Bild
Nästa artikel

BMW M3 läggs ned

Nyheter

Prestandamodellen med sexcylindrig dubbelturbo klarar inte de nya tuffa utsläppsreglerna.

Europaförsäljningen av BMW M3 upphör i sommar då prestandamodellen inte klarar utsläppskraven i den nya körcykeln WLTP. Dock kommer coupémodellen M4 att anpassas till WLTP-gränserna som blir tvingande 1:a september. Även produktionen av M550i stoppas i väntan på att V8-bensinaren anpassas med partikelfilter. Nästa M3 dröjer till 2020.

WLTP står för Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure. Labbtester kompletteras av ett moment där bilen körs i verklig trafik. Det kallas RDE och är en förkortning av ”real driving emissions”.

DIskutera: Vad tycker du om BMW M3?
 

Kommentarer

#1
2018-02-07 15:41

Det måste väl ändå gå lika bra att anpassa motorn i bilar med massor av dörrar som det gör i de med lite mer lagom antal ingångar.
Ska man gissa att de säljer färre multidörrbilar än tvådörrars?

#2
2018-02-07 16:26

En fantastisk bil, väldigt tråkigt att läsa detta.

#3
2018-02-07 16:56

WLTP/RDE + Sossarnas/MP 3-åriga CO2-chockskatter kommer göra många bilar osäljbara!

#4
2018-02-07 17:14

Systembolaget

Håller med, en otrolig bil.

#5
2018-02-07 18:00

Som alla BMW (förutom 2-serien) en helt magisk bil.

#6
2018-02-07 18:22

Om M3 återkommer 2020 läggs den väl inte ner? Den pausas isf.

#7
2018-02-07 18:46

Tror knappast BMW lägger sig platta pga av nya regler och krav. BMW pausar för att utveckla snåla prestandamotorer som klarar kraven.

#8
1
2018-02-07 19:35

Bra utveckling.

#9
2018-02-07 21:41

Tråkig utveckling

#10
2018-02-07 21:45

Knappast bra utveckling

#11
2018-02-07 21:48

Spelar ingen roll hur bra bilen är, denna modell med den typen av motor är inte en bil för framtiden.

#12
2018-02-08 02:27

Kan de inte låta M3 få vara.. är det Co2 utsläppen den inte klarar? Eller är det de farliga partiklarna?

#13
2018-02-08 05:50

konventionella sportbilseran är över...

#14
2018-02-08 07:15

Man skall inte ta elen som en självklarhet. Den måste produceras och detta är inte helt klimat neutralt idag. Utsläpp kommer att ske. Ett av problemet är att energibehovet över hela linjen måste minska, antingen genom besparingar eller teknik utveckling. Därför är elsuv uteslutet som jag ser på det. Varje bil måste bli snålare på något sätt.

#15
2018-02-08 09:25

@styggavargen: Det kommer alltid att vara mer effektivt att rena utsläppen från ett kraftverk än en liten mobil enhet som både har stora begränsningar på utrymme, vikt och dessutom ganska kort livslängd. Därför kommer elbilarna ta över.

#16
2018-02-08 12:10

Fast det blir ju lite fel när man inte ställer utsläppen/km i relation till hur mycket bilarna faktiskt körs. Många sportbilar körs ju ett väldigt begränsat antal mil och släpper nog ut mindre skräp än medelsvenssons dieselvolvo som tuffar 3k mil om året...

#17
2018-02-08 12:16

Varför tror en del tror att sportbilseran är slut?
Bilföretagen lär nog anpassa bilarna så att dem både har prestandan och klarar miljökraven. Svårare än så är det inte.

#18
2018-02-08 12:53

hva er problemet? M4 med samme motor men 2 dører, der fortsetter produksjon med en justering så motoren klarer kravet, hadde gått for M4 uansett av disse 2.

#19
2018-02-08 21:18

Samtidigt säljs Mercedes-Benz C63 AMG V8 fortsatt utan något tal om bristfällig avgasrening, vad brister i kompetensen hos BMW när de inte kan få ner utsläppen från M3:an?

#20
2018-02-08 21:19

SUV har tagit över, S = Sport...

#21
2018-02-08 21:46

Vad ska min pizzabagare drömma om nu då?

#22
2018-02-09 00:08

Vorwärts

3-serien ska väl ersättas i år, inte värt att lägga ner pengar på en utgående modell. Handlar inte om kompetens

#23
2018-02-09 00:21

Varför läsa artikeln när man hitta på sin egen verklighet utifrån rubriken?

#24
2018-02-09 00:41

Apex, var har du hittat att den nya modellen av M3 släpps redan i år? Alla tillgängliga källor uppger att nästa generation G80 M3 kommer först 2020.

#25
2018-02-09 01:45

M3/M5 kommer vanligtvis ut 2 år efter lanseringen av den vanliga modellen. F30 3-serien lanserades 2012, M4 visades först 2014.

