Nästa artikel
Concept IAA - Optimus Mercedes
Nyheter

Concept IAA - Optimus Mercedes

Publicerad 15 september 2015
Aerodynamisk design från Mercedes i IAA Concept.
Mercedes visar en ”digital transformer” på bilmässan i Frankfurt. Framtidens lyxbil byter automatiskt skepnad vid 80 km/tim för lägsta möjliga luftmotstånd.
Concept IAA är två bilar i en, menar Mercedes. Dels en lyxig fyradörrars coupé och dels en avancerad stilstudie i lågt luftmotstånd som siktar mot världsrekordlåga Cd 0,19. Vid 80 km/tim bygger bilen automatiskt om sig själv. Åtta separata segment bygger ut bakändan och förlänger aktern med 390 mm. Vingklaffar fälls ut som förbättrar luftflödet kring frontpartiet och fälgsidorna ändrar form för att bli mer aerodynamiska.

  

Mercedes-Benz säger sig ha investerat datortid motsvarande den som krävs för att utveckla en vanlig produktionsmodell i arbetet med att ta fram Concept IAA.
 
Under skalet
är den liksom andra konceptbilar i tiden, förberedd för att vara självkörande och kunna kommunicera med andra fordon samt med den omgivande infrastrukturen. Interiören är fylld av pekskärmar vilket Mercedes menar ska ses som en indikation om vad som väntar i kommande generationer av företagets bilar.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes Concept IAA?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-09-15 15:06
Gunnar Lindberg

En vidareutveckling av den ställbara spoilern. Men kommer en lyxbil för att få den taklinjen? Passagerarna bak får sitta med huvudet mot taket, knappast lyxigt. Lyxbilar byggs främst för bekväm transport, inte för lägsta luftmotstånd.

#2 • Uppdaterat: 2015-09-15 15:14
saabnisse

Första bil som slår Lexus i hemskt ful grill!
Grattis MB!

#3 • Uppdaterat: 2015-09-15 18:08
N-iklas

Som vanligt med bilar i denna klassen är ingenting någonsin det minsta imponerande eftersom pengar aldrig är något problem.
Om bilen kan kosta hur mycket som helst kan man också göra vad som helst.
Vad är det för märkvärdigt med det?

#4 • Uppdaterat: 2015-09-15 23:10
Raphael

Får mig att tänka på Volkswagens koncept för bränslesnålaste bil, som också serietillverkades... Teknikens Värld körde den upp till nordligaste Sverige. Det var ingen hit. Hög ljudnivå och okomfortabel färd, opraktiskt bygge utan plats för bagage, ingen utrustning att tala om... Och samtidigt vansinnigt dyr. En helt omöjlig bil.

#5 • Uppdaterat: 2015-09-16 18:14
Roy J

Överdriven akter, men ändå ganska snygg. Men fronten är mer än överdriven.
Undrar hur det funkar med skuffen med tanke på ställbarheten där i aktern.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.