Bild
Nästa artikel
Anders Nidsjö har funnit en lösning på kundparkeringens gissel.

Buckelfritt med listig uppfinning

Nyheter

Halmstadbon Anders Nidsjö hittade på en lösning på ett irriterande parkeringsproblem.

Parkeringsplatserna blir allt trängre och risken för dörruppslag är överhängande. Många bilister har säkert med stort förtret upptäckt en lackskada eller buckla när de återvänder till sin parkerade bil.
– Jag har under många år haft en trafikskola i Halmstad och har verkligen sett hur illa folk parkerar, säger innovatören Anders Nidsjö som har hittat på en lösning på bekymret.

Det är en gummilist med magnetremsa på baksidan som fästes på dörrsidan.
– Tanken med min list är att den ska vara lätt att ta på och av och inte inkräkta på bilens design. Nu lämnar man bilen och vet att den är skyddad mot småbucklor och lackskador, säger Anders Nidsjö och fortsätter:

– Skulle man glömma att ta av listen gör det ingenting. Magneten gör att den sitter kvar även i motorvägsfart. 

Bil-listen, som uppfinningen kallas, är mönsterskyddad och tillverkas i Sverige. Den kostar drygt 75 kronor per meter.


Diskutera: Vad tycker du om uppfinningen?


 

Kommentarer

#1
2018-01-14 10:22

Ja det var ju roligt, jag kom på samma ide i början på 90-talet, de klippbara magnetmattor man tillverkar kylskåpsmagneter med borde ju fungera om man har lust att göra en själv.

#2
2018-01-14 10:28

Fast man kan ju undra om dessa används flitigt på smutsig bil om man inte istället skapar några rispor i lacken.
Och med suv höjderna så lär det vara svårt att sätta listen på rätt höjd för att undvika skadan.

#3
2018-01-14 10:47

Idiotisk produkt:
1. Repar lacken om bilen inte är 100% ren, vilket den är enstaka ggr på sommaren
2. Bildörrarnas veck och utseende skiljer sig ohyggligt mycket åt så du behöver klä hela sidan

Glöm den och kör in i en automattvätt, det kan bli både spännande och dyrt.

#4
2018-01-14 10:58

Haha ja för att man skulle montera dessa, varje gång man parkerar, är ju bara så troligt. Verkligen en supersmart idé Anders.

Varför inte limma fast dessa lister på ett liggunderlag, så skyddar du heeeeela sidan av bilen? Ännu bättre skydd och lika enkelt att sätta på bilen.

Är det inte lite fånigt att ni hämtar information till artiklar från en Ding Ding Värld?

#6
2018-01-14 11:57

Attans. Mina dörrar är gjorda i aluminium.

#7
2018-01-14 12:21

Men ni gnällspikar med otrevlig attityd behöver inte köpa dessa. Lägg ned. Skaffa ett liv.

#8
2018-01-14 12:24

Varför nöja sig med en simpel magnetlist. Köp en rulle bubbelplast, ta ett varv runt bilen, så är du helt skyddad. När du sedan genomför lilla säkerhetskontrollen innan varje färd, så rullar du av bubbelplasten samtidigt. Två flugor i en smäll!

#9
2018-01-14 12:32

Det LISTigaste i detta står inte uppfinnaren för. Det var helt klart rubriksättaren som fick till det !

#10
2018-01-14 12:33

Hur tänkte uppfinnaren kring att olika bilar har olika höjd på utskjutande delar på dörrarna (speciellt bakdörrarna)?

Köp den utgående varianten av Citroën C4 Cactus med airbumps istället.

#11
2018-01-14 13:30

Mja vad ska man säga?..jag visslar och konstaterar att en del de har det väl lätt för sig som kommer igenom på en femårings nivå och är att se som seriösa.
Löjlig sak detta som man kan kratta åt.
Vi alla bilägare borde sätta större krav på biltillverkarna på vad vi som konsumenter vill ha, sidolister eller varför inte sköldar och så då stänkskydd nere i hjulhusen.

#12
2018-01-14 14:49

Lite grus eller smuts på dörren före montering ger minst lika irriterande skador.

