Bild
Nästa artikel

Citroën vill göra DS till statusmärke

Genève 2014

Citroëns lite mer flärdfulla DS-bilar blir ett eget märke som ska ta upp kampen med prestigetillverkare som Audi och BMW.

Franska bilkoncernen PSA, där Citroën och Peugeot ingår, vill ha ett eget statusmärke. Planen är att Citroëns lyxigare DS-modeller inte längre ska tillhöra Citroën utan ett fristående märke som inte har de dubbla vinklarna som emblem.
 
– DS-serien ska bli ett premiummärke som står på egna ben, säger Lena Rönnelius Ericson, informationschef på Citroën Sverige, till Vi Bilägare.
 
Arbetet med att göra DS till ett prestigemärke ser Citroën som långsiktigt.
 
– Rom byggdes inte på en dag. För Audi tog det 20 år att få sin premiumstämpel och det här kommer också att ta tid, säger Lena Rönnelius Ericson.
 
Även Citroën kommer att få lite annorlunda marknadsposition. Märket ska sticka ut med design och komfort, men också med överkomligt pris. Konkret kan det innebära att instegsmodellerna får lägre utrustningsnivå än i dag och därmed lägre pris.
 
Diskutera: Kan ett franskt märke utmana statustyskarna?

Kommentarer

#1
2014-03-04 16:41

" Står på egna ben " Kan bli svårt när inte ens PSA har egna ben att stå på!

#2
2014-03-04 16:55

Nja, förvänta er inte nödvändigtvis lägre utrustningsnivåer. C4 Cactus är ett utmärkt exempel på Citroëns nya tänkande: Du hittar utrustning som automatisk parkering, multimediasystem med bluetooth uppkoppling och media screen-koppling till din smartphone, automatisk växellåda, klimatanläggning och så vidare. Men, bilen får inga kraftiga och biffiga motorer - bilen kommer inte i någon version gå över 200 km/h. Den innehåller ett nytt sätt att tänka när det gäller maximal användning av resurser i material för maximalt effektiv produktion, vilket gör att den kostar mindre att tillverka än exempelvis den vanliga C4:an.

Och det är det som är strategin - låt de biffiga motorerna gå till DS. Låt Citroën stå för funktionella och komfortabla vardagsbilar med speciell design och modern informationsteknologi och yttersta i bränsleeffektivet och miljötänk, men utan biffiga och stora motorer.

#3
2014-03-04 16:58

När DS19 presenterades 1955 var det något helt nytt och revolutionerande.
Aldrig tidigare hade det visats en bil med så mycket nytt som gjorde att man sålde 12000 ex. redan första dagen på Parismässan.
Många ångrade sig senare när mängder av barnsjukdomar dök upp.
Men det spelar ingen roll, det var en alldeles speciell bil som förtjänade benämningen DS (gudinna), men jag har svårt att tro att Citroen kan upprepa succe'n enbart med att använda benämningen.
Och varför tar man bort Citroen-namnet?

#4
2014-03-04 17:09

Citroën utvecklar en ny serie av DS-bilar och det blir egna modeller och ingen re-badge av Citroëns modeller. Så att det enbart handlar om att använda ett namn - nej. De får mer eget än så.

#5
2014-03-04 17:13

"Stå på egna ben" var kul;-)

saabnisse; förklaringen är enkel, om du bara tänker till lite.

I övrigt säger väl representantens citat allt (även om Raphael gnisslar tänderna): "– Rom byggdes inte på en dag. För Audi tog det 20 år att få sin premiumstämpel och det här kommer också att ta tid, säger Lena Rönnelius Ericson."

Vi får väl se hur mycket tid man har;-)

#6
2014-03-04 17:15

saabnisse: De tar bort Citroen-namnet för att förhoppningsvis kunna ta mer betalt med ett så kallat *premiummärke*

#7
2014-03-04 17:29

Redan 2011 deklarerade Raphael att DS är premium; "Citroën DS är faktiskt premiumbilar."

http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-alfa-romeo-giulietta-citron-ds4-2011-35253?page=1

Nu kan vi läsa att den svenska representanten 2014 anser att så inte är fallet. "För Audi tog det 20 år att få sin premiumstämpel och det här kommer också att ta tid, säger Lena Rönnelius Ericson."

Där ser man hur Raphael går händelserna i förväg, men det ingår väl i kampanjen;-)

#8
2014-03-04 18:48

Peugeot 308 är ju också premium nu i jämförelse mot sina konkurrenter enligt Raphael har han sagt till mig i en diskussion i artikeln om Peugeot 308 är årets bil. Men jag är inte helt övertygad om att den är det.......då borde den haft ett bekvämt/rymligt baksäte som man kan sitta i kan man tycka/kräva då.

http://www.vibilagare.se/nyheter/ar-arets-bil-2014#comments

Tycker denna DS ser kinesisk ut i fronten, vilket kanske inte är konstigt det är väl kineser som ska köpa bilen!? Och förhoppningsvis rädda fransk bilindustri (PSA).

#9
2014-03-04 19:55

Shogun, ja Peugeot 308 är mycket riktigt premium. Helt korrekt uppfattat. Den ligger i det lägre premiumsegmentet och DS ligger i det högre premiumsegmentet. Jag har redan flera gånger gått igenom detta. Citroën gör med Cactus funktionalistiska budgetbilar, Peugeot gör bilar i det lägre premiumsegmentet och DS gör bilar i det högre premiumsegmentet. Jag kan sitta i Peugeots baksäte i 308:an men för Shogun som tydligen har längre ben än jag fast jag är 185, han rekommenderas då kombimodellen av 308:an istället.

Som premiumtillverkare behöver man inte göra de mest rymliga familjebilarna som halvkombis, eftersom en premiumtillverkare inte har som målsättning att möta precis alla behov som finns. Som jag redan har uttryckt för Shogun så gjorde Peugeot noggranna marknadsanalyser och tittade på sina kunder och vad de behövde och vad de ville ha. De fann att flera av deras tidigare kunder inte hade lockats så mycket av de tidigare halvkombis för de hade växt ur sin klass. Det visade sig att Peugeot-kunden köper kombi när Peugeot-kunden vill ha maximala utrymmen, inte halvkombi. Peugeot valde därför att lämna cross-over stilen som de introducerade med 307 och som förra generationens 308 delvis är en del av, detta därför att dessa modeller inte uppskattades tillräckligt mycket av Peugeots trogna kunder. Peugeots kunder önskade ett mer kompakt format, en tightare design för halvkombin och som erbjöd Peugeots traditionella värden av hög komfort med tyst och mjuk gång parad med en snabb styrning och härlig körglädje.

Och på grund av att Peugeot lyssnade på sina kunder och levererade det som Peugeots kunder efterfrågade, så klagar nu Shogun på Peugeot i tråd efter tråd. Det är också intressant.

#10
2014-03-04 19:56

DS på bilden är en DS designad av designcentret i Shanghai, det är en DS 5LS och även fast den visas på Geneve-salongen så kommer den med stor sannolikhet inte att säljas här. Den tillverkas i PSA:s fabriker i Kina. DS-bilarna för Europa har idag mer modesta fronter och så kommer det troligen att fortsätta, det extra bling bling sätts in för den kinesiska marknaden. Detta gör andra tillverkare också så det är inget märkligt med det.

#11
2014-03-04 20:00

Nu kan ju inte Raphael läsa mina kommentarer, så därför vore det väl intressant att faktiskt få en kommentar på det jag skrev tidigare.

Kan nu någon vänlig själ klistra in detta i sitt kommande inlägg, så vore jag tacksam:

"Redan 2011 deklarerade Raphael att DS är premium; "Citroën DS är faktiskt premiumbilar."

http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-alfa-romeo-giuliet...

Nu kan vi läsa att den svenska representanten 2014 anser att så inte är fallet. "För Audi tog det 20 år att få sin premiumstämpel och det här kommer också att ta tid, säger Lena Rönnelius Ericson.""

Slut citat.

#12
2014-03-04 20:18

Shogun, med tanke på att du anser att ett rymligt baksäte är kutym för att vara premium - där alltså Audi TT inte premium. För att inte tala om lilla Citroën DS3 eller för den delen Audi A2. Inte premium där heller. Och Mini är givetvis inte premium heller. Mini Countryman är trängre än Fiat 500 L, därför är Fiat 500 L mer premium än Mini! Och Peugeot 5008 är rymligare än Audi A4 och därför är Peugeot 5008 mer premium än trånga Audi A4.

#13
2014-03-04 20:35

Raphael - om VW lyckats få vettiga utrymmen även i baksätet i sin "Premium-bil" Golf så tycker jag att det är märkligt att Peugeot inte lyckas i sin "Golf-utmanare"...
Sen deklarerade du Raphael redan 2011 att DS ÄR premium-bilar men det tycks inte Lena Rönnelius Ericson hålla med om nu 3 år senare. Men antagligen är väl jag också blockad av Raphael så jag talar nog för döva öron...

#14
2014-03-04 20:39

Pi adresserar mig tydligen, men han är på min blockad-lista så jag svarar honom inte. Jag såg bara "Raphael - om VW lycka..." och det stod under senaste nytt. Anledningen till att han är på min blockad-lista är för att han varit otrevlig mot mig tidigare och skrivit personangrepp. Sådana människor hamnar på min blockad-lista bums.

#15
2014-03-04 20:41

Peugeot och VW gör olika prioriteringar därför att de vänder sig till olika kunder. Peugeot 308 har större bagageutrymme än VW Golf, VW Golf har ett större baksäte. Vi kan klaga på VW Golf för att den har ett så litet bagageutrymme som den har jämfört med Peugeot 308, vi kan säga att VW Golf inte har ett tillräckligt stort bagageutrymme för bilar i den lägre premiumklassen. Men det görs inte, är inte det märkligt? Men VAG-älskarna klarar tydligen inte av att kritisera sina egna märken.

#16
2014-03-04 20:47

Ja du Raphael - att stoppa huvudet i sanden är ju ett vuxet sätt att debattera.
Tål du inte att vi tycker olika så undvik att skriva - det är den enkla lösningen. För personangrepp bedömer du nog det mesta som när man inte köper dina argument. Snart finns det inte många debattörer kvar för dig.

#17
2014-03-04 20:50

Det finns flera förklaringar till varför PSA misslyckas så kapitalt när det gäller sina produkter. En finns här på hemsidan. Det är frapperande hur somliga sätter på sig blindlappar och fjärmar sig från verkligheten.

Raphael har bevisligen läst Pi:s inlägg och bemött det med att han "är blockerad". Infamt. Och symtomatiskt för de som har..... hm , mindre kapacitet att uppfatta argument och föra argumentation utan opposition.

Det är sannolikt att Raphaels medverkan här bidrar till minskad försäljning av PSA-bilar. Tråkigt att han inte förstår detta själv.

#18
2014-03-04 20:51

Bara för att PSA skriver in i sin årsredovisning att man skall konkurrera i premiumsegmentet så innebär det givetvis inte att man gör det. Det saknas alldeles för mycket hos Citroen (och Peugeot) för att man ens skall vara i närheten.

Det är en försvinnande liten andel Citroen-kunder som valt mellan Audi, BMW, Lexus eller en Citroen. Citroen spelar helt enkelt inte i samma liga - på något sätt. Däremot är det betydligt fler Citroen-kunder som övervägt en Hyundai eller Kia innan de slog till på en ny Citroen. Det är alltså Korea som Raphael skall rikta sin hets mot, inte Tyskland (eller Japan).

Om vi studerar hur lång tid denna resa tagit för Audi - och vad det kostat Toyota att etablera Lexus bland "de fina" och ställer det mot PSA:s - hmm - prekära situation så inser alla sunt tänkande människor att det är kört för PSA. Man ligger åtminstone femtio år efter Lexus i fråga om kvalitet och tio år efter tyskarna i teknisk förfining. Dessutom är inte den franska lyxbilsmarknaden ens i närheten av den tyska. Just en stor hemmamarknad är en förutsättning för att kunna ge sig in i premiumsegmentet på riktigt.,

Men å andra sidan har inte PSA något val i nuläget utan man måste försöka in i det sista. Men det är få bedömare som tror att man kommer att lyckas med sin strategi (titta på aktiekursen så ser ni själva).

Inom fem år äger därför Kina hela PSA.
.
MVH AL

#19
2014-03-04 20:55

Jag är så glad att AL är på min blockadlista så jag slipper läsa hans emotionellt laddade irrationella kommentarer som verkligen är fjärran från vetenskap. Jag vet ändå vad han skriver eftersom han har skrivit samma saker om och om igen nu i ett par års tid... Han är verkligen mannen kopiera och klistra in, recycling av inlägg och påståenden.... :)

#20
2014-03-04 20:57

Vad jag vet så har jag inte kommit med några personangrepp på Raphael, men har blivit blockerad ändå! Så det räcker med att ha en annan åsikt för att vara obekväm! Moget sätt av en vuxen människa!!

#22
2014-03-04 21:02

trasten; Raphael blockerar alla som inte tycker som han. Desinformation vet inga gränser. Trist. Framför allt ViB som framhärdar i detta.

#21
2014-03-04 21:02

DS är ett äkta premiummärke för äkta premium handlar om en personlig design, en förmåga att sticka ut och en högsta kvalitet. Det handlar om exklusivitet. VAG-gruppen har urholkat sig genom sin myriad av märken som delar samma grunddesign. DS-bilarna har en alldeles egen design som inte delar designelement eller design-DNA med andra PSA-modeller. Titta på DS3, DS4, DS5 - alla har sin egen stil som är helt annorlunda än PSA:s andra modeller.

Jämför en Skoda Octavia med en Audi A4 och du ser samma grunddesign: raka linjer, hög midja, små rutor, samma sidospeglar, liknande bakljusdesign, liknande ljusdesign - en återhållsam design. Sätt en Audi-grill på en Skoda och du tror att det är en Audi. Sätt en Skoda-grill på en Audi och du tror att det är en Skoda. Kör utan märken och alla ser att det är en VAG-produkt, många kommer gissa Skoda, andra Audi, flera Seat och några säger Volkswagen. Ja detta gäller hela bunten, ta bort märkena på en Audi och den ser ut som en Skoda, Seat och Volkswagen. Ta bort märkena på en Seat och den ser ut som en Volkswagen, Audi och Skoda. Och så vidare. De har alla samma grunddesign.

Och det är inte premium att Audi delar grunddesign med Seat och Skoda.

Men DS har en helt egen design, en helt egen stil, och mer avantgardistisk och uttrycksfull än någon annan modellserie inom PSA-gruppen. Därför är DS mer premium än VAG.

#23
2014-03-04 21:05

Som vi har konstaterat nu i tråden, det är att DS är premium. Produkterna är premium redan. Däremot så kommer det att ta tid för människor som AL att acceptera det, och det kanske tar 20 år för AL att acceptera att DS är premium. Vissa är ju konservativa istället för progressiva nytänkare som jag. :) Men märket är definitivt premium redan idag och har varit sedan modellerna introducerades.

#24
2014-03-04 21:09

ViB: tycker ni att det som pågår är bra? Tycker ni att det är en diskussion som för framåt? Är det rimligt att detta får pågå? Vart går gränsen?

Jag tycker (hm, igen) att ni borde ta er en rejäl funderare här.

#25
2014-03-04 21:22

Har ibland lite svårt att följa AL's tankebanor men ...
Klart att, välja mellan mediumstekt oxfilé och en citron .. vet jag vilken rätt jag föredrar att betala 500 spänn för ..

#26
2014-03-04 21:26

Raphael.

