Bild
Nästa artikel

Bob Lutz: ”Tesla är på väg mot kyrkogården”

Nyheter

Bilbranschens ”grand old man” och evigt unga citatmaskin Bob Lutz har uttalat sig om Teslas framtidsutsikter och enligt den tidigare GM-basen ser framtiden inte ljus ut.

Det finns få ännu levande och aktiva inom bilindustrin som har hunnit med lika mycket som schweiz-amerikanen Bob Lutz. Den 86 år unga veteranen har innehaft toppositioner inom GM, BMW, Ford och Chrysler. Med anledning av Teslas vacklande aktiekurs intervjuades Lutz av amerikanska nyhetskanalen CNBC. Som alltid är Bob Lutz ogenerat rak i sina uttalanden.

– Även om Elon Musk är en trevlig kille vet han inte hur man driver ett bilföretag, kostnaderna för att tillverka Tesla Model 3 är helt enkelt för höga, säger Lutz.
– Han har 9.000 personer i monteringsfabriken och de producerar färre än 150.000 bilar om året. Det går inte ihop. Det är ett bilföretag som är på väg mot kyrkogården, konstaterar Lutz.

Bob Lutz menade även att konkurrensen bland elbilar ökar vilket gör läget allt mer kritiskt för Tesla.

– Som jag har sagt de sista två-tre åren. Han (Elon Musk) måste få ordning på företaget, för de globala tillverkarna är på gång. Inte bara Audi kommer med en ny elbil utan även Mercedes, BMW och Porsche kommer med elbilar. Eftersom de tillverkarna har en lönsam försäljning av bilar med förbränningsmotor så klarar de av att sälja elbilar med förlust. Dessutom hjälper elbilarna tillverkarna att möta kraven på sänkta utsläpp.

– Tesla har ingen teknisk fördel, ingen fördel när det gäller mjukvara, ingen fördel när det gäller batteri. Inga fördelar alls, dessutom blöder de pengar i en skrämmande takt, säger Bob Lutz.
– Käftarna håller på att slå igen runt Tesla och jag tror att om ett år eller två så kommer vi se en film som heter Vem dödade Tesla, en konspirationsfilm med Leonardo DiCaprio.


Det senare uttalandet får ses som en lagom syrlig kommentar till dokumentären ”Who killed the electric car” från 2006. Dokumentären handlar om General Motors elbilsprojekt EV1 och företagets agerande i samband med utfasningen av projektet i mitten av 1990-talet.

Diskutera: Tror du att Bob Lutz har rätt om Teslas framtid?
 

Kommentarer

#1
2018-09-19 13:15

Jag har ju också i ett par, tre år nu sagt att Tesla kommer att gå i konkurs. Jag har också skrivit att de etablerade tillverkarna har enorma konkurrensfördelar som Tesla helt saknar. Fasen, jag hade haft en framtid som bilanalytiker!

Nu verkar Musk dessutom börja sväva ut med diverse konstiga uttalanden och ageranden som gör diverse myndigheter nyfikna. Nä, Musk och Tesla är rökta!

#2
2018-09-19 13:25

Han har inte alltid haft rätt denna man, men jag tror att han kommer få rätt i detta. Att endast leva på att tillverka premium-pris-produkter kommer inte hålla när andra tillverkare nu avlossat försvarseld i form av snyggare design, minst lika avancerad teknik, och bättre kvalitetskänsla och finish till betydligt bättre priser.

#3
2018-09-19 14:03

Tror mer på att Lutz hamnar på kyrkogården före Tesla. Elbilarna från MB och Audi är ju ett skämt.

#4
2018-09-19 14:21

Musk och Tesla är absolut rökta särskilt med tanke på de särskilda rökverk som Musk nyttjar i Kalifornien... Tesla är ett blödande hål och konkurrenterna kommer ikapp.

#5
2018-09-19 14:58

Japsen: Ja, om Lutz dör före 2020 - annars går Tesla först!

#6
2018-09-19 17:19

...Är det egentligen någon som vill att Tesla ska gå under - eller är det den vanliga svenska avundsjukan som gör sig gällande igen..? Jag hoppas personligen att gamle Bob har fel. Bilindustrin behöver jaga en Tesla - för att kunna överleva själva.

#7
1
2018-09-19 17:33

Bob ger Elon en liten örfil, men Elon har gett hela övriga bilindustrin många stora hårda sparkar i alla deras feta arslen. Hade han inte gjort det hade de inte vaknat än, och inte vi andra heller.

