Bild
Nästa artikel

Dags för däckbyte – vinterväder på ingång

Nyheter

I helgen väntas snö på flera ställen i landet. Det här ska du tänka på när du skiftar däck.

SMHI:s prognos för de närmaste dagarna innehåller stora nederbördsmängder – snö eller blötsnö – i Götaland. Även längs Norrlandskusten varnar man för en snökanon och minusgrader är att vänta. 

Däcktillverkaren Nokian Tyres ger några goda råd till den som är i däckbytartagen. Det första är att kolla mönsterdjupet – minst tre millimeter ska det vara på vinterdäck. Det är också viktigt att kontrollera lufttrycket.
– Lufttrycket på vinterdäck bör kontrolleras och justeras innan de monteras på bilen. Det vanliga är att man först monterar däcken och därefter åker till bensinstationen för att kontrollera lufttrycket. Risken är att om ett eller fler däck har alldeles för lågt lufttryck när de monteras på bilen så kan de skadas när man kör till bensinstationen, säger Emil Sundholm, produktchef på Nokian Tyres.
 

För den som använder dubbdäck gäller det att undersöka dubbslitaget. Enligt reglerna får antalet dubbar inte variera mer än 25 procent mellan de fyra däcken.
– Kontrollera hur många dubbar som finns kvar på däcket samt dubbutsticket, alltså hur högt ut dubbarna står från slitbanan. Dubbutsticket brukar öka på drivdäcken, på en framhjulsdriven bil brukar framdäcken ha högre dubbutstick än bakdäcken. Dubbutsticket kan jämnas ut genom att skifta framdäcken bak och tvärtom med jämna mellanrum, säger Emil Sundholm. 

De som kör med dubbfritt ska istället titta närmare på lamellernas utseende. Det som ger friktionsdäcken bra grepp är skarpa lamellkanter och mjuk gummiblandning. Om lamellerna är låga och kunterna runda, samt om däcket är hårt istället mjukt så ger det dåligt vintergrepp.

Slutligen ger Nokian Tyres rådet att skifta hjulen fram till bak och tvärtom efter 600 – 800 mils körning för jämnare slitage. 

Diskutera: Har du bytt till vinterdäck än?

Prenumerant: Läs Vi Bilägares kompletta test av dubbdäck och friktionsdäck 2018 på vibilagare.se/fri. Du behöver prenumerationsnummer och postnummer. 

Test Friktionsdäck Vi Bilägare 2018/14

Heta vinternyheter Continental, Nokian och Pirelli har lanserat nya dubbfria produkter inför vintersäsongen. De är självklart med när vi testar sju friktionsdäck av nordisk typ i dimensionen 205/55 R16. Som utmanande joker deltar ett kontinentalt friktionsdäck. Blir det en nykomling i topp eller biter beprövat gummi bäst? Bridgestone Blizzak WS80 Continental VikingContact7 Goodyear UltraGrip Ice2 Hankook Winter i*cept iz2 Michelin X-Ice Xi3 Nokian Hakkapeliitta R3 Pirelli IceZero FR Joker: Kontinentalt friktionsdäck   Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 8 sidor (4,9 MB)

Test Dubbdäck Vi Bilägare 2018/13

Tryggare kan ingen vara Rattmuff på. Den första frosthalkan lurar runt hörnet och det är hög tid att se över bilens vintersulor. Här testar vi sju dubbdäck i dimensionen 205/55 R16. För att jämföra dubb och dubbfritt har vi ett nordiskt friktionsdäck som joker. Bridgestone Noranza 001 Continental IceContact 2 Gislaved NordFrost200 Goodyear UltraGrip IceArtic Nexen WinGuard WinSpike WH62 Nokian Hakkapeliitta 9 Yokohama IceGuard IG65 Joker: Nordisk friktion Dubbfri   Digital fil som kan läsas i din smartphone, dator eller läsplatta. 8 sidor (3,8 MB)

Kommentarer

#1
2018-10-26 13:31

Jag bytte till vinterdäck för ett par dagar sedan. Det var minusgrader i morse så det känns bra vara förberedd. Jag kör på dubbfritt.

