Bild
Nästa artikel

Dacia för citytrafik – första skissen

Illustration

Med priset som vapen ska en ny citybil från Dacia utmana bilar som Volkswagen Up och Toyota Aygo. Här är vår illustration.

Dacia fortsätter att försöka kapa åt sig nya nischer bland ekonomiskt sinnade bilköpare. Nästa steg för den rumänska, men Renaultägda, biltillverkaren blir att ge sig in i kampen om kunderna när det gäller små och nätta citybilar typ Volkswagen Up, Kia Picanto och Toyota Aygo.

Exakt vad modellbeteckningen på den nya fransk-rumänska småbilen blir är dock ännu okänt, men Dacia City är en kvalificerad gissning. Helt klart är däremot att bilen tekniskt kommer att bygga på den nuvarande generationen Renault Twingo, som är på väg att fasas ut hos den franska tillverkaren.

Men i motsats till Twingo får den nya Dacian fem dörrar och målsättningen är att bilen, trots kompakta yttermått, ska rymma två vuxna även i baksätet.

Motormässigt erbjuds från start en bensinare och en diesel, båda fyrcylindriga och med effekten 75 hk. Senare kan mindre och snålare motorer ur Renaults förråd komma i fråga.

Dacias nya stadsbil blir, trots ett grundpris på en bra bit under 100 000 kronor, ovanligt välutrustad. Åtminsone när det gäller förmågan att hitta rätt bland storstadens alla gator, eftersom navigationssystem blir standard på alla modellversioner.

Den nya Dacian premiärvisas i början av 2015 och börjar säljas senare samma år.

Diskutera: Vad tycker du om Dacias nya citybil?

Kommentarer

#1
2013-07-26 09:50

Man får väl vad man betalar för. En Renault/andra sorteringen. Duger för en del.

#2
2013-07-26 10:46

Jag kommenterar inte designen eftersom den vet vi inte i dagsläget, men om vi ser till själva idén - ja, varför inte? Om jag har förstått det rätt så ökar Renault idag premiumkänslan i sina bilar och gör allt mer raffinerande erbjudanden, detta skapar även mer plats för Dacia under Renault. Dacia som samtidigt blir allt bättre, får högre säkerhetsnivå och tar platsen som en bra basbil för vanliga människor. Som jag har förstått det så blir nästa Twingo mer ett nischat premiumalternativ. Renault verkar satsa ännu mer på sport och sina F1 rötter, snart lanserar de en Alpine igen med mittmotor som imagestärkare. Så Renault ser sig själva som ett tydligt livsstilsmärke för människor som söker det extra i tillvaron, det extra med charm, design och körkänsla.

#3
2013-07-26 12:27

Jag tillhörde nog en av de värre belackarna i samband med att Renault slog sig i slang med Dacia. Jag trodde initialt att Renault blivit tokiga. Men jag hade uppenbarligen väldigt fel. Satsningen på Dacia var en briljant ide. Dels kan man sälja på pris utan att riskera Renaults varumärke - och därmed attrahera kunder som inte vill lägga en halv förmögenhet på biltransport - och dels kan man sälja iväg avskriven teknologi och fortsätta att producera den under ytterligare några år. Eftersom alla investeringskostnader redan är avskrivna så är det bara direkt material och direkt lön som kostar. Då kan man också hålla en aggressiv prisnivå och ändå tjäna pengar.,

Jag skulle bli förvånad om inte fler biltillverkare anammar denna strategi framöver. Renault kan ju knappast få härja fritt på detta vis utan fler lär följa efter väldigt snart..

MVH AL

#4
2013-07-26 12:27

Stadsbil?

Ja, för bilar är precis vad vi behöver mer av i storstäderna....

#5
2013-07-26 12:50

Jag ser en hel del s k "stadsbilar" på landsbygden, de är inte helt ovanliga...
En modern stadsbil idag verkar snarare vara en stor SUV. :)

#6
2013-07-26 12:54

Jag tror att du har helt rätt här AL och det är väl så Nissan tänker när det gäller Datsun t.ex.
Det kommer säkert fler bilar som bygger på samma idé.
Man kan ju också fundera på om en tre år gammal modell verkligen är så tekniskt ute att allt måste skrotas och ersättas med nytt.
En tre år gammal bil brukar ju anses vara ett bra köp och om man nu kan köpa en likadan, men helt ny, borde det ju vara väldigt bra.

