Bild
Nästa artikel

Dacia, Honda och Mazda ökar mest

Nyheter

Samtidigt som vissa märken backar ökar andra tvåsiffrigt. Störst är ökningen av nyregistreringar hos Dacia, Honda och Mazda.

På måndagen presenterade branschorganisationen Bil Sweden försäljningsstatistiken för maj månad. Totalt registrerades 25 782 nya personbilar, vilket motsvarar en ökning med 0,1 procent jämfört med samma månad i fjol.

Räknat över årets första fem månader har nybilsmarknaden däremot backat med 9,4 procent och flera märken har tappat mer än så, bland annat Mitsubishi (-36,1 %), Lexus (-33,8 %), Ford (-30,2 %), Peugeot (-25,5 %) och Citroën (-25,4 %).

Andra märken går i stället starkt framåt, det gäller bland annat rumänska Dacia (+82,6 %) och japanska Honda (+44,6) och Mazda (44,3 %) som ökar mest. Även Seat (+37,2 %), Subaru (+29,9 %), Fiat (+23,2 %) har tagit stora kliv framåt hittills i år.

Klicka här för att se topplistan över de mest registrerade bilarna i maj.

Diskutera: Varför ökar Dacia, Honda och Mazda mest?

Kommentarer

#1
2013-06-03 18:33

Fiat Ducati säljer väldigt bra och Fiat 500 har lyckats rätt okej.
Jag noterar att Peugeot 508 och Hyundai i40 säljer sämre i år jämfört med förra året, de sålde ungefär lika mycket av dessa förra året och nu i år har de sjunkit. I fallet 508:an vet jag att en hel del beror på att importören tog in en hel del i slutet av förra året och förregistrerade dem så de blev miljöbilar men då hamnade på förra årets statistisk även om bilarna var osålda. För det är ju inte antal sålda bilar som visas utan bara antalet registreringar... det säger inget huruvida bilen verkligen är såld.

Men det kan vara så att privatkunderna tappar och går neråt i bilstorlek - där väntar Peugeot på nya 308:an till hösten.

Jag noterar att Renault Mégane håller ställningarna som en av de populäraste bilarna i lilla mellanklassen och faktiskt har gått om Clion i statistiken. Clion är inte längre Sveriges mest sålda småbil utan det är Toyta Yaris med Clion på andraplats. Ändå säljer Clion bättre än förra året... Men kanske Clions speciella formgivning inte uppskattas av alla.

En till observation jag gör är att den goda försäljningen av Nissan Qashqai förvånar mig. Modellen är gammal, tråkig, den drar mycket bränsle, den är inte särskilt rymlig och den kostar en hel del pengar. Men visst det är ju en mini-SUV eller "cross over" och det ska det tydligen vara i år. :)

Volvo stärker sin ställning i Sverige och det är väl en tröst nu när Volvo tappar på flera marknader ute i världen. Volvo är fortfarande tjänstebilsfavoriten nummer ett.

#2
2013-06-03 19:14

Fiat Ducati, är det en ny motorcykel? ;)

Allvarligt talat, många Fiat Ducato som säljs i Sverige är husbilar, Fiat har en dominerande ställning på husbilsmarknaden, såväl i Europa som i Sverige.

Annars verkar det som Fiatgruppen försöker skaffa sig marknadsandelar genom lågt pris. T.ex. Hedin bil säljer nu Fiat Sedici 4x4 för 119000:- och Lancia Ypsilon 0.9 Twin Air Gold säljs för otroliga 89000:- (istället för 159000), tala om fyndläge!

#3
2013-06-03 19:19

Att Lexus tappar är ju ful(l)t förståeligt ..

#4
2013-06-03 19:47

Hittils i år har Fiat sålt 2247 personbilar i Sverige. Av dessa är 1241 st Fiat Ducato, dvs husbilar.

Svenska Fiat räknar alltså in husbilar i statistiken för att få upp siffrorna. Om det är är seriöst är upp till var och en att bedöma.

Källa: Bil Sweden.

#5
2013-06-03 20:38

Fiat Ducati säljs inte bara som husbil. Den finns i en familjeversion också och konkurrerar med VW Caravelle. Den är även populär hos hantverkare som skåpbil med mera. Fiat har länge varit populär bland yrkesmänniskor.

