Nästa artikel
Citroën DS4 nu officiell
Nyheter

Citroën DS4 nu officiell

Publicerad 31 augusti 2010 (uppdaterad 6 maj 2011)
Här är den andra medlemmen i Citroëns nya DS-familj. Citroën DS4 är en mer exklusiv och tuffare variant av C4.

I fjol lanserades Citroën DS3 som en C3 i ett mer lyxigt utförande.

Nu har det blivit dags för den andra modellen i DS-serien - helt nya Citroën DS4.

Bilen ska visas för första gången på bilsalongen i Paris som öppnar i början av oktober.

Gömda dörrhandtag
Receptet är detsamma som tidigare.

Till grund står nya Citroën C4 men bilen har blivit 6 centimeter kortare, 4 centimeter högre och 2 centimeter bredare.

Det innebär att Citroën DS4 storleksmässigt spelar i Golf-klassen med en längd på 4,27 meter.

Jämfört med C4 har DS4 bland annat en mer tydlig coupéprofil, markerade hjulhus och dörrhandtag som är gömda i bakdörrarna.

Nytt är också LED-lampor fram och bak som ger bilen en tydlig ljusprofil.

Därtill får DS4 en rejäl vindruta som sträcker sig över förarplatsen och lyser upp kupén, på gott och ont.

Mindre buller
Liksom Citroen DS3 kan DS4 i stor utsträckning anpassas efter tycke och smak.

Instrumentbrädans färg och typ av signalljud är två exempel.

Inuti bilen utlovas annars exklusiva materialval, ett baksäte med tre sittplatser och en bagagevolym på 370 liter.

Citroën har också arbetat för att minimera det buller som tränger in i kupén.

Vindrutan har laminerats med en ljuddämpande film och motorrummet, karosskarvar och dörrar har fått ytterligare isolering.

Motorer från BMW
Citroëns ambition med DS4 var att göra en bil som är snygg, praktiskt och rolig att köra.
 
Två dieslar och tre bensinmotorer står till förfogande.

Dieselmotorerna levererar antingen 120 eller 160 hästkrafter, varav den svagare kan fås i en snålvariant med stopp/start-system och bromskraftsåtervinning.

Den senare får 15 procent lägre förbrukning i staden.

Bensinmotorerna är utvecklade tillsammans med BMW med effekterna 120, 15 eller 200 hästar.

Den största är turbomatad med ett maxvrid på 275 newtonmeter och ett CO2-utsläpp som stannar på 149 g/km.

Försäljningen av nya Citroen DS4 inleds våren 2011.

Diskutera: Vad tycker du om Citroën DS4?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2010-08-31 17:19
haubits77b (ej verifierad)

Njaaaaaaaa, inga synliga handtag bak var kanske kul i slutet av 90-talet och på nån Alfa. Men idag?

#2 • Uppdaterat: 2010-09-01 15:18
Per (ej verifierad)

Vilken OpelAstra-kopia!

#3 • Uppdaterat: 2010-09-01 21:13
truebeliver (ej verifierad)

opel urk, vem tar efter opel, sömnigare bilmärke får man leta efter! nya ds4 är en evolution av gamla c4 som kom 2004 före nya astra!

#4 • Uppdaterat: 2010-09-01 21:27
Konservator (ej verifierad)

FH77B; Kul? Det som är snyggt är snyggt, punkt. Skitsamma om det kom på 90-talet eller sitter på Alfor. En snygg 90-tals-Alfa blir inte plötsligt ful vid en viss tidpunkt.

Själv tycker jag att fönster-/dörrvinkeln vid C-stolpen var det enda snygga. Trist standardbil. Det är gravskändning och vilseledande marknadsföring att sätta den ärorika beteckningen "DS" på en ful modern bil. Dessutom saknar en Cittra utan gashydraulik existensberättigande (såvida Cittran inte heter 2CV), då kan man lika gärna köpa en fransk Volvo (Peugeot).

#5 • Uppdaterat: 2010-09-02 15:31
porcupine (ej verifierad)

Var sugen på denna men vet inte riktigt längre. Känner mer för nya Alfa Romeo Giulietta, tror jag.

#6 • Uppdaterat: 2010-09-02 15:32
porcupine (ej verifierad)

Var sugen på denna men vet inte riktigt längre. Känner mer för nya Alfa Romeo Giulietta, tror jag.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.