#7
2013-07-26 13:26

Jag har faktiskt inget att tillägga.
Raphael gör en bra analys uppföljd av AL:s reflektioner och som saabnisse konstaterar så är i alla fall Datsun på gång.
Så varför skriver jag...

#8
2013-07-26 14:33

Roy :) :) :)

#9
2013-07-26 15:54

Rafael
"Som jag har förstått det så blir nästa Twingo mer ett nischat premiumalternativ."
:-) :-) :-)

#10
2013-07-26 19:54

Dacia Lodgy kom förra året. Ny bil. Katastrofalt säkerhetstest. Kommer denna bil ut på marknaden, så Måste den få en Femma. Interiören hitills på Dacia har ju varit bland dom Deppigaste och fulaste jag sett på bilar som kommit ut på marknaden under 2000 talet. Den Måste också bli bättre.

#11
2013-07-26 20:46

Tror inte Dacia satsar på mer än en fyra i EuroNCAP, som nya Sandero har. Detta är ju ändå ett lågprismärke. Interiören - jag tycker faktiskt att senaste stuket i Sandero, Lodgy m m är helt ok. Klart fräschare än tidigare, känns modernt. Inte så färgglatt kanske men helt ok tycker jag.

#12
2013-07-26 21:08

"Ett grundpris på en bra bit under 100.000 kr". Inte så jag får hicka av förvåning. När den större Sandero har ett grundpris på 78.000 kr.

#13
2013-07-26 21:11

Ska vi tippa på 50 000 kr i Sverige?

#14
2013-07-26 23:37

Om den får en Femma i euroncap och standardmonteras med ac, kan jag kanske tänka mig ge 60.000 kronor för den, men Inte mer.

#15
2013-07-27 08:15

Visserligen håller jag med "Havsfidran" att Dacia har riktigt fula kupéer. Dock instämmer jag inte i hans slutsats, att det måste bli bättre. Den fula insidan är en del av affärskonceptet. Kombinationen prislapp 78.000 och billigt utseende på interiören, styr in Dacia-spekulanten på tankespåret "fynd". Att dom sen betalar 103.000 för bilen är bara logiskt. För inte ens Dacia-köpare är helt tappade bakom en vagn. (Fast bra nära.) AC och annat plockas på den tomma lådan.

#16
2013-07-27 08:23

PS. Glömde att avgränsa till Sandero. Huruvida andra Dacia-modeller är vettiga köp, har jag varken kunskap eller åsikt om.

#17
2013-07-27 13:22

Varför nu just Sandero har hamnat i en djup avgrund framför andra Daciamodeller hos en viss skribent är för mig obegripligt.
Tycker tvärtom att den modellen är mycket bil för pengarna.
Logan kändes gammal redan då den kom och alla bilarna saknade säkerhetsutrustning som var standard på alla andra fabrikat.
Duster är dyster i basutförandet men vad begär folk utav en bil i den storleken för 100.000kr?
Bättre utrustad och med Dieselspis med 4wd så dubblas priset och det vill inte jag betala även om bilen säkert är vettig ändå.

Lodgy hoppades jag mycket på och den är klart modernare och väldigt rymlig men den floppade i EuroNcap vilket är märkligt.
Att "City" kommer att kosta under 100.000kr är givet med tanke på de andra bilarnas prissättning samt vad en Twingo kostar idag.
Mer än 4 stjärnor är säkert inte att vänta men jag anser att det är ok om man hittar rätt prissättning.
Hur som helst så kommer den att vara ett bättre alternativ än dagens Aygo/C1/107 på alla områden.

#18
2013-07-27 14:24

Mistro, varför känns det ofta att du inte förstått de kommentar du fäktas mot? Av Dacia-bilar kritiserar jag bara den modell jag lite praktisk och inläst kunskap om. Skrev så. T.o.m. du borde klarat läsa det.

