jobbar för att möta de nya kraven. PSA är först ut med en motor som klarar det. Det går alltså att sänka utsläppen både för diesel och bensin, men idag vill många bara klaga på diesel och förnekar problemen med partikelutsläpp från de vanligaste bensinbilarna på marknaden idag. Partikelutsläpp handlar inte bara om däck och visst är det problematiskt när diskussionen i samhället problematiserar bara vinterdäckens partikelutsläpp men ignorerar direktinsprutade bensinbilar. Det saknas ett helhetsgrepp på miljöfrågan.

Hur tänkte du? Om du tänkte alls, när du skrev detta på kommentarerna till en artikel om folk som kör på vinterdäck på sommaren!?!

#33
2017-07-15 12:00

På 50-60 talet var nog skillnaden mellan vinter och sommardäck hur mjuk gummiblandningen var och vinterdäcken hade grövre mönster för att driva i snö. Jag köpte en ny Go kart ~1967, ca 12 år gammal och en moppe motor på kanske 5 hk från Lelles i Uppsala (pappa fixa motorköpet). Jag körde den med tillstånd av bonden på vägen upp till gården (ca 2km) på vintern. Den hade inte slicks (men nästan) och hade ganska bra grepp på isen (mjukt gummi).
Principen är nog identisk idag, men mönster, stomme, radialdäck och plast osv. har tagit fram (mycket bättre) däck idag som funkar bättre i regn och dom håller mycket längre med början med Michelin radial på 60 talet.
1982-83 monterades ett nytt bakdäck på min motorcykel, det var ett tävlingsdäck (Michelin) som jag fick billigare eftersom det inte höll mer än 500mil innan det var blankt. Men den räddade mig i låg fart när den släppte (troligen pga grus), men bakdäcket försvann inte under mig utan den gick ut i en kontrollerad sladd (radergummi).
1992 drog jag till Sevilla och världsutställningen, jag valde Bridestone däck (Japan), dom hade mjuk blandning på sidorna och hård i mitten vilket gjorde att dom höll länge, var lite hala rakt fram (i regn tror jag) men funkade i kurvor.
Kort sagt, jag misstänker att mina Nokian R2 (som är vinteranpassade) inte överlever en inbromsning från 90 till 0 km/t där ABS får jobba med 50 graders asfalt. Tyvärr gäller inte lagen friktionsdäck, lagen handlar inte om trafiksäkerhet, utan om vägslitage.
Själv kör jag en Golf IV diesel och kanske 500 mil om året, så jag är lite dum som betalar bortåt 6000 i fordonsskatt (ca 10:-/ mil).
Jag borde sälja min golf till nån som kör 6000 mil om året och då bara får betala 1:- /milen i fordonsskatt. Då blir det mer utsläpp, men vem bryr sig?

#34
2017-07-15 12:40

Christer @ Jag tyckte att Raphael kom med intressant information oavsett rubrik. Undrar hur Du tänkte när Du upprepade hela innehållet så att alla måste läsa all text en gång till. Men Du tillhör tydligen den kategori som letar efter varje halmstrå för att kunna kritisera andra.

#35
2017-07-15 15:04

"Men Du tillhör tydligen den kategori som letar efter varje halmstrå för att kunna kritisera andra."
Ja i alla fall när inlägget inte har ett skit med artikeln att göra. Det är mitt halmstrå snabb95.

#36
2017-07-15 15:42

Skulle vara beundransvärt om alla forumrävar, kunde hålla sig till ämnet, ist för att i varenda tråd och artikel, komma dragande med helt ovidkommande information och helt irrelevanta kommentarer. Dessa skulle moderatorerna rensa bort, men iom att de är en del av detta beteende, så är det tyvärr inget som kommer att hända....

Att ens försöka komma på "fördelar" med att köra vinterdäck på sommaren, talar för att det måste bli en däckslag för sommaren också.

#37
2017-07-15 19:19

Avundsjukan svider i skinnet, att Ni måste byta hjul höst och vår, betala för däckhotell mm. Men att minst halva Sveriges bilförare inte håller hastighetsgränserna har mindre betydelse. Då är det hastighetsgränserna det är fel på och inte den högre hastigheten med längre bromssträcka som följd. Beror nog på att Ni som har så överlägsna åsikter om däckvalet tillhör de som sällan eller aldrig håller hastighetsgränsen.

#39
2017-07-16 12:45

Varför bry sig?
Om man leta ordentligt, så kanske det går att finna alvarligare saker att bry sig om.

#41
2017-07-16 13:30

Du förstår brut 33 att vissa tycker alltid något annat är värre än vinterdäck på sommaren. Atombomber t.ex. Alltså kör man glatt vidare på friktionsdäcken i sommarvärmen.

#42
2017-07-16 13:47

Har under tidigare år fått tvärnita för Älgar och girat för Rådjur.
Just nu körs V70:n bara på sommaren så jag använder hjulen som låg på bilen när den var ny.
Märker ingen skillnad. Givetvis bara subjektivt, men långt ifrån sådana skillnader som några skriver om här.

#43
2017-07-17 12:39

Mycket skrik, för lite ull, sa kärringen när hon klippte grisen.

#44
2017-07-17 19:37

Raphael må ha rätt, men skriver detta i fel tråd.
Vad Blixtfoto egentligen vill, vete gudarna.

Noterar att somliga inte är särskilt observanta. Den där Nisse som jag ibland refererat till, märkte aldrig de skillnader mellan bilar som jag tyckte var helt uppenbara.

#45
2017-07-18 11:56

Jag kör med friktionsdäcken på sommaren sa en arbetskamrat. Sliter ut däcken och köper nya till vintern då kör jag alltid med nya friktionsdäck på vintern och så slipper jag byta hjul 2 ggr om året. Sämre vägegenskaper? Har jag aldrig märkt sa han förnärmat när vi andra sa åt honom om att byta till sommardäck.