Nästa artikel
"Bränsletörstiga bilar är nästan osäljbara"
Nyheter

"Bränsletörstiga bilar är nästan osäljbara"

Publicerad 17 juli 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Bränsletörstiga bilar är iskalla på andrahandsmarknaden i Sverige. Enligt bedömare har priset rasat med 10-20 procent det senaste året. Sämst går det för stora suvar.
-De är nästan osäljbara. Stora suvar som Volvo XC-90, Tuarag, BMW X5, bilar med V6-motorer. Nästan alla bilar med större motorer är extremt svåra att sälja idag, säger Clas Ebler, vd på Inter-global, ett företag som värderar begagnade bilar, enligt Svenska Dagbladet.

Suvar och bränsletörstiga bilar säljer allt sämre i Sverige. Ã-kat miljötänkande, stigande oljepris och en lågkonjunktur som kommer allt närmare har gjort bilarna iskalla på andrahandsmarknaden, skriver Svenska Dagbladet.

Priset har enligt bedömare rasat med 10-20 procent.
Även nybilsförsäljningen har tappat och bilhandelkedjan Bilia rapporterar att försäljningen av nya suvar har minskat med 45 procent jämfört med förra året.

-Stadsjeeparna har det diskuterats länge kring. "Ska man verkligen köra runt i Stockholms innerstad i de där." De är aggressiva i kollisioner med andra, svåra att parkera och människor har blivit mer miljömedvetna. Det är få som vill synas i en sådan nu för tiden, säger Terje Eklund, bilexpert på Motormännens riksförbund.

Försäljningen av begagnade bilar minskar överlag, visar färsk statistik. Under juni månad bytte 29714 begagnade bilar ägare - vilket är 8,3 procent färre jämfört med samma månad ifjol.

Men minskningen överlag är ändå inte i närheten av det ras som sker för suvarna. Och de bränsletörstiga bilarna ser ut att gå mot en mörk framtid.

-De är helt ute, det är känslomässigt fel. Det känns inte bra att köra omkring i en stor bensinbil, säger Michael Luft, marknadsansvarig på Kvarndammen, som framförallt auktionerar ut tjänste- och företagsbilar.

Ola Andersson

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2008-07-18 08:23
shogun (ej verifierad)

Detta är bara början, hur kommer det att gå för alla törstiga "vanliga" Volvo bilar som V70, kommer folk ha råd att åka i dessa inom en snar framtid ?

Så det är nog fler bilar än suvar som blir svårsålda ganska snart. Och nu kommer ju Saab ut med en suv, perfekt tajmat som alltid, har man så svårt att läsa marknaden vart den är på väg, det ÄR snåla bilar som gäller från och med NU på marknaden, hoppas den har någon spännande ny teknik, en utveckling av hybriddriften kanske ?

#2 • Uppdaterat: 2008-07-19 13:38
Håkan (ej verifierad)

Det är inte bara stora bilar som gått ner alla beg bilar har varit för högt pris satta de senaste åren, det är en anpassning till "rätt pris"

#3 • Uppdaterat: 2008-07-20 03:03
Ulf (ej verifierad)

Bilpriserna i Sverige är höga. Jag köpte nyligen en Ford Focus 1.6 Ghia 2005 med 5500 mil på mätaren för 72000 kr av en fordhandlare i England där jag bor nu. Fick visserligen bara 15000 kr för inbytet, en Focus 2001 som hade gått 17000 mil. Det här tycker jag är "rätt pris".

#4 • Uppdaterat: 2008-07-21 15:55
olle w (ej verifierad)

Nu är det ju så att det flesta "suvar" är bränslesnåla Diesel bilar. Det är mp-journalisterna som försöker turra i folk sina egna åsikter.

XC90 har de 2 senate ären till 90-95% sålts i diesel variant.

Segmentet växer och är hett, SAAB och Volvo är helt rätt ute med sina nya små Crossover /"SUVar"

Folk i Sverige fattar inte att vi inte har de äkta SUVarna som finns i USA, stora och tunga med minst V6:or.

#5 • Uppdaterat: 2008-08-03 07:02
Sören Rocklind (ej verifierad)

Förstår inte att folk köper så stora bilar som Suvar. Själv kör jag en Skoda Octavia 01. Stort bagageutrymme, bra komfort och billig i drift. Som pensionerad tradarchaffis så sitter hastigheterna kvar i huvudet och som gör att jag håller fartgränserna och undviker motorvägen. Är glad varje gång jag tankar. Blandad körning 0,53L

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.