#19
2013-07-27 14:24

Hmm, http://www.dacia.se/sv/modeller/Nya-Sandero/pris--utrustning/

Jag får priset till 89 900 + 7000 för AC, d.v.s 96 900 totalt. Då kan jag dessutom tillägga att det där sista paketet är en ren förhandlingsfråga. Sätter man ett grundpris om 78 900 finns där tillräckligt med marginal för tillverkaren för att täcka sina kostnader i alla fall (>8%).

Annars är det bara att upplysa skojaren till säljare om att han inte får sälja bilen - d.v.s att det där paketet är skillnaden mellan en såld och osåld bil. Följaktligen också skillnaden mellan ett lågt kapacitetsutnyttjande och ett högt - vilket är helt avgörande för en volymprodukt som Dacia. Lyssnar inte säljaren på det argumentet, så be att få tala med en representant för Dacia direkt. Fabriksrepresentanterna brukar ha bättre förståelse för produktionstekniska resonemang än säljkåren :-).

MVH AL

#21
2013-07-27 14:42

PS. Hade jag haft samma ovanor som några, här, med gränslös sktivklåda, så hade även jag skrivit om sånt jag vet nära noll om. Det är ganska genomskinligt,vilka som är mytomaner. Låtsas vars ute och köra olika bilar. Medan de av ett eller annat skäl, sitter fjättrade vid sin dator.

#20
2013-07-27 14:44

Jag vet inte om man lyckas klämma in bilen under 50 000 kr Raphael. Det blir ju 40 000 ex moms och därefter skall direkt material som direkt lön betalas. Produkten skall transporteras och hitta ut till kunderna. Då tror jag inte att 50 000 räcker till. Men kanske att man får in den för 59 900 kr och det är ju ett riktigt bra pris likaså.

Ett givet val för denna produkt är folk med mycket låga körsträckor varje år. De blir allt fler och med tanke på den tilltagande urbanisering som vi har så växer denna grupp av köpare. Andra presumtiva spekulanter är sådana som tittar på begagnat, och då ändå är beredda att göra avkall på modernitet. En tredje grupp tror jag är bilpooler och hyrbilsbolag som vill ha en liten billig variant för "sällanköparna". Sist men inte minst så har vi en åldrande befolkning och denna växande grupp har inte samma behov av goda utrymmen som vanliga barnfamiljer eller traditionella köpare.

Sammantaget en genial ide av Renault. Med Dacia har man tänkt helt rätt anser jag.

MVH AL

#22
2013-07-27 15:03

Jag misstänkte att jag trampade på en öm tå där. Men har man av det ena eller andra skälet inget att invända i sak så får man väl hugga där man kan.....:-)

MVH AL

#23
2013-07-27 15:54

AL, tänker man sej att Sandero-köpare är döva, så klarar dom sej bra utan radio. Men enligt en säljare väljer de hörande radio.

#24
2013-07-27 16:11

Haha, AL! För att göra ditt liv mindre dystert: Min kommentar, kl. 14.42, sändes ca 14.20. Så den var inte en reflektion föranledd av dina senaste produktioner. Via mobil, här från landet, flyger data tydligen väldigt sakta ibland.

#25
2013-07-27 17:03

"Med Dacia har man tänkt helt rätt anser jag" Jojo! När frassarna skickade bilar till Sverige, tänkte dom varken rätt eller fel. Dom tänkte inte alls. Så har Dacia också usel försäljning i Sverige. Sandero utan ESP fanns nästan uteslutande i form av demoex. Dyr reklam, men inga kunder. I Tyskland är Dacia större än KIA. Men där har tyskarna bestämt utrustning. T.ex. finns där el-speglar. (Ja, inte på den för 60.000 sek.)

#26
2013-07-27 19:24

Det var ju då utmärkt att de får med en radio i samma paket som AC:n Pender.

I övrigt inget vettigt från Pender att kommentera..

