Bild
Nästa artikel

Budget-Tesla kommer till hösten

Nyheter

Instegsversionen av Model 3 förväntas vara tillgänglig i Europa om ungefär 6 månader.

När Model 3 presenterades gjordes ett stort nummer av att den skulle vara en folklig elbil med vettig prislapp. Försäljningen av basversionen för 35.000 dollar har nyss startat i USA. Här i Sverige kan vi än så länge bara beställa toppvarianterna Long Range och Performance, vars svenska priser i nuläget ligger på 616.300, respektive 733.300 kronor.

Men, i ett Twitter-inlägg berättar Teslachefen Elon Musk att instegsversionen av Model 3 beräknas ha säljstart om 6 månader i Europa. Maria Lantz, pressansvarig på svenska Tesla säger att det också ska läggas till 2 månaders transporttid på leveranstiden. Så någon gång i november går det att köpa den billigare varianten av Model 3. Elon Musk skriver också i sitt inlägg att priset på bilen kan bli uppemot 25 procent högre här än i USA med hänsyn till skatter och importavgifter. Det skulle i så fall innebära en prisökning till 43.750 dollar, vilket motsvarar drygt 410.000 svenska kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model 3?
 

Kommentarer

#1
2019-03-06 16:28

Model 3 kostar för närvarande från 625.480 kr i Sverige (Long Range), inte 650.000.

#2
2019-03-06 16:38

Det blir säkert kanonbra för den del av svenska folket som fortfarande "vågar" köra en bakhjulsdriven bil.
Jag antar att priset i texten 410.000:- är före de 60.000 man får tillbaka, för då blir ju det egentliga priset "bara" 350.000:- - inte illa!

#3
2019-03-06 16:59

Om nu de dyra versioner av Tesla 3 som ViBilägare testat utan att bli direkt imponerade av, hur blir det då men en instegsversion av samma bil??

#4
2019-03-06 17:02

Väldigt välkommen modell som jag tror kommer sälja riktigt bra, men trist i en artikel om denna nyhet så lägger de inte med några fakta, bara förmodat pris och ungefär när den kommer hit........hoppas verkligen den kommer ingå i nästa års långteststall.
Sen är det som Highlander skrev, Tesla gjorde förra veckan en prisjustering neråt på alla sina modeller. Lite småilla att de inte uppmärksammat det i texten heller. Min beställda bil fick jag helt plötsligt rejält prissänkt, var ju inte fel alls :)

#5
2019-03-06 18:21

Tesla-Björn sammanfattar om Model 3-utbudet. https://www.youtube.com/watch?v=Z08P9Y0Yv1k
Det kanske är värt att pynta några extra kronor för den uppgraderade premium-interiören.

#6
2019-03-06 19:18

@Bilräven: Bakhjulsdrift tycks få en liten pånyttfödelse med elbilarnas intåg. VW Id blir bakhjulsdriven t ex.

#7
2019-03-06 19:28

Ja ja.. det har lovats och lovats... "i framtiden". Ja, nu är framtiden här och visar sitt fula tryne. Och inte lär blodsbatterierna bli billigare heller. Det hela är en gigantisk flopp, skapad av politiker för att få det att se ut som om de gör något, när i själva verket det snarare är sämre för miljön. Elbil = kolbil.

Lägg ner och gör något som gör skillnad. Fast det vågar inte politikerna.

.

#8
2019-03-06 20:33

Märkligt att den inte är en halvkombi när den ändå ser ut som en. Den blir varken praktisk som en halvkombi eller snygg som en sedan.

#9
2019-03-06 20:34

@Tory: Tror att bakhjulsdriften på Hondas och VW:s kommande mindre elbilar beror på deras tänkta användning. De är småbilar tänkta för urbant bruk, och drivningen på bakhjulen gör dem lättsvängda med kort vändradie, behändigt i tät stadstrafik.

