Bild
Nästa artikel

Citroën DS3 Cabrio Racing – rapport från provkörningen

Direktrapport

Bara 100 ska byggas så det gäller att skynda om man vill lägga beslag på en Citroën DS3 Cabrio Racing. Vi rapporterar från provkörningen.

Vi Bilägares testchef Marianne Sterner befinner sig i Paris, bland annat för att stifta bekantskap med den senaste sportbilen från Citroën: DS3 Cabrio Racing.

– Det här är en extra sportig DS3 med kanvastak. Vindruteramen och takstolparna är kvar så det är bara mitten av taket som öppnas, säger Marianne Sterner.

Hur är cabrioletkänslan?
– Taket öppnas rejält, men eftersom ramarna är kvar blir det nästan dragfritt i sittbrunnen. Själv har jag kört öppet hela dagen. Det blir ju inte den där riktiga cabrioletkänslan, men det blir tillräckligt för att man ska känna att rapsfälten snart slår ut och att en och annan Renault har taskigt justerade dieselspridare.

Med Racing i namnet är den förstås ganska vass?
– Jodå, den är vass. Den är sänkt jämfört med vanliga DS3, den är breddad och den har lite tuffare fjädring. Sedan har den också en motor på drygt 200 hästkrafter som är vass som sjutton. Så det går att åka fort med den här bilen.

100 ska byggas. Kommer några till Sverige?
– Hur många som kommer till Sverige vet vi inte, men den som skyndar sig kanske hinner beställa en, säger Marianne Sterner.

Läs hela provkörningen av Citroën DS3 Cabrio Racing i ett kommande nummer av Vi Bilägare. Prenumeranter får tidningen innan den kommer till butikerna.

Diskutera: Vad tycker du om Citroën DS3 Cabrio Racing?

Kommentarer

#1
2014-03-12 16:24

Säkert en jätterolig busbil men själv så tycker jag inte om designen alls. Känns som att den kommer att åldras snabbt...

(Och ja, PSA har dåliga finanser. Så var det avklarat ;-) ).

#2
2014-03-12 17:00

Rålle: Och dålig kvalitet. ;-)

Tycker DS3 sticker ut i mängden, man ser ju faktiskt dem ibland. Sen kanske en slätare (fegare) design står sig längre. Det är väl det VAG håller sig till, och det verkar ju sälja i längden.

#3
2014-03-12 21:00

Jag vill nog ha en lite utförligare rapport om PSA's ekonomi, kvalité och framtidsutsikter. Och om den har den där nödvändiga autobromsen.
Någon som vet?

#4
2014-03-12 21:46

Det är ju fullkomligt fantastiskt att myntet nu äntligen trillat ned. Tänk vad mycket tjat vi hade kunnat undvika om ni bara kunnat erkänna det som alla redan visste.

Men redovisningen av (de skenande) garantikostnaderna i den senaste årsredovisningen från PSA blev väl för mycket även för de värsta fanatikerna att förklara bort. Alltså kan vi enas om att PSA bygger bilar med sämre produktionskvalitet än alternativen.

Nu återstår det bara att bilköparna informeras om denna omständighet, PSA lär ju knappast gå ut med det själva:-).. (fenomenet som det då handlar om finns noggrant genomgånget i den ekonomiska litteraturen, George Akerlofs skrivelse om The market of lemons är välkänt för er som vill lära er mera- http://en.wikipedia.org/wiki/The_Market_for_Lemons )

Och om denna vagn har jag inte så mycket att tillägga. Säkert en rolig leksak för de få som kommer över ett exemplar. I övrigt lämnar den i alla fall mig oberörd.

MVH AL

#5
2014-03-12 22:03

Hultarn var nog ironisk....

PSA har otvivelaktigt dålig ekonomi, i övriga frågor angående PSA betackar jag mig för att enas om någonting...

#6
2014-03-12 22:25

Tycker den ser rätt trevlig ut. Rätt "köttig" och tung design för att vara så liten.

#7
2014-03-12 22:32

Själv är jag snart beredd att hålla med "Al" om den tvivelaktiga kvaliteten,..men om den är så mycket sämre än andra fabrikat vet i tusan.

#8
2014-03-13 00:03

DS3 säljer bra i Europa sedan flera år, det är modellen vars succé gjorde att Citroën kände att DS var något att satsa på. Cabrioletversionen är dock relativt ny, kom förra året. DS3 lanserades 2009 så den har uppnått halva sin livstid.

#9
2014-03-13 07:16

Rålle: exakt. I förhoppningen att slippa långa utläggningar om PSA:s finanser och påstådda dåliga kvalitet skrev vi det där. Tyvärr gick det inte in hos somliga som ändå kände sig tvungen att skriva ännu en drapa i ämnet....

