Bild
Nästa artikel

Dacia går som en raket i Sverige

Nyheter

Dacia har fått en raketstart på bilåret 2014. Inget annat märke i Sverige ökade mer under januari, visar ny statistik.

Svenska bilköpare har fått smak för lågprismärket från Rumänien. Dacias försäljning i januari ökade med hela 707 procent, från 42 bilar 2012 till 397 bilar 2013. Det innebär en ny rekordnotering för märket som kom till Sverige 2009. Modellerna Duster och Sandero stod för huvuddelen av registreringarna.

Andra märken som ökade rejält i januari var Mazda (+91 %), Hyundai (+85 %), Toyota (+56 %), Seat (+55 %) och Opel (+41 %). Sämre gick det för Renault (-31 %), Suzuki (-18 %), Ford (-16 %), Mitsubishi (-10 %), Subaru (-10 %) och Honda (-9 %).

Totalt registrerades 18 673 nya bilar under månaden, en ökning med 18,8 procent jämfört med samma månad i fjol. Branschorganisationen Bil Sweden, som redovisar statistiken, förklarar ökningen med 2013 års låga nivå som var en följd av att många registrerade en miljöbil i slutet av 2012 innan den tidigare miljöbilspremien försvann.

Ständiga ettan Volvo noterade 3 717 nyregistreringar under januari, fler än något annat märke och en ökning med 11 procent. Tvåa var Volkswagen med 2 982 bilar (+30 %) och BMW körde in på bronsplatsen med 1 342 bilar (+39 %).

Diskutera: Varför ökar Dacia mest?

Kommentarer

#1
2014-02-04 08:52

Dacia har sedan beslutet med antisladd som standard ökat kraftigt och är nu en alternativ för många som tidigare köpte begagnat. Är övertygad om att denna trenden kommer att fortsätta så länge som bilarna är prisvärda.

#2
2014-02-04 11:19

Det kanske är missbruk av statistik, men ett visst stöd ser jag för två saker det har pratats om på sistone. Det ena är att lågprismärken är den snabbast växande kategorin i Europas bilförsäljning och eftersom Dacia väl är det enda riktigt billiga märke som säljs i Sverige så verkar det rimligt.
Det andra är att framtiden skulle se dyster ut för små, oberoende tillverkare, som Mitsubishi, Subaru och Honda, medan stora märken som Toyota och Hyundai fortsätter växa. Fast det förklarar ju förstås varken Mazdas framgång eller Fords fall.

#3
2014-02-04 11:26

Vad som inte slog mig först: håller Dacia på att konkurera ut mamma Renault?

#4
2014-02-04 12:03

Jag skulle köpa denna än en Tjeckisk skakig kvalitets Skoda med VAG´s dåliga motorer och lådor, faktum är att Renault´s motorer och lådor är milsvid hållbarare än VAG`S dito ;o)

#5
2014-02-04 12:15

Nä Dacia kommer inte att konkurera ut Renault då skillnaden mellan bilarna är för stora. I första hand tror jag att det handlar om att ta steget upp ifrån begagnat och då ligger en Dacia bra till. Själv är jag nog snart redo för att ta ett steg ner till Dacias nivå då kvalite,komfort och utrustning i "finare" och dyrare bilar för mig inte längre är lika viktigt.

#6
2014-02-04 12:27

Tycker bilen utstrålar en robusthet som säkert tilltalar många.

#8
2014-02-04 16:51

Jag fick +945%.

#10
2014-02-04 17:58

Nog blir det 845% alltid.

#11
2014-02-04 19:31

När Stepway lanserades så är jag rätt säker på att den bara kostade 112.900 kr - inkl metallic. Så nog har Dacia insett att det går att höja priset och ändå sälja...

#12
2014-02-04 19:32

Om Dacia fortsätter att öka med 707% varje år så säljer dom fler än 6 miljoner bilar om fem år. Det är inte illa för ett relativt nytt märke.