#8
2018-09-19 17:54

Alla elbilar baserade på blodsbatterier är på väg mot kyrkogården.

Ja, det är många saker, även sådant som mobiltelefoner, power tools, elcyklar med mera som konkurrerar om dessa blodsbatterier. Allteftersom efterfrågan ökar mer och mer så kommer vi att få se priset på de ingående metallerna såsom kobolt, bara öka och öka.
http://edition.cnn.com/interactive/2018/05/africa/congo-cobalt-dirty-ene...

"Priset på kobolt har fyrdubblats senaste två åren. Klondykestämning råder bland världens största tillverkare. Metallen är avgörande för utvecklingen av batterier till elbilar och smarta telefoner."

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2018/04/05/metallen-alla-vil...

"Det råder brist på kobolt. Under 2018 väntas världens koboltproduktion uppgå till 110 000 ton. Sedan mitten av 2016 har priset på kobolt fyrdubblats. Ett ton kobolt kostar nu knappt 90 000 amerikanska dollar på metallbörsen i London. Bara i år har priset på kobolt stigit 24 procent."

.

#9
2018-09-19 18:06

Jag hoppas givetvis inte att Tesla går under, men jag tror att de kommer att få det svårt ganska snart.
De är för små för att få lönsamhet med de produkter de har, alla små biltillverkare med någorlunda lönsamhet har liten tillverkning av inkörda produkter typ Morgan, eller speciella typ Koeniggsegg.
De är för stora för att få lönsamhet med de produkter de har, bilarna har för amerikansk kvalite' för att under en längre tid kunna hävda sig på marknaden speciellt nu när många av de stora börjar få fram jämbördiga bilar.
Jag tycker det är synd, det är förmodligen Tesla som tvingat de de konservativa träbockarna på GM och Ford att tänka om.
Så hur det nu går för Tesla så har de ändå rört om i grytan ordentligt!

#10
2018-09-19 18:34

Jag är varken större fans av Tesla eller Elon och jag tror inte att man kan rädda planeten med en bil som kostar 1-2 miljoner. Men Elon är en visionär och det som han har åstadkommit har hela etablilisemanget inte gjort under sin livstid. De är bara avundsjuka och sura över inkompetens-stämpeln som de har fått. Att han överlever är ytterst tveksam. Kanske stor kapital, vilja och kompetens från kinesiskt håll kan bli räddningen. Som Volvos.

#11
2018-09-19 19:09

Mest förvånad över att inte fler vanliga bilar görs, nä det är SUV elbilar eller lyxmodeller och inget som den breda massan kan köpa. Nissan är enda tillverkare idag som har modeller för folket.

#12
2018-09-19 19:59

Vargen, förvånad? Suv och dylikt finns för att majoriteten av ”folket” vill ha såna bilar. Annars hade dom inte sålt något och gått i graven för länge sedan.

#13
2018-09-19 20:03

Det är väl ett logiskt och rationellt antagande kan man tycka. Men ibland lyckas man mot oddsen leva vidare med sämre produkter än många konkurrenter har för att man lyckas bygga upp ett starkt varumärke/livsstil. Så jag är inte helt övertygad men det hänger ju främst på Musk och hans närmaste att hålla skutan på rätt kurs för det kommer storma.

#14
2018-09-19 20:37

@Klarsynt. 90 000 dollar var i våras. Nu är priset ner 35% till 60 000 dollar- vilket är drygt fördubbling mot priset ca 2015. Högt men också förväntat med tanke på batterier till telefoner, datorer och nu även en del till bilar. Det senare är dock fortfarande litet. Nergången i pris beror på att det produceras mer kobolt. Och all kobolt är naturligtvis inte bruten av barn i Kongo. Även om det låter bra på Aftonbladet. https://tradingeconomics.com/commodity/cobalt och längre tidsperspektiv https://www.metalary.com/cobalt-price/ där man ser att priset varit ännu högre än idag.

#15
1
2018-09-19 21:52

"Blodsbatterier". Bättre med blodsolja? Förändring är något som människan är otroligt dålig på.

#16
2018-09-19 22:33

@Mythbuster

Ja, priser går upp och ner. Dels p g a tillgång/efterfrågan och dels p g a spekulation. Det går upp igen, till nya rekordnivåer, sanna mina ord. Vi möts här igen när det ligger på 120 000.

.

#17
2018-09-20 07:16

Tesla köper batterier från Panasonic som inte innehåller kobolt

#18
2018-09-20 07:21

1 Ja hur mycket har inte oljan ställt till för världsfreden? Människan är blind och döv i sitt agerande. Om intressenterna, (Kina, USA mm) i Afrika skulle upphöra att hålla diktatorerna under armarna, för att få tillgång till råvarorna skulle flyktproblematiken lösas också.

