Bild
Nästa artikel

Chevrolet Cruze kommer som kombi

Nyheter

Chevrolet Cruze Station Wagon kommer att premiärvisas på bilsalongen i Genève, men redan nu avslöjas några av detaljerna.

Chevrolet presenterar en kombivariant av Cruze, som sålts i över en miljon exemplar världen över. Den kommer att komplettera sedanen och halvkombin i modellprogrammet. Bilens fullständiga namn är Chevrolet Cruze Station Wagon och den kommer att presenteras på bilsalongen i Genève i början av mars.

Cruze Station Wagon kommer att finnas med Chevrolets nuvarande 1,6- och 1,8-litersbensinare. Utöver detta släppas tre helt nya motorer som kommer att finnas tillgängliga för alla Cruze. Det rör sig om en 1,4-liters bensinmotor med turbo samt en 1,7-litesdiesel och en 2,0-litersdiesel. De tre nya motorerna utrustas alla med stopp/start-system.

Nytt infotainmentsystem
Chevrolet Cruze Station Wagon får uppdaterad design både invändigt och utvändigt, samtidigt som den får, MyLink, ett helt nytt infotainmentsystem. MyLink gör det möjligt att ansluta en smartphone till bilen och därmed komma åt allt innehåll, från spellistor till GPS-appar, via bilens pekskärm.

Chevrolet Cruze Station Wagon blir 4 675 millimeter lång och har ett lastutrymme på 500 liter upp till fönsterkanterna. Det går dock att nå upp till 1 500 liter om man fyller bilen upp till taket med nedfällda baksäten.

När bilen kommer att lanseras är fortfarande osagt.

Diskutera: Vad tycker du om Chevrolet Cruze som kombi?

Kommentarer

#1
2012-02-09 14:44

Ja, den ser varken sämre eller bättre ut än snittet.

Kort sagt: som snittet, lite rund med stora bakljus, pyttesmå bakre sidorutor som är så modernt nu. (9-3, A4. V60, Camry, m.fl.....)

Vart tog det där med "god runtomsikt" vägen...?

#2
2012-02-09 15:05

Tycker den är ganska så lik Ford Mondeo och kanske lite i40 också...

#3
2012-02-09 15:14

I denna vinkelen ser den faktiskt snygg ut. Hoppas att den också kommer med gas och etanolmotor, flexifuel.

#4
2012-02-09 15:27

Tror tyvärr inte att bilen är så rymlig som siffrorna antyder och i värsta fall är den direkt "olämplig" som kombi,d.v.s låg takhöjd,trångt mellan hjulhus och starkt lutande baklucka som kraftigt reducerar användbarheten. ( Se t.e.x i40 )
I övrigt tycker jag bilen är snygg och i kombination med ett lågt pris och bra garantier så skulle jag nog få omvärdera mina tankar om "Jänkarna".

Får se om Chevrolet får samma framgångar här som i "övriga världen".

#5
2012-02-09 15:47

"Jänkarna"???

#6
2012-02-09 15:55

"Saabnisse": Jo jag vet att detta är en Opel med Chevrolet märke på och därav "tassarna" över Jänkarna.

#7
2012-02-09 16:08

Är det inte snarare en Daewoo med lite ditplockade Opelprylar?

#8
2012-02-09 16:27

Ja, det där med kraftigt lutande bakrutor kan ju bli riktigt dumt, se t.ex. på 407 combi där skuffen är ett skämt. Kort och rund i baken, och lutande ruta. På gränsen till halvkombi.
Sedan går ju luckan upp i taket, vilket gör att hålet ser större ut än vad det de facto är. Vilket man upptäcker när man lastar och försöker stänga luckan.
Hur tänkte de där?

#9
2012-02-09 18:20

Vi var nog många som skrattade åt dom små chevastämplade koreanerna i början, men dom säljer väldigt bra världen över. Jag har slutat skratta. Jag begriper inte hur det lilla landet kan producera allt från Tv till bilar och lastfartyg i såna ofantliga mängder. Världens centrum verkar flytta på sig.
Om 10 år kör jag kanske en koreansk elbil? Vem vet?

