Nästa artikel
Daihatsu visar lådbilar
Nyheter

Daihatsu visar lådbilar

Publicerad 9 oktober 2009 (uppdaterad 21 september 2010)
På Tokyosalongen senare i oktober kommer japanska Daihatsu att presentera fem nya konceptbilar. Två av dessa beskrivs av tillverkaren som "lådor". Se 25 bilder.
Det märks att en bilsalong närmar sig när allt fler tillverkare presenterar de modeller som ska visas upp. Nu har turen kommit till Daihatsu som inför Tokyosalongen visar fem nya konceptbilar.

Genomgående paroll för Daihatsu är funktionalitet framför framtidslösningar, som många andra tillverkare vill fånga uppmärksamhet med.

Låda och superlåda
Den nya fyrsitsiga pickupen Basket har hardtoptak för de främre stolarna och canvastak för de bakre. Inga detaljer är ännu kända, men bilen ska enligt tillverkaren vara perfekt för resor med familjen till kolonilotten.

Av de bilar som presenteras är förmodligen modellen Deca Deca den som bäst passar in på beskrivningen "lådbil". Daihatsu kallar till och med bilen för "superlåda". Deca Deca har stort lastutrymme och platt golv.

Dessutom presenterar Daihatsu den mindre modellen e:S (eco & smart). Bilen väger endast 700 kg och ska enligt tillverkaren förbruka 0,3 liter bensin per mil.

Slutligen kommer man också med två vidareutvecklade varianter av Daihatsu Tanto: Tanto Exe och Tanto Exe Custom. Båda varianterna ska vara lättare och mer bränsleeffektiva och ska enligt tillverkaren ge en "premiumkänsla". Dessa modeller kommer sannolikt att bli produktionsbilar.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-10-09 13:55
Tobbe (ej verifierad)

Visserligen är jag oftast för funktionalitet men sådana ruskigt fula bilar var det länge sen jag såg!

#2 • Uppdaterat: 2009-10-09 14:13
Roy (ej verifierad)

Skönt med en så avspänd attityd!
Fast i den första, Basket, skulle jag nog vantrivas i under långfärder - oavsett väder.
Riktigt härligt att se moderna (?) uppföljare till CV2 - som inte var så vacker den heller. Men själen sitter ju inte på ytan.
Men tänk att ha en bil som bara ÄR, utan en massa finesser och blinbling som man hela tiden måste vara rädd om.
Sen kan man ju undra över bland annat krocksäkerheten... Men ändå!

#3 • Uppdaterat: 2009-10-09 17:45
S-E S (ej verifierad)

En korsning av R4 Fula Laban och Trabant, men med högre kvalitet och utan 2-T-motor?
Roligt att det finns någon som intresserar sig för det praktiska i stället för att med dyra anläggningar "forska" i avgasljud! Dessa bilar bör täcka större delen av det dagliga behovet, barn till dagis och skola, handla i Konsum, badturen m m, men åka på långturer? Verkar rymliga åxå. BRAVO!

#4 • Uppdaterat: 2009-10-09 19:06
Lasse J (ej verifierad)

Den här biltypen kanske även skapar lite mer vänlighet i trafiken, genom sin avsaknad av agressiv utstrålning.
Att se"förmånsbilsnisse", hängande halvvägs ur någon av dessa bilar vrålande åt någon misshaglig medtrafikant , torde ge ett närmast patetiskt intryck.

#5 • Uppdaterat: 2009-10-09 20:15
Kjell-Åke (ej verifierad)

Behöver det verkligen vara så enbarmligt fult för att vara praktiskt?

#6 • Uppdaterat: 2009-10-09 20:16
S-E S (ej verifierad)

Kom att tänka på att i och med denna konstruktions tillkomst kan man kanske fixa "lådbilsrace", mellan STCC-heaten?

#7 • Uppdaterat: 2009-10-09 20:23
Krille (ej verifierad)

Är dessa bilar svar på Tata Nano eller vad den billiga indiska bilen heter? Verkar vara enkla och
billiga att producera, om de är tillräckligt säkra och komfortabla så kan de bli intressanta.

#8 • Uppdaterat: 2009-10-09 20:45
Roy (ej verifierad)

Kan väl tillägga att helt primitiva är de ju inte. Lilla Basket har visserligen bara en 600 cc-motor, men fyrhjulsdrift.

#9 • Uppdaterat: 2009-10-13 11:12
Saabnisse (ej verifierad)

Jag tror också att den här biltypen kan klara upp till 90% av de flesta personliga transportbehoven, men kommer den att gå att sälja?
Jag tror inte att marknaden är redo för den här typen ännu, men det dröjer kanske inte så länge.
S-E S Döm inte ut tvåtaktsmotorn, den är långt från överspelad, den moderna tvåtaktaren är överlägsen fyrttaktsmotorn i det mesta.
Det pågår utvecklingsarbete på väldigt många ställen.

#a • Uppdaterat: 2009-10-13 19:42
S-E S (ej verifierad)

Visst SAABNISSE, det finns många ställen där en 2-T motor är överlägsen, till exempel när låg vikt efterfrågas eller funktion upp och nervänd önskas, men det kommer att bli problem med miljövänligheten. Det är klart, en 3-cyl 2-T motor med 7 rörliga delar kan bli rätt driftssäker.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.