Nästa artikel
Cadillac Celestiq är märkets nya flaggskepp
Nyheter

Cadillac Celestiq är märkets nya flaggskepp

Publicerad 20 oktober 2022
Lyx-elbilen ska byggas i två exemplar per dag – och konkurrera med Rolls-Royce och Bentley.

Cadillac testar gränserna för sitt varumärke med den nya sedanmodellen Celestiq. Den stora, skräddarsydda elbilen kommer att kosta minst 300 000 dollar – långt över tre miljoner kronor med dagens växelkurs.

Det innebär att det nya bilen kommer att bli en direkt konkurrent till Bentley och Rolls-Royce – något inget amerikanskt bilmärke hittills har lyckats särskilt bra med i modern tid.

Enligt Cadillac är poängen att bilen ska vara en halo-produkt, ett flaggskepp som ska ge märket anseende.
– Den kommer att lyfta folks uppfattning om varumärket", säger Cadillacs vice vd Rory Harvey, till CNBC.

Celestiq bygger på GM:s elbilsanpassade Ultium-plattform. Två elmotorer levererar totalt 600 hästkrafter, vilket gör att bilen kan accelerera från stillastående till 96 km/h på 3,8 sekunder.

En batterikapacitet på 111 kWh ger en räckvidd på 48 mil. Batteriet kan sedan laddas med upp till 200 kW.

Likt Rolls-Royces elbil Spectre är bilen främst byggd för att vara bekväm. På insidan finns gott om exklusiva material, och instrumentbrädan täcks helt och hållet av två bildskärmar monterade bakom ett gemensamt glas.

Den som är intresserad av att köpa ett exemplar kommer att få stora möjligheter att utforma bilen efter eget tycke och smak, i samråd med Cadillacs formgivare. Företaget menar därför att det inte kommer att finnas två exemplar av modellen som är helt lika. 

Produktionen börjar i december nästa år. Volymerna är små – endast två exemplar per dag kommer att byggas.
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (3)

  • 20 oktober 2022 Håller med Gaston. Riktigt…
  • 20 oktober 2022 Nåt av det häftigaste på…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.