Gällande det låga priset på Lancia Ypsilon så sålde Hedin ut sin demobil för 89 000 kr men den är såld nu, så den billigaste Ypsilon ligger på 105 900 kr i Sverige och det är också ett demoexemplar från förra året. Just denna har gått nästan 1 500 mil och alltså är en begagnad bil. Finns hos Northcar Sweden.

Billigaste Ypsilon som inte har rullat något finns hos Hedin i Göteborg och de har några för 109 900 kr. Utförsäljning av kvarvarande lagerbilar från förra året.

Jag ser inget konstigt med att man erbjuder stor rabatt på osålda lagerbilar från förra året. Det vore ju något annat om vi pratade om rabatt på årets modell.

#6
2013-06-03 21:07

Ducato, Raphael, inte Ducati ;)

Vad det gäller Lancia så verkar återlanseringen i Sverige inte vara någon succé.
Massor av kraftigt prissänkta lagerbilar och demobilar finns hos återförsäljarna. 89000 kr Ypsilonen hos Hedin hade för övrigt rullat under 200 mil.
Lancia Flavia och Delta marknadsfördes bara i landet som modellår 2012, nu är de borta ur programmet.

#7
2013-06-04 07:16

Att Dacia ökar är inte så konstigt, det blir mycket bil för pengarna och speciellt Duster är väl den billigaste Suven på marknaden och de som måste ha en suv men inte har gott om pengar köper en Duster.

Mazdas nya 6:a lockar säkert en hel del köpare då designen blev väldigt lyckad.

Varför Honda ökar har jag ingen aning om.

#8
2013-06-04 10:49

Hondas ökning stavas CR-V, det är jag helt övertygad om.

En ny modell i ett allt mer populärt segment, och dessutom är bilen riktigt bra till ett hyfsat pris.

#9
2013-06-04 13:42

Förstår inte varför Qashqai är så populär.
Det finns många konkurrenter till den som lockar mer.

#10
2013-06-04 15:00

Båda Honda och Mazda har släppt nya modeller av sina storsäljare, så det är väl inte så konstigt? Att en "nykomling" som Dacia ökar är inte heller så konstigt - helt tack vara Duster, misstänker jag.

#11
2013-06-04 16:18

Att inte Honda alltid sålt bra är för mig en gåta,..klart underskattad bil.
Mazda ökar (förutom att det är en bra bil) säkert mest p.g.a de utökade garantierna.
Dacia är självskriven att den ökar med tanke på dess pris och att man nu dessutom har bättre/snyggare modeller med helt ok säkerhet.
Ett fabrikat som kommer att fortsätta öka.
Att/om Peugeot sjunker så är jag övertygad om att det beror på 1. De ändrade skattereglerna. 2. De sänkta garantierna. 3. Ockerpriser på service

#12
2013-06-04 16:23

Go Mazda Go mazda :-)

#14
mcregor
2013-06-04 21:46

Mötte en ny Mazda 6:a kombi idag och tyvärr purusam - mig tilltalade inte formgivningen på den. Misstänker att den kommer att "åldras" formgivningsmässigt rätt snabbt. Men jag tvivlar inte på att den håller bra kvalitet och smaken är som sagt som baken - och tur är väl det...:)
F ö finns det nog stora möjligheter för Dacia att bli folkets nya Skoda. Och i rikets 5:e största stad har äntligen Bilia tagit in Dacia i sitt sortiment efter att ha "blockerat" märket i flera år - man hade alltså nån form av ensamrätt men tog inte upp den i sortimentet och inga andra fick heller sälja den... Inte för att jag tänker köpa nån just nu men ändå... Skulle tro att Sandero Stepway kommer att hitta en hel del köpare - dock kanske främst på landsbygden p g a bl a lite högre frigångshöjd än många andra bilar.

#15
2013-06-05 09:00

Måste säga att jag gillar Duster åtminstonde utseendemässigt. Hur den är att köra vet jag inte men får väl testa den vid något tillfälle.

#16
2013-06-05 09:39

För i helsike Jes nu är du väl ändå rätt hemmablind? Du kan inte på allvar mena att Mazda är slätstrukna jämfört med ditt gullebarn VW? Bilar som prisas för både design, teknik och körglädje. VW har sin grej men även du måste inse att slätstrukenhet är VW signum.