Är det kanske dags för redax att filtrera?

#10
2014-03-13 12:31

Undrar om det blir speciella DS verkstäder?

#11
2014-03-13 20:13

Hultarn: Det är PSA-koncernen själva som redovisar hur mycket man lägger på garantiåtgärder. Kopplingen mellan produktionskvalitet och måttet garantikostnader är därtill ett vedertaget begrepp inom industrisammanhang och bilindustrin i synnerhet. Och eftersom en del desinformatörer påstått att kvaliteten förbättrats och ägnat timmar åt att sprida budskapet att PSA satsat sådana enorma summor på produktionsteknik och kvalitet, vilket alltså är att betrakta som asymmetrisk information, så är det nu extra viktigt att sanningen kommer fram så att konsumenterna kan bilda sig en uppfattning om produkten baserad på korrekt information. För det är PSA själva som redovisar att kostnaderna ökat med nästan 5% bara på ett år och att den dåliga kvaliteten kostar företaget mångmiljardbelopp varje år.

Så PSA-koncernens egen redovisning bekräftar den bild som vi fått från andra heltäckande mätningar, eller att kvaliteten hos Citroen och Peugeot ligger efter både de tyska som japanska biltillverkarna. Skall Citroen nu försöka sig på att bli premium måste alltså kvaliteten förbättras först.

Sedan svarar DS3 bara för 2% av PSA-koncernens totala biltillverkning och ännu mindre av företagets totala produktion så det är inte så mycket att orda om egentligen. Huvuddelen av företagets försäljning baseras på mindre billiga bilar, där kunderna inte förväntar sig en kvalitetsprodukt. Men det kan ändå vara på sin plats att redogöra för de fakta som trots allt finns, särskilt när den nu härstammar från koncernen själv.

MVH AL

#12
2014-03-14 07:03

AL: du behöver inte tjata om detta i var och varannan artikel, förstår du inte att folk tycker det är oerhört trist att läsa samma drapor hela tiden?
De som du är mest upprörd över, kommer inte ändra åsikt bara för att du gång på gång skriver samma sak.

Du ryter åt andra att hålla sig till artikeln, att skriva kort, då får du gärna göra det själv.

#13
2014-03-14 08:32

Korrekt information är en fundamental del i en fungerande ekonomi. Och även om Hultarn inte riktigt kan ta till sig det så ökar mina inlägg kunskapsspridningen i samhället, vilket då alltså gynnar oss alla. Därför kommer jag att fortsätta att redogöra för de höga garantikostnaderna hos Peugeot och Citroen - eller andra tillkortakommanden som konsumenterna inte blir informerade om via traditionella kanaler (säkerhetsbrister exempelvis).

Att Hultarn inte uppskattar denna information har vi förstått sedan länge, ofta eftersom han (och några till - en förekommer även i denna tråd) inte förmår att skilja på sak och person. Men det är knappast något som jag kan lastas för.

MVH AL

#14
2014-03-14 10:01

Inga positiva förändrings har tydligen skett här på Vi Bilägare, fortsätter att hålla mej borta. PS. Sluta svara på trollen = ignore him.
http://www.warrantyweek.com/archive/ww20130711.html
Biltillverkare med allt för korta garantitider borde klara sej bättre men dom ohederliga tillverkarna tar ju inte sitt ansvar, det vet vi ju från förr! Artisten betalar för sin "tro" på kvalitetstillverkare! ;)

#15
2014-03-14 10:11

Kallar inte den bilen för en riktig cab.

#16
2014-03-14 10:21

Vad somliga inte tycks kunna skilja på, är vad som är relevanta svar på artikelfrågan.
I denna artikel handlar frågan om bilen DS3, inte om tillverkarens ekonomi, produktionsteknik eller garantikostnader.

#17
2014-03-14 15:50

Hej Peugo! Du får förstås skriva så länge det handlar om sak och inte person.

PSA redovisar precis som VAG garantikostnaderna inom ett tvåårsintervall. Det är gängse inom bilbranschen. Dock finns det undantag. Toyota är ett sådant.

Och som då framkommit så ökar kostnaderna för PSA, de minskar inte. För alla er som har lite insyn i modern produktionsteknik, Peugo utger sig ju för att vara införstådd med det, så är det alarmerande när kostnaderna ökar med nästan 5% bara på ett år (per bil). Jag tror inte att någon annan tillverkare kan uppvisa lika alarmerande ökningar och nivåer - även om jag inte studerat samtliga alternativ.

Så precis som jag tidigare påpekat, PSA borde överge sin biltillverkning och ägna sig åt det man är bra på. Det skulle gynnas oss alla.

