Bild
Nästa artikel

Corolla ersätter Auris

Nyheter

Toyota återupplivar modellnamnet Corolla i Sverige och vinkar hejdå till Auris.

Nästa generation av Toyotas golfklassbil Auris kommer att heta Corolla. Den lanseras i början av 2019 i karossformerna halvkombi, sedan och kombi.

Nya Corolla baseras på TNGA-plattformen (Toyota New Global Architecture) och utrustas med senaste hybridtekniken. Halvkombin kan tillsammans med kombin Touring Sports beskådas på bilsalongen i Paris i oktober, båda som hybrider. 

Diskutera: Vad tycker du om namnbytet från Corolla till Auris?

Kommentarer

#1
2018-08-28 10:44

Det märkligaste i detta sammanhang var väl att man övergav det inarbetade Corolla-namnet. Möjligen kan jag tänka mig att det kunde uppfattas ge associationer till bilar av enkel konstruktion och att man därför ville positionera om sin C-segmentsmodell med att annat namn. Men idag är ju även Auris tämligen inarbetat så jag känner mig lite splittrad till att byta tillbaka till det äldre namnet.

#2
2018-08-28 11:12

Den flotteste corolla nogensinde og navnet borger jo for kvalitet , glæder mig .

#4
2018-08-28 12:13

Förvånande. Dagens Corolla är ju en sedanmodell, vilket också känns traditionellt då de första Corollarna var just sedaner. Corolla - sedan, och Auris - halvkombi. Enkelt och lätt att förstå. Som Golf/Jetta eller Polo/Derby.

#5
2018-08-28 13:28

Jag blir förvånad över att Toyota väljer att gå tillbaka, precis som Pi säger - namnet Auris har ju inarbetats i nära 10 år.

#6
2018-08-28 14:03

Lite snurrigt är det allt, men kanske det var bytet till Auris som var mest snurrigt - utanför Europa har Toyota mig veterligen använt namnet Corolla hela tiden.

#7
2018-08-28 14:26

Bra beslut. Corolla är ett bättre och mer inarbetat namn och den nya verkar vara snyggare (det lilla man ser), men det är ju inte svårt i och för sig... Hoppas man får plats i framsätet också, vilket jag inte gör i dagens Auris.

#8
2018-08-28 14:40

Usch, Corolla är inget bra modellnamn. Auris är bättre. Hade jag varit Toyota hade jag tagit fram ett nytt modellnamn, gjort om bilen till det bättre. Varför ingen mellanklass elbil tex? (sedan/halvkombi)?

#9
2018-08-28 15:36

Inte en dag för tidigt! Varför ändrade man från första början från Corolla till Auris 2007? Alla i hela världen visste vad en Corolla var/är, varför ändra ett av bilvärldens mest inarbetade namn i just Europa? I övriga världen hette modellen ff Corolla. Bra att man ändrade tillbaka till Corolla. Toyota är på rätt väg iyen......

#10
2018-08-28 16:25

Diskutera: Vad tycker du om namnbytet från Corolla till Auris?

Verkar som någon haft för bråttom...

#11
2018-08-28 17:34

Tja, vem bryr sig. En gång i tiden var Toyota Corolla synonymt med enkla pålitliga kvalitetsbilar med utomordentlig ekonomi.
Affärside´n med dagens bilar är att alla pengar tjänas in efter att de blivit sålda, verkstadsbesök alltså ;)

#12
2018-08-28 17:41

Mycket bra beslut.
Har pratat med flera Toyotasäljare under årens lopp, som alla anser att det var helt idiotiskt att överge ett av bilvärldens mest positivt laddade varumärken.
Ödmjukt av Toyota Europe att själva inse det till slut.

#13
2018-08-28 18:47

Spelar det någon roll?
Är benämningen så viktig?