MVH AL

#27
2013-07-27 21:13

Det var ju bra att du är inläst på Sanderon "Pender" vilket vi andra eller dess köpare tydligen inte är.
Ber om ursäkt för att du känner att jag inte förstår dig men det kan bero på att dina kunskaper om Sanderon får dig att kasta sten så fort du hör ordet Dacia.
Dessa stenar träffar sen allt och alla runt omkring dig som inte riktigt förstår ditt hat.
Du får gärna förklara vad det är som gör just Sanderon så dålig att alla som nämner den är idioter.
Om du nu inte kan något om Dacias övriga modeller så är det kanske rätt bra om du följer ditt eget råd om att inte yttra dig? ;)

#28
2013-07-27 21:36

Mistro, vad får dej tro att jag när ett hat mot Dacia? Jag bara häpnar över frassarnas klanterier i projektet Dacia-Sverige.

#29
2013-07-27 21:44

Dacia ökar sin försäljning stadigt i Sverige, men det är inte lätt att komma in som ett nytt märke på den svenska marknaden - särskilt inte när den första sändningen sågades av svenska motorjournalister. Men det är ingen vanlig bil i storstäder vad jag kan se, är väl för lite "bling-bling" :), men på landsbygden däremot... jojk jojk här finns de.

#30
2013-07-27 21:46

Förlåt "Pender",...tidigare kommentarer om märket har skapat den inställningen.
Håller med dig om Dacias marknadsföring men den kan ju knappast bli sämre än vad den har varit så det kan ju bara bli bättre framöver.

#31
2013-07-27 21:51

AL, jag läste slarvigt i prislistan. (Den är nyligen ändrad.)

#32
2013-07-27 21:55

Mistro, marknadsföringen är super. "Framtidens bil redan idag" Men svenska konfugirationer och priser var och är inte säljande.

#33
2013-07-27 22:06

Vad jag lyckats utläsa från BilSwedens hemsida och statistik så ökar Dacia - om än från väldigt blygsamma nivåer http://www.bilsweden.se/ny_statistik/topplistor_1. Men det brukar ta tid att bygga upp en fungerande organisation och försäljning på en marknad så visst har Dacia motvind.

Men det är en del av spelet, inget att orda över. Jag tror i vilket fall att Dacia är en helt rätt satsning - i alla fall sett över en längre period än några år.

MVH AL

#34
2013-07-27 22:24

Dacia har onekligen mycket emot sig och länge kändes det som att det motarbetades internt också. ( ifrån Renault mfl )
En slogan bryr sig nog folk i allmänhet mindre om men krockskyddet bryr vi oss mycket om här i landet.
Vi tittar väldigt mycket på hur bilarna har klarat sig i EuroNcap och för många så är 4 stjärnor ett misslyckat resultat.
När testet är utfört tänker folk inte lika mycket på men ibland är helt enkelt 4 stjärnor bättre än 5 ....

Oavsett vilket så är det en supertabbe att lansera Lodgy med ett så dåligt resultat....bad mistake

#35
mcregor
2013-07-27 22:53

Pender - apropå elektriska backspeglar på Sandero i Tyskland. De finns bara i det högsta utrustningsalternativet - alltså Laureate - och den kostar med 90 hk-motorn ca: 90.000 kr i Tyskland. I Sverige finns inte den utrustningsnivån utan här tar man 90.000 kr för Ambiance (med 90 hk motorn - den utrustningsnivån finns inte med den motorn i Tyskland) som "tyvärr" har manuella backspeglar - vilket kanske inte är så stort problem om det mest är samma person som kör bilen. En Stepway i Tyskland med 90 hk motorn och bl a elektriska backspeglar kallas där Prestige och kostar 105.000 kr. Ungefär motsvarande bil kostar numera 116.000 kr i Sverige vilket man trycker kan vara lite onödigt mycket om man jämför med Tyskland. Sen kan man fråga sig varför man inte kan köra med samma utrustningsnivåer i Sverige som i Tyskland - det borde ju underlätta i tillverkningsledet och det borde dessutom fungera lika bra i båda länderna. Det som kanske saknas i Tyskland kan ju vara eluppvärmda säten fram....
PS: Dessutom lämnar man 6 års garanti i Tyskland på Duster och Lodgy...

