Nästa artikel
Däckbyte på elbil: ”Skadorna kan bli väldigt dyra”
Nyheter

Däckbyte på elbil: ”Skadorna kan bli väldigt dyra”

Publicerad 25 oktober 2021
Den som byter däck på en elbil ska ha koll på var lyftpunkterna är. Annars kan skadorna bli dyra att reparera.

Så här års bokar många bilägare in däckbyte. Men för elbilsägare gäller det att personalen på däckverkstaden har koll på läget.

Underredet på elbilar är nämligen känsligare än på bilar med vanliga förbränningsmotorer, till exempel vad gäller kablage.

– Skador som påverkar högvoltsbatteriet kan bli väldigt dyra, det är ofta elbilens mest kostsamma del. Skador på höljen kan leda till att kablar utsätts för fukt och börjar korrodera, och att det uppstår fel på lite längre sikt, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på organisationen M Sverige (tidigare Motormännen), till TT.

Svårt bevisa fel

Den som vill byta däck själv på sin elbil ska se till att använda sig av bilens särskilda lyftpunkter. Bilen ska inte lyftas upp på något annat sätt.

Det kan i vissa fall vara svårt att bevisa vem som gjort fel om däckfirman slarvat med bytet.

– Ansvaret ligger hos den som utför tjänsten när det blir fel. Sedan kan reklamationen ändå bli komplicerad eftersom konsumenten måste visa att det är just vid det specifika tillfället som skadan har uppstått, säger Carl-Erik Stjernvall.

”Om bilen behöver lösas in – vem ska då betala?”

Vi Bilägare har tidigare skrivit om flera fall från Norge där verkstäderna ställt till med problem vid däckbytet. I ett av fallen uppstod ett litet hål i bottenplattan på en Jaguar I-Pace som kostade 350 000 kr att reparera.

Den som lämnar in bilen för däckbyte ska se till att verkstaden håller vad den lovar och inte är för billig.

– Om bilägaren använder sig av ett ”företag” som inte har en försäkring, vilket är högst troligt om skifteskostnaden är onormalt låg, och batteriet skadas, vad gäller då? Om det leder till att bilen måste lösas in, vem ska då betala?, sa Bo Ericsson, vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) tidigare i år.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.