Bild
Nästa artikel

Continental uppfinner ny broms för elbilar

Nyheter

Effektivare system tar bättre tillvara på bromskraften i elfordon.

Enligt däcktillverkaren går det att optimera en bils hjuluppbyggnad så att det blir optimalt för fordon som går på el. Därför presenterar de nu idén New Wheel Concept.

I motsats till konventionella hjul tar bromsoket tag på insidan av skivan, som är större än andra bromsskivor och därför har största möjliga friktionsyta.

 

Systemet är utformat för att kunna ta tillvara på så mycket energi som möjligt genom bromskraftåtervinning, en metod som är flitigt använd av elbilar. Vid bromskraftåtervinning eller regenerativ bromsning vänds elmotorn om till en generator som lagrar bromsenergin och laddar elbilsbatteriet.

Enligt Continental behöver bromsskivorna aldrig bytas, eftersom de är i aluminium och inte rostar. Detta är särskilt bra ur perspektivet att elbilar inte använder så mycket av de vanliga mekaniska bromsarna, och att dessa annars kan riskera att fungera sämre när de väl behövs till följd av korrosion. Andra fördelar med hjuldesignen är att bromsarna blir lättare och att de är tystare när de används.

– Elektromobilitet behöver nya lösningar för bromsteknik också. Att använda konventionella bromsar är inte särskilt effektivt i detta fall, säger Matthias Matic, chef över hydrauliska bromssystem vid Continental, i ett pressmeddelande.
 
Diskutera: Vad tycker du om Continentals bromsidé?

Kommentarer

#1
2017-09-11 11:39

Den har diskuterats på forumet sedan någon vecka: http://www.vibilagare.se/forum/vi-bilagares-forum/teknik-och-elektronik/...

#2
2017-09-11 13:21

Nytt? Ja för 50 år sedan, googla på "maico brakes"...

#3
2017-09-11 17:10

Fördelarna är uppenbara: Ingen rost trots liten användning. Betydligt lägre bromskraft behövs. Extrahjulen blir lättare med de tunna fälgarna.
Nackdelen är förstås att det krävs specialfälgar, men de behöver ju inte vara dyrare än vanliga fälgar för den skull. (Mindre materialåtgång och ingen påkostad design behövs.) Utseendet på hjulen går inte så lätt att variera eftersom centrumstjärnan är fast monterad ihop med skiva och ok.

Fördelarna överväger stort. Även om det finns andra konstruktioner som delvis liknar denna, är denna så enkel att den omedelbart borde sättas i produktion.

#4
2017-09-11 22:49

Hur tar man ut hjulet vid tex hjulbyte. Skruvar man löss det i periferin och hjulcentrum stannar kvar på bilen?

#5
2017-09-12 08:55

Man gör likadant vid hjulbyte som för hundra år sedan, fälgen är en del som skiljs från hjulet med sina ekrar.

#6
2017-09-12 17:31

Hannah, du läste inte min kommentar?
Du lossar fälgen med de fem skruvarna nära däcksskuldran. Centrumstjärnan sitter kvar. Så din förmodan stämmer alltså.