Bild
Nästa artikel

Brittiska politiker kräver svar om Toyota

Nyheter

Efter att Toyota ingått ett avtal med den brittiska regeringen kräver nu flera politiker att få veta vad som erbjudits för att övertyga företaget att stanna trots Brexit.

Efter att Toyota ingått ett avtal med brittiska handelsministeriet har biltillverkaren gått med på att investera 240 miljoner pund i sina anläggningar i Storbritannien. Men exakt vad avtalet innehåller är inte offentligt. Nu kräver flera brittiska politiker att få veta vad som utlovats för att behålla Toyota i landet efter Brexit.

– För att ge klarhet åt allmänheten, eftersom avtalat kan kosta skattepengar, och för andra företag, som söker säkerhet för att planera för Brexit måste korrespondensen [med Toyota] publiceras omedelbart, säger Nicky Morgan, parlamentsledamot.

Tidigare har den brittiska regeringen slutit ett liknande avtal med Nissan. Inte heller där har några detaljer för avtalet redogjorts offentligt.

– Det återstår att se vad för försäkranden som varit tillräckligt starka för dem att investera i Storbritannien, men som ändå undvek alla skyldigheter att rapportera till parlamentet, säger Nicky Morgan.

Diskutera: Vad tror du att biltillverkarna har erbjudits för att stanna?

Kommentarer

#1
2017-07-19 13:23

Mygel på hög nivå! Dessa bilar är ju inte tillverkade inom EU när Brexit genomförts fullt ut. Alltså blir det höga tullar även på Toyota bilar som exporteras till EU och Sverige. Nej, det är bättre att de (Toyota)lämnar GB och sätter upp sin fabrik i Sverige istället, kanske Trollhättan eller uppe i Värmland.

#2
2017-07-19 13:39

Antagligen får de någon sorts kompensation för eventuella tullar mellan EU och GB, samt andra fördelar. Lägre skatter, fördelar med tullar på import av delar och så vidare är inte särskilt långsökt.

#3
2017-07-19 13:55

Shogun. Jag betvivlar starkt att Toyota lägger sammansättning i Sverige (om man nu flyttar från England ). Det är för dyrt att producera här, och Toyota Europa har redan lönsamhetsproblem (negativ rörelsemarginal enligt koncernredovisningen).Tror det är mer sannolikt med någon före detta öststat, och troligtvis kommer den anläggningen bli centrum för hela Europaförsäljningen.

Värmland;)...

MVH AL

#4
2017-07-19 15:00

De kan väl öka i sina andra fabriker, Frankrike, Portugal, Tjeckien, Polen, Turkiet och Ryssland.

#5
2017-07-19 15:06

Junkers. Ja det är nog troligt att man ökar kapacitet i befintlig struktur i så fall. Ett par av anläggningarna går dessutom inte fullt, och även om EU/EFTA kommer att fortsätta gå starkt generellt så är det osannolikt att Toyota kommer tillbaka till forntida dagar. MVH AL

#6
2017-07-19 17:07

Det är ju spännande att britterna kan utforma avtal med den asiatiska bilindustrin innan villkoren för brexit är bestämda. Har premiärministern en spåkula, månne?

#7
2017-07-19 17:40

Lägre beskattning som kompenserar för fördyrningen som Brexit skapar?

#8
2017-07-19 17:53

Förstår inte brexithysterin. Fiat, Renault,Ford, Hyundai och Toyota tillverkas i Turkiet för den europeiska marknaden. Turkiet hör inte till,men har en tullunion med EU, vilket självklart även är en möjlig väg för Storbritannien.

#9
2017-07-19 18:33

Sverige skulle jag knappast satsa på som global aktör. Den politiska stabiliteten försvinner sakta men säkert och fler än en här vill förmodligen spränga Öresundsbron.

#10
2017-07-19 19:35

Helt klart att de har ingått ett avtal som är omöjligt att säga nej till.

#11
2017-07-19 20:06

Men man ska komma ihåg att det inte är så lätt för Toyota att flytta, man har ju byggt upp kompetens, lokaler och utrustning på plats som inte givet är så lätt att flytta. Så det fanns nog mycket win-win i en bra deal för båda parter.

#12
2017-07-19 20:12

Shogun, vore väl bättre att ha tillverkning av Lexus i Värmland än Toyota. Ni värmlänningar verkar ju förstå Er på riktig (!) kvalitet och det goda livet. ;)

Bästa av allt, då kunde P-O Andersson göra kompletterande rostskyddbehandling av alla Lexus i Brunskog, så kanske Vi bilägare kan höja till en trea i betyg. Gäller bara att tänka sig för när man kör på grusvägarna där efter behandling, blir mycket grus i underredet som fastnar.