#10
2012-02-09 18:25

Nej ingen Daewoo...
Det är liksom den vanliga Cruzen en Opel Astra Sportstourer med Cheva emblem.

Opel har globalt utvecklingsanvar inom GM av mindre och mellanstora fordonsplattformar...tex. bilar i storlek som Astra, Corsa, Meriva, samt stora delar av Insignia. Bilar i nästa platformsstorlek kommer ofta från GM USA...tex.bilar i Saab 9-5 och Cadillac storlekt. Vissa SUVar har kommit från GM Korea (fd. Daewoo) samt mindre "citybilar".

Mycket av GMs framgångar (och tjänade pengar) i USA ska kan de alltså tacka Opel för, då flera av de nya amerikanska storsäljarna är utvecklade i tyskland av Opel, och tidgare även till viss del av Saab här i Sverige...

#11
2012-02-09 18:42

Nu var ju knäckfrågan för Chevrolet, om dom skulle bygga en skåpbil för några ivriga lastfraktare från Sverige, som vill titta runt om, eller om dom skulle bygga en bil efter flertalets önskemål. Konstigt nog valde dom det senare. Men, Hultarn, det finns massor av bilar även för dej. Berlingo och 20 andra. (Även Peugeot 308 CC har dålig runt-om-sikt och snålt lastutrymme.)

#12
2012-02-09 20:38

Det är illa det här. Både Dodge Dart och den här är ju snygga. Och häromdagen blev jag lite småkär i den moderna Challangern. :p

#13
2012-02-10 04:30

Jodå, den är snygg - och tämligen lik de flesta andra som vill vara "trendiga". Det verkar ju vara viktigare än att vara smart.
Skillnaden mellan kombi och kombikupé blir allt mindre. Frågan är väl om inte Saab 9000 egentligen var riktigt rymlig när den kom.

#14
2012-02-10 07:07

En snygg och ändå ganska vettig bil som följer dagens mode.Och till rimliga pengar få man väl förmoda,om den ska slå sig in på marknaden. Vilket väl är meningen.

#15
2012-02-10 07:48

Jämför gärna med Lacetti eller Nubira ( Korea ) ...Vilket lyft,dessutom krocksäkra och miljövänliga.
Med sådana resultat spelar det mindre roll hur ägarförhållanden ser ut.
Undrar hur prisbilden på Cruze kombi kommer att stå sig mot Astra kombi?
Vågar vi hoppas på en bättre utrustad version ner mot kanske 170.000?

#16
2012-02-10 09:03

När jag såg bilden först tänkte jag att detta är en Toyota Avensis, eller nya Auris-kombin...

Att detta skulle vara en Opel Astra är för mycket sagt. Plattformen är samma som Opel, men så är det ju inom VW-gruppen också. Skoda använder samma plattform som Audi. Är Skoda då samma bil som Audi? Nu har ändå Skoda mer gemensamt med Audi än Chevrolet har med Opel för Audi och Skoda delar många underleverantörer då båda byggs i Europa, medan Chevrolet bygger Cruze i Sydkorea och därmed har andra underleverantörer än Opel även om motorerna kommer från Opel.

En plattform är chassit, underredet på bilen med hjulupphängningar etc. Och detta kan modifieras en hel del mellan olika modeller. Treden går mot att göra plattformarna så flexibla som möjligt så det blir fler modeller på samma plattform för det är billigare så.

#17
2012-02-10 09:07

Nu kan man ju inte se så mycket av bilen, jag tycker den är snygg, men hur kommer konkurrensen bli gentemot Opel om även dessa ska säljas av samma återförsäljare? Det verkar väl handla om ungefär samma kundgrupp. Är det någon strategi från GM att utöka Chevroletnamnet?

#18
mcregor
2012-02-10 09:16

Mistro: Eftersom en Cruze 4-dörrars LTZ 1.8 Manuell kostar ca: 180.000 kr enl cirkaprislistan så lär vi väl säkert hamna på 185.000--190.000 kr för kombin med motsvarande motor (bensin 1,8/141). Och då är det ingen miljöklassad bil.
Finns risk för att i alla fall cirkapriset för en hyggligt välutrustad bil (LTZ) drar iväg en del. Och deras ej miljöklassade 2 l-diesel kostar 20.000 kr ytterligare...
Sen byggs nog Cruze på flera ställen än i Korea om jag sett rätt i tidigare artiklar.

