Bild
Nästa artikel

Brittisk bilförsäljning minskar

Nyheter

Första halvåret i år är det största raset för bilförsäljningen sedan 2011. Samtidigt ökar den kinesiska försäljningen, inte minst på marknaden för så kallade ny-energi-fordon.

Sedan Brexit-omröstningen för ett år sedan har pundet sjunkit i värde och det borde gynna den brittiska exporten. Men trots det har exporten minskat, tillsammans med bilindustrin. Det har inte varit ett sådant falll i biltillverkningen sedan 2011. 

– Detta är nedslående data för ett land som nyligen sett ett 18 procentigt fall i valutan, säger Elizabeth Martins på banken HSBC till Reuters.

Samtidigt stiger försäljningen på den kinesiska marknaden, i juli såldes 1,97 miljoner bilar där. De så kallade ny-energi-fordonen, det vill säga bilar som inte drivs med fossila bränslen, ökade försäljningen med 55,2 procent jämfört med samma period förra året till 56 000 bilar under juli, totalt 251 000 fordon under årets första sju månader.

Diskutera: Kommer den brittiska bilindustrin överleva Brexit?

Kommentarer

#1
2017-08-11 12:01

Frågan är väl vilka bilar som britterna tillverkar och var mer exakt det stora droppet i export ligger.
Topp 10 export i UK är ..

Machinery including computers: US$60.3 billion (14.7% of total exports)
Vehicles : $51.7 billion (12.6%)
Pharmaceuticals: $32.6 billion (8%)
Gems, precious metals: $27.5 billion (6.7%)
Electrical machinery, equipment: $27.1 billion (6.6%)
Mineral fuels including oil: $26.2 billion (6.4%)
Aircraft, spacecraft: $20.7 billion (5.1%)
Optical, technical, medical apparatus: $17.2 billion (4.2%)
Plastics, plastic articles: $11.2 billion (2.7%)
Organic chemicals: $10.8 billion (2.6%)

#2
2017-08-11 13:13

I år väl första året på nåt decennium som det öppnats en helt ny bilfabrik i Storbritannien.
http://www.theelectrictaxi.co.uk/2017/03/28/introducing-the-new-home-of-...

#3
2017-08-11 18:34

Man får väl stödköpa en Jagga då.

#4
2017-08-11 20:49

Britterna har schabblat bort alla sina klassiska märken, det är ju bara Morgan kvar förutom några specialtillverkade som gör en halv handfull bilar om året.
Det är ju tur att några märken fått tyska och indiska förmyndare så att de fått chansen att vara kvar, märken som RR och Bentley låter sig knappast tillverkas i något annat land och inte heller Jaguar!

#5
2017-08-11 20:55

Undra hur det ska gå för Bentley efter brexit ?? Bentley har redan räddats en gång och det var på håret .. och rena turen.

#6
2017-08-12 00:10

Här i Australien är det alla tiders rekordår för nybilsförsäljningen. Om försäljningen fortsätter i samma takt resten av året kommer slutresultatet hamna på 1,3 miljoner nya bilar. Två av dem är våra men vi har gynnat fransk bilindustri denna gång. Hade köpt en Volvo V50 om de fortfarande tillverkades. Konstigt att Volvo inte gör en liten kombi längre. Stora förloraren är nya Hyundai i30. Den säljer mycket dåligt. En minskning med 33% sedan nya modellen introducerades. Största ökningen har nya Mazda CX-9 som nu är bristvara.

#7
2017-08-12 00:48

Haha, CX-9 är det inte en jättestor SUV? Bra för klimatet... nu när stora Barriärrevet dör av uppvärmning. Vad vansinnigt konstigt att hela världen skall börja köra SUV. Tydligen skall köra runt med bilar i 2 tons klassen, antagligen mest för att de är rädda för alla andra SUV's....

#8
2017-08-12 01:48

Styggvargen, CX-9 är lika stor som Volvo XC90 men till halva priset. CX-9 kostar strax under $50 000 medan en XC90 kostar strax över $100 000. Volvon har en helt annan klass på inredningen. Det är som att jämföra turistklass med business klass. Dock är det är det tveksamt om det är värt så mycket mera pengar.