#19
2018-09-20 07:39

@J.L

Tvärtom. Det är när diktutaturerna faller som flyktingproblem skapas. Så var det även denna gång. Khadaffi varnade för det och han fick helt rätt.

.

#20
2018-09-20 08:07

"Skadeglädjen" i Teslas svårigheter kommer ganska naturligt. Tesla har i alla år hyllats okritiskt av media och man har enbart tittat på elbilens fördelar och i princip aldrig lyft fram några nackdelar. Att Teslas affärsmodell inte heller håller har man helt blundat för och i stället häcklat de stora tillverkarna för att de inte "lyckas" komma med någon värdig utmanare. Nu har ni svaret!
Vem som helst kan bygga den perfekta bilen. Att få lönsamhet i det är något helt annat!

#21
2018-09-20 08:34

Min uppfattning är att Tesla följer sin ursprungliga plan ännu så länge. De började med roadstern som ren nischbil för att få uppmärksamhet, fortsatte med Model S för att sprida kunskapen bredare vilket lyckats väl. De flesta vuxna verkar veta att de existerar och är något att sträva efter. Nu har de haft inledande problem med att få upp takten på Model 3, men även den har börjat snurra. Fördelen mot andra är väl främst laddnätverket som växer konstant. Man behöver inte förlita sig på att andra aktörer bygger stolpar.

Såvitt jag förstår stämmer inte uttalandet från J.L angående kobolt. Teslas 21-70 är av NCA-typ.

#22
2018-09-20 08:59

Bob Lutz har ju erfarenhet att köra företag i diket. På tal om kyrkogården så var GM i princip död och begraven, men med hjälp av bl.a statens skuldavskrivning klarade sig GM.

"GM:s skulder på 27 miljarder dollar avskrevs då man gick med på att staten skulle få överta 60 procent av bolaget"

#23
2018-09-20 11:20

Det här kan sluta som för NSU med sin Ro80. En helt fantastisk bil med ny teknologi, men som hade brister i sin motor i början, och köptes sedan upp av Audi. Antagligen köps Tesla upp - ev. från ett konkursbo - av någon större biltillverkare. För att sedan bli en modell bland andra. Det finns många exempel i historien på framsynta företagare före sin tid, som inte lyckades till slut. Men som ändå har gjort avtryck. Och vill vi vara utan dessa fantastiska entreprenörer som inte lyckas, kanske inte....

#24
2018-09-20 12:09

Tesla tar hem spelet. Var så säkra.

#25
2018-09-20 13:02

Även om Tesla skulle gå omkull imorgon (vilket jag inte tror kommer att hända) har de på ett sätt ändå lyckats i sin vision - att få världen att ställa om till eldrift. Bollen är rullning nu och tillräckligt många har insett fördelarna vilket gör att det är ofrånkomligt i vilken riktning det rör sig.
Hur det sen i slutänden går för Tesla får man väl helt enkelt se. Jag är ingen företagsekonom eller tillräckligt bra marknadskännare för att avgöra det, men jag har följt Teslas utveckling i några år och ser ett företag som ökat sin produktion till nu en takt av cirka 250.000 bilar per år med potential för det dubbla, så man borde ha rimliga möjligheter att nå lönsamhet. Efterfrågan råder det ju ingen brist på - Tesla Model 3 var i augusti den femte mest sålda personbilen i USA - även om där inte räknas in pickuper som amerikanerna av oklar anledning envisas med att köpa. Den sålde dock mer än BMW 3-serien, Audi A4, Mercedes C-klass och Lexis IS sålde - tillsammans...
Jag har en reservation på en Tesla Model 3 från dag 1 (dvs 31 mars 2016); om jag kommer att utnyttja den återstår att se när vi väl vet pris på bilen och jag fått möjlighet att provköra. Helt klart är dock att nästa bil jag köper med största sannolikhet kommer att vara eldriven - och det är tack vare Tesla som det även verkar komma att finnas alternativ på det området i vettig prisklass de närmaste åren.

#26
2018-09-20 13:10

Det ser lite problemfyllt ut för herr Musk. SvD i dag:
"Pressat Tesla kan behöva 2,5 miljarder dollar

Grundare och vd Elon Musks twittrande har försatt bolaget i en jobbig sits. Elbilstillverkaren Teslas aktiekurs har på kort tid rasat och runt 18 miljarder dollar – nästan en tredjedel av bolagets värde har gått förlorat.
Nu vill även det amerikanska justitiedepartementet starta en utredning. Enligt den amerikanska analysfirman Morgan Stanley kan bolaget behöva 2,5 miljarder dollar för att klara framtiden. SvD:s Mikael Törnwall förklarar varför Elon Musk kan behöva mer pengar."