#19
2012-02-10 09:36

Var kombin kommer ifrån vet jag inte men både sedanen och halvkombin tillverkas även här i Australien. Utvecklingen av halvkombin har till största delen finansierats av oss stackars australiska skattebetalare. Den Australiska staten har plöjt ner miljarder i stöd till GM Holden för det projektet. De så kallade nya motorerna som vi bilägare skriver om har funnits på marknaden här i ett år.

#20
2012-02-10 10:19

Chevrolet och Opel är skilda i den mening att Chevrolet är enklare med lägre finish och tunnare material, medan Opel är mer påkostad. Men visst, det är väl som att sälja Skoda hos Volkswagenhandlaren om Chevrolet och Opel säljs i samma butik.

#22
2012-02-10 10:58

Udda billar blir bara dyrare och dyrareee, om Cruze verkligen vill slå igenom bör den kosta ca 160K i kombi 1.4T varianten, +170K blir lika med hyllvärmare.

#23
2012-02-10 11:13

I Sverige är Cruze ju en udda bil, däremot så är det ju GM's största succé på många år globalt sett. 691000 bilar sålda förra året och jordklotets 9:e mest sålda bil. När nu kombin kommer kan nog en del i vår kombifrälsta avkrok också upptäcka bilen.

http://www.forbes.com/pictures/mkk45ekfi/9-chevrolet-cruze-ltz-2012/

#24
2012-02-10 11:55

Tror också att bilen kan bli populär och det var därför som jag var nyfiken på priset.
Med tanke på prissättningen på Astran så borde en Cruze inte kosta mer.
Utrustningen kommer kanske att spela en stor roll här.
Vet inte om "Raphael" även menar att Chevroleten skulle vara sämre utrustad också,..men jag minns ju Nubira som var bra utrustad för att locka kunder. ( även om det hjälpte föga ;)

Kommer i alla fall att ta mig en titt på bilen när den dyker upp.

#25
2012-02-10 12:56

Vid pris på +170K vänta i mindre än 1 år på hyllan och köp en 0-milare för 149K ;)

#26
2012-02-10 16:22

Tycker det är roligt med en skribent från Australien som kan ge sin syn från andra sidan. Tack Peter i Sydney, det är fantastiskt med det där internätet!

#28
2012-02-11 05:08

Tack för det. Köp gärna en Cruze och tänk på oss stackars australiska skattebetalare. Cruze kom på tredje plats i registreringsstaistiken i januari med 2445 regade bilar.

#29
2012-02-11 14:25

Mot den bakgrunden, att GM USA anser att Opel står för en överproduktion av bilar i Europa, och det faktum att GM USA kräver en 20% ig försäljningsökning i Europa, känner jag mig manad att bojkotta allt vad Chevrolet heter. Om 5 år, kommer GM USA att ha tvingat fram en nedläggning av Opel och Vauxhall. Detta är tacken från GM USA för att GM Europe med Opel, Saab och Vauxhall i spetsen utvecklat Chevrolet.

#30
2012-02-11 14:26

Försäljningsökningen jag nämnde, gäller Chevrolets bilmodeller, vilket jag missade att skriva.

#31
2012-02-11 22:18

Trodde annars att Vauxhall var en Opel med detta märke ditklistrat samt att det endast finns att köpa i Storbritannien? :)

#33
2012-02-12 19:35

Jag säger som miev, hellre går jag än att ha en Chevrolet. Eller rättare sagt går jag hellre än att åka bil. I mitt ca 25-bilars liv har jag ägt en ynka Cheva. Till på köpet en omdöpt Daewoo. Den var bra. Och min kompis som äger den nuförtiden är supernöjd. Trots uruselt rostbetyg i ViB och slarvig skötsel i Västsvenskt saltslask, helt rostrfri efter dryga 7 år. (Dock törstig var den.)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.