#2
2018-10-26 18:54

Jag monterade på sprittans nya Continental dubbdäck i onsdags. Den här vintern ska jag åka fyrhjulsdrivet för första gången. Det är isgatorna på kvällar och morgnar som är lurigt häromkring.

#3
2018-10-27 07:26

Skiftade till vinterdäck , dubb, den 19 oktober.

#4
2018-10-27 09:05

För dubbdäck är Michelin X-Ice North 4 testvinnare hos Aftonbladet och Teknikens Värld, lite trist de inte fanns med i ViBs test. Men jag köper inte däck efter testvinnare utan för efenskaper. Det finns skillnader i tester vad de prioriterar och däcken har olika egenskaper. En testvinnare är inte bäst för alla och däck som ligger längre ner i listan är inte sämst. Det beror helt och hållet på ens körmönster och hur vintrarna brukar se ut där man bor.

#5
2018-10-27 15:58

Jag bytte till dubbfria vinterdäck för en månad sedan. Är nere på Gran Canaria och är tillbaka då det är väldigt stor risk med snö.

#6
2018-10-28 09:51

Skiftade till mina odubbade för två veckor sedan.

#7
2018-10-28 09:57

Och jag har fortfarande sommardäck på...

#8
2018-10-28 19:39

Ska bli mildare igen nästa vecka. Runt +10 grader. Jag behåller sommardäcken!

#9
2018-10-28 21:24

Jag behåller sommardäcken ett tag till.
Har nya dubbdäck och vill inte slita på dom för länge på bar asfalt.

#10
2018-10-29 15:43

Fördel dubbfritt! Dubbfritt funkar bättre med tanke på klimatförändringar och väldigt växlande vintrar. Det kan skifta +15 till -15 på några dagar, snö, slask, barnark om vartannat. Vintrarna blir kortare, höstarna längre. Då känns det bäst med dubbfritt istället för dubbar som förstör torr och öppen asfalt.

#11
2018-10-29 18:34

Dubbdäck har ju bättre grepp än dubbfritt, på torr och blöt asfalt, så jag vet inte riktigt varför det skulle vara en fördel då?

#12
2018-10-29 21:24

Dubbdäck river upp asfalten och förstör våra vägar och dessutom förstör människors hälsa. Och om dubbarna gör sådan nytta på asfalt och vått varför är inte sommardäcken utrustade med dubbar? Men visst, kör med dubbar året om du om du tror att det greppar bättre på barmark. Men dubbar behövs bara på is, och om det bara är is högst två veckor om året varför köra med dubbar i 6 månader?

#13
2018-10-30 15:51

Enligt aftonbladets test så har du fel ang blöt och torr asfalt Ivarsson.

* Bromssträcka i meter på våt asfalt (Vinnare - Dubbat 70 cm bättre än första odubbade)
* Köregenskaper på våt asfalt – varvtid i sekunder (Vinnare - Odubbat - Första dubbade på 3:e plats)
* Köregenskaper på våt asfalt - Testförarens betyg (Vinnare - Delat mellan 3 st dubb och 1 odubbad)

* Bromssträcka i meter på torr asfalt (Vinnare - Odubbad - 20 cm kortare än första dubbade)
* Köregenskaper på torr asfalt - Testförarens betyg (Vinnare Delat mellan 5 odubbade och 3 dubb)
* Stabilitet - Testförarens betyg (Vinnare - Delat vinnare mellan 1 odubbad och 1 dubb)
* Buller – betyg (Vinnare - Samtliga 10 odubbade före dubb)
* Rullmotstånd, ökad förbrukning i procent (Vinnare - Odubbat - Första dubbade på 5:e plats)

#14
2018-10-30 17:02

Här där jag bor i Stockholm har jag uppmärksammat att hemtjänstbolagen satt på dubbdäcken redan första dagen det blev tillåtet på sina miljövänliga små el-bilar. Hur miljövänligt är det? Själv kör jag inte längre än nödvändigt på dubbdäcken, vissa vintrar ganska kort period.

#15
2018-10-31 05:39

Tack så mycket Deeds. Du har mer fel. Du får läsa fler däckstester, vilket jag har gjort och i nio av tio vinterdäckstest, finner du att dubbade däck har bättre grepp, än nordiska dubbfria, på blöt och torr och isig väg.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.