#9
2017-08-12 02:54

Ja köpkraften är inte unison utan den går i cykler och att efter fest följer fasta.
Australien.... Är USA fast down dirty stor o stark men skala av all fancy stuff för att det är mycket outback.

#10
2017-08-12 02:56

Kina ligger oroväckande fram i tiden...

#11
2017-08-12 09:26

Som man bäddar får man ligga... -kineserna lär bli en stor aktör och de gamla fuskande stofilerna får finna sig marginaliserade. Frågan är bara hur lång tid det kommer ta.

#12
2017-08-12 13:49

Leif V, det var en stockkonservativ inställning hos korkade fackföreningar som tillsammans med en lika stockkonservativ inställning hos korkade finansiärer (vana vid utsugning av arbetskraft sedan hundratals år), som orsakade det Brittiska Imperiets undergång i biltillverkning.
Teknisk utveckling var och är det inget fel på.

#13
2017-08-13 18:00

Dom kan väl sitta där på sin ö och drömma om gamla tider,sälja bilar får dom nog göra till sig själva

#14
2017-08-13 22:06

Hans, vilka då? Den enda bil som säljs i större omfattning är ju Vauxhall,en ommärkt Opel.
Och så Mini förstås.
Övriga brittiska märken säljs inte i någon större omfattning.
Det är tragiskt när man tänker på alla fina bilar som funnits, ofta väldigt korkat byggda och jobbiga att reparera, men intressanta!

#15
2017-08-14 09:33

Ja tex Rover är ju inte så länge sen dom tillverkades massor av BMC modeller Hillman Singer,men att dom var korkat byggda håller jag med om gamla Rovermodeller när man skulle byte ventilbrickor fick man tappa kylvätskan för kamaxlarna satt fast med topplocksbultarna. Elsystemen Lukas(som uppfann mörkret) plusjordning och div andra specialare så intressanta var dom

#16
2017-08-14 15:49

Ännu en artikel där Vi Bilägare uttrycker sig otydligt om vad som egentligen avses. Är det antalet sålda bilar på den brittiska marknaden som minskar? Eller är det försäljningen av bilar tillverkade i Storbritannien? Jag tolkar texten som att det handlar om tillverkningen i Storbritannien men det kan väl inte vara så svårt att skriva det tydligt så man begriper?

#17
2017-08-14 18:20

Hans, det lär vara en myt att Lukas uppfann mörkret, enligt vad jag hört från en sann anglofil var det istället "den plötsliga avsaknaden av ljus"!
Men ok, resultatet är ju detsamma :-)

#18
2017-08-15 13:26

När det gäller Lucas så får ju den gode Joseph Lucas klä skott för dålig kvalitet, fast det stämmer inte alls. Han dog nämligen innan företaget började göra elsystem till bilar (där de var föregångare). Besparingsivern i brittisk bilindustri skapade dock låg kvalitet, även om jag under de 30 år jag haft bilar med Lucas inte haft några svårigheter. Pratar man med erfarna bilelektriker brukar de tvärtom föredra Lucas framför t.ex. Bosch. Ska man skrämma en bilektriker, så ska man komma med nåt italienskt... Idag jobbar Lucas med delar till bilindustrin, försvar, flygplan (bl.a. Airbus), mm. VW, BMW, MB... det är många tillverkare som köper delar från Lucas. De har 92.000 anställda, så helt borta är Lucas inte... Kan tillägga att Lucas var långtifrån ensamma om plusjord, t.ex. hade flera USA-bilar det ända fram till 50-talet.

#19
2017-08-15 22:16

hultarn, jag kan hålla med dig när det gäller Lucas, ryktet kom nog på 50-talet med engelska mc som inte egentligen var avsedda för vårt klimat.
Man åkte ju mc året runt på den tiden.
Men amerikansk plusjord har jag inte råkat på, vilka hade det?

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!