Bild
Nästa artikel

Clio satsar på kvalitet och elektrifiering

Nyheter

Femte generationen av bilen är snart här och visar upp sin nya insida.

Renault säger att interiören på Clio har inspirerats av bilar i högre segment, både när det gäller finish och utbudet av teknik. För att höja kvalitetskänslan har det installerats nya, lyxigare säten. Instrumentpanelen, dörrpaneler och centralkonsol har mjuk stoppning. ”Smart Cockpit” heter det ny designspråket i kupén och det ska vara helt fokuserat på föraren. 
 

Mätarna framför föraren är numera digitala och pekskärmen som styr infotainmentsystemet är med sina 9,3 tum den största i en Renault hittills. Ratten är mindre, vilket gör att det blir lättare för den som kör att få överblick i förarmiljön. 

Nya Clio blir den första elektrifierade Renaultmodellen, med en så kallad E-Tech hybridmotor som tar hjälp av el. Vi får inte se några bilder på utsidan än, men Renault säger att Clio har skulpterade linjer och ”en mer tilltalande front som gör den vitalare och modernare”.

Inte en enda komponent hänger med från utgående generation, nya Clio sägs bestå av 100 procent nya delar. 

Diskutera: Vad tycker du om insidan i nya Renault Clio?

Kommentarer

#1
2019-01-28 11:46

Påminner om Mazda, skärmen är mer än lovligt avskräckande.

#2
2019-01-28 12:28

Får inte ihop kvalité och Renault.

#3
2019-01-28 13:54

Kul att Renault satsar på kvalitet. Hoppas att dom lyckas också, så vi slipper se dom längst ner i kvalitetsundersökningar framöver. Interiören ser fin ut, tycker jag. Det är väl endast dom digitala mätarna jag känner mig tveksam inför... Men förhoppningsvis finns det olika layouter att välja på.

#4
2019-01-28 15:40

Tydligen är Renault oroliga för att konkurrenterna skall locka till sig köparna innan den nya Clio-modellen hittar ut på marknaden och släpper därför lite bilder på den nya bilen.

Ett ganska klassiskt knep som dock indikerar att den nya modellen blivit försenad.

Och 100% ny bil brukar innebära kvalitetsproblem under det första året (eller i alla fall halvåret). Hos Renault lär det inte vara bättre ställt.

MVH AL

#5
2019-01-28 17:16

Tycker att många Renault-modeller stuckit iväg alldeles för mycket i pris utan att på nåt sätt motivera prislappen.

#6
2019-01-28 17:44

Det ser förjäkligt ut med en stående skärm och speciellt på en liten clio.
Bara den skärmen avskräcker mig och sedan Renaults historiska miljö gör att inte ens en provkörning blir av.

#7
2019-01-28 18:04

Riktigt snyggt!

#8
2019-01-28 18:59

Vad tycker mig om insidan i nya Renault Clio? Infotainment avskräcker mig och fel placering vippströmbrytare ger svårt ovanpå symbol läsning och säger NEJ Renault för mig!

#9
2019-01-28 19:14

mso1000. Tänk VAG på 70-90talet, vilka förödande skrotbilar.
Men jag vet att tekniken blir bättre å bättre på de flesta bilar, tveksamt vad gäller VAG, har haft 42 bilar kört 6000 mil pr år så jag har ” lite erfarenhet ”.

#10
2019-01-28 20:14

Snyggt. Mer "premium". Jag gillar Renaults snyggt placerade pekplatta. Stolarna verkar de ha snott rakt av från Volvo dock. Udda, annars brukar det bara vara japaner och sydkoreaner som snor rakt av. När det gäller franska bilar så tror jag att det är styrning och vägegenskaper mer än något annat som inte riktigt håller måttet jämfört med tyskar och svenskar.

#11
2019-01-28 21:13

Hoppsan!
Här har man sannerligen sadlat om. Från att ha varit lite glad och småsportig till sobrare material och elegans. Ja, bortsett från surfplattan stående på högkant mitt i panelen. Går den månne att ta med sig?

#12
2019-01-28 22:32

Bra att man börjar satsa på kvalitet. Det hade dom inte börjat med då dom tillverkade den Captur vi hyrde i Spanien i våras. Men när man läser texten så är det inte riktig kvalitet dom satsar på utan kvalitetskänsla vilket tyvärr inte är samma sak.

#13
2019-01-29 07:58

Tycker vag också skulle börja satsa på att snäppa upp kvalité och driftsäkerheten några snäpp så de lever upp till det oförtjänta kvalitetsstämpeln de haft en längre tid.

#14
2019-01-29 08:03

Ser ut att ha snott idén om den "lösa" surfplattan från Mercedes, och ser lika konstigt ut.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.