#10
2019-03-06 20:49

Kommer inte på en enda anledning till att inte göra den bakhjulsdriven. Bättre kördynamik, inga kraftreaktioner i ratten, bättre vändradie och man sparar inga pengar på att göra den framhjulsdriven

#11
2019-03-06 20:53

40-t,
MEB-plattan är tänkt även för större bilar. Framhjulsdrift är en eftergift för att bygga bilar billigt. Bakhjulsdrift med motorn baktill har alltid varit att föredra.

#12
2019-03-06 21:47

Apex: Fysik? Bakhjulsdrift är en instabil konfiguration på backen. Precis som delta-canarder är det i luften. För de hastigheterna och de effekterna vi pratar om finns det i praktiken inga fördelar med bakhjulsdrift. Fördelarna uppstår i torrt väglag där du måste välja en och enbart en axel att sätta ner kraften i. Har du 300hk+ så börjar det valet bli självklart. Och ja, jag har en bakhjulsdriven bil.

#13
2019-03-06 22:23

Klarsynt; Kanske dax att skrota din negativa åsikt om "blodsbatterier" (löjligt namn).. Jag läste om att elbilarnas miljöpåverkan är mycket mindre än en vanlig "avgasbil", dessutom skitar avgasbilen ner hela sin livstid, på olika platser. Elbilens batterier görs på ett ställe, vars fabrik kan filtrera bort det mesta av miljöproblemen vid tillverkning. Elbilen i sig ger 0 miljöproblem oavsett var den kör.. Kom ut ur grottan!

#14
2019-03-07 10:16

"Apex: Fysik? Bakhjulsdrift är en instabil konfiguration på backen."

Visst är bakhjulsdrift teoretiskt sett en instabil konfiguration, men den instabiliteten går att bota med rätt hjulupphängningsgeometri. Den störa fördelen med bakhjulsdrift är väl egentligen viktfördelningen. En jämnare viktfördelning ger många fördelar när man konstruerar en bil och med eldrift så får man inga nackdelar i form av stora kardantunnlar och sämre innerutrymmen.

#15
2019-03-07 12:56

Batteriernas största påverkan på vår miljö är nog att för vart ton batterier så produseras 2500 ton gruvrester förorenat med kemikalier som för all framtid kommer läcka ut i omgivningen och att batterierna huvudsakliga innehåll inte återvinns då råvaran är billigare att köpa än de återvunna råvaran som knappt finns än.
I själva tillverkningsfabriken för batterierna har man nog rätt bra koll på att inte släppa ut något som skadar omgivningen däremot.

#16
2019-03-07 13:27

Tesla har presenterat V3 av sina Superchargers. De har möjlighet att ge upp till 250 kW till två bilar intill varandra när de har utvecklats färdigt. De första är begränsade till 200 kW. Model S och X kan inte hantera den effekten, men Model 3 ska göra det.
Det skulle inte förvåna mig om det var anledningen till att Tesla köpte Maxwell Technologies. Rejäla kondensatorer kan hjälpa till att ge effekt om inte nätet klarar det.

#17
2019-03-07 14:26

@PREVIA

Fabrikerna använder ju el som är tillverkad av kol och det åtgår enorma mängder el för att producera batterier. Sedan använder fordonen el som är tillverkad av kol, vilket ger mer utsläpp av växthusgaser än om bilarna kört på bensin eller diesel. Återvinningen (eller den totala avsaknaden därav) kompliceras ytterligare av att alla tillverkare använder sina egna mixer, vilket gör att det ena batteriets innehåll inte är det andra likt.

Hyllandet och favoriserandet av batterier är något våra politiker har tagit till sig för dels sker de mesta av utsläppen någon annanstans och dels ser det ju bra ut på pappret. På detta vis kan de slå sig för brösten och få det att se ut som om de gör något - när de i själva verket orsakar större skada än om de inte blandat sig i alls.

Om de verkligen ville göra något så skulle vi få se globala förbud mot kolkraftverk. Det hade varit något. Det här är en droppe i rymden, eller renta värre, som sagt.