Sluta att måla in dig i hörn hela tiden med tveksamma bortförklaringar. Det blir bara pinsamt att läsa dessa. Jag kan säga att jag inte kommer att köpa en Peugeot ändå under överskådlig tid pga deras bristande kvalitet bakåt i tiden på tidigare modeller. Man har mycket att bevisa för mig först. Tex så borde man komma bättre till i bla Autoindex som snart presenteras och många andra liknande undersökningar där ägare gör sina bedömningar. Och bättre resultat hos SBP är något jag önskar.

Och att den får om vi pratar 308 ett baksäte man kan använda till relativt normal stora personer utan att de i framsätet behöver skjuta fram stolen, eller varför införde man inte ett skjutbart baksäte så man kunde variera mellan bra benutrymme i baksätet eller större/mindre bagage vilket man behöver för stunden?! Nu gjorde man bilen till en större kompromiss än vad man behövde anser jag. Och man är varken mer eller mindre premium än sina konkurrenter i samma klass om vi pratar Golf, Ceed, Auris, 3, Focus, Astra, Megane, i30. Det är bilar från A-B för de flesta som köper dessa.

Och sedan ha lite kontinuitet och långsiktighet i sina införanden vad gäller garantier tex som för några år sedan var på 5år (vilket gav förhoppningar om bättre kvalitet) men som man plockade bort efter ca 1år, hur tänker man då och vad skickar det för signaler till de som ev stått inför ett köp, men varit tveksamma till kvaliten? Eller har man inte råd att ta allt på garantin pga tveksam kvalitet och Peugeots dåliga ekonomi? Blev inte kvaliten så bra som först hade hoppats på när man införde al Andon? Det är många frågetecken som gör att man funderar både en och två ggr, vi gjorde det för några år sedan när vi funderade på Peugeot 508 men valde annat märke pga osäkerheten på flera områden jag nämnt ovan. Det blev ett märke som vågade ge längre garanti utan milbegränsning som verkade lita på sina egna produkter den gången.

Inga mer bortförklaringar nu!

#27
2014-03-04 21:27

Ganska klart att Raphael har blockerat AL ..... och ganska många andra, mest troligen även snälla mej ....
Men varför väljer då Raphael att, i det här fallet att kommentera AL?
.
Är inte blockeringsfunktionen ett sorts täcke för dårarnas försvarstal?

#28
2014-03-04 21:28

Hupp, precis som jag skrev .. var det någon som fes ;o)

#29
2014-03-04 21:37

Shogun, jag målar inte in mig i ett hörn med tveksamma bortförklaringar. Jag förstår inte hur du kan skriva sådana saker. Det jag skriver är fakta, jag har förklarat hur Peugeot har tänkt och varför som Peugeot har gjort de prioriteringar som man har gjort - 308:an har det största bagageutrymmet i sin klass, och samtidigt har de ett mer begränsat benutrymme bak än VW Golf. VW Golf har ett betydligt mindre bagageutrymme än Peugeot 308, men ett längre benutrymme för passagerarna i baksätet. Det handlar helt enkelt om olika prioriteringar hos tillverkarna. Vad är rätt och vad är fel? Tydligen anser du Shogun att du bestämmer vad som är absolut rätt här eftersom du tycker att jag är pinsam som sakligt och utförligt har förklarat varför Peugeot tog beslutet att prioritera bagageutrymmet mer än benutrymmet i baksätet för halvkombin 308. Du kallar min fakta för bortförklaring, ja då känns det inte meningsfullt för mig att diskutera med dig eftersom du inte accepterar fakta utan du hävdar en absolut sanning att Peugeot har gjort fel. Peugeots marknadsundersökningar är alltså inget av värde eftersom det är Shogun som bestämmer vad som är absolut sant och riktigt när man designar bilar. Med den kunskap som du besitter Shogun, med tanke på din professionella expertis i ämnet så är jag förvånad över att du inte är chef över ett bilföretag - varför inte Toyota? Du verkar ju ha alla absoluta sanningar och svar och vet bättre än någon annan vad som är korrekt och riktigt.

När det gäller garantierna så tog KW Bruun ett eget beslut att införa en garanti utan att det var förankrat hos Peugeot. KW Bruun gjorde ett misstag, de gick över sina befogenheter. Peugeot har som policy att de har samma garantier och villkor i hela Europa för sina modeller och den är på 3 år riktig fabriksgaranti inte en 2 år fullständig och sedan 3 år begränsad garanti.

Jag minns att jag redan har förklarat för dig tidigare hur de tänkte. Det var alltså KW Bruun, som äger Peugeot Sverige, som gjorde ett misstag som införde en särskild garanti utan att fabriken var med på det, och därför var de tvungna att dra tillbaka den på grund av Peugeots policy att ha samma garantivillkor i hela Europa. KW Bruun fick alltså inte skapa egna garantivillkor för Sverige.

Anledningen att detta hände kan man givetvis spekulera i, men det handlar inte om några konspirationer utan det handlar om mänskliga misstag och den mänskliga faktorn. Det handlar om att KW Bruun hade missförstått detaljerna och befogenheterna i sitt kontrakt med Peugeot.

Nu är jag medveten om att du kommer att kalla detta för en bortförklaring, men det är det inte. Och du kommer att skriva att jag är pinsam, och det får du gärna tycka. Och så kommer du säga att jag inte ska skriva fler bortförklaringar, ja det kan jag inte uppfylla eftersom du tycker att allt jag skriver är bortförklaringar och pinsamt.

Jag ber dig sluta att skriva att jag ska sluta skriva bortförklaringar, för jag förstår nämligen inte hur jag kan sluta att göra något som jag inte gör. Det är som att be en person som aldrig rökt i hela sitt liv att sluta röka. Hur slutar man göra något som man inte ens gör?

#30
2014-03-04 21:37

Citroens informationschef säger att DS-serien ska bli ett premiummärke....

Vad är det hon inte har förstått.
PSA.s PR-avdelning har ju uttryckligen sagt att DS-serien ÄR premium.

De borde nog prata ihop sig hos PSA, de kommer med motstridiga uppgifter.

#31
2014-03-04 21:40

Jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag skall tycka om PSA:s produktdifferentiering med Citroen, Peugeot, DS i stigande ordning med aspirationer från prisvärdhet till premium.

Å ena sidan tror jag det är rätt att försöka få loss DS från resten av PSA:s produkter (åtminstone vad gäller den kinesiska marknaden). Där är det nog alltför tufft för ett europeiskt märke att konkurrera med lågprisprodukter. För att DS skall lyckas i Kina behöver den då mycket riktigt frikopplas från Citroen för att kunna erhålla tillräcklig premiumstatus. Nästa steg är ju att verkligen ta den till att både vara och uppfattas som premiumprodukt.

Problemet blir då på andra hållet att man i Europa kanske vill hålla Citroen och DS lite mer samman för att man skall kunna få en kundlojalitet inom Citroen till DS allteftersom en potentiell köpare blir äldre och får en större köpkraft. Som barnfamilj skall man köpa flexbilar från Citroen och som medelålders med utflugna barn har man råd att köra en DS. Separerar man Citroen och DS för mycket så kommer enda bryggan mellan dessa vara via Peugeot. Det vill säga om Citroen och DS inte förknippas med varandra kommer man vara tvungen att lyckas med att skapa en kundlojalitet mot hela PSA-gruppens produkter.

Oavsett så ligger redan nu en inneboende svårighet i att Citroen och DS som har två helt olika mål framför sig är de som idag har mest gemensam plattform. Att tillverka premium och lågpris på samma plattform är en balansakt som heter duga. Någon gång inom snar framtid måste de nog få helt olika plattformar, dvs då måste DS bära hela sin utvecklingskostnad och kan inte dra nytta av volymerna från Citroen. Det vill säga PSA kommer tvingas öka antalet plattformar med ca 50%.

Om man jämför med VAG så har de en lättare resa i sin produktdifferentiering eftersom de lagt ett antal olika produktserier, tex. VW, Audi och Skoda nästan parallellt med varandra där det finns stora överlapp i potentiella kunder. En fullutrustad Passat är vad avser utrustning och motorstyrka bättre än en enklare Audi-modell. En Skoda Superb ger stora utrymme och kan fås med hyfsad prestanda till ett förhållandevis lågt pris. Audi:s S-serie slår det mesta från resten av VAG:s produkter. På detta sätt kan man behålla trogna märkeskunder (dvs inbitna VW-kunder behöver inte byta till Skoda eller Audi såvida de inte kräver klart annorlunda bil än förra bilen). Samtidigt kan de också låta VW, Audi och Skoda dra nytta av varandra inte bara i sitt utvecklingsarbete men också i sin marknadsföring och ge varandra stöd i sin inbördes differentiering.

För att PSA skall uppnå samma sak borde det, samtidigt som Citroen och DS separeras, komma lite fler motorer /utrustningsnivåer från t.ex. Citroen, så att man kan få en ganska tuff Citroen som nästan når DS-nivå. Det vill säga det behövs skapas produktserier som leder till objektivt sett nästan utbytbara produkter där skillnaden ligger i upplevd premiumnivå. På samma sätt måste Peugeot höja sig ett tydligt snäpp i förhållande till dagens läge för att fungera som en brygga mellan Citroen och DS. Dagens modeller måste kompletteras med ett snäpp tuffare varianter som kan nå upp till och kanske till och med över vissa DS-modeller.

Dessutom måste också PSA:s alla tre varumärken Citroen, Peugeot, DS hitta å ena sidan sina egenheter men också sin gemensamma profil.

Det skall bli intressant att följa på vilket sätt som PSA kommer kommunicera och jobba med sin produktdifferentiering.

#32
2014-03-04 21:52

Peter E, informationschefen pratar om hur märket uppfattas av marknaden. Informationschefen vet redan att produkterna är premium. Hon pratar om tiden det tar för marknaden att acceptera dem som premium. Hon pratar helt enkelt om AL här. Det kommer ta 20 år för AL att acceptera att DS är premium. DS är premium redan nu, men AL vägrar att acceptera det. Och det är vad hon pratar om, hon ser att hon får jobba i kanske en 20 år för att få AL att erkänna att DS är premium. Jag har också skrivit att det kommer ta lång tid för att AL att acceptera DS som premium även fast DS är premium redan idag, så det är inte alls motstridiga uppgifter.

#33
2014-03-04 21:54

Många kloka synpunkter från MickeAn. Jag tror nog att Citroens strategi kan vara smart. Förmodligen satsar dom stenhårt på Kina men DS-modellerna och då krävs det nog att Citroenmodellerna blir lite enklare för att det ska bli en tydlig skilnad. Ungefär som Toyota och Lexus där Toyota är enkla bilar och Lexus ska stå för flärden.

Faran som jag ser det är dels att DS-satsningen blir riktigt dyr under många år och att Citroenmodellerna blir på tok för enkla och billiga, då urholkas nog varumärket.

#34
2014-03-04 21:55

Då har de jobb framför sig om det tar 20 år.
Men med tanke på dagens DS-modeller så är jag inte förvånad över tidsrymden.

Undrar egentligen om informationschefen verkligen VET att bilarna tydligen är premium.
Fast läser hon här så får hon ju reda på det ;-)

#35
2014-03-04 22:01

Micke An, dina frågor finns det redan svar på. Låt mig tydliggöra än en gång PSA-gruppens strategi.

Vi börjar med plattformarna. PSA har en nyutvecklat och väldigt flexibel modulär plattform, den heter EMP2. Den är lätt, vridstyv och kan anpassas efter många produkters olika krav. Den kan ha olika längder - olika axelavstånd - och olika fjädringssystem och passar för storlekar från C till E. Exempelvis kan bakaxeln vara torsionaxel eller multilänk, fast det är samma bottenplatta i övrigt. Den är såpass flexibel.

Idag används EMP2 till C4 Picasso II, Peugeot 308 II och DS 5LS. Kommande DS6 och DS9 samt efterföljarna till Peugeot 508 och 5008 kommer även de att använda EMP2. Den kommer även att utgöra basen för en ny DS4.

Snart kommer en ny bottenplatta som heter EMP1, som blir den nya bottenplattan för småbilar. Första modellen ut blir nya DS3 II. Denna bottenplatta kommer även delas av efterföljaren till Peugeot 208.

När det gäller C3 Picasso så kommer den att ha samma bottenplatta som nästa generation Opel Meriva och det är ett samarbetsprojekt mellan PSA och GM.

C4 Cactus bygger på en ny version av bottenplattan PF1, som är en lättad och uppgraderad version av en bottenplatta som även används för budgetmodellen C Elysée. Denna kommer fortsätta att utgöra basen för de enklare och billigare modellerna.

Så gällande bottenplattor så har vi här tre bottenplattor från PSA och de täcker hela programmet. Behövs inte fler än så, tack vare den inbyggda flexibiliteten och modulariteten hos de nya.

#36
2014-03-04 22:02

Peter E, det räcker med att läsa AL:s kommentarer i detta forum för att förstå att en prognos om 20 år är fullt rimlig att det tar för att få honom att ändra sig - men jag är övertygad om att Citroën kommer att lyckas även få honom på sin sida.

#37
2014-03-04 22:12

Apropå blockeringar, kan vi inte göra så att alla blockerar raphael och leifer så kan dom sitta där och skriva för sig själva.

#38
2014-03-04 22:13

Låt mig fortsätta besvara Mickes frågeställningar genom att gå in på de olika märkena. Vi har alltså tre nivåer, och jag illustrerar dem genom att jämföra med VAG-gruppens motsvarigheter

C och Cactus = Skoda och Seat.
Peugeot = Volkswagen
DS = Audi.

DS-serien kommer att bredda sin modellpalett jämfört med idag. Vi har flera nya modeller att vänta oss inom de närmaste åren:

DS6/DS9 = efterföljaren till Citroën C5 och som blir en premiumbil med lyx och fägring stor.
DS4 = en familjevänlig halvkombi som lämnar dagens coupéform, men behåller lx och fägringen. DS-seriens svar på Audi A3.
DS3 = kommer som 5-dörrars.
DS X = 4wd crossover med hybridsystem.

Det funderas på en DS minibuss, men något beslut är inte taget än utan det bara skissas på än så länge.

Samtidigt som DS-serien ökar sitt modellutbud så minskar C-serien sitt. I dagsläget är det mest troliga att det inte blir en C5 III utan det blir helt och hållet en DS6 istället. Det kan komma en enklare C5 III Cactus i framtiden, men det är osäkert då det inte är en stor marknad och bättre lämna den till premiumsegmentet och DS-serien.

Det blir ingen reguljär efterföljare till C4, utan det blir nästa DS4 i premiumsegmentet som axlar den rollen. C4 Cactus är en budgetversion med helt annan karaktär och målgrupp.

Det kommer en C3 Cactus som blir en kortad C4 Cactus och delar samma bottenplatta som C4 Cactus.

Låt mig förtydliga om C-serien och Cactus, ingen av modellerna kommer att gå fortare än 200 km/h och de har många enkla och smarta lösningar för att spara vikt och resurser. Exempel på det är att C4 Cactus inte har fönsterhissar för bakdörrarna utan har sidoöppningsbara med knäpplås istället, det sparar massa vikt och dessutom gör det möjligt att ha rymligare förvaring i dörrarna.

C1 är den nya instegsmodellen som nu presenteras.

C-modellerna kommer inte att överlappa DS-serien, det blir alltså inte några biffiga lyxversioner av C-modeller som kommer att kosta som instegsmodell i DS-serien. Så det är en skillnad mot VAG. Det blir ingen C3 med stark motor som kommer att kosta som en instegsmodell av DS3.