MVH AL

#18
2014-03-14 15:59

Så hultarn avgör vad som är relevant alltså:-). Som jag tidigare sagt, den typen av munkavle hör inte hemma i ett demokratiskt samhälle. I Sverige råder det nämligen yttrandefrihet, även om hultarn uppenbarligen vill ändra på det:-).

Och även om hultarn av tradition missförstår vad jag skriver med förhoppningen att kunna komma med något genmäle (baserat på hans egna "tolkningar" - inte vad jag de facto uttryckt) så fortsätter jag att svara med fakta. Frågan vad jag tycker om Citroen DS3 är alltså uppenbar.

Och den som inte förstår att biltillverkning är en affärsdriven verksamhet bör nog ägna sig åt andra saker än att kommentera artiklar, eller rättare sagt, kommentera vad andra skriver. Citroen DS3 både produceras och lagas (på garantin) av Citroen själva - och det belastar det ekonomiska resultatet. Det är alltså i allra högsta grad relevant information om modellen ifråga.

MVH AL

#19
2014-03-14 16:32

Sign AL tycks som vanligt inte alls förstå vad andra säger. Ingen har väl i denna artikel sagt att PSA inte har dålig ekonomi.
Varför då hela tiden tjata om saken? Vad är poängen, när folk bara blir irriterade?

Jag förstår Peugo och andra som tröttnat.

#20
2014-03-14 16:52

Nu var det ju hultarn och Rålle G som tog upp ekonomin och kvaliteten, inte jag. Jag enbart spann vidare på det som ni själva skrev och konstaterade att ni äntligen verkade ha förstått det som alla andra redan vet. Att kritisera mig för att kommentera något som hultarn själv framfört verkar en smula bakvänt, eller?

Sedan kan man ha olika perspektiv när man diskuterar en produkt. En röd tråd i alla sådana debatter är dock ekonomin, eftersom det är vad biltillverkning handlar om (tjäna pengar). Ingen bil är alltså bättre än dess marknadspris. I fallet Citroen gäller det i allra högsta grad, eftersom koncernen går back så att det visslar om det. De besparingar som man tvingats att genomföra kommer alltså synas i produkterna, och där har vi ju nu fått flera fina exempel på att så är fallet. Peugeot lanserar en autobroms som är långt efter konkurrenternas i funktion, dessutom har man inte haft råd att köra bilen i vintertester (med resultatet att den är en bedrövlig vinterbil) och därtill har ViB:s långtestbil redan varit inne för garantiåtgärder vid två tillfällen. Verkligheten harmoniserar alltså väldigt väl med koncernredovisningen (den senare beskriver ju också den - redovisning bygger på kausalitet).

Jag kan hålla en slant på att vi inom några år kommer få se resultatet av PSA-krisen, d.v.s bilarna kommer att vara ännu mer behäftade med fel än tidigare produkter (om det nu är möjligt, man ligger ju redan längst ned i listorna i olika jämförelser). Att vid en sådan situation lansera Citroen som en premiumprodukt är förstås heller inte särskilt realistiskt och därför kommer den strategin också att misslyckas.

Som sagt: PSA borde strukturera om företaget och ägna sig åt sådant man klarar av. Biltillverkning är inte en sådan verksamhet.

MVH AL

#21
2014-03-14 17:16

AL tycks ha missat vad jag skrev tidigare: " . I förhoppningen att slippa långa utläggningar om PSA:s finanser och påstådda dåliga kvalitet skrev vi det där."

Tyvärr funkade inte det. AL's uppmaningar till andra att skriva kort tycks inte gälla honom själv.

Korståget mot franska tillverkare blir allt värre, en person mässar och mässar, stämningen blir dålig, folk lämnar sajten. Kanske blir AL ensam kvar här, då har han ju ingen som lyssnar till hans orerande... ;-)

#22
2014-03-14 18:26

Nej då hultarn, jag har inte missat den kommentaren som du skrev. Dock kom den efter att du själv och Rålle tagit upp ämnet. Och om det krävs lite ironi för att få vissa att erkänna elementära fakta så inte mig emot, för ni verkar ju båda nu äntligen kunna acceptera denna empiri - om än förstås motstridigt.

Angående korståg krasar det rätt friskt i glashuset. Trots att det inte ens är sant så har jag i alla fall i så fall vett nog att låta det påstådda korståget handla om något så trivialt som bilar - vilket denna site handlar om. Detta tvärtemot vissa andra som kan ägna hela trådar åt angrepp på mig och min person eller en debatt om formalia Men jag förväntar mig inte att en del skall förmå att ändra sitt beteende vid det här laget, och bemöta mig i sak, utan konstaterar hånfullt att anledningen till att fokus förflyttas är att ni saknar motargument. Det är nämligen inte lätt att säga emot PSA:s egen koncernredovisning.