#17
2013-06-05 13:22

Det är faktiskt ganska lustigt att Mitsubishi har tappat 36% I Sverige för man nämligen ökat med exakt samma siffror I Australien hittills I år. Det är framför allt Triton och Outlander som säljer mycket bra just nu. I övrigt har både Hyundai och VW ökat med 16,6%.

#18
2013-06-05 13:59

@Roger, tycker du ja. "Slätstruken" är något subjektivt och negativt laddat.
http://svenska-lexikon.se/?ord=sl%E4tstruken
Bevisligen finns det väldigt många människor som inte tycker som du ... eller som Jes, för den delen.

#20
2013-06-06 00:02

Håller med Roger. Blir lite fel när en VW ägare använder omdömet "slätstruken" om andra märken. Fartblind av VWs framgångar kanske Opel och Mazda och andra är anonyma för dig Jes. Vet inte om du är okunnig om eller bara blundar för att Opel vid senaste årsbokslutet var (efter VW/Ford) Europas 3e största märke, med 2 modeller i topp 5!!!. Anonym,knappast.

#21
2013-06-06 07:23

Bara för att VW har några slätstrukna modeller så innebär det inte att alla andra biltillverkare inte har det.

#22
2013-06-06 19:10

Förvånar mej att det finns bilköpare som väljer en modell (Sandero) som bara finns med manuella backspeglar. Men kanske handlar det 1-persons hushåll? OBS, på kontinenten finns den med el-speglar. Och är dessutom billigare. Säljer riktigt bra i bl.a. Tyskland.

#23
2013-06-06 20:45

Jes återigen har du huvudet i sanden ;) Du menar alltså att du inte ALLS har VW som ditt gullebarn? ;)

Med slätstruken tänker jag på design, image och utrstrålning. För fasen VW kan inte ens göra en sportcoupe (Scirocco) som ser sportig ut ut. Hela deras modellprogram utstrålar miljonprogram och tristess. Därmed inte sagt att de är fula på något vis. Men VW som märke vs Mazda i utrstrålning? Kom igen.

Om anonym för dig bara handlar om försäljningssiffror så ska jag säga dig att det var jäkligt kul att ha en bil som man inte såg varje dag ;)

#24
2013-06-06 22:45

Jag har en bil som få ser varje dag Roger .. men få missar emblemet varje dag :o) En enstaka modell är liksom inte hela fabrikatet ..
Tja, Jag tycker Mazda, Opel och Daewo är anonyma fabrikat .. Du får naturligtvis tycka hur du vill Roger.
.
Jag hade en Sciroccoför många år sedan ... Den var kul ... och fräck.

#25
mcregor
2013-06-06 23:04

Pender - Sandero Stepway har elspeglar... Och är det samma förare jämt så fungerar ju faktiskt även manuellt reglerande backspeglar utan problem.

#26
2013-06-07 08:44

Roger, VW finns iaf med på Top 100 listan när det gäller Brand Awarness. Det gör inte Mazda. Du får självklart tycka vad du vill om VW's design, men många gillar den.
Jag håller nog med Jes om att Mazda är ett av de bilmärken idag som har problem med sin identitet. Vad utmärker Mazda? Varför köpa Mazda? Jag har väldigt svårt att hitta någon USP. Samma sak när det gäller Opel.

#27
2013-06-08 13:42

Mazdas kärnvärden är kvalitet, sportighet och prisvärdhet skulle jag säga. Varför ska man köpa en? Om man vill ha en bil som är rolig att köra, välutrustad och som ger en minimalt med huvudbry. Därför jag köpte mina iallafall. Ända sedan första 6'an kom har väl design varit ett starkt ledord hos Mazda med, även om det kanske inte uppmärksammats förrän på senare tid. Design ligger dock i betraktarens öga. Att bilen är prisvärd, har bra byggkvalitet, bra driftsäkerhet och är underhållande på vägen är dock inget som går att "tycka" bort. Mazda lyckas även göra relativt miljösnälla bilar utan överdrivet avancerad teknik. Är man van vid att gunga fram i en V70 eller gillar suget i magen av en 400-hästars V8 är det kanske inte bilen nummer ett. Men gillar man att köra men inte vill ruinera sig på kuppen - varför inte?

Sen kan man tycka de är fula, att de bullrar osv osv osv. Men det går inte att ignorera det jag just sagt.