#39
2014-03-04 22:17

För att fortsätta besvara Micke så tar jag nu in Peugeot i diskussionen.

Ett problem som PSA har identifierat det är att Peugeot och Citroën tar kunder från varandra, och det klarar inte marknaden. Peugeot och Citroën måste därför göra olika modeller och det är vad de kommer att göra nu.

Det är därför som nya Peugeot 308 inte får en direkt motsvarighet hos Citroën. Vi har svaret i DS4 som blir en lyxigare bil och Audi A3 konkurrent, och vi har C4 Cactus som är en nischad crossover i en något mindre storlek och till ett lägre pris. Det är vad Citroën erbjuder som svar.

Och tar vi Peugeot 508 så finns då nya DS6/DS9 (lanseras troligen på Paris-salongen nu till hösten, eller våren om ett år) och som ligger i ett högre prissegment och har en helt annan design och erbjudande.

Så är tanken, att Peugeot blir ett heltäckande märke från småbil till storbil, medan C och DS blir mer nischade.

#40
2014-03-04 22:18

En tydlig skillnad mellan PSA-märkena är designen. Istället för VAG vars produkter delar samma design-DNA så kommer PSA har helt olika design, vi kan redan se detta - jämför C4 Cactus med Peugeot 308. Jämför DS5 med Peugeot 508. Man kommer inte att kunna förväxla en DS med en Peugeot, eller en C med en DS, som man kan förväxla en Audi med en Skoda eller Volkswagen med en Seat.

#41
2014-03-04 22:21

Så ser strategin ut.
Gällande DS i Kina så är DS en framgång där. DS-serien säljer fler bilar än Volvo gör. PSA har funnits i Kina i över 20 år och har idag egen tllverkning av DS plus ett flertal exklusiva DS-återförsäljare. Citroën har tillverkat bilar i Kina i mer än 20 år. Alliansen med Dongfeng gör nu att PSA ökar sin marknadsnärvaro i hela sydostasien så det handlar inte enbart om Kina utan om länderna runt Kina också.

#43
2014-03-04 22:35

Har nu blockerat Raphael och leifer. Trådarna blir helt plötsligt läsvärda och logiska.

#45
2014-03-04 22:49

Ja för en gång skull är vi hyfsat överens. Det tar lång tid att bygga upp ett premiummärke. Och eftersom det är kunderna som styr så är det dem vi har att rätta oss efter. Kunderna säger att Citroen inte är premium.

Vad gäller produkterna gäller samma sak. Men det är en annan diskussion.

I övrigt ett utmärkt förslag från Rustan och crister. Raphael är härmed blockerad.

MVH AL

#47
2014-03-04 22:51

True believer, jag är ärligt talat inte särskilt intresserad av vad du äter men om du är nöjd med din mat så fine för mig, då är det bra att du är nöjd. :)

#46
2014-03-04 22:52

Jag har nu blockcerat Dark Overlord och Crister_1 så jag slipper läsa deras personangrepp och kulturella diskriminering. Jag är här för att diskutera bilar på ett seriöst, djuplodande och sakligt sätt. Det är tråkigt att det finns de som använder detta forum för att spy ut sina egna frustrationer istället för att ägna sig åt seriösa diskussioner.

#48
2014-03-04 22:56

Vilken skillnad. Nu går det helt plötsligt att läsa trådarna, helt befriade från påhitt. Jag rekommenderar er andra att följa Dark overlord, crister och mitt exempel. Tack Rustan.

MVH AL

#49
2014-03-04 23:16

Det har varit frågor om prisnivåer, ja för att ge en indikation på den nya strategin så kommer C4 Cactus börja på strax under 14 000 Euro, vilket är ett mycket bra pris för en cross-over i C-klassen. Så det blir då ett rejält utrymme till DS-serien och det utrymmet är planen att Peugeot kommer att hållas i.

#50
2014-03-05 00:08

Raphael,
Intressant att läsa om de produktdifferentieringstankar som hitintills finns att tillgå för allmänheten.

Så om man hårddrar det lite så blir PSA för de flesta lika med Peugeot med Citroen som komplement i nedre segmentet (små och billiga bilar) och DS som lite dyrare och mer påkostat alternativ för ett antal av de lite större bilarna.

Om jag förstår dig rätt verkar tanken vara att det skall vara ganska snäva intervall för respektive bil/märke vad avser motor och utrustningsnivåer för att undvika kannibalism.

Å ena sidan skapar det en tydlig differentiering men å andra sidan skapar det problem med att skapa märkeslojalitet. Därför måste de nog försöka skapa koncernlojalitet genom att koppla samman märkena, vilket å andra sidan motverkar den önskade differentieringen.

Eftersom nästan alla nuvarande Citroenmodeller flyttas från Citroen till DS är det väl egentligen närmast ett försök att relansera Citroen med ett nytt namn, ny prissättning och med en ny målsättning.

Den fråga som poppar upp i mitt huvud är - kommer sydeuropéerna helt plötsligt få mer pengar till bilköp? Citroen flyttar ju allteftersom bort en stor del av sin modellflora från relativt billiga Citroen till betydligt dyrare DS- varianter. Jag har svårt att se att Cactus-serien kommer appellera massorna utan ser den mest som en livsstilsprodukt för en nischmarknad. Kvar blir då bara C1, eller? [edit] - C3 fanns kanske också kvar i Citroen?

Peugeot ligger väl kvar med sin modellflora med ungefär samma pris som innan - men även detta är väl ett prissteg uppåt för många fransmän, eller?

Det gäller verkligen att DS lyfter snabbt i resten av världen för att kunna kompensera för det bortfall man kan misstänka sker när Citroen inte längre erbjuder volymbilar i olika storlekar.

Jag kommer följa det med intresse eftersom det är sällan man ser något så stort företag satsa på en sådan kraftig omstrukturering i sin produktmix.

#53
2014-03-05 07:12

Har raderat ett inlägg som inte ägnade sig åt artikeln utan var enbart avsett att provocera.

Moderator Hackenbush

#54
2014-03-05 07:15

Det står inte att DS är premium utan att de vill göra DS till premium.
Det blir väl kunderna i slutändan som avgör om DS är premium eller inte och inte Citroen

#55
2014-03-05 07:17

Håhåjaja. DS som eget märke kan antagligen få odla lite (men naturligtvis bara lite) av den särart Citroën hade på Michelin-tiden. Och med det som ursäkt kan Citroën slutligen bli totalt urvattnat utan minsta spår av identitet.

Jag kanske kan tänke mig en sån där DS om, men bara om, den är utrustad med:
Mätare modell badrumsvåg
Nylonklädda stolar
Bakljus i taket
Smalare spårvidd bak än fram
Handbroms på framhjulen
Reservhjul framför motorn

Skulle den sedan ha luftkyld boxermotor och handbromskryckan mitt på panelen så är jag såld! (Ja jag vet, det hade inte Gudinnan, men ändå).

#56
2014-03-05 08:04

Även om det är fullständigt emot min filosofi så skall nog även jag blockera Raphael eftersom han varit så "vänlig" och blockerat mig efter att jag föreslagit att han skulle skriva lite kortare så kanske fler skulle läsa hans inlägg. Lättstött är nog bara förnamnet där... Som man bäddar får man ligga kallas det också ibland... Fördelen är väl att många trådar blir avsevärt kortare och mera lättlästa - om än måhända liiite svårare att förstå...:)

#57
2014-03-05 08:43

Är också emot blockeringsfunktionen men har gjort samma val.
2 användare blockerade!

#58
2014-03-05 08:53

Huvudet på spiken Hacken! Kunderna har hittills inte bedömt Citroen som premium. Att företaget sedan har en sådan strategi är en annan femma (det finns många företag som försökt sig på det konststycket - med varierande framgång). Kunderna är inte beredda att betala vad en sådan produkt kostar - och skall man vara lite elak så är det ingen som förvånas över det. Citroen har ju inte direkt rosat marknaden med några högkvalitativa byggen direkt (däremot en och annan trevlig udda finess). Men betalningsviljan för detta är knappast i paritet med Audi, Lexus eller BMW.

Ett ytterligare problem för PSA och dess strategi är att efterfrågan på bilar håller på att förändras. Stora och vräkiga lyxbilar är inte vad marknaden efterfrågar, eller rättare sagt, tillväxtpotentialen ligger inte där (även om det finns variationer - men även Kina lär bromsa in någon gång).

Så PSA är helt enkelt ute för sent. Tåget in i premiumsegmentet gick för 20-25 år sedan. Och Citroen är ju inte ens i nivå med premium-light än - där Volvo, Alfa Romeo och några till håller till. Citeroen är och förblir en konkurrent till Kia och Hyundai och där har man blivit omkörda och hade detta varit ett musikforum skulle vi hört hur det visslade om den omkörningen...

MVH AL

#59
2014-03-05 08:56

Förstår inte denna blockering. Alla kan ju läsa varenda inlägg genom att gå in på sajten genom att inte vara inloggad.
Vitsen är att vi tycker olika, annars skullet det ju inte bli någon diskussion, om vi alla tyckte lika skulle det bli tråkigt.
Sen om en del inlägg inte håller måttet vad man själv tycker, så är det bara att skrolla förbi det.
Själv kan en användare både skriva vin ömsom vatten.
Jag bryr mig inte om fanatiker av ett bilmärke, kommer alltid att finnas. Däremot kan jag läsa inlägg utan att känna mig kränkt för det.
Varför är en del så lättkränkta? Det är ju bara bilar vi pratar om.
Nu detta om att DS skall bli premium, allvarligt talat, jag bryr mig inte om vilket.

#60
2014-03-05 09:00

Det finns ett talesätt som heter att man skall behandla andra som man vill bli behandlad själv. Eftersom vår desinformatör valt att blockera mer än halva forumet så är det väl inte mer än rätt att alla som blivit utsatta för hans "avgränsning" också blockerar honom tillbaka.

Men fenomenet med att tiga ihjäl obehaglig kritik har prövats förr - vi har sett hur det gått i den svenska politiken och vi vet att den franska och italienska industrin präglas av en sådan metodik. Det är därför som man nu är så hopplöst efter konkurrenterna.

MVH AL

#61
2014-03-05 09:15

Håller i grunden med dig helt Leif L men i "desinformatörens" fall (ALs ord) så är det för mig personligen mest ett sätt att ytterligare påvisa det märkliga förhållandet att ViB tillåter just detta med att blockera debattörer och den konsekvens det kan få för förståelsen av debatterna. Har man sig i leken gett så får man också tåla att själv bli blockerad som i detta fall. Sen har du helt rätt i att man ser allt när man inte är påloggad och dessutom ser man redan på förstasidan vilka artiklar som nyligen blivit kommenterade medan man som inloggad tyvärr har en rätt stor fördröjning på denna uppdatering (alltså på ViBs förstasida). Jag hoppas verkligen att blockeringsmöjligheten försvinner så att inte debattörer som inte tål andras åsikter och kommentarer bara kan sticka huvudet i sanden via denna funktion. Debatterna blir väldigt konstiga när man ibland inte ens vet att man är blockerad av en viss användare.

#62
2014-03-05 09:19

Raphael härstammar enligt egen utsago från östeuropa. Där har man ju en tradition att ta hand om oliktänkande!

#63
2014-03-05 09:32

Micke An, jag börjar mitt svar med att tacka dig för att du håller en professionell nivå på ditt inlägg. Det är rätt ovanligt i det här forumet, så jag tackar dig för att du verkar vara en person som det går att diskutera med. :) Ok, över till dina frågor:

Jag håller inte med dig om att Citroën flyttar större delen av sin modellflora till DS-serien. C-seriern och Cactus står för A till och med C-segmentet plus minibussar. Det är även här som Citroën idag har sin största försäljning, och Citroën skapar nu nya modellserie för att göra Citroëns erbjudande i dessa klasser ännu mer attraktiva och prisvärda för konsumenterna - för att möta de ekonomiskt kärva marknaderna i Sydeuropa plus även möta marknader utanför Europa som kallas för utvecklingsmarknader.

Citroëns större modeller har sedan längre tid tillbaks inte lyckats på marknaden. Senaste generationen av C5 är tyvärr en flopp, den säljer inte alls enligt prognoserna och Citroën förlorar på varje bil som de tillverkar av den. Det är inte ekonomiskt hållbart att fortsätta där. Det är dyrt för PSA att låta Peugeot ensamt göra större bilar. PSA behöver sprida ut sig på fler för att sänka utvecklingskostnaderna. DS är svaret på detta. Med DS så kan PSA hålla lägre volymer och ändå tjäna pengar tack vare högre priser, och de kan hålla högre priser på grund av den extra design, utrustning, finesser och exklusivitet som DS-serien innebär.

PSA skapar tre olika modelllinjer för tre olika målgrupper. Jag tror knappast att en som köper en Cactus är intresserad av att köpa en DS och behöver heller inte vara det. Jag tror att modellinjerna är tillräckligt definierade för att de ska hitta sina egna köpare. Idén med DS är inte att det ska vara en storsäljare i Europa, utan det är nischbilar. PSA kan tjäna pengar på dem ändå fast de inte är storsäljare.

Gällande din fråga om hur Peugeots nya prissättning har tagits emot i Frankrike - nya 308 säljer bättre än den tidigare modellen, andra storsäljare från Peugeot i Frankrike är 2008. Så responsen är positiv. Men för Peugeot handlar det inte om att sälja så mycket bilar som möjligt utan det handlar om att sälja tillräcklig många bilar till ett pris som gör att de går med vinst. Peugeots bilar har varit för billiga. Nu ligger Peugeot strax under Volkswagen utan att vara lågpris som de var tidigare. Hyundai och Kia har också höjt sina priser, för att inte tala om Skoda som nu inte alls är det lågprismärke som de var för bara några år sedan. Detta är en utveckling på marknaden, och det skapar utrymme för lägre prissatta modeller. Det är här Cactus kommer in.

Dagens C4 Cactus är den första i en ny serie av Cactus-bilar. PSA har kapacitet att bygga 200 000 exemplar om året om det skulle finnas efterfrågan för den. Den presenterade C4 Cactus är en crossover ja, i ett växande segment. Man kan också se den som en C-segment med högre markfrigång. Men det kommer alltså fler Cactus-modeller, som alla kännetecknas av en avskalad renhet och fokus på väsentligheter, och resurssnålhet till lägsta möjliga pris. Ett startpris på under 14 000 Euro (ca 125 000 kr) för en bil i C-segmentet (Golfklass) med höjd markfrigång och cross-over attribut, det är rätt bra... Jag tror bilen har stark potential att bli en framgång på kärva ekonomiska marknader.

#64
2014-03-05 09:39

Jag håller med Leif, ingen större vits med att blockera.
(kan av naturliga skäl inte göra det eftersom jag är moderator, jag måste kunna läsa allt)
Det är så som Leif skriver att loggar man inte in så kan man läsa allt, även inlägg från dem som är blockerade.

De som skriver romanlånga inlägg gör nog mest sig själva en otjänst eftersom ingen orkar läsa deras inlägg, jag gör det inte.

Märkesfanatikerna tar man med en nypa salt eftersom deras märke kommer alltid att vara högst i skyn oavsett vilka problem de har.

Det är nog ofta så med att en del inte vill säga att de haft problem med sin bil för man vill ju inte verka dum som köpt en bil med problem.

Lite OT här men jag tycke att jag skulle skriva om detta med att blockera till höger och vänster, jag tycker det är bättre att scrolla förbi det man inte vill läsa och är det grova personpåhopp är det bara att anmäla detta om det inte suddas inom rimlig tid.