#27
2018-09-20 15:23

#17. Tesla skriver att man minskat koboltmängeden i sina batterier, men kobolt finns fortfarande i deras batterier.
”Vi har åstadkommit detta genom att markant reducera koboltinnehållet per batteripack samtidigt som vi ökat andelen nickel och fortfarande lyckats behålla en överlägsen värmestabilitet”
Att elbilars antal ökat beror i första hand på att batterierna blivit billigare och bättre ,från slutet av nittonhundratalet då elbilarna bara gick 15 mil och Lithium batterier var ännu brandfarligare än i dag. På den tiden var elbilar hänvisade till NiMH batterier som oljebolaget Chevron ägde patentet för och inte tillät någon biltillverkare att köpa.

#28
2018-09-20 15:49

De som är först är inte alls säkrade att lyckas p.g.a. det. Finns mängder av exempel inom teknikvärlden på detta.
Ett företag måste gå med vinst, annars är det dödsdömt. Enkel matematik.

#29
2018-09-20 16:56

Hade Tesla fått ut mod3 i tid på marknaden skulle det satt rejäl press på andra biltillverkare, nu kanske det blir så att mod3 kommer försent och andra tillverkare har börjat fått ut sina nya modeller på marknaden. Då tror jag att Tesla blir från åkt. Blir det så kommer få riskkapitalister vilja investera i Tesla, alldeles för hög risk i sammanhanget. Konkurrensen från "de vanliga" tillverkarna blir för stor.

#30
2018-09-20 18:48

Vadå, för att han själv lyckades driva GM, världens då största biltillverkare, till kyrkogården? Det finns bara 2 amerikanska bilmärken - någonsin - som inte gått i konkurs. Ford och Tesla.

#31
2018-09-20 18:56

Lutz är mer en "skrattmaskin" än "citatmaskin" eftersom hans "spådomar" nästan alltid är så åt helv--te korkade att det är komiskt. En gammal stofil som själv misslyckats med det mesta under sin karriär. Han är en av dem som personligen bidragit till att amerikansk bilindustri, exklusive Tesla, tekniskt ligger 30 år efter övriga världen.

#32
2018-09-20 18:58

@ Japsen - hahaa!! Precis, helt rätt!!

#33
2018-09-21 08:24

Bob Lutz ledde teamet bakom Ford Escort, den nya framhjulsdrivna, och Ford Sierra, som båda blev stora succéer i Europa och som visade på nytänkande hos Ford. Han var sedan med om att rädda konkursdrabbade Chrysler tillsammans med Lee Iacocca. Men på grund av slitningar sedan mellan Bob och Lee så lämnade Bob Chrysler och det såldes sen till Daimler-Benz. Han var den som ledde in GM på det elektriska spåret och var den som stod bakom Chevrolet Volt. Lutz har varit chef för global produktutveckling, inte chef för hela GM. Som chef för produktutveckling hade han alltid en strid med finansavdelningen som inte ville ge honom de resurser han behövde så han fick göra det bästa av de småpengar de gav honom. Att anklaga honom för GM:s fall är befängt!

#34
2018-09-21 09:08

@Raphael
Har du läst hans böcker?
Finns alltid två sidor av ett mynt. För att vara General Motors Vice President så har han ett stort ansvar hur det går för företaget, sen att han inte rår på finansavdelningen tyder på svagt ledarskap eller ebb i kassan och det har han också delansvar för.

"Som chef för produktutveckling hade han alltid en strid med finansavdelningen som inte ville ge honom de resurser han behövde så"
Det klingar väldigt mycket SAAB om den meningen.
Saab hade alltid en strid med GM som inte ville ge SAAB de resurser de behövde.

