Nästa artikel
Brexit har inletts – biltillverkarna håller andan
Nyheter

Brexit har inletts – biltillverkarna håller andan

Publicerad 29 mars 2017
På fabriken i Oxford har det hittills byggts tre miljoner Minis.
Premiärminister Theresa May har skrivit under skilsmässan med EU.
Vid lunchtid idag lämnades det officiella brevet med Storbritanniens avsikt att lämna den Europeiska unionen in till Europeiska rådets ordförande, Donald Tusk. Brevet innehåller Lissabonfördragets artikel 50, som inleder utträdet ur EU.

Nu väntar två år av förhandlingar innan utträdet blir klart. Under denna tid ska villkoren runt att Storbritannien ställer sig utanför den Europeiska unionen förhandlas fram. Bland annat ska det bestämmas hur stor skatt som ska läggas på bilar som exporteras till och från landet, eller om det ska finnas kvar ett frihandelsavtal.

Bilindustrin lobbade hårt för att Storbritannien inte skulle lämna EU och nu väntar en oviss framtid. Enligt brittiska biltillverkarnas branschorganisation SMMT byggdes 1,7 miljoner fordon i landet 2016 och 75 procent av de bilar som görs i landet går på export. Biltillverkare med produktion i Storbritannien idag är bland andra Mini, Nissan, Ford, Honda, Jaguar Land Rover, Rolls-Royce och Aston Martin.

Diskutera: Vad tror du att Brexit kommer att innebära för europeisk bilindustri?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-03-29 15:15
Leif R

En kraftig importskatt, (straffskatt) blir ett rejält bakslag för utomstående tillverkare, en sorgens dag för övriga EU:s medlemsländer !

#2 • Uppdaterat: 2017-03-29 15:40
Raphael

Jag tror att EU inte kommer vara snälla mot Storbritannien, det måste ju kosta att ställa sig utanför för man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Storbritannien kommer säkert höja skatter på importvaror för att gynna produktion i landet, och de kommer säkert sänka bolagsskatter etc. för att gynna inhemska företag. Så för bilindustrin så är frågan om fabrikerna i Storbritannien verkligen kan överleva på att producera bara för den brittiska marknaden och för de länder utanför EU som Storbritannien lyckas få till bra handelsavtal med. Mini kan BMW tillverka i sina egna fabriker i Tyskland och Holland (Countryman tillverkas ju i Born, Holland). Men vad händer med Nissan? Flytta produktionen till Renault i Frankrike? Honda? Många frågetecken. Och vad händer med Jaguar och Land Rover?

#3 • Uppdaterat: 2017-03-29 15:50
Santos

Hoppas Bentley flyttar hem till Tyskland. Det borde ta skruv!

#4 • Uppdaterat: 2017-03-29 16:30
lasse_jo

Santos, du glömde RR

#5 • Uppdaterat: 2017-03-29 16:45
Bond

Man blir blir både skakad och störd.

#6 • Uppdaterat: 2017-03-29 18:17
saabnisse

Jag tror det blir värre för britterna än för övriga Europa.
EUs medborgare klarar sig väl utmärkt utan de bilar som tillverkas i Storbritannien, men vad får britterna för urval? Man kan ju tänka sig att ägarna till de märken som tillverkas där så småningom flyttar produktionen till något land inom EU.

#7 • Uppdaterat: 2017-03-29 20:26
Axa

Milky
Ironi, eller?
Annars verkar foliehatten åkt på.

#8 • Uppdaterat: 2017-03-30 09:42
Leif Kavander

Sverige är med i EU, det hindrade inte Volvo personvagnar att bli sålda till Kina.

#9 • Uppdaterat: 2017-03-30 09:49
StefL

LL - exakt vad menar du att den kommentarer har för relevans i den här diskussionen? Sist jag kollade låg Volvos fabrik i Torslanda fortfarande kvar och bygger vad jag vet större delen av de Volvobilar som säljs bl.a. i EU - där Sverige som bekant är medlem.
Att man råkar ha kinesiska ägare är en annan sak, eller har du missat att Honda, Nissan mfl som har tillverkning i Storbritannien inte har brittiska ägare?

#a • Uppdaterat: 2017-03-30 20:57
Axa

Läste en artikel om reaktionerna från spelutvecklarföretagen inom dataspelsbranschen. Det råder en stor osäkerhet kring hur det blir med anställda från andra länder och 40 procent av företagen överväger att flytta verksamheten till annat EU-land. Framför allt för att kunna anställa rätt kompetens utan svårigheter med arbetstillstånd. UK är världens sjätte största dataspelsmarknad och sysselsätter 12 000 heltidsanställda.

Jag tror att samma oro och framtidstankar delas inom andra branscher som verkar på global nivå, tex bilindustrin. Ett utträde ur EU kan komma bli problematiskt för företag när det gäller kompetens. Jag tror att det kommer att blir en svår tid för UK och företag där. Jag tror inte Brexit-anhängare inte riktigt inser hur tätt sammanflätat Europa är på olika plan. Men även att EU är en global aktör och därigenom även medlemländerna.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.