Bild
Nästa artikel
Ingen luft behövs. Däcket har redan naturliga luftfickor.
Dags för spårbyte? Då parkerar man i en sådan här 3D-skrivare.
Nya däckmönster i ett nafs.

Däcket som kan byta mönster

Nyheter

Tillverkaren Michelins koncept skiftar från sommar- till vinterdäck med hjälp av 3D-utskrift.

 

Däcktillverkarna har en hel del spännande visioner. Vi har redan sett prov på uppfinningsrikedom med Goodyears klotformade däck. Nu kommer konkurrenten Michelin med sin idé om framtidens däck. Däcket behövs inte fyllas med luft, det är ständigt uppkopplat och med ändringsbar yta samtidigt som det är biologiskt nedbrytbart.

Materialet kommer från träflisor, fruktskal och restprodukter från sockertillverkning. Insidan består av en massa luftfickor som ska efterlikna struktur i mänskliga lungor och på utsidan täcks däcket av ett lager gummi som utgör själva däckmönstret. Detta kan ändras utifrån väderlek. Ska man till exempel köra i områden med vinterklimat går det att parkera i en slags 3D-printstation som ändrar designen på spåren. Är däcken utslitna går det att få nya, fräscha mönster på samma sätt.
 
Diskutera: Vad tycker du om Michelins däckkoncept?

Kommentarer

#1
2017-06-19 11:49

Nja däcken ska allt klara att ändra mönster helt själva utan att behöva någon yttre assistans, innan man är där så är det inget märkvärdigt resultat.

#2
2017-06-19 13:32

Min ide är att att skriva ut sommar året runt med en 3d printer.

#3
2017-06-19 16:28

Tvärnit, den printern köper jag direkt!

#4
2017-06-19 16:38

Det låter som den perfekta lösningen!!!!!

#5
2017-06-19 19:57

Med tanke på den futuristiska filmen är det här väl något som kommer 2100.
Hela artikeln är ju helt undermålig då den inte länkar till nån källa.
Tekniken i sig är ju väldigt spännande, men i vilket stadie är det i?

#6
2017-06-19 21:09

Räkna med 2-3 år innan du kan köpa dem till din bil.

#7
2017-06-20 13:04

Får mig att tänka på de färgglada däcken som skulle revolutionera världen på 70-talet. Knallorange, knallgröna, knallgula... bara att välja. Nåja, det blev visst inte riktigt så. Det är svart fortfarande i hjulhusen.

#8
2017-06-20 13:54
#9
2017-06-20 17:50

Och vad blir däckutgifterna?
Blir det bara Michelin som blir lycklig över kostnaderna?

#10
2017-06-20 20:49

3D-skrivare när de är ännu mer utvecklade och prissänkta än idag kommer revolutionera världen. Allt från föda till legotillverkning av kompononenter och allehanda ting.

#11
2017-06-21 17:13

Vilda fantasier må vara underhållande, men det är ju bra om de har någon verklighetsförankring.
Regummeringar är ju inte helt nytt, så varför skulle detta inte vara lika dåligt som det nuvarande konceptet?
Någon annan tillverkare föreslog klotformade hjul som skulle hållas på plats med magnetism, tillåta rotation i valfri riktning och ha anpassade mänster på olika ställen runt däcket, få mindre slitage med mera. Om man bortser från hjulens utrymmesbehov och den omöjliga magnetupphängningen, så kan det säkert fungera. Alltså – inte.

#12
2017-06-25 20:43

Här ser det ut att bli vägkänsla som testarna surrar om, undrar hur dom känns på en tjälskadad väg..

#13
2017-06-27 13:45

Pirelli kom ju med utbytbara slitbanor det blev ju ingen höjdare direkt, det här verkar ju vara nåt liknande.