Bild
Nästa artikel

Bugatti Veyron Super Sport slår fartrekord

Nyheter

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport är nu världens snabbaste serietillverkade personbil. Med 1 200 hästkrafter nådde bilen svindlande 431 km/tim.

Bugatti Veyron noterade redan 2005 hastighetsrekord för produktionsbilar.

Rekordet på 408 km/tim slogs dock två år senare av SSC Ultimate Aero från amerikanska Shelby SuperCars.

Det nya fartrekordet skrevs till 412 km/tim.

Perfekta förhållanden
Nu lanserar Bugatti en specialversion av Veyron för att ta sig tillbaka till tronen.

Bugatti Veyron 16.4 Super Sport tog nyligen plats på Volkswagens ovalbana utanför Wolfsburg.

Solen sken och termometern visade 25 plusgrader.

- Vi trodde att den skulle nå ett genomsnittsvärde på 425 km/tim, säger Bugattis chefsingenjör Wolfgang Schreiber.

- Men förhållandena var perfekta och tillät ännu mer.

Nytt rekord
På plats fanns också representanter från German Technical Inspection Agency och Guinness Book of Records.

Hastigheten mättes upp efter att bilen kört banan två gånger, en gång åt vardera riktning.

Först noterades 427,933 km/tim - men sedan hela 434,211 km/tim.

Den genomsnittliga farten blev därmed 431,072 km/tim, vilket innebär nytt världsrekord.

1 200 hästar
Bugatti Veyron 16.4 Super Sport är en mer extrem variant av ursprungliga Bugatti Veyron.

V16-motorn på åtta liter har byggts om med större laddluftkylare och turboaggregat för att leverera ytterligare kraft.

Chassiet har även modifierats för att stå pall för extrema hastigheter.

Effekten blir enorma 1 200 hästkrafter med ett vridmoment på 1 500 newtonmeter.

Därtill har de främre luftinsläppen blivit större och kolfiberkarossen lättare.

Fem redan sålda
Fem exemplar är redan sålda och de kommer att levereras i svart och orange, precis som på rekordbilen.

Bilarna får även tilläggsbeteckningen "World Record Edition".

För att skydda bilens däck blir dock hastigheten begränsad till 415 km/tim.

Produktion inleds senare i år.

Diskutera: Vad tycker du om Bugatti Veyron 16.4 Super Sport?

Kommentarer

#1
Gösta
2010-07-05 14:31

Oavsett vad man tycker om bilen måste man uppskatta ingenjörskonsten och kompetensen som krävs för att tillverka en sådan dunderklump.

#1
Conny
2010-07-05 18:03

och jag som tyckte det gick fort i 310km/h med en zx12r för 4 årsen... Hög vill ha faktor på denna vagn...

#1
McRill
2010-07-05 18:29

Har hört att Maria Wetterstrand (Mp) lär vara intresserad av denna bil!
Något att ge järnet med på nya E4:an!

#1
R.Agata
2010-07-05 18:36

Var tog priset vägen? Är det någon som vet vad "Dunderklumpen" kostar? Trevligt att ha hemma och vilka ögon det ska bli på Bilbesiktningen om ett tag! Tjosan i sommarvärmen!

#1
Henkan
2010-07-05 19:29

Helt magisk bil. Snälla tomten, ge mig en sån i julklapp.

#1
Eric G. E.
2010-07-05 20:00

Absolut en jättenödvändig bil ! Det finns säkert en stor
marknad för en bil som toppar 430 km / h !!
Hhhmmm - detta är ju idioti på hög nivå.
MVH Eric

#1
Olaf
2010-07-05 22:30

Eric, nej marknaden är inte stor. Detta är mer en kul sak och det finns vissa lyckligt lottade som har råd med detta :)

#1
jan
2010-07-06 13:25

redan på 30 talet körde merzedes eller om det var autounion snabbare i riktigt risiga bilar gämfört med veyron och det på en smal på den tiden autobhan

#1
Jes
2010-07-06 18:22

Bra att den är strypt vid 415 ... vore ju inte bra om däcken tog skada ...
Snälla, är det verkligen korrekt vad jag läser? Att den är nedstrypt ca 16 km/h .. ... Och för att däcken inte ska ta skada??

#1
Oliver
2010-07-06 23:26

R.Agata: priset är jag inte säker på men en ''vanlig'' veyron går ca på 1.700.000 dollar
och det är ca 12 988 000,00kr så en ''veyron super sport'' kommer säkert kosta några miljoner till.

#1
Gunnar Person
2010-07-09 18:49

Teknikens seger över människans förnuft. Men visst vore det roligt att ha en i garaget och vädra den då och då...

#1
Tommy
2010-07-27 00:17

Jag hade en trimmad SAAB V4 en gång i tiden. Den gick minst lika fort!

#1
Sture Barek
2010-08-02 10:17

Denna bil har säkert höga CO2 utsläpp, hur kan man få den godkänd? Verkar ju vansinigt, fattar inte hur någon kan köpa en sådan törstig bil. Vad skall det inte kosta att tanka den varje månad, tror knappast det kommer att bli en storsäljare.

#1
Chryse
2010-08-02 16:06

Veyrone har sålts i över 200 exemplarer. Simon Cowell är en ägare och i en intervju med honom berättade han även att en årlig fullständig service kostar 1.5 miljoner SEK, och det utöver full service är det kablage, inredning och allt. '
Men tillbaka till huvudämnet, en marknad finns, och det finns folk med gott om pengar.

#1
JesusChrysler
2010-08-06 22:00

Ja, visst är det imponerande för en produktionsbil, men det är ju oöverkomligt för de flesta. Likaså är en dragracingbil oöverkomlig för de flesta. Som jämförelse accelererar en Top Fuel Dragster på bara 0,6 sekunder till 100km/h och efter ca 5 sekunder är den uppe i över 500km/h
Många svenska killar och tjejer har bilar bilar som accar ifrån en Veyron. Ja, jag vet att dom bara går bäst rakt fram. Men ska man imponeras så ska det vara av dom absolut värsta fartmonstren, nämligen dragracingbilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.