Bild
Nästa artikel

Bytons elsuv kommer till Europa 2020

Nyheter

Återstår att se om den 1,25 meter breda pekskärmen hänger med in i produktion.

Kinesiska nystartade företaget Byton, med kontor i både Silicon Valley och Tyskland visar upp vad som kommer att bli deras första bil. Än så länge är det en prototyp, så när det är dags för serietillverkning kanske en del saker förändras eller försvinner.

Vi vet sedan tidigare att Byton ser sin bil som en rullande smartphone, ständigt uppkopplad och med fokus på att passagerarna kan utnyttja sina appar. Förarmiljön domineras av en 1,25 meter bred så kallad ”kust-till-kust”-pekskärm och i baksätet finns det två skärmar till. Dessutom sitter ytterligare en skärm i ratten.
 

På den 4,85 meter långa konceptbilen har kameror ersatt de traditionella sidospeglarna och istället för dörrhandtag använder sig fordonet av ansiktsigenkänning som bara öppnar dörrarna för registrerade användare. Byton har förlagt produktionen till kinesiska Nanjing. Bilen lanseras först i Kina och 2020 gör den debut på den europeiska bilmarknaden. Samma år lovar även Byton att man kan erbjuda självkörande förmåga på nivå 4.

Den produktionsfärdiga bilen kommer att kunna fås i två motorutföranden: Antingen en bakhjulsdriven version med ett batteri på 71 kWh och räckvidd på 40 mil, eller fyrhjulsdrift med ett batteripack på 95 kWh som når upp till 52 mil. Den bakhjulsdrivna varianten av bilen utvecklar 200 kW (cirka 272 hästkrafter) och har ett vridmoment på 400 Newtonmeter och bilen som driver på alla fyra hjul har en motorstyrka på 350 kW (cirka 476 hk) och ett maximalt vrid på 750 Nerwtonmeter. Bilen kan snabbladdas upp till 80 procent på en halvtimme.

Byton har också lagt ner extra mycket möda på att göra fordonet så tyst som möjligt. Med brusreducering, vibrationsdämpning och en speciell design på stötdämparna blir färden mindre ljudlig.  

Diskutera: Vad tycker du om Byton Concept?         

Kommentarer

#1
2018-01-08 14:03

Vill inte få pixelfel på den där skärmen och pröjsa för bytet. Verkar vara ganska klumpig till sitt yttre eller så är det bildernas vinklar som gör detta. Inget för mig.

#2
2018-01-08 15:10

Ser helt okey ut i mina ögon. Och kan säkert bli en utmanare till andra märken. Kan ev bli en elbil för oss vanliga dödliga till vettigt pris förhoppningsvis. Och som inte behöver ett europeiskt premiummärke på bilen, för att tro att bilen kan vara tillräckligt bra.

#3
2018-01-08 16:01

Ganska snygg faktiskt. Hjulhus-öppningarna verkar passa bilkarossen och hjulstorleken - vilket är ganska ovanligt, enligt mitt tycke. Verkar lite "överarbetad" med display i ratt och tråkigt stora skärmar bak. Visserligen bra för passagerarna, men oj så fult och opraktiskt...
Når inte upp till Tesla, men i bland de bättre försöken..

#4
2018-01-08 21:05

Ser rätt bra ut. Om krocksäkerheten är ok och med hyfsad kvalite kan det bara bli succe till det priset.

#5
2018-01-09 02:59

Ja! Äntligen en bil där både viktiga och framträdande delar blir löjligt omoderna lika snabbt som en mobiltelefon! Och jag gillar särskilt detaljen att det blir omöjligt att ens komma in i/låsa bilen vid mjukvarufel eller simpel batteritorsk (fast ifall föraren inte kan vara på plats och bärgarens ansikte inte är registrerat fallerar det ju redan där). När man på en elbil dessutom gör att även de allra enklaste sakerna konsumerar räckvidd och batterilivslängd så har man verkligen tänkt till - synd att jag inte kan få min nuvarande bils backspeglar att förbruka diesel... :)

Konstigt förresten att den fyrhjulsdrivna varianten rymmer större batteri och räckvidd än den framhjulsdrivna.

#6
2018-01-10 16:39

Nu är detta endast ett koncept. Ta bort de hiskliga skärmarna så skulle jag kunna tänka mig att titta närmare på bilen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.