#26
2018-02-09 13:58

Alltså kommer nya generationen av M3 tidigast 2020. Faktum kvarstår således att BMW inte klarar av att få ner utsläppen från M3:an, vi pratar alltså om M-modellens motor och inte om spisarna som sitter i Svenssonmodellerna av 3-serien.

Det går utför med det bayerska motorverket.

#27
2018-02-09 14:46

#26 de anpasser M4 så den klarer krava, det er den samme motor som sitter i M3 og samme bil bare i coupe så det er vel ikke der problemet ligger, de begynner på neste generasjon M3 som kommer i 2020

#28
2018-02-09 16:29

#27 goddag yxskaft. Varför kan BMW inte anpassa M3 på samma sätt som de gör med M4, istället för att införa försäljningsstopp på modellen? Det är inget annat än en spark i skrevet på de som efterfrågar en M3 och ett tecken på att något är allvarligt fel i München.

#29
2018-02-09 18:33

@Vorwärts, antagligen för att försäljningsvolymerna är minimala och att det därmed inte lönar sig.

#30
2018-02-09 18:49

Vorwärts

M4/M3 läggs ner när nästa generation 3-serien börjar säljas, vilket är nu till hösten. Nuvarande M4 kommer alltså inte att säljas mellan hösten 2018 fram tills att den nya presenteras 2020. Att man uppdaterade M4 beror nog på att den säljer mer än dubbelt så bra som M3

#31
2018-02-09 18:51

När den nya presenteras 2020 så kommer den att krossa konkurrenterna som vanligt:)

#32
2018-02-09 19:22

Varför vänta två år på en trött M3 när man kan hämta ut en C63 AMG när som helst?

#33
2018-02-10 00:27

Vörwärts

För att M3an är, har alltid varit och kommer alltid att vara bättre

#34
2018-02-10 15:54

Apex, stämmer ej. Ditt inlägg luktar märkesfanatism, tur att vi andra kan förhålla oss objektivt till saker och ting.

#35
2018-02-10 16:41

M3 M4 er en bedre bil en C 63 AMG rundt en bane for eksempel Nurburgring da den er skarpere og har en bedre balanse, Tid C 63 8,01 M3 7,50 min, 11 sekunder er veldig mye den knuser C63 pga bedre handling og balanse et bedre cassis

#36
2018-02-10 17:18

Av vad jag hört från folk som kör bana på fritiden är M3 väldigt poppis, aldrig hört någon nämna Merca i sådana sammanhang.

#37
2018-02-10 21:02

C 63 AMG och M3 är nog precis ganska så exakt lika bra på något olika sätt.

#38
2018-02-11 01:29

Vorwärts

”vad brister i kompetensen hos BMW när de inte kan få ner utsläppen från M3:an?”

”Det är inget annat än en spark i skrevet på de som efterfrågar en M3 och ett tecken på att något är allvarligt fel i München.”

”Det går utför med det bayerska motorverket.”

”vad brister i kompetensen hos BMW när de inte kan få ner utsläppen från M3:an”

Detsamma, varenda inlägg du skriver utstrålar typisk märkesfanatism. BMW uppfann M5 och M3 klassen som Mercedes desperat försöker kopiera. Allt MB gör bra(och det är väldigt mycket de gör väldigt bra) gör BMW bättre

#39
2018-02-11 02:07

2fast4you

Klasskillnad.

#40
2018-02-11 02:06

Vörwärts.

Brorsans kompis köpte en helt ny GLC 220d. MBs nya 2.0-liters diesel är världsklass på Alla sätt. Det är en skandal att en bil för 500kkr+ säljs med 2.1-liters traktormotorn från 90-talet med 170hk och en otroligt seg växellåda. Något måste vara allvarligt fel i Stuttgart. Den billiga Fake-iPaden som är fastklistrad som en eftertanke på panelen höll på att ramla ner av vibrationerna. Vad brister i kompetensen hos MB?

Det är inget annat än en spark i skrevet på de som efterfrågar en premiumbil med en premiumdrivlina, ett tecken på att något är allvarligt fel i Stuttgart. Det går utför med det Baden-Württembergska motorverket.

#41
2018-02-11 09:01

Ved montering av partikkelfiltre så blir bilen godkjent, men da må bilen typegodkjennes på nytt den jobben vil ikke bmw ta pga ny M3 i 2020, M4 blir typegodkjent på nytt med filter. https://www.tv2.no/a/9661561?ref=strossle&ref2=widget

#42
2018-02-11 20:02

2fast4you: har du någon källa till varvtiderna och hur bilarna har testats mot varandra eller är tiderna inrapporterade av glada amatörer som söndagskört en sväng på nordslingan?

Apex: nu gör du dig bara löjlig.

#43
2018-02-12 09:44

Vorwärts. Det er bare å Google så finner du tider der på respektive biler i fråga. M4 GTS har en tid på 7,28. En M bil har alltid hatt en skarpere og bedre handling balanse i Chassis en AMG

#44