Nästa artikel
Dålig plogning att vänta i vinter
Nyheter

Dålig plogning att vänta i vinter

Publicerad 23 november 2012 (uppdaterad 23 november 2012)
Nya förutsättningar för åkarna som ska ploga våra vägar gör att det kan bli gott om oplogade och osaltade vägar i vinter.

Vägar som inte plogas eller saltas trots att det kommer massvis med snö kan vara ett stort irritationsmoment för trafikanter. Kritik mot hur plogningen sköts är inte ovanligt, men i år riskerar det att bli värre än tidigare.

Från och med i år gäller nya förutsättningar för de åkare som ska söta vinterväghållningen, rapporterar Sveriges radio. Tidigare har vinterväghållare varit undantagna från reglerna som styr hur mycket han eller hon får åka och hur mycket vila som krävs. Det har gjort att de kunnat rycka ut när snön har kommit, framför allt på kvällar och helger.

Enligt Sveriges radio beror förändringen på att Transportstyrelsen har tagit över efter Polisen som tillsynsmyndighet för vinterväghållningen. Polisen har kunnat göra undantag för åkarna, men Transportstyrelsen bedömer att man inte har samma möjlighet.

Åkeribranschen menar nu att det kan bli omöjligt för åkare som kombinerar vinterväghållning med andra uppdrag, enligt Sveriges Radio. Annars riskerar de att dra på sig dryga böter på flera hundra tusen kronor. Trafikverket menar dock att man ska se över vilka förändringar som kan behöva göras när det gäller vinterväghållning.

Diskutera: Hur ser du på riskerna för dålig vinterväghållning?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-23 11:07
Hackenbush

Dålig vinterväghålling har väl ingen betydelse om man kör på friktionsdäck eller?
Det skall ju vara livat och glatt på vintern. :-)

#2 • Uppdaterat: 2012-11-23 13:10
Leif Larsson (ej verifierad)

Sicken tur att jag har nya Nokia Hakapeliitta 7, känns lite tryggare än med odubbat. Hoppas dock att väghållningen skötts ordentligt för allas säkerhet. Enligt Motormännen skulle minskad dubbdäcksanvändning leda till att fler dödas och skadas svårt i trafiken.

#3 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Misstänker att försäljningen av fyrhjulsdrivna bilar kommer att öka efter den här vintern...

#4 • Uppdaterat: 2012-11-23 17:38
argotik

Myndigheters beslut, som i detta fall, är ofta obegripliga. Vi måste förstå att de som sköter detta har hög formell kompetens! Tyvärr saknar de omdöme och nomal taneförmåga. Inget nytt och inte värt att kommentera.
Vi har bara att finna oss i idioters påfund tills situationen är så allvarlig att en tillsynsmyndighet eller liknande vaknar efter en katastrofliknande situation !

#5 • Uppdaterat: 2012-11-23 18:16
S-E S

Rätt tänkt Hacken och med bästa däcken bak?
Livat och glatt är det även i Halkidiki om sommaren?

#6 • Uppdaterat: 2012-11-23 20:57
MrR36

lär ju inte bli nån vinter i år/nästa är, + 8 gr slutet på November. Ingen vinter i sikte på länge på våra breddgrader i alla fall.

#7 • Uppdaterat: 2012-11-23 22:23
Jooon

milkylainen:

Om de ändå vore så. Visst polisen som stoppar dig då du utför själv plogningen kan inte bryr sig men vad gör man då man blir stoppad 20 dagar senare eller säg företaget kontrollerat ett år senare av transportstyrelsen? Då finns det ingen som tar i åtanke att man utfört en samhällstjänst bötesbelopp från 10 000kr till 200000kr beroende vem man blir kollad av.....
Har arbetspolare som glömt tynga på en knapp en natt, det gav 8000kr i böter trots dom såg bilen inte rört på sig. Han frågade då om man inte får göra misstag och glömma? Svaret var klart nej.
Då han fått klartecken att åka vidare upptäcker han att polisen glömt sitt egna digikort i bilen. Men det tar inte många minuter så ringer telefonen med krav att han skall stanna för att dom glömt kortet i bilen. Polaren svarar klart och tydligt, får jag inte glömma får ni inte heller så ni får skaffa nytt jag stannar inte för att slösa bort ännu mera av min tid.
15min senare lyser det blålys i spegeln.....

#8 • Uppdaterat: 2012-11-24 16:37
Gunnar 44

Återigen tvingas man se hur lagvrängarna på Transportstyrelsen utmärker sig. I Svensk kör o vilotidslagstiftning har det alltid funnits en särbestämmelse för just snöröjning och vägunderhåll. Förmodligen är det så att EU skriver om regelverket beträffande kör o vilotidsbestämmelserna, och där har inte Sveriges representanter hängt med. Åkarna har nu fått ett nytt problem, eftersom snöröjning inte är en sysselsättning som går att livnära sig på som åkare. Hans bilar måste rulla och att anställa förare för enbart snöröjning finns det inga pengar för.
Än en gång satt lagstiftarna och sov när EU inför nya regler. Det har hänt tidigare, nämligen i fråga om polisers rätt att flytta ett farligtgodsfordon utan ADR behörighet.
Återigen ett bevis på att Transportstyrelsens nollvision inte kommer att uppnås.
Läste en artikel om att över 70% av Transportstyrelsens anställda använder dubbdäck.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-25 16:38
S-E S

Gunnar 44, det var en intressant information och jag som trodde att 70 % av Transportstyrelsens anställda saknade körkort!

#a • Uppdaterat: 2012-11-25 18:49
Hackenbush

Dålig plogning? Det är väl mer en fråga om att ploga eller inte?
Dålig plogning måste vara när de kör med snöplogen upplyft från körbanan.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.