#13
2018-01-14 14:55

Rubrikssättningen är också lite stöld:
http://www.hallandsposten.se/nyheter/halmstad/listig-uppfinning-ska-lösa-parkeringsproblem-1.1450298

#14
2018-01-14 14:57

Bättre att utrusta bilarna med gummilister från början, som man hade tidigare. Tycker inte bilarna blev snyggare utan, snarare tvärtom med alla tramsiga plåtveck.

#15
2018-01-14 17:05

Tjacka båtfendrar vet ja!! Nä jag bara skojade det går lika bra med kuddar. Och nu till verkligheten. Ford eller närmare bestämt Ostermans Ford verkstad på Vanadisvägen i Stockholm för hundra år sedan, hade filtar över flyglarna när dom var nere i motorerna och fixade, smarta som dom var så hade dom sytt fast en magnetremsa i fållen på filten, det fick jag erfara när metallspån fastnade där och repade lacken på min bil när dom tog bort filten. Förresten har "ni" hört talas om flygrost?!

#16
2018-01-14 17:59

Magnettape på rulle,är det en ny uppfinning?
Magneten på en ej helt nytvättad och rengjord yta då?

#17
2018-01-14 18:25

Hallandsposten skrev: "Uppfinningen, som Anders har patentsökt, har den speciella egenskapen att den är på- och avtagbar. Till skillnad från de skyddslister som man kan köpa i dag, som normalt sätts fast med dubbelhäftande tejp och därför blir permanenta, fäster Anders list på bilen med en magnetmatta vilket gör att den fungerar på alla bilar i metall."

Jag tror nog - utan att ha facit i hand - att uppfinningshöjden inte når upp till ett patent;-) Men kul var det!

#18
2018-01-14 20:34

Eller så begär man skottpengar på alla jävlar som inte kan hålla i en dörr.
Igår kom det en kärring som ställde sig precis brevid mig på en i princip helt tom parkering och dessutom så nära så hon var "tvungen" att trycka till min bil med dörren.

Jävla idiot. Det är få tillfällen som får mig att explodera som idioter på en parkering som inte kan hålla i dörren.

#20
2018-01-15 15:15

Håller helt med milkylainen, hur svårt kan det va? stolpskott.

#21
2018-01-15 18:30

Idén är god, när biltillverkarna snålar in på skyddslisterna på nya bilar så är det logiskt att någon kommer med ett lösning, men det är nog få som bryr sig idag då dom flesta inte ens äger sin bil

#22
2018-01-15 22:33

Enda möjligheten är att sätta sin hand runt kanten på den egna dörren så är båda bilarna skyddade. Putsade just bort en skada på min dörr idag. F-n också, nya bilen.

#23
2018-01-16 08:45

Och var sätter man remsan? Bilarna av olika fabrikat som står bredvid "dig" har ju olika höjd på den mest utskjutande delen på dörren.

#24
2018-01-16 11:42

Fint. Men det är dock ingen ny uppfinning. Jag har haft sådana lister i flera år, fast mycket kraftigare. Googla på Door defender.

#25
2018-01-16 16:58

Var sätter man remsan? Enkelt, på din bils mest utstående parti, då blir det alltid rätt!

#26
2018-01-16 17:51

Parkerinsskador som jag har får, har inte varit från grannbilens dörr utan från deras stötfångare. Hjälper listerna med det? Jag har alltid funderat varför de inte lämnar en lapp så jag behöver inte stå för kostnade utan deras trafikförsäkring står för kostnaderna. Det kostar ändå inget för dem men jag måste betala självrisken för vagnskada. Nyligen såg jag att Folksam har ca 1000 kr i självrisk för trafikskador vilket förklarar en del av problemet.

#27
2018-01-18 06:44

Ja du olaume #24, Jag Googlade på Door defender. och jag hatar småbulor på min bil orsakade av slarvig bilist som slänger upp dörren. Men hellre dom bulorna än dessa groteska Door defender.
mvh Vw Polo 2012

#28
2018-01-18 13:51

Ännu en icke fungerande produkt, som någon tydligen vill se som fantastisk och nyskapande.

#29
2018-01-18 15:30

sitter kvar även i motorvägsfart ... i automattvätten då?

#30
2018-01-19 16:58

Det här ser ut som i en del grupper i Facebook. Somliga bara måste upprepa det andra redan skrivit.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.