Nästa artikel
Dacia har mest nöjda ägare
Nyheter

Dacia har mest nöjda ägare

Publicerad 15 mars 2012 (uppdaterad 15 mars 2012)
I två nya undersökningar som gjorts i Europeiska länder har Dacia toppat listorna när det gäller nöjda ägare och bilens tillförlitlighet.

Den franska konsumentorganisationen Que Choisir har gjort en undersökning bland 29 000 bilägare i Frankrike, Belgien, Spanien och Portugal om bilens tillförlitlighet. Där hamnade Dacia på första plats med 95 procent tillförlitlighet framför 32 andra bilmärken.

Tidningen Automobile Magazine har dessutom gjort en undersökning i Frankrike där de frågat bilägare om de är nöjda med sina bilar. Även här hamnade Dacia som klar etta med 93 procent nöjda ägare framför tvåan Audis 91 procent.

Missa inte Vi Bilägares egen kundundersökning AutoIndex som publiceras senare i vår, där du kan se vilka bilmärken som har mest nöjda ägare i Sverige. För att delta i undersökningen klicka här.

Diskutera: Varför är Daciaägare nöjda med sina bilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2022-11-02 21:27
Gäst (ej verifierad)

Hm, Dacia bygger ju på gammal Renault-teknik. Intressant att märket anses ha bäst tillförlitlighet då Renault av div. "experter" anses vara ett av de sämsta märkena i det avseendet.

Någon har fel, "forumexperterna" eller de tillfrågade bilägarna. Jag vet nog vem jag tror mer på.

#2 • Uppdaterat: 2012-03-15 12:28
1storstark

Köper man en billig bil med tveksam status har man nog inga förväntningar alls. Därför blir ingen besviken. Det räcker om den rör sig framåt.

#3 • Uppdaterat: 2012-03-15 13:24
hultarn

Sedär ja, nu kommer det bli oro i vissa läger här.... ;-)

"En Dacia som uppfattas bättre än min bil...? Kan inte vara sant!"

#4 • Uppdaterat: 2012-03-15 13:38
saabnisse

Jag tror att det är som 1storstark skriver, antingen har man inga förväntningar eller begriper man inte att man borde ha det.

#5 • Uppdaterat: 2012-03-15 15:13
hultarn

Klart att det finns ett samband mellan pris och förväntningar.

Den som köper en Dacia är inte så noga med om det finns en eller två mugghållare, om det är lysdioder eller glödlampor i bakljusen, om den gör 235 km/h, inte ens om märket i fråga räknas som premium.

De vill ha en bil, som kan transportera förare, passagerare och deras bagage från A till B. Ja, ungefär som de flesta här använder bilen.

#6 • Uppdaterat: 2012-03-15 15:47
Irvor

Ja varför inte.
Vad ska man med alla så kallade premiumbilar ?

#7 • Uppdaterat: 2012-03-15 15:59
A_q

Det som är fördelen med lågpris. De som inte vill betala för komfort eller fin stereo slipper det.
Då har man ett transportmedel. Bra så.

Intressant också att ett tyskt premiummärke kan göra kunderna så nöjda, trots priset. :)
Jag är en av de väldigt nöjda och återkommande kunderna. Dock svensk sådan.

#8 • Uppdaterat: 2012-03-15 16:10
lubos

Sannolikheten för fel ökar med antalet komponenter.
Alltså bör ett relativt okomplicerat byggt fordon ha större tillförlitlighet än de mer komplicerade, förutsatt att de enskilda detaljerna håller liknande kvalitet.

Behovet av fordon såsom Dacia, Nivas jeep m fl kommer att stiga i takt med
ökad medvetenhet om att de existerar för dem som verkligen behöver bil,
t ex i glesbefolkade byggder.

Dagens mest sålda bilmärken kan bli stående t ex på grund av defekt tändningslås, lossnad pulsgivare, underdimensionerade batterier mm mm!

#9 • Uppdaterat: 2012-03-15 16:15
Irvor

Även om man betalar dyrt får man sällan någon komfort numera. Allt som kallas sportigt verkar alltid premieras. Buller och fast eller hård fjädring är vad man ofta får....

#a • Uppdaterat: 2012-03-15 16:18
1storstark

Nu verkar mång hylla Dacia. Det är inte många dagar sedan en nybliven Daciaägare hade motorproblem när han tankade E85, som bilen enligt reklamen skulle gå på. Klarar inte fabriken av att få motorn att funka, vad ska man då tro om resten?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.