Vad gäller Frankrike som nation har jag bott och arbetat i landet, jag talar och skriver språket utmärkt och åker ofta dit för att träffa goda vänner - för att inte tala om deras underbara goda mat och härliga kultur (tvärtemot den svenska som enligt mitt förmenande är andefattig). Men trots att jag uppskattar fransmännen på ett privat plan så förnekar jag inte fakta och ekonomiska eller ingenjörsmässiga data. Och fakta säger att både Renault och PSA har sämre produktionskvalitet än alternativen på marknaden.

MVH AL

#23
2014-03-14 19:10

Jag förstår inte riktigt AL.
Frågan var : "Vad tycker du om Citroën DS3 Cabrio Racing?"
Det gäller alltså bilen, inte PSAs finanser.
Jag har ju under många år åkt Saab, som alla vet inte hade de bästa finanserna, men jag trivdes bra med bilarna ändå ;o)

#24
2014-03-14 19:33

MVH AL@
Vad gäller Frankrike som nation har jag bott och arbetat i landet, jag talar och skriver språket utmärkt och åker ofta dit för att träffa goda vänner - för att inte tala om deras underbara goda mat och härliga kultur (tvärtemot

Finland är också trevligt folk och inte samma sak som Sverige, som bara gnäller, behärska finska språket och den fina finska kulturen då är du frälst Finland har -40 grader norr ut vad har ni i sverige?

#25
2014-03-14 20:07

Nu var det som sagt inte jag som tog upp finanserna saabnisse. En koppling till finanserna kan dock ändå göras, eftersom dessa påverkar produkterna och dess utformning till slut i alla fall. Och om man läser en koncernredovisning så kan man få fram en hel del information som även kan appliceras på nya bilar. Typexempel är storlek på FoU, avkastningen på densamma, skuldsättningsgrad, materialkostnader och utgifterna för brister i kvalitet. Det är högintressant och relevant fakta även för DS3!

Saab är ett helt annat kapitel, För GM redovisade inte Saab:s räkenskaper separat.

Vilken bil man sedan gillar eller inte har jag inga synpunkter på. Man kan både uppskatta och ogilla olika saker på en bil. Personligen uppskattar jag exempelvis en del saker hos Citroen. Dock har jag aldrig prövat DS3 så den är svårare att bedöma på ett detaljerat plan. Och eftersom jag inte kört denna modell som nog bli rätt svår att lyckas komma över får jag gå på den fakta som finns tillgänglig.

MVH AL

#26
2014-03-19 19:56

Porsche varnar för motorbrand: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18569440.ab
Och Tyska bilar som rostar: http://www.vibilagare.se/nyheter/efter-vi-bilagares-avslojande-varning-for-rostiga-gastankar
Tysk kvalitet när det är som bäst, det är underligt att sådana allvarliga rapporteringar florerar bara oftare, men MVH AL försöker hålla ansikte uppe. Det är inte Franska bilar vi pratar om ... Ändå är det värd att betala en överpris, för "statusen" tror många att de får på köpet.

#27
2014-03-19 21:33

Skillnaden mellan oss MichaelTow är att jag kan räkna och tolka ett dataunderlag - och därför förkastar en stor del av dessa "rapporter" eftersom de inte uppfyller vetenskaplig praxis eller repeterbarhet. De som däremot just uppfyller sådana krav bekräftar den bild vi får via respektive bilmärkes årsredovisning där kostnaderna för garantiåtgärder ligger högre hos vissa än andra.

Denna sista lilla omständighet är rätt svår att förklara bort - oavsett vad vissa biltidningar skriver eller oavsett vad en del påstår. Det är tvärtom renodlad fakta redovisad av biltillverkaren själv.

Vad jag sedan anser om tyska bilar är en annan femma. Fakta är fakta.

MVH AL

#28
2014-03-19 23:22

MVH AL, de flesta har lagt märke till hur duktig du är att göra dina egna tolkningar. I din värld är till exempel två års garanti bättre än fem, två års garanti förklarar även du med att produkten håller bättre kvalitet, alltså är det onödigt att erbjuda en lägre garanti, inte minst om man vill maximera vinst och marginalen, den är klart bättre att låta kunden betala när två år har passerat, och då tar man även ordentligt betalt då ofta är det allvarliga problem som dyker upp. Jag har även sett dig hävda att 8 växlar är bättre än 6, jag blir påmind om alla tonåringar som är övertygade att 18MP på en kamera är alltid bättre än 14.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.