#14
2018-08-28 19:02

lite mer retro

#15
2018-08-28 20:36

Problemet i Sverige för Toyota vid bytet Corolla till Auris var nog inte främst namnet utan att man tog så väldigt lång tid på sig att få fram en kombimodell. Jag är en av de kunder som de förlorade av främst den anledningen.
Och som jag redan sagt - i dagsläget, efter 10-talet år med Auris-namnet och att det därmed är rätt inarbetat, är jag inte alls säker på att bytet till Corolla är rätt beslut. Speciellt som nya Auris/Corolla i kombiversionen antagligen också kommer att ses som en ersättare till nuvarande Avensis som just nu är inne i sin absoluta slutförsäljnings-fas. Corolla-namnet ger nog trots allt lite mera vibbar av enkel/billig bil än vad Auris ger. Och det var nog också den ursprungliga tanken med namnbytet - att positionera om modellen lite.

#16
2018-08-28 20:46

Vad jag förstår är det bara i Europa som den hetat Auris men i övriga världen Corolla med vissa smärre designskillnader. Tycker man skulle behållit namnet Auris eftersom det nu blivit inarbetat och Corolla känns som nåt gammalt och billigt.

Premiär på parissalongen, men redan provkörd https://www.youtube.com/watch?v=ZydIHF39b7Q&t=480s

#17
2018-08-28 23:04

Blev modellen Auris ompostionerad då efter namnbytet från Corolla? Nej, det är fortfarande en modell i Golf/Corollaklassen varken mer eller mindre, kort sagt namnbytet var en flopp. Och det har man nu insett. Alla runt om i världen vet vad en Corolla är, och hmm den kommer inte att vara enkel och billig, tro mig! ;o)

#18
2018-08-29 10:00

Shogun - jag talade inte om en ompositionering klassmässigt (C-segmentet) utan att Toyota vad jag förstod ville lämna det förgångna där Corolla stod för en enkel bil av enkel konstruktion och istället ge sin då nya C-segmentmodell ett nytt namn inför framtiden och ett namn utan koppling till just enkel bil med enkel konstruktion. Kanske inte helt fel tänkt men som jag också redan nämnt - för vår marknad gjorde men det ödesdigra misstaget att inte introducera en kombimodell relativt snart och därmed tappade man en stor del av sin marknadsandel för denna modellserie. Och nu när Avensis försvinner kan man verkligen fråga sig om den nya och lite större Corolla-märkta modellen verkligen kan ersätta Avensis-kombin för många köpare. Jag är alltså inte så säker på att namnbytet är rätt strategi denna gång. Modellnamnet Corolla har trots allt, 11 år efter att modellnamnet skrotats, kanske inte riktigt samma dragningskraft på en modern bil idag. I alla fall inte inom Europa och efter att Auris trots allt blivit inarbetat och står för en bil som inte är så långt ifrån Avensis. Allt var trots allt inte bättre förr och just Corolla stod i mina ögon för enkelhet/driftsäkerhet och just enkelhet är nog inte vad Toyota vill att vi skall associera deras nya bilar med. Men visst kan jag ha fel men det är i alla fall min åsikt.

#19
2018-08-29 10:44

Så vidt jeg har forstået skal den være banebrydende og toppen af poppen i segment c. Folkevogn . Kvalitet gir sig selv men det andet må vi vente med til jul 18.

#20
2018-08-29 11:40

Jag tycker namnbytet är bra. Idag är det allt för många som blandar ihop Auris med Yaris. Det låter för lika när man säger det. Vet inte hur många gånger jag fått höra av släkt och vänner när jag säger frun har en Auris: "Du menar Yaris?" Nä, jag menar Auris. "Vad är det för modell?" Så får man förklara genom att jämföra med Golf o Polo, eller nåt annat dom känner igen, eller nämna Corolla. För det vet dom vad det är!

Angående att Corolla ska ersätta Avensis. Nja, det är jag tveksam till att den klarar. Dagens Auris står rätt långt ifrån Avensis, vet jag eftersom vi har båda i familjen, av samma årsmodell. Men återstår att se hur nya Corolla är... Hoppas jag blir positivt överraskad.