Vad finns det tex för konkreta anledningar att köpa en Passat istället för en Mazda6? Mazdan kommer garanterat krångla mindre, i princip hur lite Passaten än krånglar. Passaten kanske håller ett något bättre andrahandsvärde. Men det finns knappast nån punkt där Passaten överglänser Mazdan så markant att det skulle avgöra ett köp. Bara att läsa de tester som gjorts.

Sen är det självklart att folk som inte kan tänka sig att köra nåt annat än bilar från Tredje Riket ;) inte gillar den. Annan designfilosofi (den har.. design ;) ) och en inbyggd avighet mot asiatiska bilar överlag i tron att den tyska bilen är så otroligt överlägsen och allt annat är plastamög hindrar en objektiv syn. Ungefär som att jag är avig mot tyska bilar för att de verkar vara överprisat skräp som lever på en hype utan dess like ;)

Alla är vi olika. Vägrar man se de rationella fördelarna så är det så typ.. Inte mycket man kan göra åt det.

#28
2013-06-08 15:33

Observera att jag inte hävdat att VW är bättre än Mazda. Jag pratar bara identitet. Vad man förknippar Mazda med. Att du gillar Mazda tvivlar jag inte på. Frågan är vad allmänheten förknippar med Mazda?

Om jag skulle gissa på ett japanskt märke som är sportigt och prisvärt med bra kvalitet så skulle jag säga Honda, inte Mazda.
Toyota/Lexus är starta på hybridteknik. Koreanerna har vass design till bra pris. osv ...

Men smaken är som baken och Mazda har tveklöst sin skara köpare. Det jag menar är att identiteten inte känns klockren.

#29
mcregor
2013-06-08 15:51

Roger - oavsett om Mazdan är en helt OK bil så har jag väldigt svårt att förknippa just det fabrikatet med det du kallar dess "kärnvärden" - "kvalitet, prisvärdhet, sportighet". Kvalitet finns säkert i vissa avseenden men som de flesta andra fabrikat så brukar det vara nån del som felar - t ex har de väl haft en del rostproblem. Prisvärdhet - nja, inte är Mazda det första märket som dyker upp om frågan är prisvärdhet. Sportighet - samma där. Mazda ligger nog rätt långt ner på listan om man skall tänka på sportiga bilar.
Därmed inte sagt att det på nåt sätt är dåliga bilar - dom kan säkert vara bra. Men jag håller med de som säger att märket saknar en utpräglad identitet. Mazda var rätt stora i Sverige tidigare men av nån anledning har dom tappat de senaste 10-15 åren. Och hade dom t ex varit prisvärda så borde dom ha lyckats bättre.

#30
2013-06-08 21:58

Utöver att jag håller med i de argument som talar mot dina Roger ... tycker jag det är förbannat tråkigt att en Japan-fjönt börjar dra in Tredje Riket i mitt tyckande kring Mazda och Opel .. För det första var jag inte född när Japan började våldtag sina grannar och inte heller när Nazityskland följde dess exempel .. för det andra är jag inte tysk och för det tredje är jag jude.

#31
2013-06-09 01:22

Tredje riket var mest en synonym. Jag har själv en tysk bil.

Min erfarenhet - jag har aldrig fått så många kommentarer om vilken snygg bil jag har som när jag hade Mazdorna. Nästan så det blev jobbigt ibland när man var på nån fest och folk bara pratade om bilen. Killar bara dessutom ;-)

Jag har heller aldrig haft så kul i en bil som i mina Mazda6'or. Grymma bilar att smiska runt på småvägar, trots sin storlek. Jäkligt kul i lagom hastigheter. BMWn är rolig, det är den, men allt är så odramatiskt till den punkt då jag gissar att man dör. Dvs effektiv, men det blir inte roligt förrän man inser att man kör på tok för fort för att det ska vara säkert. Och då var båda Mazdorna större. Den BMW jag kört som är närmast Mazdorna i storlek är en E60 525D och den kändes som en pråm i jämförelse.

Jag har heller aldrig haft så lite problem som med Mazdorna. Sure - den första rostade. Det fixade de på garantin utan minsta invänding. I övrigt kostade den mig från 2005 till 2008 ca 800 kr i delar (utöver service och saker som däck, bromsbelägg etc). Och 4x12kr för byte av positionsljus två gånger. Min 2008 bytte jag en omgång belägg på (förutom däck). Från 2008 till 2012.