#36
2013-07-27 23:36

Kors i taket! Äntligen en saklig kommentar. Efter att alla vi grälsjuka kärringar och komplexfyllda gubbar fått klottra av oss . Tack mcregor.

#37
2013-07-27 23:45

PS. Upprepar: Dacia Sverigemodell är franskt tokeri. I Tyskland bestämmer tyskarna, de som känner marknaden, både pris och utrustning.

#38
2013-07-28 08:44

Jag tycker det finns allt fler Dacia hemikring, och särskilt vanlig tycks de vara som små skåpbilar.

Det är ju mycket bil för pengarna.

#39
2013-07-28 09:51

Hultarn, även statistiken visar kraftig ökning. Misstänkter dock det för Sanderos del är stort antal demobilar

#40
2013-07-28 09:54

Varför ha en citybil? Är det inte bättre att ha en långfärdsbil och istället åka buss i city?

#42
2013-07-28 10:10

Att köpa denna Dacia citybil med all extrautrustning borde rimligen hamna på ett pris under 100,000 om man jämför med Sandero. Om man tänker ekonomiskt och jämför med en motsvarande bil med samma utrustning och storlek som kostar 200.000 så är valet lätt för den som tänker på ekonomin. Om 10 år så är bägge bilarna bara värda några tusenlappar. Om man från början hade 200.000 sparade pengar för att köpa bilen kontant och valde Dacian så kunde man sätta in 100.000 på banken. Efter 10 år och vid 5% ränta så har det blivit ungefär 163.000. Då har man bara förlorat 37.000 av sina ursprungliga 200.000 och den som valde 200.000 kronors bilen har nästan förlorat allt. Att köpa bil handlar mycket om vad man har för ekonomi

#43
2013-07-28 10:30

Hacken, visst, för de flesta. Men för t.ex. oss som både bor och arbetar innanför avgiftsstationerna, så är det gött att slippa de hostiga, trånga och långsamma spårvagnarna. Långt gäller oftast flyg/hyrbil. (Att just min halva av hushållet cyklar halva året är av underordnat intresse)

#44
2013-07-28 10:33

Om alla bara tänkte på ekonomi, skulle det inte säljas många bilar.

#45
2013-07-28 10:46

Om man bara tänker på ekonomin så skulle många köpa Dacia. För många har inte den valmöjligheten att avstå från bil och många har inte pengarna för att välja den som man helst vill ha

#46
2013-07-28 11:37

En enkel basbil för vanliga människor - ja lassar man ner den med en massa utrustning så förtar det ju själva idén med bilen.

#47
mcregor
2013-07-28 12:43

Måste vara lite tvärtemot Pender och säga att i alla fall hos vår Dacia-handlare så är det ovanligt få demobilar - betydligt färre än för de konkurrerande märkena. Så skall man döma efter denna handlare så stämmer nog inte Penders teori riktigt...

#48
2013-07-28 12:44

Ja Pender, vi har ju förstås alla olika förutsättningar.

#49
2013-07-28 13:11

mcregor, var inte direkt en teori. Utan bara en tämligen osäker gissning utifrån när förra (1:a) modellen Sandero kom. Sålde en del 1:a året. Sen mest ingenting. Och då tror jag stor andel av -09:orna var demobilar. Framtiden får utvisa om vi får liknande försäljningsutveckling.

#50
2013-07-28 13:20

PS. Kanske få demo-bilar. På Bilia Gbg har dom en. 75 hk utan AC. Denna varma sommar är det nog få provare, som blir köpsugna. (Fick först ägna en stund till att ställa in högerspegeln. Och då hade svetten redan börjat rinna i ymniga strömmar.)

#51
2013-07-28 13:51

Duster är den Dacia som säljs bäst i Sverige.