#21
2018-08-29 11:56

Rutger - nya Corolla kombi har ju efter vad jag förstått växt jämfört med nuvarande Auris kombi så det är väl i närtid det närmaste Toyota har att erbjuda tidigare Avensis-kunder. Talade häromdagen med vår lokala Toyota-handlare och dom hade då bara 3 st Avensis kvar - sen var det slutsålt med den modellen. Och nån ny har vi väl hittills inte sett nåt av.

#22
2018-08-29 14:48

Pi har skrivit det jag tänkte – och mer därtill.
Så varför skriver jag för …

#23
2018-08-29 17:32

Märkligt att Corolla anses vara en enkel bil/enkel konstruktion då modellen sedan 30 år tillbaks är en av de mer avancerade konstruktionerna i golfklassen, inte minst i jämförelse med de europeiska konkurrenterna.

Att Auris ofta förväxlas med Yaris bland mindre bilintresserade är också ett skäl för namnbyte.

Nya Corolla Touring Sports kommer att vara större än dagens modell.

Avensis ersätts ju som bekant av Camry inom kort, så kan man ju hoppas att Toyota har planer på en kombimodell av denna.

#24
2018-08-29 18:02

Synd att den otäcka Toyotagrillen även smittat av sig på nya Corolla.
Auris var ju ganska diskret i fronten.

#25
2018-08-29 18:45

Tobo - har ägt en Corolla kombi av den hittills senaste generationen och jag har väldigt svårt att hålla med dig i dina påståenden att Corolla skulle varit en av de mera avancerade konstruktionerna i Golfklassen. Det visade sig definitivt inte i vägegenskaper och belastbarhet där den var närapå en katastrof.
Sen är väl Camry, när och om den kommer hit, en bil som är klart större än nuvarande Avensis och frågan är om den kommer i en kombi-modell. Annars är den nog rätt chanslös i Sverige - oavsett hur bra den är.

#26
2018-08-29 19:42

Pi - Det är riktigt att nya Corolla kombi blir större än nuvarande Auris kombi och att tanken är att den ska ersätta Avensis kombi, eller rättare sagt blir den största kombi Toyota kommer att erbjuda här. Men jag tvivlar på att den klarar att ta över Avensis kunder. Men det återstår att se, naturligtvis... Vad jag hört kommer Camry enbart att erbjudas som sedan och min handlare sa att han inte förstår varför dom ska ta hit den, med tanke på hur få Avensis sedan som sålts hittills. Eftersom stora kombimodeller också är lite svårsålda numer så antar jag att Toyota räknar med att kommande nya Rav4 ska ta Avensis kunder framöver... För någon ny Avensis kommer inte.

#27
2018-08-29 20:51

Jag tror också att man bytte Corolla till Auris för att markera en ändring i märkets strategi för en bil i den här klassen. Undrar t.ex. hur det skulle varit om Audi fortfarande hetat DKW? Nåväl, man kanske vill gå tillbaka till ursprunget då man tydligen även vill återinföra Camry ,som också funnits på andra marknader, i.st.f. Avensis..

#28
2018-08-29 22:36

Att Auris och Avensis ersätts av Corolla och Camry är ju en del av Toyotas nya globala strategi, där modellerna ska ha samma namn över hela världen.
Namnet Auris användes ju bara i Europa på bilen som heter Corolla i övriga världen, liksom Avensis var en modell som både byggdes och såldes främst i Europa.

#29
2018-08-30 11:03

Ja.

#30
2018-09-03 03:38

Tobo.

Helt korrekt! Ovanligt här......

#31
2018-09-03 03:51

Corolla en enkel bil!? På vilket vis var den enkel jämfört med konkurrenterna på åttiotalet? Enligt mig var den minst lika avancerad, tex när man introducerade 16ventils motorer i alla versioner av Corolla och dubbla överliggande kamaxlar på bred front när de europeiska konkurrenterna harvade på med 8 ventilsmotorer och stötstänger i jämförelse. Även Starlet fick flerventilsteknik, Camry också både som fyrcylindrig och V6 version, vad hade konkurrenterna? Driftsäker var alla modeller jämfört med konkurrenterna,det var märkets signum då som nu. Så jag förstår mig inte på att Corolla var en enkel bil, många konkurrenter var det dock i jämförelse.....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.