Nästa artikel
Brittisk bilförsäljning minskar
Nyheter

Brittisk bilförsäljning minskar

Publicerad 11 augusti 2017
Första halvåret i år är det största raset för bilförsäljningen sedan 2011. Samtidigt ökar den kinesiska försäljningen, inte minst på marknaden för så kallade ny-energi-fordon.
Sedan Brexit-omröstningen för ett år sedan har pundet sjunkit i värde och det borde gynna den brittiska exporten. Men trots det har exporten minskat, tillsammans med bilindustrin. Det har inte varit ett sådant falll i biltillverkningen sedan 2011. 

– Detta är nedslående data för ett land som nyligen sett ett 18 procentigt fall i valutan, säger Elizabeth Martins på banken HSBC till Reuters.

Samtidigt stiger försäljningen på den kinesiska marknaden, i juli såldes 1,97 miljoner bilar där. De så kallade ny-energi-fordonen, det vill säga bilar som inte drivs med fossila bränslen, ökade försäljningen med 55,2 procent jämfört med samma period förra året till 56 000 bilar under juli, totalt 251 000 fordon under årets första sju månader.

Diskutera: Kommer den brittiska bilindustrin överleva Brexit?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-08-11 12:01
Reverend Benny

Frågan är väl vilka bilar som britterna tillverkar och var mer exakt det stora droppet i export ligger.
Topp 10 export i UK är ..

Machinery including computers: US$60.3 billion (14.7% of total exports)
Vehicles : $51.7 billion (12.6%)
Pharmaceuticals: $32.6 billion (8%)
Gems, precious metals: $27.5 billion (6.7%)
Electrical machinery, equipment: $27.1 billion (6.6%)
Mineral fuels including oil: $26.2 billion (6.4%)
Aircraft, spacecraft: $20.7 billion (5.1%)
Optical, technical, medical apparatus: $17.2 billion (4.2%)
Plastics, plastic articles: $11.2 billion (2.7%)
Organic chemicals: $10.8 billion (2.6%)

#2 • Uppdaterat: 2017-08-11 13:13
L. Mäkinen

I år väl första året på nåt decennium som det öppnats en helt ny bilfabrik i Storbritannien.
http://www.theelectrictaxi.co.uk/2017/03/28/introducing-the-new-home-of-the-electric-taxi/

#3 • Uppdaterat: 2017-08-11 18:34
Vorwärts

Man får väl stödköpa en Jagga då.

#4 • Uppdaterat: 2017-08-11 20:49
saabnisse

Britterna har schabblat bort alla sina klassiska märken, det är ju bara Morgan kvar förutom några specialtillverkade som gör en halv handfull bilar om året.
Det är ju tur att några märken fått tyska och indiska förmyndare så att de fått chansen att vara kvar, märken som RR och Bentley låter sig knappast tillverkas i något annat land och inte heller Jaguar!

#5 • Uppdaterat: 2017-08-12 00:10
Peter i Sydney

Här i Australien är det alla tiders rekordår för nybilsförsäljningen. Om försäljningen fortsätter i samma takt resten av året kommer slutresultatet hamna på 1,3 miljoner nya bilar. Två av dem är våra men vi har gynnat fransk bilindustri denna gång. Hade köpt en Volvo V50 om de fortfarande tillverkades. Konstigt att Volvo inte gör en liten kombi längre. Stora förloraren är nya Hyundai i30. Den säljer mycket dåligt. En minskning med 33% sedan nya modellen introducerades. Största ökningen har nya Mazda CX-9 som nu är bristvara.

#6 • Uppdaterat: 2017-08-12 00:48
Styggavargen

Haha, CX-9 är det inte en jättestor SUV? Bra för klimatet... nu när stora Barriärrevet dör av uppvärmning. Vad vansinnigt konstigt att hela världen skall börja köra SUV. Tydligen skall köra runt med bilar i 2 tons klassen, antagligen mest för att de är rädda för alla andra SUV's....

#7 • Uppdaterat: 2017-08-12 01:48
Peter i Sydney

Styggvargen, CX-9 är lika stor som Volvo XC90 men till halva priset. CX-9 kostar strax under $50 000 medan en XC90 kostar strax över $100 000. Volvon har en helt annan klass på inredningen. Det är som att jämföra turistklass med business klass. Dock är det är det tveksamt om det är värt så mycket mera pengar.

#8 • Uppdaterat: 2017-08-12 02:54
Tvärnit

Ja köpkraften är inte unison utan den går i cykler och att efter fest följer fasta.
Australien.... Är USA fast down dirty stor o stark men skala av all fancy stuff för att det är mycket outback.

#9 • Uppdaterat: 2017-08-12 02:56
Tvärnit

Kina ligger oroväckande fram i tiden...

#a • Uppdaterat: 2017-08-12 09:26
LeifV

Som man bäddar får man ligga... -kineserna lär bli en stor aktör och de gamla fuskande stofilerna får finna sig marginaliserade. Frågan är bara hur lång tid det kommer ta.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.