Denna lösning, blodsbatterierna, är egentligen den farligaste lösningen av alla då den är en ren schimär och tillåter politikerna att inte göra något annat. Politikerna har grundlurat alla som tar klimathotet på allvar.

.

#18
2019-03-07 14:41

Klarsynt: Varför drar du alla över en kant? Tesla Gigafactory, använder den el som kommer från kol? Med tanke på att detta är en tråd om Tesla kan den frågan på din replik vara ganska berättigad......

#19
2019-03-07 15:20

Nu har man uppdaterat priserna i artikeln, men missade att räkna med "Destinations- och dokumentavgift" a 9180 kr.
Så 616.300 + 9180 dvs 625.480 kr. Som i #1

#20
2019-03-07 15:34

@L.Mäkinen
Kondensatorer för snabba strömuttag har tävlingsbilar med elmotorer men hittills så är det snarare sekunder än minuter som kondensatorer lämnar sin laddning och då räcker dem inte till laddning av elbilar som kräver 10 - 40 minuters laddning.
Att batterierna i elbilar behöver bytas ut redan när 80 % av kapaciteten återstår till skillnad från laddhybrider hybridbilar och vätgasbilars batterier gör batteribilar sämre sett till den nära obefintliga återanvändningen av innehållet i batterierna. Vi får se om det kommer några krav i Europa att elbilstillverkarna måste ta hand och återanvända innehållet i batterierna för i övriga delen av världen existerar inga sådana krav från myndigheterna.

#21
2019-03-07 16:04

Klarsynt måste vara storägare i Preemraff, Equinor, Royal Shell och BP. Men till och med dessa bolag inser att de måste vara en del av energiomställningen...
https://insideevs.com/shell-ultra-fast-chargers-europe/
https://www.drivingelectric.com/news/742/150kw-super-rapid-chargers-be-r...
https://www.preem.se/privat/drivmedel/produktkatalog-privat/produkter/di...

#22
2019-03-07 18:53

Previa,
Ska man kunna få ut hög effekt i korta perioder av dygnet är kondensatorer bra. Det finns både båtar och bussar som körs på kondensatorer istället för batterier.
På en laddstation kan man ha klenare matning med en kombination av batterier och kondingar.

#23
2019-03-07 19:15

Tesla har gett ut rapporter om hela deras produktionskedja ser ut från gruva till färdig bil. Det förekommer inga blodsbatterier i deras egentillverkade celler. Men däremot så köper de ibland en del celler från Samsung till energilagringsprodukter. Hur Samsungs produktionskedja ser ut vet jag inte.

Det finns mycket att göra i gruvindustrin när det gäller miljötänk. Men elbilar är bra mycket mer miljövänliga än någon bensinbil trots det. Det krävs i regel att man kör 1-3000 mil innan elbilen blir mer miljövänlig än en bensinbil. Efter det blir det vinst för miljön vid varje passerad mil.

Bakhjulsdrift i en elbil skiljer sig stort hur det fungerar i en bil med förbränningsmotor eftersom bilens säkerhetssystem kan kontrollera elektriska motorer mer exakt. Den exakta kontrollen är en stor anledning till att elbilar har så imponerande acceleration. Antispinnsystem fungerar helt enkelt mycket bättre.

Tesla köpte Maxwell eftersom Maxwell har utvecklat en teknik där man kan tillverka litiumbatterier utan att använda farliga lösningsvätskor vilket gör batterierna blir billigare eftersom de blir enklare att tillverka. De handlar inte om superkondensatorer.

Det kan vara mycket möjligt att innan vi får Model 3 SR i Sverige så kan vi få MR ett tag innan.

#24
2019-03-07 20:42

Skodaägare: Det går inte att bota med någon viktfördelning eller hjulupphängning. Precis som att vissa saker är lämpliga att skjuta på är andra saker och situationer lämpligast att dra. Ta en stor pinne och stoppa den i snön. Skjut på bakifrån med fingret och försök få den att gå spikrakt och svänga som du vill utan att flytta ut ändan först. Ta sedan ett snöre och dra pinnen i framändan genom snön. Fundera på vad som är lättast...