#65
2014-03-05 09:58

Angående detta med att det bara är att anmäla personangrepp, jag har fått massor med personangrepp och grova påhopp under åren här där moderatorerna helt har sett emellan fingrarna, och eftersom moderatorerna inte har klarat av att städa upp i trådarna så har jag valt att blockera de som angriper person istället för att diskutera sakfrågor på ett sakligt och professionellt sätt. Om moderatorerna hade skött sitt jobb så hade jag inte använt blockeringsfunktionen lika frekvent, men eftersom min upplevelse är att moderatorerna låter personangrepp och personliga attacker passera så är jag tacksam för att blockeringsfunktionen finns så att jag har möjlighet att göra moderatorernas jobb iaf för mitt newsfeed i forumet.

#66
2014-03-05 10:05

Stämningen här är inte på topp. Håll er till ämnet från och med nu, med vänlig samtalston och inga personangrepp. Annars låser jag kommentarsfunktionen.

/ Alexander Öbom, Vi Bilägare

#67
2014-03-05 10:31

Nä att blocka folk hit och dit leder ingen vart men blir man allt för trött på någon så får man väl låta bli att läsa vad dessa personer skriver.
"Raphael" är ju den som har mest kunskaper i ämnet PSA men tyvärr får man sålla hårt i hans alster då infon oftast är inlindade i hans egna och närmast bibliska funderingar.
Oviljan att diskutera problem med hans favoritbilar och istället försköna det som andra ser som stora problem kan bara drabba honom själv.

Han nämner t.e.x sedan länge en bil som få ens har hört talas om i några andra sammanhang och det blir lite märkligt att då använda ord som: "dagen Cactus" när bilen bara finns som ett koncept.

Här ett par artiklar om Cactus som förklarar lite mer om vad herren ifråga ofta pratar om:
http://www.teknikensvarld.se/2014/02/06/46225/citroen-c4-cactus-officiell--taggad-till-tusen/

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20140204/citroen-c4-cactus-ar-frackast-i-lilla-suv-klassen

Oktober nämns som datum för lansering så det skall bli kul att se prisnivån då.

Helt klart måste ju PSA göra något och visst kan det vara riktigt att skilja av DS modellerna men om marknaden kommer att acceptera bilarna som premium återstår ju att se.
Min mening är att de vanliga modellerna har blevit för dyra för sin målgrupp och om nu "Cactus" faktiskt blir så prisvärd som en viss herre påstår så kanske man kan vända skutan igen!?

#68
2014-03-05 11:10

MVH AL skriver PSA´s underlägsna produkter och Frankrikes Greklands klass ekonomi, utan han inte ens själv vet om Sveriges ekonomi, utan endast skriver nedsättande och diskriminerande om andra länders samhällskulturer , har ju ingenting med bilar att göra. Så därför håller jag med Raphael, att ignorera. Christer_l, trasten, o.s.v.

#69
2014-03-05 11:11

Blockeringar hit och dit. Att ni bara orkar tjafsa.....

Vore det inte enklare om alla kunde hålla en vettig ton och acceptera att vi alla har olika smak och värderingar.

*lämnar tråden*

#70
2014-03-05 11:33

true beliver: Jag försöker förgäves hitta någon logik i ditt resonemang! Har du några tips som hjälp på traven?

#72
2014-03-05 11:40

Bra att du säger ifrån, Alexander! :-)
Jag känner att det ofta blir en mycket otrevlig stämning pga att man inte kan acceptera att alla har egna åsikter. Låt oss diskutera i en sansad ton. Det är mer produktivt.

Nu över till ämnet Citroën DS. Jag har i mina tester av DS4 och DS5, konstaterat att kvaliteten har höjts markant från tidigare Citroën. Att bilarna ser annorlunda ut än vad många andra gör, ser jag bara som positivt så länge som det inte blir alltför radikalt.

Citroën är ett märke som av tradition har delat tyckarna i framförallt två led: De som uppskattar innovativa lösningar samt djärv design och de som hatar allt som inte rättar in sig i leden. Jag kan erkänna att jag själv lutade emot den senare gruppen till för ett par år sedan. Nu har jag fått testa dem grundligt, jämfört dem med andra andra lika grundligt testade bilar. Resultatet är att jag verkligen tycker om dem för att de vågar vara annorlunda utan att tulla på varken kvalitet eller känsla.

Jag har besökt Skandinaviens enda exklusiva DS anläggning i Köpenhamn. Där fick jag helt klart för mig att DS är en modellserie som förtjänar mer uppmärksamhet än vad den hittills fått i Sverige. Den är exklusivare än C-segmentet. Om den har en potential att slå sig in i premiumsegmentet, låter jag vara osagt, men de är förbaskat trevliga bilar.

#74
2014-03-05 13:57

Jag tycker att franska bilar alltid har varit charmiga och egensinniga och därför har jag med stort intresse läst vad Raphael skrivit. Han visade upp en otrolig kunskap och intresse för "sina" märken och kunde diskutera detaljer i bilarna med välformulerade inlägg.

Men med tiden så blev inläggen längre och längre och när han sedan hamnade i konflikt med AL och Audi så tycker jag att han tog åt sig alldeles för mycket i debatterna. Och när han sedan valde att blockera alla som inte höll med honom så blev trådarna röriga och till slut helt obegripliga.

Så för att behålla läsvärdet i debatterna så valde jag att blockera honom. Tyvärr måste jag säga för jag önskar innerligt att Raphael kunde hitta tillbaka till sitt gamla balanserade jag.

#75
2014-03-05 15:01

Igår kom det också en ny artikel om Audi TT men där har premiumfantasterna inte skrivit ett ord. Så fort det står något om PSA ska det gnällas i hur många inlägg som helst. Vad beror det på?
Knappast bilintresse.

#76
2014-03-05 15:17

Jag gillar Citroen och tycker att det är synd att de på senare år gjort en hel del riktigt tråkiga bilar (picasso tex). Förhoppningsvis är detta ett sätt att hitta tillbaka till de lite roligare bilarna.
Det vore trevligt om Raphael skrev lite mer nyanserade inlägg, du har ju uppenbart massor med kunskap om PSA. Men när du höjer allt som PSA gör till skyarna och dessutom klankar ner på andra (främst tyska) biltillverkare så blir man mest trött.

#77
2014-03-05 15:23

Anje: Kan det vara så att premiumfantasterna inte behöver göra en " Bagdad Bob " i tid och otid?

#78
2014-03-05 16:27

Mawmo, jag skriver ärliga inlägg vad jag tycker. Jag är uppvuxen i en familj där vi ger cred åt den som förtjänar det. När jag gillar något så är jag positiv och glad och uttrycker det. Det är min personlighet. Det må gälla bilar, skivspelare, kameror, badorter eller tandkräm. Gillar jag något så är jag positiv. Jag är medveten om att detta stör den svenska mentaliteten om att man ska klaga och vara negativ och dyster jämt. Nu är jag inte född i Sverige, jag kom hit när jag var fyra år gammal, så jag tillåter mig att ha en annan och gladare och mer positiv attityd än svensken i gemen.

Det finns många PSA-hatare i detta forum, många som sågar PSA. Detta forum drällde av detta innan jag kom hit, tack vare mina inlägg så balanserar jag upp forumet så att det blir mer nyanserat.

#79
2014-03-05 16:55

Vaa???? är inte Opel med på mässan eller är det bara den här tidningens Opel hatare som är i farten och blundar, by the way älskar fortfarande Citror faktiskt den enda Franska bilen som är på min inköpslista!!

#80
2014-03-05 16:59

Fair enough Raphael :) Alltid kul med folk som brinner för det dom tycker om.

#81
2014-03-05 17:06

Kim, Vi Bilägare har redan gjort ett reportage om Opels monter.
http://www.vibilagare.se/video/webbtv-opels-nyheter-i-gneve

#82
2014-03-05 17:23

Har inte tid just nu att plöja alla kommentarer, men Raphael har hintat om detta tidigare och vekar ju få rätt.

#84
2014-03-05 18:22

Jag vet inte, fråga Anje! Jag känner mig i alla fall inte som en sådan!

#85
2014-03-05 18:58

Mawno, visst är Raphael engagerad men han delar med sig av sin kunskap som oftast stämmer väl med verkligen, till skillnad mot andra som inte har den förmåga att ger ett objektivt omdöme, men gärna sprider osanna och falska information. Det är kanske det som du borde reagera på. Jag berömmer Raphael för hans tålamod. Det finns ett par tre personer som inte kan låta bli att ständigt provocera Raphael. DS serien är ett steg i rätt riktning för Citroen. DS3 har sålt riktig bra sedan lanseringen. DS5 slår nästan allt annat när det gäller design. Det är en fin bil men Citroen gjorde misstaget att inte utrusta bilen med luft fjädringar. Komforten är hög trotts allt, och ett snäpp bättre än många tyska bilar, dock var det inte det som man förväntade sig av Citroen (därmed sänktes betyget). DS4 är kanon snygg också och denna bil av fåt skyhöga betyg av sina ägare (17.5 i genomsnitt).

#86
2014-03-05 19:51

Jes_ skrev: "Är också emot blockeringsfunktionen men har gjort samma val.
2 användare blockerade!"

Jag har gjort detsamma.

#87
2014-03-05 20:26

Raphael och "objektivt omdöme" känns sådär "kompatibelt"... Men i en Citro(e)n-älskares ögon så kanske det kan uppfattas så....

#88
2014-03-05 21:10

Svensk definition på "objektivitet": Klaga och gnäll och skriv ner allt och alla. Då är du objektiv. Nej, jag är inte objektiv på svenskens sätt att vara "objektiv" på, för om man aldrig får berömma något, aldrig får vara positiv, inte får tycka att något är bra utan att "objektivt" bara ska betyda att man endast har rätt att yttra sig när man ska klaga på något, då har svensken en definition av "objektivitet" som står rätt långt från mig.

Så om "objektivt" i Sverige är liktydligt med gnäll, kritik och att tycka allting är trist, och att "subjektivt" det är när man är glad, positiv och trivs med livet, ja då är jag gärna subjektiv för jag tycker det är mycket roligare att vara glad än att gå i lera och sörja.

Men ärligt talat, allt är alltid subjektivt. Det finns ingen objektivitet. Även vetenskapen är subjektiv eftersom människan är en subjektiv varelse, så hur man än vrider och vänder på det så är allt ändå subjektivt.

Även den som är negativ, klagar på allt och följer den svenska normen att om man har något bra att säga så ska man vara tyst, även den personen är faktiskt subjektiv.

#89
2014-03-05 21:11

För att nu återgå till DS, ja jag tycker DS har framtiden för sig och jag ser fram emot nya och fler designexcesser. :)

#90
2014-03-05 21:54

Huruvida Citroen har en produkt som kan matcha de traditionella premiummärkena eller inte låter jag vara osagt. Spontant känns det inte så. Automaten finns bara med sex steg, det finns ingen fyrhjulsdrift och säkerheten är hopplöst efter de bästa från Sverige och Tyskland. Dessutom vet vi att Citroen av tradition har en del kvalitetsproblem.

Det är just på grund av ovanstående faktorer som kunderna inte är beredda att betala vad en motsvarande Audi eller BMW kostar. Den genomsnittliga betalningsviljan är inte på premiumnivå utan snarare på Hyundai-nivå. Citroen går också back med tiotals miljarder varje år. DS kommer inte kunna ändra på det.

MVH AL

#91
2014-03-05 22:02

Raphael,
för min del får du gärna stå på dig. Vi har i många fall olika syn på PSA:s produkter och deras framtidsutsikter. Du har uppenbarligen ett brinnande intresse för PSA:s produkter och tror på deras framtid. Jag är mer tveksam. Jag är inte heller anhängare av den franska statens inblandning. Dels tycker jag det är fel med statssubventioner, dels tror jag att franska staten kommer blockera nödvändiga omstruktureringar. Dock är jag inte heller imponerad av när tyska staten bromsar EU-beslut efter lobbyverksamhet från vissa av sina inhemska biltillverkare.

Ditt intresse kommer alltid göra att du tar reda på mer PSA-relaterad information än de flesta andra. Ibland hemfaller du dock åt att få en åsikt att bli en sanning (precis som jag också gör ibland i affekt). Det stör mig inte nämnvärt - ibland ignorerar jag det - ibland bemöter jag det.

Jag följer PSA mer som ett intresse av hur de kommer utföra/kommunicera sin produktdifferentiering och i vilken utsträckning det kommer lyckas på olika marknader.

#92
2014-03-05 22:24

Som jag har skrivit tidigare. PSA består av mer än biltillverkning. Man har en finansiell del som går bra och en komponenttillverkning som i alla fall inte går med mångmiljardförluster. På en fungerande marknad och vid en normal konkurrenssituation skulle PSA avvecklat biltillverkningen och fokuserat sig mot komponenttillverkningen istället. Det hade vi alla tjänat på.

Nuvarande situation där Citroen skall göras till ett premiumalternativ kommer inte bara att misslyckas, det kommer bli extremt kostsamt. Så i slutändan kommer fallet bara att bli ännu hårdare.

MVH AL

#93
2014-03-05 22:34

Micke, den franska staten går in som en mindre delägare. 14 procent innebär att det finns 86 procent av företaget som ägs av andra. 28 procent står Dongfeng och familjen Peugeot för. Resterande är olika europeiska men huvudsakligen franska finansinstitut, fonder och företag och även privatsparare.

Peugeot ligger som trea på den europeiska bilmarknaden nu och nu och PSA:s nya modeller (308, 2008 och C4 Picasso) har samtliga blivit framgångar. 308:an säljer bättre än förra generationen har gjort senaste åren trots att den inte finns ute i alla versioner än (motorer, växellådor, utrustning... inte ens kombin finns på marknaden än), C4 Picasso II är Europas mest sålda minibuss och nya 2008 ligger som tvåa i minsta SUV-klassen efter ettan Renalt Captur. Opel Mokka och Nissan Juke ligger en bra bit efter. Trotjänare som C3 säljer även den bättre än tidigare, trots att det är en modell som har funnits länge på marknaden nu. Jag trodde ett tag att 2008 skulle kannibalisera på försäljningen av 208, men 208:an bibehåller sina positioner och säljer fortsatt bra i Europa.

Så det går bra nu, det ser bra ut. Och fler nya modeller är på ingång, C4 Cactus finns ute på marknaden till sommaren. Till hösten lanseras nya DS6 (eventuellt får den namnet DS9) och detta är i praktiken efterföljaren till Citroën C5. DS6 får givetvis premiär på Parissalongen i Oktober. :) Förväntas även en DS4 variant som är mer praktisk än nuvarande DS4:an, mer av en lyxig C4.

Jag tror absolut att nya C-serien och Cactus har förtusättningar på marknaden, Cactus startar i Sverige på 140 000 kr och detta är alltså en crossover i C-segmentet. 155 000 kr räknar Citroën Sverige med för en "mycket välutrustad modell" med 82 hästars 3-pipen. Det är bra priser.

Citroën har en stark tradition av folkliga funkisbilar, se på 2CV och Ami. Citroën återvänder till sina rötter att å ena sidan ha folkliga bilar och å andra sidan ha DS. Som man hade det på 50- och 60-talet och en bit in på 70-talet.

Peugeot återvänder också till sina rötter. På 60-talet var Peugeot en bil för tjänsteman och egenföretagare. Peugeot hade högre status än Volvo och Volkswagen. Peugeot gjorde fina familjebilar för villaboende samtidigt som de gjorde special nischmodeller som cabrioleter som var populära bland Europas filmstjärnor och kulturella elit med smak för det goda.

