Nästa artikel
Centern vill satsa på miljöbilar
Nyheter

Centern vill satsa på miljöbilar

Publicerad 6 augusti 2014 (uppdaterad 6 augusti 2014)
De fyra ministrarna från Centerpartiet har ställt upp fyra punkter för att öka miljöbilsförsäljningen.

Det är inför det sommartal som C-ledaren Annie Lööf hållit i dag som de fyra ministrarna på DN-debatt publicerat sina framtidsvisioner. En stor del av artikeln handlar om miljöbilar och hur Centerpartiet vill skynda på utvecklingen med dessa.

De fyra punkterna innebär ett så kallat "bonus-malus"-system som ska belöna miljöbilsköpare och straffa de som köper bilar med dålig miljöprestanda; Ett stöd för att bygga fler laddstationer för elbilar; Översyn av förmånsbeskattning när man laddar bilen på jobbet och en miljöbilspremie för lastbilar.

Ministrarna skriver också att de omedelbart vill förlänga supermiljöbilspremien och att lösningen på bilarnas miljöpåverkan är att stoppa utsläppen snarare än bilarna.

Diskutera: Vad tror du skulle öka miljöbilsfösäljningen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-08-06 14:15
PREVIA

Visioner är väl det som politiker sysslar med, kräver inte att man gör något i verkligheten då det är bara att fortsätta som tidigare för alliansen alltså ingen förändring fortsättningsvis.
Finns inga bilar som förbättrar miljön så lägg hela miljöskatten på bränslet så kan de med snåla bilar åka långt per krona och de med många mil i bränsleslukande bilar får betala något mer vilket vore rättvist. Då skulle snåla " miljöbilar" öka i försäljning och vi med bränsleslukande hobbybilar som rullar några mil per år skulle inte behöva betala fantasisummor i vägskatt.

#2 • Uppdaterat: 2014-08-06 15:17
Hackenbush

Instämmer med Previa, de med tung gasfot och tunga hästkraftsstinna bilar borde betala något mer för sitt bilval. Det måste bli dyrare att köra med "miljösvin" för att miljöbilar skall bli intressantare att köpa.

#3 • Uppdaterat: 2014-08-06 17:09
trasten

Man kan ju fastställa kraven på vad som är en miljöbil och hålla fast vid dom! Jag kör en skattebefriad miljöbil, men den räknas inte som miljöbil vid trängselportarna i Stockholm. Sen att en tyngre bil kan bli miljöbil medan en lättare som drar mindre inte gör det är kanske något man kan titta på.

#4 • Uppdaterat: 2014-08-06 19:21
trasten

Centern på tv nu!En fossilfri bilpark 2030!! En bil har väl en genomsnittlig livslängd på15 år? Då ska man alltså bara sälja fossilfria bilar från och med nästa år! Smart tjej den där rödhåriga!

#5 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Stora subventioner är nog det enda som kan skynda på försäljningen av elbilar.

Dock kan kombinationen elbil och kyla ställa till det på våra breddgrader...

http://www.dn.no/privat/dnBil/2014/01/18/tesla-trobler-i-norske-kuldegrader

#6 • Uppdaterat: 2014-08-08 07:46
Janne G

Har de som vill kalla elbilar "miljöbilar" besökt gruvorna där man bryter mineraler för att göra batterier?

#7 • Uppdaterat: 2014-08-08 08:09
Pi

@Janne G - och framställning och distribution av fossila bränslen är alltså ett föredöme miljömässigt - eller ? Givetvis kan man alltid hitta svagare punkter i en tillverknings, distributions och användningskedja men det betyder ju inte att en produkt är värdelös för den skull.

Man måste nog se helheten och inte koncentrera sig på att hitta nån svag punkt i alla lägen.

Förstår inte alls hur såpass många med alla medel försöker hitta de, ofta mindre, brister som kan förekomma för alternativa drivmedel men ALDRIG tar fram nån svaghet med fossila bränslen. Ursäkta ordvalet men det känns lite insnöat. Vi får nog vänja oss med att vi får hantera flera olika bränslen för våra fordon framledes om vi skall klara bl a de miljömål som vi strävar mot. Och flera och mera alternativa bränslen innebär också att vi göder "olje-schejkerna" en aning mindre.

Håller f ö med Stoor i hans senaste inlägg för varför skall vi INTE använde den infrastruktur som trots allt finns runt E85...

Previas förslag är nog också helt rätt för då kanske folk äntligen börjar tänka på att också hålla nere hastigheten och inte skapa egna, betydligt högre fartgränser som ju förutom ökande risker också innebär klart högre bränsleförbrukning - även för s k miljöklassade bilar. Det är nog bara ekonomiska styrmedel som har nån effekt, tyvärr.

#8 • Uppdaterat: 2014-08-11 08:33
Janne G

Pi: Det är ju just helheten som är problemet. En bil som drivs med batterier ger inga avgaser och då är ju allt frid och fröjd. Eller? Det finns massor av problem med fossila bränslen, på många olika nivåer. Men väger man samman alla faktorer har jag svårt att se det miljövänliga i att driva bilar med ackumulerad elekricitet.
Inte för att jag är någon expert på området, men personligen tycker jag att den mest spännande framtidsvisionen är möjligheten att framställa kolväten, och därmed bensin och/eller diesel, ur förnyelsebara råvaror. Både bensin och diesel är suveräna motorbränslen, efter 150 år har ingen hittat något som fungerar bättre. Problemen är råvaran, råoljan. Men att framställa samma kolväteblandningar från andra källor är ju fullt tekniskt möjligt. Det är "bara" den ekonomiska lönsamheten som behövs.
Men att ladda bilar med el, det var omodernt redan 1920.

#9 • Uppdaterat: 2014-08-11 11:24
Kalle2

Att centern nu vill straffbeskatta vissa bilar och subventionera andra är populism av värsta slag. Det här sköter marknaden om med automatik, vi kommer att köra diesel-, och bensindrivna bilar i 100 år till och skulle fossil olja ta slut så tillverkar vi syntet bränslen,

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.