Bild
Nästa artikel

BMW:s hemstad överväger dieselförbud

Nyheter

Porsches Stuttgart har redan bestämt sig för det. Nu funderar också München, där BMW har sitt fäste, att införa förbud mot dieselbilar.

Som Vi Bilägare tidigare har berättat kommer tyska staden Stuttgart med start nästa år att förbjuda dieselbilar som inte är Euro 6-klassade i citykärnan på dagar då luftkvalitén är speciellt dålig. Enligt nyhetsbyrån Reuters är München inne på samma spår. Borgmästare Dieter Reiter säger att nivåerna av kväveoxider är chockerande höga.
– Fastän jag helst skulle undvika sådana förbud tror jag att det är omöjligt för oss att fortsätta utan att ha dem i framtiden, säger han till tyska tidningen Sueddeutsche Zeitung.
 
Diskutera: Tror du att fler städer kommer att införa dieselförbud?
 

Kommentarer

#1
2017-06-15 10:38

Drevet går....

MVH AL

#2
2017-06-15 10:41

Då hoppas vi att de även förbjuder direktinsprutade bensinbilar som har visat sig ge ifrån sig betydligt högre halter av hälsofarliga partiklar än dieselbilar.

#3
2017-06-15 10:54

Raphael så kommer naturligtvis inte bli. Bensin bil har blivit gulligull bilen.

Och folk som läser artikel kommer läsa att alla dieselbilar kommer förbjudas. De kommer strunta i att det inte gäller Euro 6.

#4
2017-06-15 11:19

JA!

#5
2017-06-15 11:47

Detta kommer att sprida sig med all säkerhet.

#6
2017-06-15 11:59

Euro 6, bilar från 1995??

#7
2017-06-15 13:07

Partikel, nej Euro 6 normen för dieselbilar trädde i kraft 1 september 2014 inte 1995 (men en del tillverkare uppfyllde normerna för den tidigare än så). Och nu är Euro 6.1 standarden på gång. Jag minns inte nu när den träder i kraft.

#8
2017-06-15 14:33

Dieselförbuden är aldrig just dieselförbud eftersom dieselbilar tillåts om de uppfyller EURO5 eller EURO6. Det varierar lite mellan olika städer vilken standard som krävs. Kanske man ändå ska fundera på att frivilligt parkera utanför dessa stora städer eftersom det ofta är ett omak både att ta sig fram och hitta parkeringsplatser. Det finns väl inga storstäder i Europa som är byggda med tanke på biltrafik vad jag vet. I USA är det väldigt annorlunda.

#9
2017-06-15 15:59

Rolig fråga! MP med flera tycker ju att Sverige ska rädda världens klimat.
Så räkna med dieselförbud i alla orter av Burträsks storlek och uppåt.

#10
2017-06-15 16:06

Bensinbilar utan katalysator är redan bannade där partikel.
Jag fick min Porsche -86 bärgad till en träff. Den bärgades av ett lika gammalt dieselfordon dock.

#11
2017-06-17 13:40

Diesel är sämre än bensin, enda fördelen är att diesel genererar lite mindre koldioxid men den nivån har ätits upp av att man började köra tyngre bilar som tex SUV. Diesel förstör luften vid marknivå mer än bensin.

#12
2017-06-17 20:59

@Styggavargen, varför yttra dig i ämnen som du bevisligen inte har någon koll på alls?
- Diesel som bränsle har högre energiinnehåll.
- Dieselmotorn har högre verkningsgrad.
- Dieselmotorns utsläpp är lägre på alla punkter utom NOx.
- Diesel finns som fossilfritt.

Listan kan göras lång.

#13
2017-06-20 08:41

Konstigt att de inte vill tillåta diesel bilar då? Ingen rök utan eld....

#14
2017-06-20 10:31

Varför är det konstigt? Om NOx är det man vill få ner så är det så klart äldre dieselfordon man adresserar.
Om det skulle vara partiklar och kraftigt cancerogena polycykliska aromatiska kolväten man ville minska så skulle bensinbilar klämmas åt.
Men de politiska vindarna blåser inte åt det hållet ... ännu.

Det som är konstigt är din slutsats. Eller rättare sagt ditt påståendet som är direkt felaktigt. Dieselns enda fördel är inte att den genererar mindre koldioxid.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kude stänga av adBlocker!