Så både Citroën och Peugeot hämtar inspiration i sitt förflutna när de bygger nytt mot framtiden och de differentierar sina märken på det sätt som de var en gång i tiden, så de gör alltså ingen ny uppdelning av märkena utan de återvänder till en tidigare.

#94
2014-03-05 22:48

PSA har ett viktigt ess i rockärmen, ja det är inte i rockärmen längre utan helt officiellt och lagt på bordet. Carlos Tavares. Många har ju hyllat Carlos Ghosn för Renault och det arbete som han ledde för framgången för Renault och för alliansen Renault-Nissan. Men en man som har stått i skuggan av Ghosn utan att vara en skuggperson i handling och effektivitet, är alltså Carlos. Han lyckades kapa kostnader för Renault utan att de franska facken demonstrerade, och det är ovanligt i Frankrike. Han har visat en synnerligen god förhandingsförmåga och stark passion och han är mycket bra på internationellt samarbete då han även har jobbat med det inom Renault-Nissan alliansen. Renault förlorade en stark man när de sparkade honom, men det var Ghosn som sparkade honom för Ghosn klarade inte av den interna konkurrensen. En kamp mellan egon och Tavares förlorade kampen. I slutänden kan det dock visa sig att Tavares blir den verklige vinnaren nu när han tar direktörsstolen för PSA-gruppen och får genomföra sina drömmar och visioner om en stark internationell bilkoncern där istället.

#95
2014-03-06 22:18

Förstår inte hur ni orkar att tjafsa vidare med Raphael? Jag har inget emot personen i fråga utan sak frågan som sådan. Alla vet att PSA bara är skräp och alltid varit skräp och på skräp kan man inte tjäna pengar. Sedan kan man ju fantisera sig bort och på riktigt allvar tro att Citroën DS kommer att kunna konkurrera med Audi, BMW & MB. Ingen är beredd att betala mer än nödvändigt för en Citroën och även om den är mycket bättre än övriga prestigebilar så kommer inte betalningsviljan att finnas där.

Sedan att ni håller på och blockerar varandra tycker jag också är löjligt för ni är ju inga barnungar i en sandlåda. Fast om någon blockerar en så kan jag förstå att man blockerar tillbaka men på det sättet kan man ju inte föra en vettig debatt.

Jag säger som sådant att jag tycker att Raphael får leva kvar i sin fantasivärld med subjektivt tyckande om PSA och objektivt tyckande om de övriga bilfabrikanter som kan tjäna pengar på sina produkter då dessa efterfrågas på marknaden och betalningsviljan finns för produkten.

Sedan ser inte alla VAG produkter ut på samma sätt som Raphael skrev att man ser ingen skillnad på Skoda och en Audi om Skodan har Audi grill i fronten på en Skoda. Det finns faktiskt ganska tydliga skillnader i VAG:s produkter och det märker man om man går och kollar hos en VAG handlare. På ena sidan säljes VW och på den andra Audi och det är faktiskt ganska stora skillnader mellan produkterna. Sedan är det också medvetet från VAG:s sida att det ska synas att de tillhör samma koncern så det är lite likheter som det ska finnas, det är ju ändå en VAG bil. Det har för övrigt alltid funnits likheter mellan Audi & VW, ända sedan VW köpte Audi från MB 1965.

#96
2014-03-06 22:29

Minimats1; jag är emot blockeringar. Men eftersom både Rapahel och leifer tidigare har blockerat mig och en massa andra så får det bli så. Nu kan de skriva sina fabler och tro på det samma utan att någon opponerar sig. Det blir en fin debatt - och det är väl den debatten de själva sökt. Oemotsagda.

ViB borde ta sig en riktig funderare över detta. Man har tidigare (för minst ett år sedan) flaggat över förtydligade regler och ett nytt upplägg - men därav intet.

Om nu någon tycker sig vara "personligt förföljd" (eller liknande), så vore det väl det lämpligt att dessa krakar citerade förföljelsen i ett mail till ViB och fick det utrett. Om nu ViB väljer att låta det anmälda stå kvar - bit i hop och "håll käften".

Jag är så trött på dessa fabulerande "fanatiker" som fritt kan spamma denna hemsida - därför min reaktion.

#98
2014-03-07 00:58

Om "alla" nu vet att PSA är skräp, hur kommer det sig att så många köper PSA:s produkter? Peugeot var tredje största märket i Europa januari 2014, PSA är Europas näst största biltillverkare. Hur kommer det sig att C4 Picasso II är europas mest sålda minibuss om den nu är skräp? Hur kommer det sig att Årets Bil-juryn gav priset till Peugeot 308 om de nu "vet" att den är skräp?

Det kanske är skräp att köra över 15 000 mil med en PSA-produkt och inte behöva byta annat än däck, bromsbelägg, torkarblad och glödlampor förutom att göra vanlig service. Jag skulle vilja se den bil som går 15 000 mil utan att byta ett däck eller en H7-lampa. Kan inte vara så trafiksäkert.

#99
2014-03-07 01:30

Sedan så följer VAG-koncernens bilar samma designfilosofi. Tar man bort grillar och beteckningar så ser de ut att komma från samma tillverkare. Detta är inte märkligt eftersom VAG har ett centralt designcenter som bär totalansvaret för koncernens alla märken, så de har en medveten strategi av en gemensam VAG-identitet med endast smärre detaljer som skiljer i designen. Det är samma design med hög midja, små rutor och inga direkta veck eller markeringar i sidorna. En del vill säkert kalla designen för ren, jag tycker den är tråkig och det gäller oavsett om märket heter Audi eller Skoda.

Gör tankeexperimentet att ta bort grillarna på DS-serien och och ta bort grillarna på Peugeot. Det syns tydligt att de inte hör hemma inom samma tillverkare. Och de är ju inte heller samma - Peugeot och Citroën är olika bolag med olika utvecklingsavdelningar och även olika designavdelningar, även om de ingår i samma koncern. De har olika design.

#100
2014-03-07 01:33

Det stämmer inte att kunderna inte vill betala för Peugeot eller Citroën, Uppenbarligen vill ju kunderna betala för dem eftersom försäljningen ökar... 308, 2008, C4 Picasso - alla har blivit framgångar.

PSA:s problem ligger i överkapacitet, att de har kunnat göra fler bilar än vad den europeiska marknaden köper och de har tyvärr varit sena med att anpassa kostymen. Detta gör att PSA haft höga produktionskostnader. Det är det som de nu ändrar på och strukturerar om.

De har en bra plan och jag njuter redan nu av att många kommer att bli besvikna nu när PSA snart går med vinst igen. :)

#101
2014-03-07 09:11

Ja nog vill kunderna betala för en Peugeot eller Citroen men inte lika mycket som vad en motsvarande Vw kostar ( om det finns en sådan ) De som överlag köper en produkt ifrån PSA har gjort det för att de har varit prisvärda. Höjer man då priset så tappar man många kunder även om bilarna blir allt bättre.

#102
2014-03-07 10:15

Att VAG valt att hålla en hyfsat stark koncerntillhörighet vad avser design och budskap är faktiskt en styrka vad avser deras produktdifferentiering i förhållande till produkter från andra biltillverkare.

Eftersom man enkelt kan jämföra en Skoda, VW, Audi så kommer VAG:s interna differentiering tydligt sätta de olika märkena på en skala. Om man då placerar in andra bilmärken på en sådan skala så får Audi automatiskt en skjuts uppåt i status eftersom "alla vet" att den är lite "finare" än en VW.

Om man som PSA väljer att göra med Citroen, Peugeot, DS med tydligt åtskild design och gör dem inbördes lite svårjämförbara så måste vart och ett av märkena (Citroen, Peugeot och DS) självständigt klara av att hålla sin plats i statusstegen. Det blir svårare att nå nivån - "alla vet" att en DS är "finare" än en Peugeot. Risken blir att "alla vet" att "DS är väl ungefär samma sak som en Peugeot fast lite annorlunda".

VAG:s "tråkighet" med "likadana" bilar tappar förmodligen vissa kunder och drar till sig andra kunder som inte vill sticka ut (+/- i volym) men ger en inneboende styrka i produktdifferentieringen i förhållande till andra bilmärken (som påverkar lönsamhet per bil).

PSA:s tydliga designskillnader attraherar vissa kunder och skrämmer andra (+/- i volym) men ger en inneboende svaghet i produktdifferentieringen i förhållande till andra bilmärken (som påverkar lönsamhet per bil).

#103
2014-03-07 11:04

Micke, jag håller inte med din analys alls. Och jag gör inte det därför att DS kommer ha ett helt annat prisläge än Peugeot. Som jag skrev tidigare så överlappar inte modellerna i PSA:s nya strategi varandra, varken produktmässigt eller prismässigt. De befinner sig inom sina egna segment. Citroën kommer även att satsa på egna DS-butiker i Europa. För Sveriges del är det nog inte så troligt att det blir DS-butiker, utan det handlar mer om en förfining av det som är idag - DS marknadsförs hos speciellt utvalda återförsäljare, och det blir en tydligare satsning på "butik inuti butiken", eller en särskild premiumavdelning.

Mellan DS och C / Cactus kommer det vara så stor skillnad både produkt- och prismässigt att det står utan tvivel var dessa befinner sig i förhållande till varandra. DS kommer ha sådan egen profil, och har redan en egen profil, att det inte kommer att sammanblandas med Peugeot.

Sedan så är Citroën ett eget företag, med egen distribution, egna återförsäljare, egna verkstäder, egna generalagenter Och det gäller då även Peugeot. De samkörs inte.

PSA har inget syfte att skapa en specifik koncernlojalitet, utan det handlar om att märkena ska stå på egna ben utan att konkurrera inbördes med varandra. Skoda och Seat konkurrerar tydligt med varandra då de ligger inom samma prissegment och gör väldigt liknande bilar...

DS, C / Cactus och Peugeot riktas in mot olika målgrupper och kunder. Det kommuniceras inte publikt ut att dessa tillhör samma koncern. Det är inte som VAG som tydligt i sin annonsering trycker på "från Volkswagen-gruppen" när det gäller sin reklam om Skoda och Seat, men PSA har inte gjort så och kommer inte att göra så heller. Och jag tror inte att de behöver göra så heller, de behöver inte följa VAG:s väg.

Eftersom PSA inte kommunicerar i reklamen att DS, C / Cactus och Peugeot är från samma koncern, så är frågan om hur många som verkligen tänker att "DS är samma sak som en Peugeot fast annorlunda" eftersom Citroën inte kommunicerar att DS tillhör samma koncern som Peugeot. Jag tror däremot att många tänker att DS är finare än C / Cactus, för de ingår i samma företag. Men att Citroën och Peugeot ingår i samma koncern, det är inte alls lika tydligt och det kommer bli mycket mindre tydligt i framtiden. Det är väldigt viktigt för PSA att marknadsföra dem som egna bilmärken och inte som delar av samma koncern, därför satsar de inte på en koncernlojalitet utan just marknadsför dem som egna märken. Det är mer djupa bilkännre och entusiaster som känner till att det är samma koncern, vanligt folk i gemen har ingen aning om det och gör därför inte kopplingen mellan Peugeot och DS att det skulle vara samma bil men olika.

Så Citroën å ena sidan och Peugeot å andra sidan fortsätter vara separata i sin kommunikation ut till allmänheten, som Citroën och Peugeot alltid har varit. Det är ingen skillnad där, att de marknadsförs som egna märken, egna produkter, egna företag och inte tillhörande samma koncern. Som det har varit hela tiden och fortsätter att vara.

Som jag har skrivit så återtar PSA sin tidigare differentiering av sina märken, den som fanns på 60-talet.

Citroën hade DS som premiumbil och var exklusiv med högt pris. I andra änden av skalan hade de 2CV och Ami. Cactus är den moderna motsvarigheten till 2CV, den ultimata folkbilen funkis för vanliga människor.

Peugeot var inte lika mycket premium som DS, men heller inte lika mycket folkbil som 2CV och Ami. Utan Peugeot var en bil för högre tjänstemän, egna företagare, och filmstjärnor och andra kulturpersonligheter. Peugeot hade högre status än Volvo och Volkswagen!

#104
2014-03-07 11:35

Och jag vill poängtera - DS-serien har, jämfört med C / Cactus och Peugeot - höga priser. De tar betalt! DS3 är en bästsäljare trots att den ligger i ett högre prissegment än C3 och Peugeot 208, men modellen är en framgång. Däremot går det sämre för DS4, men det är en coupémodell och riktar sig till en snäv målgrupp. Det kommer en ny DS4 som är mer praktisk. DS3 utökas med en 5-dörrarsmodell också. DS har idag och fortsätter att ha en egen produktportfolio med modeller som inte konkurrerar med andra PSA-modeller.

Så PSA:s märken vänder sig till helt olika köpare och målgrupper inom olika marknadssegment, men även olika när det gäller köparnas behov. PSA kommer inte göra som VAG-gruppen där varje märke gör samma biltyper - sedaner, halvkombis, kombis, 4-dörrars coupéer, crossovers och så vidare.

#105
2014-03-07 12:12

Vill även poängtera att DS-serien säljs i egna butiker i Kina och det kommer även slås upp butiker för märket i övriga Sydostasien också. För den marknaden finns särskilt framtagna DS-modeller, exempelvis den DS 5LS vars front illustrerar artikeln som denna tråd är kopplad till. Så DS är i första hand avsedd för marknader utanför Europa, i Europa är det nischbilar och kommer troligen fortsätta att vara så inom den närmaste framtiden. Det är Peugeot som främst kommer vara storsäljaren inom premiummarknaden, och då i det lägre premiumsegmentet. Peugeot är redan detta. C / Cactus tar plats under och följer Citroëns tradition av lågt prissatta funkisbilar.

#108
2014-03-07 13:04

Raphael:
Jag tror inte på DS av den enkla anledningen för att det är en Citroën, det går inte jämföra 60-talet med dagens samhälle, mycket har hänt sedan dess. Betalningsviljan är mycket större när något är billigt och det är just detta som Citroën förknippas med. Jag tror att Citroën ska inrikta sig på målgrupper som vill ha billiga produkter som de gör med Cactus serien. VW försökte med VW Phaeton men det blev fiasko av den enkla anledningen till att VW inte förknippas med premium, ingen ville betala vad produkten var värd. Det är ungefär som att Seiko ska ge in och börja konkurrera med Breitling & Rolex, det hade inte fungerat då ingen är beredd att betala lika mycket för en Seiko som för en Breitling eller Rolex.

Peugeot och Citroën kan endast inrikta sig på målgrupper som vill ha någorlunda billiga bilar. Det tar alltså väldigt lång tid för en biltillverkare att få premium stämpel, det går inte över en natt som Citroën tror att de kan göra med DS. Det är fortfarande bara en Citroën och Citroën förknippas med någon som är billigt och inte har har bra kvalité.

Dessutom krävs det att man har god ekonomi när man ger sig in i premium så att den som köper känner att det är en biltillverkare man kan lita på när man köper deras produkter. Då vet man också att det finns goda förutsättningar till att lyckas. Nu har vi en koncern som står till randen på konkurs och att då försöka göra premiumbilar är dömt att misslyckas.

Sedan när du hänvisar till bra försäljnings siffror för Citroën och Peugeot så beror det på att den inhemska marknaden köper inhemska produkter och så har det alltid varit. Volvo säljer bra i Sverige, Skoda säljer bra i Tjeckien, Seat säljer bra i Spanien osv... Sedan att kritisera en tillverkare som VAG är nog fel då de har lyckats väldigt bra.