#13
2014-02-04 22:11

Inte konstigt att folk väljer en billig basbil som Dacia. Den är inte full av tveksamt nödvändiga gizmos som kan orsaka feta kostnader i framtiden.

Den stänger inte ens av motorn när man öppnar dörren som en del bilar gör..

#14
2014-02-05 19:58

Ja det är en frisk fläkt med en bil som har fönstervevar. Tummen upp!
En bra spec på en pendlar bil är:
# Liten motor och max 5 växlar framåt.
# 15" hjul med bas-dimensionen 185/65 R15 hastighetskod max T för komfort och pris samt inte onödigt brett för att motverka vattenplaning.
# Plåtfälgar. Dessa är som regel lättare än lättmetallfälgar!!
# AC.
# Kamkedja.
# Fönstervevar.
# ABS-bromsar är trevligt.
# H4-lampor som håller mycket bättre än dessa H7:or som är snudd på bedrövliga.

Resten är ren lyx...

#15
2014-02-05 20:05

Bilist@ H4-lampor som håller mycket bättre än dessa H7:or som är snudd på bedrövliga. ? Jag undrar varför? Jag har sett H7:or som hållit lika länge som H4 bara man köper av bra kvalitet.

H7 lamporna (av kända märken) håller inte sämre kvalité än H4, H3 och H1, däremot sitter de oftast i nyare bilar,
dessa bilar lämnar högre spänning ut till lampan och "sliter" därför mer på denna.

#16
2014-02-05 20:17

@true beliver
Jag har även fått en förklaring på varför av ett ljusproffs och det gick ut på att H4-lampan har plats för två glödtrådar (hel o halv) vilket gör den större än den betydligt mindre H7:an som då blir varmare och därmed för en kortare livslängd. Jag har sett H4 på bilar upp till 2006 så spänningsteorin håller väl inte riktigt. Om någon vet om någon yngre bil med H4 så posta gärna ett inlägg.

#17
2014-02-06 18:39

Som begbil tror jag Dacia är ganska het. Lågt andrahandsvärde, bruksvänliga oömma bilar, och låga kostnader är ju perfekt för dem som köper begagnade bilar.

Själv skulle jag kunna tänka mig att köpa en Duster, dock begagnad och ha som andrabil till och från jobbet, och när jag behöver dra upp båten eller dylikt kan fyrhjulsdriften komma till användning. Tror inte det egentligen är dåliga bilar, men kanske inte superkomfortabla och som andrabil i familjen så funkar dem säkerligen kanonbra.

#18
2014-02-06 22:32

"Isoderlund" : Vad bygger du uppfattningen om att Dacia har ett dåligt andrahandsvärde på? Om man tittar på Blocket på t.e.x Sandero så hittar på just nu 7 bilar till salu som är ca 3 år gamla. de kostar mellan ca 50.000kr och 70.000kr.
En Sandero idag börjar på 79000kr men det gjorde den inte då för 3 år sedan utan den var ca 10.000kr billigare om jag minns det rätt.
Tidiga Dacior hade sämre utrustning och saknade t.e.x den viktiga antisladden men ändå ligger beg. priserna högt.

Just nu finns ingen Sandero årgång 2012 till salu men den lär med antisladd inte kosta mindre än tidigare modeller.
Billiga bilar kan inte sjunka lika mycket som dyrare i värde så jag är nog ganska säker på att en Dacia är en vettig affär om "man kan leva" med lite sämre standard.

#19
2014-02-10 04:23

En bil för mina behov skall vara robust,hållbar,prisvärd och enkel, ha dragkrok och AC. Gärna 4WD men en vettig bränsleförbrukning. Där slutar mina krav. Jag vill inte ha en bil som parkerar sig själv,, med en massa elektroniskt bjäfs som antisladd, och oväsen om man inte tar på sig bältet eller råkar närma sig någon vägmarkering eller mittlinje. Jag vill köra själv . En modern Volvo Duett som tar mig från A till B i maklig takt. Klarar Dacia det utan prisvansinne?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.