#13
2017-07-19 20:10

A.L. du har helt fel, det är klart att det skulle bli lönsamt med en T-fabrik i Värmland.
Där finns det personer som med glädje skulle tänka sig att betala för att arbeta med underverket.

#14
2017-07-19 20:49

lige for at slå fast toyota kan godt undvære england , england er afhængig at toyota som giver masser af arbejdspladser, .

#15
2017-07-19 23:25

Ha ha Saabnisse. Fast frågan är vad de i så fall kan tillföra?

Att konsekvent förneka fakta och snacka skit om konkurrenter lär knappast utveckla företaget i en bra riktning. Det ses tvärtom som ett problem.

Men vi får se vad som sker nu.

MVH AL

#16
2017-07-20 00:17

Tja, där jag jobbar nu går det ganska bra........utan skryt. Nog tror jag vi skulle kunna skruva ihop Toyota bilar lika bra som engelsmän, för att inte tala om göteborgare, det är ju lite si å så med kvaliten på bilarna som kommer ut därifrån tex nya Xc90. Men som sagt mygel under bordet redan nu innan brexit är genomfört fullt ut, vad har engelsmännen lovat? Köper Eu detta senare ?

#17
2017-07-20 07:58

Undrar jag om det är så mycket som man ska veta då jobben har prio ett sedan är det väl bara att hålla tummarna att Toyota är kvar vilket inte är helt säkert. SAAB mjölkade stat o kommun i herrans år där de regelbundet hotade med utflytt.
Vad får Toyota? "investera 240 miljoner" Det är där i någonstans som kakan ligger i form av bidrag.

#18
2017-07-20 11:59

Jag önskar dig givetvis ett lycka till Shogun. Förhoppningsvis sätter man dig i skolbänken och lär dig att inte tala illa om konkurrenterna samt att aldrig förneka elementär fakta. Och givetvis vikten av en enhetlig kommunikation med marknaden (som inte strider mot företagets linje).
Och givetvis vore det kul med sammansättning i Värmland. Det kan behövas en ny motor där. MVH AL

#19
2017-07-20 12:40

Tvärnit, precis du har förstått!

#20
2017-07-21 14:48

Hoppas vi verkligen får veta vad Toyota blivit lovade. Tror det finns många andra som också vill veta inte minst EU-förhandlarna och alla andra som hotar med att få bättre villkor utanför EU än idag.

#21
2017-07-23 18:15

Så här skriver Toyota själva på siTT dotterbolags hemsida. Ett bolag som producerar och utvecklar dieselmotorer.

"As a world-class diesel truck, bus and engine manufacturer, Hino strives to create diesel technology that meets the needs of society and the times.

Since Hino Motors, Ltd. introduced the first Japanese truck to the world in 1918, the company has continued to introduce products that have contributed to lifestyle improvements as well as industrial development. Since 1973, Hino has consistently been the leader of the Japanese truck market and has actively developed international operations. 
Today, the Hino brand has received an excellent fame for the highest standards of quality, reliability and durability not only from its truck and bus customers but also from its engine customers.

Yes, as ones of the company's pillars, Hino also develops and produces diesel engines for industrial applications and supplies them to a variety of machinery manufacturers of excavators, cranes, forklifts, wheel loaders and other diverse machines."

Så skall Shogun få en anställning hos Toyota lär han få komma på ett bra svar på varför han kritiserar ett för bolaget stort och inkomstbringande affärsområde. MVH AL

#22
2017-07-24 23:41

Karuseller och gungor........1918......det är snart 2018 och nya tider även för Hino. Hino kommer i framtiden inte att drivas av dieselmotorer utan bränsleceller. Toyota personbilar kommer att vara hybrider, elbilar, och även bränsleceller. Efter 2020 kan man knappast köpa en dieseldriven ny Toyota i Sverige om planen håller. Så skilj nu på karuseller och gungor, det är en stor skillnad där karusellen har kommit längre än gungorna än så länge.....ska jag få en anställning hos Toyota eller Hino, det är frågan? Måste jag välja? ;o)

#23
2017-07-25 00:17

Shogun. Du lär inte få anställning så länge du propagerar mot företagets verksamhet. Läs gärna in dig på företagets koncernredovisning så förstår du varför. Märkligt att du inte kan den utantill måste jag säga;-). MVH AL

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.