#52
mcregor
2013-07-28 17:20

Pender - fast nya Sandero har nog större förutsättningar att lyckas än den gamla - men då talar vi om utrustningsnivåer som gör att den hoppar upp ca: 20.000 kr (till 100.000 kr nivån). Mest intressant att kolla (inte köpa för min del) är nog Sandero Stepway men nån sån har jag inte lyckats sikta hos bilhandlaren.
Hyfsad standardutrustning och lite högre markfrigång skulle kunna vara ett "vinnarkoncept"...
Duster ser dock inte speciellt intressant ut - den känns helt enkel för gammal.
Nya Logan MCV är ju inte heller nån skönhet men kan säkert sälja hyfsat om den får rätt pris och utrustning.

#53
2013-07-28 19:36

Gamla Sandero sålde nära noll. Går inte sälja bilar i Sverige utan ESP. Men det fattade inte de fransmän som bestämde. Den nya som säljs med slogan "Framtidens bil redan idag" är egentligen "En bil för de som lever i gårdagen".
Tycker vi väntar och ser hur det går med försäljning. För egen del tror jag starkt på Dacia. Men kanske inte just i Sverige. Och absolut inte Sandero.

#54
2013-07-28 22:58

Lite off topic. Men jag tycker det var komiskt när Daewoo blev uppköpt av GM. Vips döptes lilla lilla Daewoo Matiz om till Chevrolet Matiz.

#55
2013-07-29 12:57

Är inte alla Dacia citybilar??? Tycker komforten är usel och de låter alldeles för mycket samt studsar fram... Har en kollega som köpt en ny och vi samåker ibland... Ren pina mot min E-klass 2013!!! Dacia är inte värd vatten i mitt tycke!

#56
2013-07-29 13:49

"higgonso" : Sämre komfort i valfri Dacia än i en E-klass -2013 ???
Oj,..det hade nog få räknat med!
Du får nog be din bekant att köpa en E-klass nästa gång istället så att du slipper lida,alternativt köper du själv en billigare bil så att du har råd att tanka den ... ;)

#57
2013-07-30 12:04

Så Dacia och E-klass -2013 ligger i samma prisklass?

#58
2013-07-30 12:37

Dacia är en allvarlig konkurrent till alla märken, oavsett prisklass. :)

#59
2013-07-30 19:25

Hörde att Koenigsegg har spioner i Dacias fabrik.

Know Thy Enemy!

#60
2013-07-30 20:50

Från säkra källor vet jag att Rolls Royce har köpt en Dacia Sandero för att plocka isär den och kolla igenom konstruktionen, det är viktigt att hålla sig a'jour med framgångsrika konkurrenter på marknaden. Eftersom kunderna jämför, så gäller det för bilföretagen att sätta sig in i sina kunders verklighet och också jämföra så att de kan förstå varför man köper en Dacia istället för i det här fallet en Rolls Royce.

#61
2013-07-30 22:21

Så är det nog "Raphael" ;) Lyxbilstillverkarna darrar av skräck så att köpa en Sandero för att lära sig något är ju en billig försäkring för att kunderna skall stanna
Trots allt så är det ju sällan mer än emblemet som skiljer två bilar åt.

#62
2013-07-31 21:33

Från säkra källor vet jag att Audi och BMW ska köpa var sin Sandero. För att på personalfester kunna visa att det än idag finns de som försöker plagiera Trabant.

#63
2013-08-02 14:07

Om man inte kan se skillnaden på en Dacia och en Trabant, då kan man inte mycket om bilar... :)

#64
2013-08-03 18:05

Trabbin var väl på sin marknad mer folkbil än vad VW nånsin var.
Citroën CV2 var väl tänkt i den riktningen. Följdes för övrigt upp av Dayanne som var en "modernare" variant.

Men den riktiga folkbilen borde varit Renault 4L, "Laban" eller som de kallade den i reklamen - skrytbilen. Billig, rymlig och faktiskt komfortabelt avfjädrad.
Tog Hökarängsrondellen två varv bara för att se om dörrhandtagen skulle skrapa i asfalten.
Alla bilar rostade som fanken på den tiden och definitivt denna. Flyglarna fick bytas lika ofta som däcken. Å andra sidan var det gjort på en kvart.
På den tiden var det vanligt att olika komponenter var skruvade istället för tillverkade i stora stycken omfattande halva bilen.

Och nu har vi Dacia...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.