BMWn har icke fungerande vintervärme och har fått 6 nya tändspolar, två oförklarliga check engine lights och knappt startat två gånger nu på ett par veckor. Ägt den ett år. Och den är knappast unik.

Det är mina erfarenheter. Varför den lilla BMWn skulle vara värd runt 420 000 kr ny samma år som min betydligt mer hållbara och större Mazda kostade 280 000 är bortom mitt förstånd. Visst - man ser var en del av pengarna gått - stolarna är mycket bättre än Mazdans. Men Mazdan hade finare skinn (inte det grova, om än tåliga, lädret som BMWn har). Knak och knarr var absolut inte sämre i Mazdan. Trycker man på plasten runt AC etc knarrar det precis lika mycket i BMWn som i nån annan bil.

200 000 för bättre stolar... Vetefan. Förutom att den är snygg och att det känns som man inte är ett komplett jävla misslyckande när man ändå lyckats bli ägare av en BMW så är den för min del en besvikelse.

#32
2013-06-09 15:21

Även om din BMW knappt startar två gånger i veckan ... Hmm, betyder det att den nästan inte startar eller att du helt enkelt inte startar den särskilt ofta? .. Så är Mazda likväl anonym så det stänker om det mot BMW .. i varje fall i vår del av världen.
Står ett gäng lagom motorintresserade och hänger någonstans .. och någon Japanbil skruttar förbi, nåja det kan gälla Porsche Boxter också .. och någon frågar; Vad var det för bil? Är ett vanligt svar nog ; Någon Mazda eller så.
En BMW, Audi, Mercedes eller exempelvis en Mini tar dock få fel på .. Det är det jag menar med "anonyma" bilar och fabrikat.
Bilarna behöver naturligtvis inte vara varken dåliga eller ens sämre än de med utstrålning och identitet.

#34
2013-06-10 09:48

Jag skulle nog säga att Västerås är Sveriges femte största stad: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mall:Sveriges_största_tätorter

#36
Leif Larsson
2013-06-10 10:56

Det är trots allt knepigare att köra i städerna. Avstängda gator, enkelriktat och trångt på sina ställen. Undrar vilken av de tre bilarna som är "lättast" att framföra i staden?

#37
2013-06-10 11:05

Att köra i städer är nog ganska likvärdigt rent körmässigt mellan dessa tre bilarna, de är ju inte storbilsklassade. Bakåtsikten verkar vara snäppet bättre i Dacian och det skulle i alla fall jag föredra vid körning i städer.

#38
Leif Larsson
2013-06-10 11:15

Jag skulle oxå välja Dacian. Verkar vara en bra bil till ett bra pris.

#39
2013-06-10 16:51

Man får det jobbigt om man ska reagera på varenda BMW, Audi eller Mercedes som åker förbi. Iallafall de två förstnämnda KRYLLAR det av. På samma gata som jag bor på bor det en man med en 320D i samma färg. Enda synliga skillnaden mellan våra bilar är att min har 18" och två pipor. Finns en till silvrig E90 LCI på orten med, okänd motor i den dock. Troligen 320D det med. Som alla andra. Tex de till synes 1000-talet vita 320D Touring de krängde ut ett tag där.. De är överallt! Medans jag iallafall hajar till varje gång jag ser en Mazda av intressant modell :P ;)

Ang BMWn. För någon vecka sedan gick den knappt igång. Stog o svajade mellan döden och tomgången tills jag stängde av den och startade om den. I fredags tändes motorlampan på motorvägen. Stannade o startade om den - ingen lampa. I lördags - åter igen trögstartad. Gasade lite den här gången och då återhämtade den sig efter ett tag. Ingen av gångerna har den lämnat nån felkod ens.

Föga förtroendeingivande.

#40
mcregor
2013-06-11 10:51

crister_1 - nu sa jag 5:e största stad (ej kommun) och som swemba redovisat så är det enligt Wikipedia Västerås. Sen var det väl inte storleken på städer/kommuner vi diskuterade i första hand utan det som var intressant tyckte jag var att Bilia ända tills nu blockerat Dacia i en av Sveriges större städer - om det nu passar dig bättre. Idag annonserade dom f ö (i en liten annons) för första gången att dom börjat sälja Dacia även här...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.