#109
2014-03-07 13:25

Raphael,
Jag tycker du missade poängen med mitt resonemang.

Eftersom VAG-produkterna är lätt jämförbara med varandra så kan VAG modellera det intryck som man får av prisvärdhet respektive premiumkänsla.

Notera att med jämförbara menar jag inte att de är likadana utan att de har skillnader men att de skillnader som finns är enkla för en konsument att jämföra mellan bil till bil.

Om man får en premiumkänsla för Audi i förhållande till VW så stärks Audis intryck inte bara i förhållande till VW utan också i förhållande till tex BMW och MB. Det vill säga Audi uppfattas närmare BMW inte bara på grund av att de har en liknande känsla utan också för att "alla vet" att de är "finare" än en VW. Låter VAG bilarna bli för lika varandra så smittar de varandra negativt. Om VAG låter bilarna få lite lagom särprägel (men ändå gör dem jämförbara) så kan de styra premiumintrycket för respektive bilmodell. Även om det finns överlapp mellan olika modeller från deras olika märken är det inte någon större tvekan om deras inbördes rangordning och deras olika målgrupper.

Du har rätt i att PSA kommer försöka göra en tydlig produktdifferentiering. Det jag menar är att eftersom PSA:s olika produkter skiljer sig ganska tydligt åt så är det svårt för en konsument att jämföra vad det egentligen är man får extra i en DS i förhållande till en Peugeot. Eftersom det är svårt att jämföra så måste vart och ett av märkena Citroen, Peugeot och DS stå på egna ben. DS får ingen hjälp av att vara "finare" än Peugeot eftersom det är svårt att se vad det är som är "finare". De har inte någon större nytta av varandra i sin varumärkesprofilering. DS måste jämföras med Audi rakt av och vinna den duellen i tillräckligt mångas ögon.

#110
2014-03-07 16:53

Som frågan lyder: "Kan ett franskt märke utmana statustyskarna?"

Mitt svar är nej.

Det skulle vara ungefär som att vända tidens gång eller nåt.

Mission impossible!

:-)

#111
2014-03-07 18:00

leifer@ VW? DAS AUTO? alltså ett dass ...;-)

#112
2014-03-07 19:14

Leifer, nej man kan inte säga att Peugeot idag har samma kvalitet som en VW. Däremot kan man säga att Peugeot idag har högre kvalitet än VW. VW har i mångas ögon en hög kvalitet, men det är för att deras ägare inte haft en PSA-produkt de senaste 10 åren. PSA idag håller högre kvalitet än VW och har dessutom både lägre servicepriser och lägre priser på reservdelar än VW.

#113
2014-03-07 19:26

Minimats, jag undrar varifrån du har fått påståendet att Citroën tror att det går över en natt göra DS till premium? Du får gärna länka till ett officiellt uttalande från Citroën där de påstår något sådant. Om vi tittar på videon ovan så säger inte Citroëns representant att det går över en natt, tvärtom så säger hon ju att det kommer att ta tid. Uppenbarligen har du kommentrerat utan att ens ha sett videon. Det är ju tydligt i videon att få kunderna att uppfatta DS som premium är ett långsiktigt projekt som tar många år. Eller menar du att många år = över en natt? Som sagt, se videon innan du kommenterar. Ditt inlägg är ju pinsamt. :)

PSA står inte alls på randen till konkurs. De har en stark finansiell stabilitet och de har nu även fått in nytt kapital i bolaget för att spetsa till sina produkterbjudanden ytterligare och för att fortsätta med sin nödvändiga omstrukturering. Senast 2016 går företag med vinst igen.

PSA byggde ut sina fabriker för mycket och de var sena med att anpassa sig efter den lägre försäljningen i Europa, och det är detta som gör att de har visat en förlust trots att de säljer tillräckligt med bilar för att göra en bra vinst. Problemet är att de har byggt upp en överkapacitet och den kostar pengar, och vad omstruktureringen handlar om det är just att ordna till detta och det är en process som pågår nu. Senast 2016 blir det vinst i kassan. Jag skulle inte kalla det för ett företag på randen till konkurs.

Jag hänvisar till bra försäljningssiffror för PSA-gruppens modeller i Europa. Jag hänvisade inte till den franska marknaden, jag hänvisade till hela den europeiska bilmarknaden. För att förtydliga: Det är på hela den europeiska bilmarknaden som C4 Picasso II är Europas mest sålda minibuss. Det är på hela den europeiska bilmarknaden som Peugeot är Europas näst största märke. Det är på hela den europeiska bilmarknaden som PAS-gruppen är Europas näst största biltillverkare.

Om vi enbart räknar den franska bilmarknaden så är PSA-gruppen nr 1 med Peugeot som 1:a och Citroën som 2:a. PSA:s nya modeller - som 308 II, 2008 och C4 Picasso II, går alla bra på hela den europeiska bilmarknaden.

Och betänk nu - den franska marknaden går fortfarande dåligt, men ändå ökar PSA-gruppen i Europa. Hur kommer det sig? Jo det kommer sig av att de säljer bra även utanför Frankrike.

Det är bara svenskar som är kallsinniga till PSA, men nere i Europa så älskas de.

#114
2014-03-07 19:34

Det är ju sant att Citroen inte tror att DS är premium eller i närheten av det ännu.
Det är ju Raphael som anser att DS är premium.
Ni får hålla isär vem som sagt vad.

Sedan att R. förmodligen är ensam i universum att anse det hör inte hit. DS ÄR premium ju ;-)

Skämt åsido, franska bilar har aldrig varit och kommer aldrig bli premium.

#115
2014-03-07 19:40

Micke, jag tror du missar mitt resonemang. Det finns ingen poäng för PSA att skapa en form av koncernlojalitet - och det beror på att märkena Citroën och Peugeot har sina starka följare. Jag är medveten om att Volkswagen och Audi, Skoda och Seat har en koncernlojalitet där den som gillar Seat också gillar Audi för det är i princip samma bil. Det är precis samma tänkande som GM - må det vara Chevrolet, Buick eller Cadillac, de är alla GM och gillar man Chevrolet så gillar man Cadillac. De har kunder "in house".

Det går inte att göra så med Citroën och Peugeot därför att dessa märken har separata och starka identiteter och sina trogna följare, inte minst nere i Europa. Det är därför som Citroën och Peugeot har kunnat erbjuda marknaden liknande bilar till liknande priser men under olika varumärken just för att dessa märken har så stark märkesidentitet och som är separat från varandra.

Men eftersom den europeiska bilmarknaden de senaste åren har lagt sig på nivåer som var för 20 år sedan, så får man tänka på ett annat sätt för utrymmet på marknaden är för litet för att konkurrera inbördes mot samma kunder - och det är det som PSA nu ändrar på och gör att deras märken lägger sig i olika prissegment och ger olika erbjudanden.

Visst är det så att bilarna behöver säljas på sina egna ben. Att man väljer en DS5, exempelvis, för att man vill ha just en DS5 och inte något annat. Och jag ser inga problem med det, för idén med DS är just att vara ett märke som sticker ut. Redan idag så har DS en avantgardistisk design, en mycket speciell yttre och inre stil. Titta på DS5 exempelvis, den liknar ingen annan bil på marknaden idag - varken utanpå eller inuti. Och det finns inte ett uns spår av Peugeot i den yttre eller den inre designen. Den har en helt egen och unik stil på marknaden idag.

Peugeot har i jämförelse en mer modest stil. Om man uppskattar avantgardistisk och uttrycksfull design, då väljer man en DS. Man tittar inte ens på en Peugeot, man funderar överhuvudtaget inte ens på en Peugeot, för man tycker att Peugeot, Audi och liknande är för anonyma och tråkiga. DS vänder sig till den som vill ha en uttrycksfull bil och en uttrycksfull stil, detta är bilar som verkligen syns i trafiken och som människor vänder på huvudet för och tittar på när man åker förbi. Vill man vara anonym och smälta in i villakvarteret, då funderar man inte ens på att köpa en DS, bilarna syns för mycket för det.

Men en Peugeot är mer modest, lite mer tillbakadragen, det är en stilfull bil och den vänder sig till kunder som tycker att en DS är alldeles för mycket på alla sätt och vis.

Så DS och Peugeot har väldigt olika kunder och konkurrerar inte om samma köpare. DS i sig erbjuder ett extra värde genom sin extraordinära och speciella design. Antingen älskar man det, eller så hatar man det. Det är en design som ingen är likgiltig för.

Och då handlar det inte längre om man ska köpa en Audi eller Volkswagen eller Peugeot eller en Volvo istället för en DS, för DS spelar på känslor. Den vänder sig till de som blir förälskade i designen utanpå och inuti. Blir man kär, finns inga andra alternativ. Det är inget intellektuellt val, utan det handlar helt och fullt om känslor. Det är bilar man köper med hjärtat, inte med hjärnan som funderar över vilken bil som har mest status eller inte.

Och blir man inte kär, blir man inte så förälskad, då kommer en DS inte ens på fråga.

Dina argument Micke uppfattar jag som helt och fullständigt intellektuella, och de visar för mig att du har missförstått vad DS står för och vad DS kommunicerar till kunderna genom sin extraordinära design med allting på och fyrdubbla portioner.

Det är en bil som går bortom rationellt tänkande, och därför handlar det inte om att fundera intellektuellt och leta värden hit och dit i jämförelse med andra märken. För antingen blir man kär i den eller så blir man inte, och blir man kär så köper man den. Blir man inte kär, blir man inte emotionellt berörd, då blir det inget köp.

Det är vad DS handlar om, inget annat. Och det är väldigt modigt av PSA att satsa just på det.

#116
2014-03-07 19:43

Peter E, du har givetvis rätt.
Men skämt åsido, självfallet har du fel som vanligt. Citroën anser visst att DS är premium, det som hon talar om i videon, vilket jag redan har förklarat för Peter E, men i vanlig ordning när jag kommunicerar med honom så måste jag alltid skriva flera gånger innan han förstår mig, nå det som hon talar om i videon det är ju att de är medvetna om att det kommer att ta tid för *marknaden* att uppfatta märket som premium. Men visst är DS premium redan idag, det anser både jag och Citroën. Däremot har marknaden inte begripit det än.

Sedan gällande att franska bilar aldrig har varit premium och aldrig kommer att bli premium. Ja Peter E är som vanligt en storskämtare. Jag skrattar gott åt det skämtet, vilken skojare du är Peter E!

#117
2014-03-07 19:49

Raphael och jag kan ju som bekant inte se vad den andre skriver;-)

Citat från ett av mina tidigare inlägg i tråden här: ""Redan 2011 deklarerade Raphael att DS är premium; "Citroën DS är faktiskt premiumbilar."

http://www.vibilagare.se/test/biltester/nybil/biltest-alfa-romeo-giuliet...

Nu kan vi läsa att den svenska representanten 2014 anser att så inte är fallet. "För Audi tog det 20 år att få sin premiumstämpel och det här kommer också att ta tid, säger Lena Rönnelius Ericson.""

Så t.o.m. tillverkarens representant anser inte att märket är premium;-)

#118
2014-03-07 19:59

Som svar på Peter E:s roliga skämt om att franska bilar aldrig har varit premium. Peter E har alltså aldrig hört talas om Bugatti. Bugatti Automobiles SA grundades 1909 i Alsace, och det ligger faktiskt i Frankrike. Tyvärr försvann märket efter att endast 8 000 bilar såldes, mycket på grund av Bugatti Royale - världens finaste bil på sin tid - var en för dyr excess samtidigt som världskrigen raserade det mesta. Tyvärr köpte Volkswagen upp namnet, och det är ju intressant att för att Volkswagen skulle gå premium så var de tvungna att köpa upp ett franskt bilnamn. Det säger en hel del om styrkan i Frankrike som varumärke för premiumtillverkare.

Något av de vackraste bilarna som någonsin gjorts var bilarna från den franska premiumtillverkaren Delage, och jag vill särskilt nämna Delage D8 120 SS, Letourneur et Marchand Coupe från 1937. En sagolik bil!

Och så har vi förståss Delahaye. Delahaye gjorde bilar som man kunde gråta av lycka när man såg dem. Detta är visuell orgasm, detta är hänförelse och nirvana, detta är bilar som var unika i bilvärlden. Nej detta var inte premium, detta var över premium. Detta var bilar för Gud!

Delahay 135 MS med kaross av Figoni et Falaschi, från 1930-talet, är den vackraste cabriolet som någonsin har tillverkats någonsin. Detta är bilen att bygga ett tempel kring, detta är bilen att tillbe, detta är Gud, detta är religion! Detta är att vandra i munkkåpor kring i diup hänförelse och andaktsfull och respektfull tystnad och meditation.

Sedan har vi exempelvis Ballot Lagache & Glatzman (1920-talet) som gjorde en 3-sitsig roadster som var väldigt fin den med. Absolut premium.

Vi har märket Facel-Vega som gjorde premium-premium brut de brut. Mycket snygga bilar de med.

Talbot under 1930-talet var också en fransk premiumtillverkare.

Så vi kan enkelt konstatera att Peter E har fel när han påstår att det aldrig har funnits några franska premiumbilar. Men vi vet ju att han skämtade så vi ska därför inte ta hans uttalande så allvarligt. Och givetvis kan Frankrike ha premium igen. DS är premium. Första Citroën DS var premium. DS är premium igen. Det tillhör historien i DS att vara premium.

#120
2014-03-07 20:05

Utanför Sverige så har Peugeot bättre rykte än i Sverige. I Sverige är det den danska firman KW Bruun som är ansvarig. Peugeot Sverige ägs alltså inte av Peugeot SA utan av KW Bruun. KW Bruun har en del att jobba på för att förstärka ryktet. Produkterna har Peugeot redan, och de har en hög kvalitet och känsla idag. Alltså den upplevda kvaliteten hos Peugeot är väldigt bra idag, de känns väldigt bra invändigt och det är det inte bara jag som tycker... Även den faktiska kvaliteten är bra. Men KW Bruun behöver få ordning på service och verkstäder för att göra kunderna så nöjda som möjligt och jag tror det är där man kan vinna mer förtroende för märket.

Jämförelsevis så har Citroën bättre service och verkstäder och nöjdare kunder. Bilarna har inte högre kvalitet, och inte sämre kvalitet heller, men kunderna är mer nöjda och det handlar om att Citroën Sverige - som ägs av Citroën SA - har fått ordning på service och verkstäder sedan missen att flytta till Danmark, men sedan ett par år de tillbaks i Sverige igen med huvudkontoret och det har service och verkstäderna och kunderna tjänat på.

#121
2014-03-07 20:10

Om VW kan jobba upp sig så kan givetvis Peugeot också göra det. Betänk att om VW kan klara hur många fel med DQ200-lådor som helst utan att kunderna flyr märket, om Audi kan klara hur mycket fel på styrning som helst och hur många motorskador som helst och dyra reparationer som helst och de ligger dåligt till i Länsförsäkringars statistik och är bland de dyraste märkena att äga på grund av att de går sönder och de gör sönder dyrare än andra (enligt Länsförsäkringars statistik över motorskador och enligt brittiska Reliability Index= så har Peugeot goda förutsättningar att gå om Volkswagen och Audi på många sätt. På 60-talet och 70-talet var Peugeot ett finare märke än Volkswagen i Sverige.