Resultatet torde ses rätt självklart, utan att du gör experimentet. Finns ingen ABS, ESP, Traction control, viktfördelning eller hjulgeometri i världen som kan ändra på det. Jag säger inte att bakhjulsdrift inte har fördelar. Bakhjulsdrift har enorma fördelar för vissa typer av situationer. Men < 200hk på en axel, för medelsvensson i ett land som är snorhalt 6 månader per år är inte en av de situationen som lösningen är bra på.

#25
2019-03-07 20:55

Vart bor du om det är snorhalt 6 månader om året milkylainen?!?! Jag bor med i Sverige och här i söder iaf är det snorhalt 3-4 dagar per år......Vet mycket väl om att vi bor i ett långt land men inte fasiken har du ett snitt på 6 månader snorhalt nånstans knappt.....

#26
2019-03-07 21:00

Jag körde en bakhjulsdriven bmw i tre år och tyckte att det fungerade hur bra som helst oavsett hur halt det blev. Väljer hellre bakhjulsdrift vare sig det rör sig om 100 eller 300 hästkrafter

#27
2019-03-07 21:54

@L. Mäkinen
Visst går det att driva elmotorer korta stunder med hjälp av kondensatorer eller ladda batterier men bara som utjämnare under någon minut ungefär men laddning tar längre tid och bussar eller båtar som drivs längre sträckor bara med hjälp av kondensatorer skulle jag vilja se exempel på om du har några sådana.
”Hybridbussen (MAN) körs nästan ljudlöst korta sträckor på ren el genom lagrad bromsenergi. Bromsenergin, som lagras i kondensatorer, räcker för bussens framdrivning upp till 400 meter från hållplatsen. ”
http://www.gub.se/gub/?page_id=69
Här kan man läsa om ett lättviktsfordon som med hjälp av 150 kg kondensatorer bitvis kan utnyttja den lagrade energin i kondensatorerna för att få en lägre energiförbrukning.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:738910/FULLTEXT01.pdf

#30
2019-03-08 09:52

"Skodaägare: Det går inte att bota med någon viktfördelning eller hjulupphängning. "

Så här står det i "The automotive chassis: Engineering principles" om nackdelar med bakhjulsdrift:

"Unstable straight-running ability, which can be fully corrected by special front suspension geometry settings, appropriate rear axle design and suitable tyres"

Men de tre tyska ingenjörerna som skrev den, kanske inte vet vad de pratar om. Det kanske också bara är en slump att en MB E-klass är en av de stabilaste bilarna som finns på motorväg. Men jag har fått intrycket av många av dina inlägg att du är mycket missnöjd med din BMW 5-serie (rätta mig gärna om jag har fel). Så jag förstår ärligt talat inte varför du inte byter till någon annan bil som du trivs bättre med.

#31
2019-03-08 12:52

+1

#32
2019-03-08 13:04

L. Mäkinen
Nyaste länken om bussen förklarar att laddningen klarar fem kilometer körning mellan laddningarna.
Att bussen med kondensatorer inte klarar längre sträcka kan ha att göra med att kondensatorerna väger 36 gånger så mycket som Teslas batteri sett till energiinnehållet.
Om en elbil som Tesla valt kondensatorer i stället för batterier skulle vikten bli 17208 kg för bara batteriet.
Nu behöver inte bussen köra lika långt mellan laddningarna som Tesla 3 med jämförelsen visar kanske varför många elbussar valt batterier eller vätgas i stället för kondensatorer för att lagra energin.

#33
2019-03-08 13:54

Previa,
Det jag främst tänkte på var att ha kondensatorer i laddstationen och inte i bilarna. Då kan man ha klenare matning än till en ren transformator och likriktare. I laddstationen spelar vikten mindre roll. Där vill man ha massor av effekt momentant för att sen stå obrukad till nästa urladdning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.