#35
2018-09-21 11:18

Optimus - jag vet inte vad du menar med "Hade Tesla fått ut mod3 i tid på marknaden". Man tillverkar idag cirka 5000 Tesla Model 3 i veckan - en årstakt på 250.000 bilar alltså - och säljer allt man tillverkar. Tesla Model 3 var i augusti den femte mest sålda personbilen i USA, räknar man in SUVar och pickuper som förstås alltjämt säljs i stora mängder ligger den om jag minns rätt på plats 18.
Detta medan övriga tillverkare har visat bilar men inte har någon volymproduktion att tala om - undantaget Nissan Leaf och Renault Zoe, bilar som dock inte konkurrerar i samma segment som Tesla Model 3 utan snarare kompletterar den på marknaden.
Hyundai/Kia är på väg ut med Kona och Niro i elversioner, men inget har sagts om vilka produktionsmål man har för dem - min gissning är att leveranstiderna kommer att vara lika långa som för Ioniq Electric.
Jaguar, Mercedes och Audi har visat upp bilar - samtliga SUV-modeller i samma prisklass som Tesla Model S/X som säkert kommer att finna köpare men där handlar det också om volymer på samma nivå som Tesla S/X, dvs kanke ett par tusen per år i Sverige, medan det alla väntar på är en vettig bil som går att få för en halv miljon eller mindre. Ingen utom Tesla är ens nära att leverera en sådan i stora volymer de närmaste tre åren.

#36
2018-09-21 11:57

StefL,
Tror du inte på VW? Rykten säger att de har tillgång till batterier framöver och att de kan producera bilar vet man sen innan.

#37
2018-09-21 12:55

Mäkinen - jodå, jag hoppas i alla fall på VW. Eftersom jag kör en Skoda Octavia idag och är synneligen nöjd med den skulle jag helst av allt vilja ha exakt en sån fast eldriven med allt annat lika. Men jag tror ändå det kommer att ta i storleksordningen tre år innan några stora tillverkare som VW får ut elbilar i stora volymer. Titta på GM - de slog på trumman stort för Chevrolet Bolt (tänkt att heta Opel Ampera-e i Europa). De fick dessutom ut den på marknaden ett halvår innan Tesla började sälja Model 3. Men man har likväl inte sålt den i några imponerande volymer, och intrycket är snarast att GM helst inte vill sälja den - att den ska komma till Europa i Opelform ter sig dessutom allt mer osannolikt nu då Opel ägs av PSA.
VW har väl för övrigt själva sagt att man först 2020 ska börja sälja elbilar, och innan dess borde Tesla hunnit sälja mellan 50.000 och 100.000 Model 3 i Europa. Hur jag själv gör med min Model 3-reservation återstår att se, det beror på när bilen blir tillgänglig, vad den kostar och vad en provkörning ger för intryck. Jag tror dock definitivt på att framtiden är elektrisk.

#38
2018-09-21 13:10

VW verkar åtminstone planera att ha god fart på produktionen inom två år "I slutet av 2020 ska Volkswagen ha sålt 150.000 elbilar." enligt en intilliggande artikel.

#39
2018-09-21 15:32

Med tanke på hur totalt katastrofalt uselt GM förvaltade SAAB Automobile som man köpte för varumärkets skull för att sedan vattna ur det jäms med fotknölarna så borde han hållit en låg profil med så få uttalanden som möjligt. GM är förvisso inte ensamma med sin inkompetens. Volvo PV klarade sig nätt och jämnt undan ett liknande öde i händerna på Ford. Det är möjligt att Tesla går mot ett dystert öde (Ni kan ju googla litet på hur Tesla hanterar mjukvaran i sina produkter för att inse att saker kan gå mycket illa) men man bör inte som Lutz kasta sten när man sitter i ett v ä l d i g t stort glashus....

#40
2018-09-21 15:43

2TT2, Bob Lutz har inte varit Vice President för GM. Han var executive vice president för Ford. För GM så var han vice chairman of Global Product Development. Sista året innan han pensionerade sig från GM så hade hans roll som vice chairman gjorts om till en konsultfunktion där han var ansvarig för att få ihop GM:s budskap i design, marknadsföring och kundrelationer. Att GM fick problem berodde inte på Bob Lutz. GM hade för många varumärken, för många modeller och en finansavdelning som ströp ekonomin så att man fick återanvända för mycket och för länge. Men Bob Lutz fick ändå igenom trots detta en satsning på elbilar, GM var tidigt ute med tekniken.

#41
2018-10-09 12:38

Haha, historien upprepar sig. Liknelsen med microsoft och apple är då väldigt lik. Tesla är framtiden precis som apple blev och är.

#42
2018-10-25 11:00

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
Mahatma Gandhi

#43
2018-10-25 11:00

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
Mahatma Gandhi

#44
2018-10-25 11:00

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win.
Mahatma Gandhi

#45
2018-11-03 21:03

Jag tror tesla kan kan leva vidare, men bara om produkterna förändras och att man börjar fungera som ett vanligt bolag. Elon musk bör nog heller inte vara inblandad då.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.