Men VAG har alltid sålt bra i Sverige, det är en lång tradition. Jag tror dock att både Peugeot och Citroën kan sälja mycket bättre, även fast svenskar är kallsinniga till dem just nu. Frankrike ligger ju längre bort än Tyskland, många svenskar känner sig närmare tyskarna och det påverkar svenskarnas val.

Nu är inte Sverige PSA-gruppens huvudmarknad, så det viktiga är ju att PSA når bra framgång nere i Europa och de har framgång nu och bra framgång. Tittar man på den europeiska bilmarknaden exklusive Sverige så ser den helt annorlunda ut än som det ser ut i Sverige.

#122
2014-03-07 21:05

Men Raphael, klart som korvspad att VW köpte namnet och rättigheterna till Bugatti.
Fransmännen klarade ju inte av att bygga bilarna.

Man kan ju se på dina andra exempel på fransk "premium" Var är dom idag?

Borta med vinden, luftslott, innehållslösa.
Precis som premiumdrömmarna för Citroen.(Eller DS, skitsamma vad de kallar sig)
Om du inte redan visste det så är det faktiskt marknaden som bestämmer om en bil är premium eller ej.
Inte Citroen.
Definitivt inte du :-)

#123
2014-03-07 23:07

Leif: Det finns inga som helst belägg för att PSA håller högre kvalitet än VAG-gruppen. Vore så fallet så skulle nämligen VAG inte gå med sådana enorma ekonomiska överskott som man gör utan snarare hemfalla ner till bottenskrapet, exempelvis PSA.

I modern produktionsteknik betraktas garantiåtgärder som slöseri. En produkt som måste repareras och justeras i efterhand, såsom ViB:s Peugeot 308 exempelvis som redan varit inne på verkstad två gånger för garantiåtgärder, går med förlust. Sambandet mellan produktionskvalitet och ekonomiskt resultat är därför väldigt starkt. Det är precis den faktorn som gjort Toyota så enormt stora som de är idag.

Peter E: När det vidare handlar om premium eller inte. Kunderna är i genomsnitt villiga att betala 178 000 kr för en Peugeot (avser 2012 - jag har inte hunnit räkna på 2013-års resultat än men betvivlar starkt att det förändrats nämnvärt - annat än till det sämre eftersom intäkterna för bildelen de facto sjunkit ytterligare).. Hos Audi och BMW är motsvarande siffror i alla fall 60-75% högre.

Så även om Citroen anser att man lyckats utforma produkterna mot premium så gör kunderna en helt annan bedömning. Jag får väl återkomma med lite aktuella siffror imorgon för den som är intresserad av fakta.

MVH AL

#124
2014-03-08 00:20

Rapahel,
Jag kan hålla med om att PSA inte verkar eftersträva koncernlojalitet. Fast detta förstår jag inte heller egentligen. Om någon nu slutar köpa Citroen så är det väl bättre om de köper Peugeot eller DS av "gammal vana" än att de väljer bland alla biltillverkare förutsättningslöst.

Det jag säger är att inte ha tydlig koncerntillhörighet och modeller som gör att de olika märkena kan jämföras med varandra leder till problemet att vart och ett av deras märken måste stå på egna ben. Det finns ingen möjlighet att göra enkla jämförelser för en konsument. Varje gång en konsument skall övertygas om vad som är premium eller ej så börjar PSA med ett blankt papper. De gör det helt enkelt onödigt svårt för sig.

Att välja DS av förälskelse hade ju varit troligare om man redan varit lite småkär i någon annan PSA-produkt och kände att de var av samma skrot och korn.

Du säger att mina argument är intellektuella men att DS vänder sig till känslorna.

Det är sant att jag försöker argumentera med sakliga argument. Sakliga argument till varför människor gör sakliga val. Och framförallt också sakliga argument till varför människor gör känslomässiga val.

När man studerar VAG:s produktdifferentiering och vilka alternativ som finns i de olika märkena, var de överlappar och var de inte överlappar, vilka enstaka toppmodeller som finns i billigare märken, vilka stora modeller som finns i billiga märken men som inte finns i toppmodell, etc. så är det lätt att identifiera vilket skolboksresonemang som ligger bakom respektive differentiering. Det är lätt att som åskådare hitta de naturliga bryggorna som gör att en konsument kan hoppa till ett annat märke inom samma koncern när livssituationen förändras. Sakliga argument avseende varför människor tar både sakliga och känslomässiga beslut.

När jag läser om PSA:s differentiering så hittar jag inte sådana klassiska skolboksexempel. PSA:s väg känns mer som undantagen man hittar i teoriböckerna - "sen kan man ju också tänka sig att man...".

Varför skall man t.ex. differentiera i sådan utsträckning att koncerntillhörighet nästan göms. Då har man ju inte i sin marknadsföring nytta av att tillhöra en och samma koncern. Med marknadsföring menar jag inte reklam etc utan allt som har med att förmedla produktens förträfflighet. Då blir det ju som om PSA är tre mindre biltillverkare. Jag förstår resonemanget - men jag tycker det är svårare att känna att det är klart det kommer funka.

#126
2014-03-08 11:39

Väldigt kloka funderingar Leifer i ditt sista inlägg. Där var du spot on!

#127
2014-03-08 13:50

Leif:

Jag kan inte uttala mig om vad folk tror till höger och vänster. Jag kan enbart bedöma det faktaunderlag som finns att tillgå.

Hypotesen att Peugeot och Citroen förbättrat sin tillförlitlighet i jämförelse med tidigare årsmodeller är då svår att bekräfta. http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-model/peugeot-308

Tvärtom har felkvoten ökat med åtta procent i fallet Peugeot 308 kontra Peugeot 307 - åldersintervall 2-3 år (genomsnittlig körsträcka = 4200 mil och 307=5000 mil) . Det är dock inte mer än att det ligger inom slumpintervallet.

Att Bilprovningen sedan innebär ett urval av komponenter är korrekt. Det som är fördelen med detta är att insamlad data görs enligt en snarlik och standardiserad process och på en stor del av populationen. Eftersom urvalet och tillvägagångssättet är identiskt är det lättare att utnyttja sådan data för att göra jämförelser över tid (d.v.s skatta trenden) och även att ställa olika bilmärken mot varandra. Nackdelen är förstås att man inte mäter alla element - utan just ett avgränsat urval. Men om vi nu skall hålla på att hänga ut allehanda märken som sämre än andra så måste vi ha tillförlitliga instrument som gör att avvikelser - d.v.s störfaktorerna - kan hållas på en rimlig nivå och framförallt kontrolleras och elimineras. Mig veterligen finns det inte så många andra undersökningar som möjliggör sådana analyser - utan som mera (i bästa fall) beskriver skicket hos ett enskilt bilmärke eller modell. Att resultatet stämmer rätt väl bekräftas av att det går att repetera - d.v.s felnivåerna är ungefär snarlika oavsett om vi väljer att undersöka den svenska, tyska eller engelska bilpopulationen. Resultaten används därför också av de flesta biltillverkare i deras produktutveckling. Renault har exempelvis ett rätt djupgående samarbete med den svenska bilprovningen.

När det vidare handlar om kvalitet generellt så betraktas som sagt ett fel som slöseri inom modern produktionsteknik. Eftersom ett fel innebär en kostnad och då marknaden redan har satt ett pris på produkten uppnår man vinst genom att begränsa felnivån och slöseriet. Det är precis denna faktor som gjort Toyota så framgångsrika som de är. Företaget har allt sedan andra världskriget eliminerat all form av spill och slöseri med resurser och mycket riktigt är Toyota jämte VAG också världens lönsammaste biltillverkare idag. Hade Toyota inte varit så duktiga på produktionsteknik så vore detta inte möjligt. Då hade man gått med förlust - precis som PSA nu gör och har gjort under åratal..

Därför vågar jag påstå att PSA har sämre kvalitetsnivå än både Volkswagen och framförallt Toyota. Den som påstår något annat - eller ännu värre motsatsen - har mycket att bevisa.

MVH AL

#128
2014-03-08 14:16

Peter E, så fransmännen klarade inte av att bygga bilarna. Intressant. Du menar att fabriken i Frankrike innehåller enbart tyska medborgare som arbetar i den? Var har du fått den uppgiften ifrån?

En stor anledningen till att Bugatti och flera andra franska premiumtillverkare inte finns kvar längre heter världskriget. Plus att fransmän alltid varit duktiga på teknikutveckling och högsta kvalitet och mod att utmana marknaden med innovativa produkter. Tyskarna är mer försiktiga av sig, det ligger i den tyska folksjälen att ta små steg medan det ligger i den franska folksjälen att experimentera mer och vara mer innovativa - och det gör att fransmännen har producerat många produkter som legat så många år framåt i tiden att marknaden inte har hunnit med. Detta har gynnat de konservativa tyskarna som bromsar teknikutvecklingen.

#129
2014-03-08 14:30

MickeAn, du tror på koncernlojalitet och VAG-gruppen har en långtgående tradition av det eftersom Audi och Volkswagen länge har sålts ihop hos samma återförsäljare och delat agenturer, distributionsnät och servicenätverk. Det är samma idé som GM. Detta gör att Audi och Volkswagen blir samma bil, att Audi blir en finare Volkswagen och Volkswagen en enklare Audi. Och idag så är Audi en finare Skoda och Skoda är en enklare Audi. Det är olika modeller från samma tillverkare. Men det finns ingen exklusivitet i att tillhöra ett stort företag. Audis exklusivitet sänks genom att det är en finare Skoda istället för ett exklusivt märke i sig självt. Audi är en premium-Skoda. Det räcker för en del människor men det finns också människor som det inte räcker för.

PSA har ingen sådan tradition utan har traditionen att Citroën och Peugeot är egna märken med egna attityder och de har tidigare gjort olika erbjudanden för samma människor, där de har kommunicerat till samma målgrupp mer olika design och lite olika kvaliteter.

VAG-gruppen och GM finns redan och har liknande struktur och uppbyggnad. Jag ser ingen anledning till att PSA ska göra på samma sätt. Jag tycker det är bättre att PSA följer sin egen tradition istället för härmar VAG, jag tror på att PSAs enda väg till överlevnad är att vara unik och att följa sin egen väg.

Jag tror helt på deras strävan att erbjuda bilar som står på sina egna ben och som skapar en egen känsla av märkeslojalitet, för de har detta redan och detta kan stärkas ytterligare. Både Citroën och Peugeot har trogna följare, och det skulle missgynna märkena att göra det ena märket till en finare version av det andra eller tvärtom. De märkestrogna skulle inte acceptera det. Citroën behöver vara ett självständigt märke som står på egna ben i sin design, stil och kommunikation.

Tittar vi på VAG-gruppens modeller så har de liknande yttre och inre design, det är samma idéer som genomsyrar från Skoda upp till Audi, det finns ett gemensamt ramverk. Så det spelar ingen roll vilket märke du köper för det är en VAG. Detta leder även till urvattning och förlorad märkesidentitet.

PSA-gruppen stärker sina märkesidentiteter, för de har redan starka märken och kan stärka dem ytterligare. Det är en enklare väg att stärka det som redan finns än att göra om företaget helt och hållet och följa VAG:s tradition när PSA inte har någon sådan tradition tidigare av koncernlojalitet. Jag anser att PSA får mer av sina pengar när de fortsätter stärka sina värden och bygga vidare på den märkeslojalitet som redan finns där märkena står på egna ben, de har alltid stått på sina egna ben tidigare så varför ändra detta nu?

Jag tror att många Citroënister skulle bli djupt besvikna och lämna företaget om Citroën närmade sig Peugeot, det vore ett hån mot den starka märkesloljalitet som finns. Jag tror det är helt rätt väg att stärka märkeslojaliteten än att försvaga den, för det finns en tradition bakåt att bygga vidare på.

Det är med produkterna som man vinner marknaden, och PSA har idag väldigt bra produkter och det kommer nya produkter i framtiden som stärker PSA-gruppens märken ytterligare och kommunicerar nya värden. Men de konkurrerar inte inbördes utan märkena fokuseras på olika målgrupper, olika köpare.

Så jag konstaterar MickeAn, att jag inte delar din analys alls utan tror att du har helt fel med dina åsikter om att PSA bör göra som VAG. Jag tror inte på att PSA ska göra samma sak som VAG eftersom VAG redan finns, jag tror PSA behöver stärka sin unika väg framåt och fortsätta att vara annorlunda och bygga på märkeslojaliteten genom ha olika märken riktade mot olika målgrupper. Att koncernen är PSA ska inte märkas för kunderna, bilarna ska vara tillräckligt åtskilda att en Citroën känns som en Citroën och en Peugeot känns som en Peugeot.

Inte som VAG där en Audi känns som en Skoda och en Skoda känns som en Audi.

#130
2014-03-08 14:39

Jag tycker DS5 är en fantastisk bil, och den är väldigt vacker. Den kostar 329 000 kr med den nya Blue-HDI motorn på 180 hk och 6-växlad automatlåda. Förbrukningen är 0,45 l/mil och det är riktigt bra. Motorn har en NOx-fälla. Blue-HDI serien är marknadens renaste dieselmotorer. Detta är en fantastisk och extraordinär bil, visst köper man den inte av rationella skäl - man köper den för att man hänförs av den.

När Car Buyer UK testade den första årgången av den så blev de oerhört förtjusta i kvaliteten och kvalitetskänslan, där interiören bedömas vara det bästa som Citroën någonsin gjort samt att interiören hade en högre kvalitet än många "premium named brands".

Så visst är DS premium och inte skräp. Sedan må Peter E skämta till det hur mycket han vill, DS är ändå premium och Audi är en Skoda, det är ju samma exteriöra och interiöra designidéer i en Audi och Skoda och de delar samma teknik och bottenplattor och så vidare. Det funkar för en del att Audi och Skoda är samma bil, men det funkar inte för mig. Jag skulle aldrig köpa en Audi på grund av att det är en Skoda, om än en Skoda med lite extra bling men det är fortfarande en Skoda. VAG-gruppens bilar har allt mer blivit lika varandra, och jag tror att det blir en nackdel i framtiden där människor blir allt mer individualister och söker sig till allt mer unika erbjudanden och inte längre söker samma bil under olika namn.

Tror framtiden ligger hos PSA och att VAG och GM som båda satsar på koncernlojalitet kommer att förlora i framtiden. Människor söker allt mer det unika, det speciella.

#131
2014-03-08 14:42

Jag kan inte läsa Raphael och leifer samt vice verse . . . vilket inte spelar så stor roll eftersom jag läst samma mantra flera år.
Citroen's chans att uppnå premiumstatus lär nog ge samma odds som Dacia.
Närmast till hands för något redan etablerat fabrikat att uppnå denna status är, och har sedan länge varit Volvo . . . inget annat har legat så länge på kvalstrecket. Citoen står mycket fjärran, rentav flera divisioner under skulle jag uppskatta.

#132
2014-03-08 14:58

Vi har under årens lopp kunnat läsa om hur mycket bättre kvaliteten blivit hos PSA. Dock delar koncernen själva inte denna bedömning. I den senaste koncernredovisningen, som går att ladda ned från bolagets hemsida, har man tvärtom ÖKAT avsättning av kapital till garantiåtgärder för nya produkter, från 6,097 miljarder år 2012 till 6,275 miljarder år 2013. Räknar vi in att försäljningsvolymen sjunkit med 5 procent mellan år 2012 till 2013 har PSA ökat sina garantikostnader med 4,7 procent och detta bara på ett år.

