Nästa artikel
BMW släpper fakta om elbilen i3
Nyheter

BMW släpper fakta om elbilen i3

Publicerad 15 juli 2013 (uppdaterad 15 juli 2013)
Nu är den halvofficiell. BMW har släppt fakta och bilder där den produktionsklara versionen av i3 bara har lite maskering kvar.

BMW i3 är försedd med en elmotor monterad intill den drivande bakaxeln. Motorn, som väger 50 kg, genererar 170 hk och 250 Nm. i3 ska kunna sprinta från 0-100 km/tim på 7,2 sekunder. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 150 km/tim.

Bilen kan rulla mellan 13 och 16 mil på en laddning, och två mil extra i EcoPro-läget som stänger av vissa funktioner i bilen. Vill man ta sig ytterligare ett par mil finns läget EcoPro+ som stänger av ytterligare några system. Batteriet kan laddas till 80 procent av sin kapacitet på 30 minuter med snabbladdare.

BMW i3 kan också köpas i en version med en räckviddsförlängare, i form av en tvåcylindrig 0,65-liters bensindriven motorcykelmotor på 34 hk, som laddar bilens batteri. Med denna ökar räckvidden till mellan 25 och 30 mil.

Bilen är byggd på ett chassi som i hög grad består av aluminium vilket håller vikten nere. I3 är 400 cm lång och dess hjulbas mäter 257 cm.

Den är utrustad med ett flertal säkerhetssystem, och mycket fokus har också legat på att med nya appar, infotainment- och navigationssystem koppla upp bilen mot omvärlden på ett energieffektivt sätt.

Bilen visas snart upp på bilsalongen i Frankfurt och försäljning börjar i slutet av året.

Diskutera: Vad tycker du om BMW i3?

Fakta om Bluetooth

Bluetooth eller Blåtand är en standard för trådlös kortväga kommunikation mellan olika elektroniska enheter så som mobiletelefon, tangentbord och hörlurar.

I bilen används tekniken för handsfreesamtal, strömma musik från exempelvis Spotify och i vissa fall för ren data exempelvis för att få trafikinformation. Standarden har sina rötter i ett projekt inom Ericsson.

År 1997 anslöt sig amerikanska Intel till projektet som även inkluderade jättarna Nokia, Toshiba och IBM. Vid tiden för samarbetet läste Intels representant historierna om Harald Blåtand och tyckte att namnet kändes passande, inte minst då de inblandade företagen hade färgen blå i respektive företagslogotyper.

Dagens Bluetooth-logotyp är stiliserade versioner av runorna H och B som en stilla blinkning till Harald Blåtand. Första upplagan av Bluetooth-standarden visades 1999 och kunde transportera data i en hastighet av cirka 0,1 megabyte/sekund.

2018 lanserades Bluetooth 5.0 med datahastigheter på upp till 2,0 megabyte/sekund. Under 2020 förväntas nästa steg tas, Bluetooth version 5.2.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-07-15 12:00
Mistro

Spännande teknik men varför fortsätter tillverkarna att vägra inse att vi inte vill ha några cirkusbilar?
Cirkus är förövrigt även ett passande uttryck för hur bilindustrin fortfarande motarbetar elbilen.

#2 • Uppdaterat: 2013-07-15 13:17
Hackenbush

Håller med dig Mistro, varför kan inte elbilar se normala ut? De ser oftast ut som om de rymt från något Tivoli.

#3 • Uppdaterat: 2013-07-15 14:31
Mistro

Det enda som saknas nu för att fullfölja vår skepsis är ett löjligt högt pris,möjligtvis i kombination med en kraftigt begränsad produktion.
Dock kan ju bilen inte prissättas mer tragiskt än iMiEV så lite hoppfull är jag ändå! ;)

#4 • Uppdaterat: 2013-07-15 16:08
kingking

Jag väntar fortfarande(och lär väl få göra det länge än) men NEWS som köpte gamla Saabfabriken ska ju satsa på en El-bil byggd på Saab 9-3!
De borde väl koma fram med något snart-någon som vet nåt om den biten?

#5 • Uppdaterat: 2013-07-17 11:37
Raphael

Ser ut som en uppblåst och mjukformad Fiat Panda, vilket förvisso inte är helt fel men ändå... Stuket över tredje sidorutan bak är inte det patenterat av Fiat? Sedan tycker jag att insteget till baksätet verkar vara väl smalt och snålt. Designmässigt tycker jag fortfarande bättre om Renault Zoë, men BMW har gjort ett intressant försök. Ska bli intressant när de testas mot varandra...

#6 • Uppdaterat: 2013-07-17 12:23
saabnisse

Insteget till baksätet är väl helt ok, det finns ju ingen B-stolpe, men det är klart öppnar man inte främre dörren kan det nog bli trångt.
Annars är det ett intressant bygge och när det gäller design får vi nog vänja oss vid att elbilar kommer att se ut så här, även om det finns och alltid kommer att finnas sportigare och snyggare(?) utföranden.
När det gäller Nevs planer på att göra en elbil av 9-3 så kommer det nog att stanna vid planer, den bilen är säkert olämplig och alldeles för tung för att bli elbil.
En elbil måste nog byggas från grunden för att bli konstruktionskraftig.

#7 • Uppdaterat: 2013-07-17 14:27
Roy J

Enda ursäkten för utseendet är att den antagligen är tämligen liten. Fronten var sällsynt och onödigt klunsig.
Visst, den saknar mittstolpe, men det är ändå märkligt att bakdörrarna inte är utsvängda över hjulhusen. Med den raka kanten kan det ändå inte vara lätt att äntra baksätet.
Ibland känns det som att vissa tillverkare inte riktigt vill ge elbilen en chans.

#8 • Uppdaterat: 2013-07-17 15:31
Mistro

"Roy" : Den känslan är mer än lite påtaglig vill jag säga och det gäller alla "betydande" biltillverkare. ;)

När inte ens Bmw kan erbjuda en snygg elbil så är det illa,..det som markerar att det handlar om en Bmw är endast emblemet.
Som redan sagts så kommer inte denna version att bli en "bil för folket" utan kommer mest bara att synas i statistiken då den sänker Bmw´s utsläpp.
Gissar på några hundra sålda ex för att sedan försvinna ett par decennier till .....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.