Bild
Nästa artikel

BMW tankar M5 utan att stanna

Nyheter

När världsrekord i att sladda ska bräckas går det inte att stanna på macken mellan varven. Därför blev det tankning i farten.

BMW har lyckats att köra nya M5 med bakdelen på sniskan i åtta timmar. Färden blev sammanlagt 232.5 miles lång, motsvarande drygt 37,4 mil och testföraren Johan Schwartz rattade bilen runt en testbana hos BMW i South Carolina.

Bedriften dokumenterades av Guinness världsrekord som längsta drifting-sträcka på åtta timmar. För att lyckas med rekordet att hålla sladden kontinuerligt behövde bilen tankas flera gånger under färden. Det löstes genom att BMW anlitade ett företag som byggde om tanklocket så att det fungerade på samma sätt som hos jetplan som kan tankas i luften.

Nya generationen av prestandabilen M5 presenterades i somras, för första gången fyrhjulsdriven. Det går dock att ställa in 2WD-läge, vilket ger ”100 % bakhjulsdrivet beteende”, enligt BMW. Se hur världsrekordet slogs i videoklippet!

Diskutera: Vad tycker du om BMW:s drifting-bedrift?

Kommentarer

#1
2018-01-10 14:45

Av alla fåniga världsrekord som ska slås är väl det här världsrekord i fånighet?

#2
2018-01-10 14:56

När det gäller fånighet så finns inga gränser som vanligt.

#3
2018-01-10 15:01

Du har helt rätt !

#4
2018-01-10 15:03

Fånighet? De viser at de kan + en heftig reklame for den nye M5 der fikk de garantert en del flere M5 kunder, altid en plan bak den type stunt

#5
2018-01-10 15:24

Verkar kinkigt att ta sig in i Guinnes boken nu för tiden,kanske enklare att dra i sig ett flak Guinnes på en pisskvart för att hamna i boken %/} Men jag tror att jag skulle hoppa det :-)

#6
2018-01-10 16:56

Ja det här krävs det iallafall lite skills för att göra.

#7
2018-01-10 17:49

Kunde de också byta däck utan depåstopp?

#8
2018-01-10 17:53

Så löjligt !

#9
2018-01-10 18:02

Ingen mening med detta skit

#10
2018-01-10 21:22

Hmm. Vad är villkoret för "drift"? Om man ställer den på en ställning och sladdar bakhjulen på tvären i såpa? Är det också drift? Det här är ju bara dumt. Extratank i baksätet och på våt bana...

#11
2018-01-11 07:20

"That's one small step for a man, one giant leap for mankind."

#12
2018-01-11 08:10

Sura gubbars riksförbund håller låda fortfarande ser jag.

#13
2018-01-11 10:20

Ja, vi behöver fler män som heter Ove!

#14
2018-01-11 12:39

Nej det behövs verkligen inte :P Den här sidan är full med dom ändå! Och sen har vi ju Calle ;)

#15
2018-01-15 18:47

Fasiken va coolt! Nu vill jag också ratta en m5 och känna mig lika tuff!

#16
2018-01-16 09:19

Lite funderingar:
Hur känns det i huvudet efter 2000 vänstervarv?
Hur pigg är man efter 8 timmar i sätet?
När hann han gå på toa?
Hur kunde däcken hålla? (även på våt asfalt sliter det)

Och, när kom M5 med ett sånt där tanklock...?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.