Så inte ens PSA:s egna ingenjörer verkar hålla med om att produktionskvaliteten förbättrats. Och premiumstämpeln förutsätter premiumkvalitet och där är det uppenbart att Citroen inte är i närheten av de bästa än på mycket länge, eftersom man lägger i alla fall dubbelt så mycket som Toyota på garantikostnader (och i alla fall 60% mer än VAG)

;-)

http://www.psa-peugeot-citroen.com/en/finance/financial-publications

MVH AL

#135
2014-03-08 16:16

Ett argument för mig att inte se koncernlojalitet som den magisk väg som garanterar absolut framgång, det är GM. GM hamnade under skyddstillsyn för några år sedan. Nu har de rest upp sig igen, men GM:s problem visar att koncernlojalitet är ingen garanti för vinst. GM har samma strategi av koncernlojalitet som VAG-gruppen. VAG ha ett bekymmer i Seat, och att Seat fortfarande inte har hittat sin plats i VAG-koncernen. Vi får se vad som händer i framtiden, men jag tror på PSA:s väg framåt. :)

En viktig del i PSA:s omstrukturering det är för att utnyttja mer av fabrikerna så finns ett samarbete med GM / Opel, vi talar om både personbilar och lastfordon. Nästa generation Opel Zafira baserar sig på bottenplattan från PSA och använder motorer från PSA och den kommer att tillverkas i PSA:s fabriker. Nästa generationen Opel Meriva delar bottenplatta och motorer med nästa generation C3 Picasso. Nästa Opel Combo baserar sig på nästa generation av Peugeot Partner.

Den senaste informationen är att GM vill utveckla samarbetet och göra en SUV ihop med PSA, troligen blir det en Opel-märkt version av Peugeot 6008 som är under utveckling.

PSA och GM delar idag ett inköpsbolag och logisticbolag som köper in delarna till deras fabriker. Det har varit verksamt sedan ett år tillbaks och båda företagen har sparat pengar på samarbetet och detta fortsätter.

#136
2014-03-08 17:39

Leif:

Det är nog sant att Bilprovningens resultat inte representerar hela bilden. Men det ger en tydlig indikation. Hos Prius blev ju detta extra uppenbart. Toyota hade bytt till en komponentleverantör med sämre kvalitet och det slog snabbt igenom i statistiken.

Sedan handlar de allra flesta diskussioner här om huruvida bil A har bättre eller sämre kvalitet än bil B. Och för att kunna bedöma en sådan sak på ett vettigt sätt är bilprovningen fortfarande den mest tillförlitliga källan. Insamlandet av data görs på ett fackmannamässigt sätt och enligt en identisk metod. Dessutom kan resultatet repeteras i andra miljöer, vilket är en förutsättning för att man skall kunna utnyttja det inom produktutveckling och annan FoU. Denna styrka och precision har mig veterligen inte så många andra aktörer.

Premiumkvalitet är det Lexus som håller. Där har vi garantikostnadsåtgärder på under 0,2% av omsättningen. Hos PSA är man inte ens i närheten av denna siffra - trots att man kallar sig för premium. Där ligger man tvärtom upp emot 2% av omsättningen. Man har alltså en i alla fall 10 gånger sämre produkt. VAG ligger numera också bra till, även om man fortfarande har en bit kvar till Lexus nivåer.

Och i PSA-koncernens årsredovisning är kostnaden beräknad inom ett tvåårsintervall. Skulle man öka den till tre år skulle garantikostnadsnivån troligtvis hamna över 10 miljarder kronor.

MVH AL

#138
2014-03-08 17:43

Raphael:
Du har fel när du skriver att det är samma grundstruktur på en Skoda och en Audi för de har egentligen inte så mycket gemensamt. En Audi ser helt annorlunda ut än vad en Skoda gör och har helt olika inredningar och bottenplattor. Det enda de har gemensamt är att Skoda har några av Audis motorer men de är tvärställda hos Skoda medan de är längsmonterade hos Audi. Skoda har inga CVT - lådor det har endast Audi. Fyrhjulsdriften hos Audi med torsen differential har endast Audi och ingen annan VW kusin. Aluminium kaross har endast Audi och ingen annan VW kusin, det skiljer alltså ganska mycket mellan en Audi och en Skoda.

När det gäller karosserna så är alla Audi tillverkade i ultra höghållfast stål som är mycket dyrare och lättare än vanligt stål som övriga VW bilar har. Om nu Peugeot skulle vara så bra som du skriver hur kan det då komma sig att de förlorar varje år till Audi i tävlingen Le Mans. Det är ju där man ser vilka som har bäst kompetens inom hög teknologi. VAG delar inte på allt som GM gör utan har bilar som riktar sig till olika målgrupper. Peugeot var ju med i Formel 1 i många år utan att vinna ett enda lopp, det krävs som sagt kompetens för att kunna vinna när det handlar om hög teknologi. Denna kompetens besitter inte PSA. En riktigt Audi räknas från Audi A4 och uppåt det som säljes under Audi A4 är upphottade VW, fast det trodde jag att alla visste vid det här laget. Skoda har som sagt ingenting med riktiga Audi att göra utan delar endast komponenter med Audis småbilar som egentligen är VW modeller.

#139
2014-03-08 17:45

Med detta bevisar Minimats1 att Raphael egentligen har ganska dålig insikt i Vag:s modell/utrustningsprogram.

#137
2014-03-08 17:46

Som en jämförelse kan nämnas att för en årlig kostnad på 6,5 miljarder kronor så kan man bygga ett antal Förbifart Stockholm eller utveckla ny miljövänlig teknik som vi alla kan ha nytta av. PSA-koncernens produktion innebär alltså ett gigantiskt slöseri med resurser, motsvarande skillnaden mellan PSA:s kostnader för garantiåtgärder och Toyotas. Något som gör oss alla fattigare.

Faktum är att detta slöseri är högre än vad hela Karolinska institutet omsätter på ett år. Så man måste ställa sig frågan om det verkligen är rationellt att köpa en Peugeot eller Citroen med vetskapen att man bara för den dåliga kvalitetsnivån kunnat bota ett antal sjuka samt bedrivit medicinsk forskning i världsklass istället. En annan parallell rör diabetesvården. Den kostar samhället 4,7 miljarder kronor varje år. Ett PSA-fritt samhälle möjliggör alltså en dubbelt så bra diabetesvård som idag - allt annat lika.

Som sagt; Det är bara att läsa innantill i PSA:s koncernredovisning så kan man bekräfta det som alla insatta känt till i årtionden.

MVH AL

#141
2014-03-08 18:33

Hacken, där har du rätt;-) Den gode Raphael (vad han än nu har skrivit denna gången) har mikroskopisk erfarenhet från VAG jämfört med min egna erfarenhet från PSA. Han har, enligt egen utsago, inte ägt någon produkt från VAG. Det har jag. Min firma har även haft nöjet (tja..) att ha ett antal relativt moderna PSA-produkter som tjänstebilar. Även jag har haft en PSA-produkt som tjänstebil - det kommer inte att upprepas, lika lite som att jag skulle godkänna en PSA-produkt som tjänstebil till mina anställda.

Raphael brukar återkommande skriva att han inte har råd att ha sina bilar på verkstad - därav kör han Citroen. Eftersom han inte har erfarenhet från andra fabrikat, så får han väl fortsätta leva i okunnighet.

#142
2014-03-08 18:36

Jag håller det inte för troligt att ägarna till årsmodell 2009 använder sin handbroms väsentligt så mycket mindre än ägarna till tidigare årgångar har gjort, att detta ger ett sådant genomslag i besiktningsstatistiken Leif. Jag håller snarare en slant på att Toyota bytt ut någon komponent till modell 2009 som inte tål att inte användas lika bra som den tidigare varianten:-)..

Och så länge som det är frågan om modellrelaterade fel så är det förstås vettig information för att bilda sig en uppfattning om kvalitetsnivån. För det verkar rätt långsökt att en del biltillverkare medvetet väljer att producera komponenter som inte klarar besiktningen samtidigt som resterande delar av modellen har en väsentligt mycket bättre kvalitet.

I vilket fall: De frågeställningar som vi ofta har här i trådarna rör huruvida bil A har en bättre eller sämre kvalitet än bil B. Bilprovningens underlag är i stort sett det enda som går att använda för att formulera vettiga slutsatser på en sådan fråga. Däremot behöver det förstås inte säga allt om bilens kvalitetsnivå.

Sedan som sagt: Garantikostnaderna är bilbranschens eget mått på kvalitet. Där ser vi att PSA slösar bort flera miljarder varje år relaterat till en sämre kvalitetsnivå - och detta helt i onödan - samtidigt som andra koncerner valt att eliminera sådant onödigt spill. Är det premium? Nej knappast.

MVH AL

#144
2014-03-09 12:37

Leif: Att biltillverkare byter ut komponenter under bilens livscykel är mer regel än undantag. Det sitter ingenjörer och arbetar heltid med just det. Eftersom Prius 2009 var en modell som gav ett hack i den annars stabila kurvan är det troligt att Toyota bytt ut denna komponent till en annan. Att ägarna till årsmodell 2009 just skulle använda sin Prius på ett sådant annorlunda sätt än ägarna till årsmodell 2008 gjort är ytterst osannolikt.

Jag har redan definierat premiumkvalitet, den stavas Lexus. Att Audi och BMW samt MB inte uppnår den nivån är vi överens om. Men man närmar sig - särskilt Audi verkar ha tagit ett stort steg mot Lexus låga felfrekvens.

Genom att mäta garantikostnaderna kan man bilda sig en uppfattning om produktionskvaliteten. Det är också det mått som biltillverkarna själva använder. Precis som du konstaterar håller inte PSA någon premiumkvalitet - trots att en del okunniga krafter påstår att man bygger en premiumprodukt. Men kvalitetsnivån är för låg - vilket får konsekvensen PSA slösar bort över 6000 miljoner på att justera fel i efterhand. Hos Toyota och Audi förutser man istället problemen, s.k kaizen (ett begrepp som Toyota-systemets grundare Taiichi Ohno grundat), så att de aldrig uppstår - och slipper därigenom kostnaden som åtgärden är förenad med. Utan onödiga kostnader (spill) når man vinst vilket är en av huvudförklaringarna till Toyota-koncernens enorma framgångar genom åren (det har skrivits spaltmeter om TPS, och utretts ännu mera, forskning som jag rekommenderar dig att läsa in dig på).

Om vi leker med tanken att VAG skulle haft samma erbarmligt låga kvalitet som PSA skriver ut i sin koncernredovisning att man har, så skulle detta motsvara en merkostnad för VAG på c:a 25 miljarder. Det skulle innebära ett vinsttapp på c:a 20-25% vilket förstås vore oacceptabelt. Det är därför som VAG sagt att man siktar mot Toyotas kvalitetsnivå. Slöseri genom dålig kvalitet kostar nämligen biltillverkarna mycket pengar, något som PSA också känner till. Men man är för långt efter för att kunna göra något åt det. Garantikostnaderna ökar nämligen hos de nya produkterna, trots minskade volymer. Den aggregerade skillnaden mellan år 2012 och 2013 är +2,6%, och per bil +4,7%. Så den utlovade kvalitetsförbättringen lyser helt med sin frånvaro.

EuroNCAP är en annan diskussion. Men jag kan på två minuter utforma ett test som får den "säkra" Renault Clio att falla ihop som ett korthus. Renault och Peugeot bygger bilar som skall klara krockproven. De bygger däremot inte bilar som klarar verkligheten lika bra som de bästa. Att pressen inte begriper det må vara hänt, dock har NCAP fått ett på tok för stort marknadsmässigt genomslag - vilket är flitigt debatterat internt hos NCAP.

MVH AL

#146
2014-03-09 18:40

leifer,
Jag tycker du fokuserar alldeles för mycket på vad som händer när bilarna får några år på nacken när du pratar premium eller ej.

Du skall tänka på att det en tillverkare gör är att sälja nya bilar. Det gäller att erbjuda en bil där nybilspriset kan hållas högt och volymerna hyfsat stora.

Vad som händer efter nybilsförsäljningen är av sekundärt intresse för en biltillverkare. Inte oväsentligt men sekundärt.

Så länge andrahandsvärdet hålls uppe tillräckligt högt så att nybilsköparen är beredd att ta fram stora plånboken är biltillverkaren nöjd. Eftersom köpare av nya premiumbilar per definition har stor plånbok så påverkar andrahandsvärdet inte köpbeslutet i så speciellt stor utsträckning. För nybilsköparen är det mer relevant hur bilen känns (prestanda och komfort) och att det inte är strul under de 2-3 åren som vederbörande kör bilen.

Långa garantier är ett bra lockmedel för den som köper en billig bil med önskemål om "value for money". Som köpare vill du få ut så mycket som möjligt för dina pengar. Du accepterar att det ligger på gränsen att hålla (bara du slipper betala om något händer i början).

En reparation (oavsett om det går på garanti eller ej) är dock strul. Köpare av premiummärken accepterar vanligtvis inte strul. Premiumtillverkare måste därför se till att bilen går felfritt i 3 år. Planerad service är det enda som accepteras. Nybilsköparen betalar priset för premiumbilen i form av en i kronor räknat grym värdeminskning.

Den som köper begagnad premiumbil har mer ett blandat value for money och premium-synsätt. Värdeminskningen för denna ägare är betydligt snällare. Å andra sidan betalar denna ägaren premiumpriset i form av dyrare reparationer.

Om bilen fortfarande har premiumkänsla efter ett antal år så är den andra/tredje ägaren beredd att bekosta reparationerna. Det viktiga är inte att det är billigt att reparera utan att premiumkänslan består.

Detta senare bidrar till bilmärkets rykte som premiummärke eftersom "alla" (oavsett plånbokens storlek) har uppfattat bilarnas premiumkänsla.

Men när allt kommer till kritan så är för bilföretaget den relevanta premiumköparen den som köper den nya bilen och som är intresserad av komfort och prestanda som håller strulfritt under 2-3 år.

Först skall DS övertyga tillräckligt många köpare om att deras bilar är premium i form av komfort och prestanda och strulfrihet i 3 år. Därefter skall bilarna köras av andra- och tredjehandsägare som fortfarande tycker att det finns premiumkänsla. Först då har ett märkes premiumrykte etablerats och jag tror inte försäljningen tar fart förrän då.

Kina är dock en speciell marknad där man kan tänka sig att den här långsamma etableringen inte behövs. Eftersom uppgraderingen av bilarna går så fort i Kina så är några år gamla bilar inte jämförbara med dagens nya bilar. För DS gäller det att fort få in en fot i dörren så länge det här förutsättningslösa köpandet av nya bilar råder på marknaden. Det gäller också att de bilar som levereras idag bibehåller en premiumkänsla hos andra- och tredjehandsägare om 4-10 år.

#148
2014-03-09 19:43

leifer,
precis som du säger är bilbranschen annorlunda jämfört med t.ex. tvättmaskinsbranschen. Om vi bortser från en bils vs en tvättmaskins förmåga att väcka känslor så är det också en väsentlig skillnad i att den som köper en ny premiumbil behåller den ytterst sällan ens en bråkdel av den tekniska livslängden.

#150
2014-03-10 21:05

Jag har inte hittat någon vettig europeisk studie avseende hur länge man behåller olika bilar. Vad jag kan förstå av befintliga studier är att snittåldern på bilar i Europa nu är 8,4 år. I USA finns mer studier - för närvarande är bilparken uppe i rekordhöga strax över 11 års snittålder och man behåller bilarna rekordlänge (i snitt i 6 år).

Jag tror fortfarande att nybilsägarna av bilmärken såsom Mercedes och BMW i snitt byter bil ofta.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.