Bild
Nästa artikel

Borttappad bil vanligt i julstressen

Nyheter

Var sjunde bil som under december anmäls som stulen har bilägaren i själva verket tappat bort, enligt försäkringsbolaget If.

Inför julen ska mycket ordnas och stressen som hör därtill gör att många bilister glömmer var de parkerat och i stället rapporterar att bilen är stulen.

Hos försäkringsbolaget If har i genomsnitt 15 procent av alla stöldanmälda bilar i december tappats bort och kort därpå kommit till rätta. Samma siffra för årets övriga månader är endast åtta procent. Bilisterna var särskilt glömska julen 2006, då var hela 33 procent av de stöldanmälda bilarna i december borttappade.

– Den typiska kunden som tappar bort sin bil är en stressad trebarnsfar som kör en nyare bil och bor i Stockholm, säger Lars-Elis Ekeberg, motorskadechef vid If.

För att inte tappa bort bilen i jul föreslår If att man fotograferar den parkerade bilen med telefonen, knyter en vimpel på bilens antenn så att den syns bättre, parkerar på en refug eller ber sina barn att memorera bilens placering.

Diskutera: Hur kommer du i håg var du parkerar bilen?

Kommentarer

#1
2012-12-18 11:19

Lite kul att folk väljer att bo i Stockholm för att ha gångavstånd till allt och genom det spara tid.
Ändå stressar de mest enligt undersökningar.
Har de så mycket tid över p g a sin närhet till allt så att stressa bort bilen blir en fritidssysselsättning?

#3
johan44
2012-12-18 12:30

parkera på en refug var ju ett bra förslag... :)

#4
2012-12-18 12:44

Julstressar är något jag aldrig gör. Julklappar till våra barn är enkelt, det blir pengar. Det är bara barnbarnen vi skall köpa till och så skall vi handla julmat och dricka. Jag har aldrig tappat bort min bil ännu men längre fram när man börjar bli senil så kanske...... :-)
Det är svårare nuförtiden att tappa bort bilen egentligen för trycker man på knappen på nyckeln så liknar ju bilen ett flipperspel med jackpot.

#5
2012-12-18 12:48

Peugeote-Pär:
Jag plockade bort ditt inlägg. Hyfsa till samtalstonen.

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#6
2012-12-18 13:01

Ok sorry för det.

#7
2012-12-18 23:07

Varför får aldrig jag någonting att radera... :-(
(Obs - skämtar bara!)

#8
2012-12-18 23:11

En märklig upplevelse för ett antal år sen.
Hade stressat till en kurs och kunde efteråt inte komma på var jag ställt bilen. Jag tänkte logiskt igenom var jag kunde ha kört, men tji.
Kursen handlade bland annat om våra två hjärnhalvor och att allt inte sker på ett medvetet plan - så jag slappnade av och började gå utan att egentligen tänka på riktningen. Och där stod den!

#9
2012-12-19 07:21

Jag som nästan själv behöver bromsmediciner för minnets skull har iaf hittat lösningen på stormarknader o dylikt. Det finns flera appar, t ex "ParkingMyCar" el "Park Reminder" m.fl (Android. Men mostsvarande borde finnas för IOS) där du efter du parkerat trycker på knappen så sätter appen en flagga exakt där du står på en liten karta eller satelitbild.

Efter du handlat är det bara du öppnar appen igen och låter den exakt leda dig till p-platsen .

Funkar så klart lika bra inne stan och inte bara på stormarknader.

#10
2012-12-19 10:27

If:s förslag till att komma ihåg var bilen står parkerad var ju inte direkt seriösa. Att fotografera bilen kan kanske hjälpa i vissa fall, men att knyta en vimpel på bilens antenn så att bilen skall synas bättre ... Öh? Inte många bilar har antenn längre! Och att parkera på en refug ... Menar If allvar? Kul att få parkeringsböter på köpet - eller värsta fall tvingas att inse att bilen har forslats bort ... Och att be barnen att memorera var bilen står ... Då gäller det att komma ihåg att be barnen om den här hjälpen - och att barnen är med ... Om man har några barn överhuvudtaget. Och att att dessa är i vettig ålder ... Nej, nej och åter nej. Visst, någon gång kanske något av "tipsen" ovan kan funka (förutom den om refugen, då!), men bäst är ändå att tänka till innan man går ifrån bilen. Alla som har en modern mobiltelefon kan ju med GPS-programvarans hjälp snabbt och enkelt lagra bilens position innan man lämnar bilen. Detta är särskilt lämpligt när man parkerar i stora städer som man hittar dåligt i. Men det klart, det gäller ju då att man kommer ihåg att lagra positionen ...
Sedan kan man ju fråga sig hur lämplig man är som bilförare om man inte ens kan ha koll på var man parkerade bilen ...

#11
2012-12-20 14:25

Låter som en bra ursäkt för If att inte göra någonting alls förrän efter några dagar....Bilen kan ju vara bort-tappad.

Har fått en bil stulen för många år sedan som råkade vara just så fin och sällsynt som ett försäkringsbolag inte tror då det handlar om ersättning.
Killen började med föraktfull ton samtalet med: Stulen? ...är du säker på det? ...Var hade du ställt den? ....Är du verkligen säker på det?
Din bil var förståss också stans eller t.o.m landets finaste?
Du är medveten om att vi inte gör någonting under den första månaden,..då bilen ju kan råka dyka upp?

Om vi nu ersätter bilen,...vad innbillar du dig då att den är värd?
Haha ja det kan du ju tro,..det är inte heller säkert att vi betalar ut några pengar utan det kan också bli så att vi letar upp en likadan bil åt dig.
Jasså ovanlig? Audi 200 Turbo...haha skulle inte tro det...nåja nu får vi avvakta och se,bilar brukar inte bara gå upp i rök ...

If something go wrong,...dont call If

#12
2012-12-20 15:41

Försäkringsbolagen är näst efter bankerna det jävligaste man kan ha att göra med.

#13
2012-12-20 15:51

Många försäkringsbolag känns inte seriösa och just IF är ett sådant i alla fall när det gäller mig. IF ringde mig en gång för att få mig att byta till deras bolag.
Jag svarade då att jag endast försäkrar mig i Svenska försäkringsbolag.
Kvinnan i luren sade då att "vi är ett svenskt försäkringsbolag"
Jaså? svarade jag då "varför har ni ett engelskt namn då?"
Kvinnan visste inte vad hon skulle svara och stammade litet och då sade jag hejdå och lade på luren.
Det gick snabbt och lätt att bli av med kvinnan från IF.

Annars håller jag med er i stort. Försäkringsbolagen tar gärna ens pengar men om det blir fråga om ersättning så får man stånga pannan blodig innan det händer något och om man då äntligen får någon ersättning blir den så låg att man aldrig någonsin kan skaffa någon lika bra ersättningsvara.

#15
2012-12-23 22:34

Bilen gav han 3 000 för...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.