Bild
Nästa artikel

BMW i3 når längre

Nyheter

Elbilen uppdateras med större batteri som ska ge en tredjedel längre räckvidd än förut.

BMW använder sig av amperetimmar när de anger batterikapacitet i i3 och därför heter modellen med det nya större batteriet BMW i3 120 Ah. Bilen börjar byggas i november, då med ett batteri som i kilowattimmar mätt ligger på 42,2 kilowattimmar. Det väger 10 kilo mer, men är nästan identiskt i storlek med det förra batteriet, eftersom ingenjörerna har lyckats öka energitätheten.

Enligt BMW innebär det kraftfullare batteriet att bilen kan köra 30 procent längre än föregångaren. Mätt med den nya och mer verklighetsnära körcykeln WLTP innebär det en räckvidd på 31 mil, i alla fall för den vanliga versionen av i3. Den släpps också i det sportigare utförandet i3s med 184 hästkrafter istället för 170, samt 270 Newtonmeter i vridmoment istället för 250 och då är räckvidden något lägre, 28,5 mil. I3s utmärker sig bland annat med 1 centimeter lägre kaross, specialutvecklade stötdämpare, något bredare spårvidd, samt svarta detaljer. 



Att snabbladda batteriet upp till 80 procent tar 42 minuter. Med laddbox och effekt på 11 kW tar det 3,2 timmar att ladda upp batteriet lika mycket och genom ett vanligt eluttag är laddningstiden cirka 15 timmar.

Priserna startar på 419.000 kronor. Att prisnivån ligger högre än förra generationen motiverar BMW med att det ingår mer i standardutrustningen nu, till exempel trefas-snabbladdning. Den sportigare versionen i3s kostar från 439.000 kronor. 

Andra nyheter med uppdaterade i3 är nya exteriörfärgen Jucaro Beige och adaptiva LED-strålkastare. 

Diskutera: Vad tycker du om BMW i3?
 

Kommentarer

#1
2018-09-28 14:49

Njae, 310 km räckvidd känns fortfarande för lite och inte helt framtidssäkert. Det räcker helt klart för dem som kortpendlar och laddar varje dag. Men för längre resor är det fortfarande lite för lite och kan innebära viss räckviddsångest med en ständig jakt på laddplatser. Speciellt när andra nya 4-500 km modeller är på gång att lanseras inom kort. Nästa generation i3 kan däremot komma att bli bra...

#2
2018-09-28 14:54

Kanske man borde redogöra för bilar med blodsbatterier i miljöförstörande termer, där man redovisar klimatgasers utsläpp vid tillverkning, mängden rara metaller som dödar barn i Kongo, med mera?

Oavsett så åker även det här priset upp, i och med det "större" batteriet. Absolut inget har skett på området: Ju längre räckvidd - ju dyrare bil.

.

#3
2018-09-28 15:58

Bmw elbil för 430000 och stor som en lupo.

Nja man undrar för vem.

#4
2018-09-28 16:13

Över 400 000 kr för en småbil/stadsbil känns mycket även för en BMW. 30 mil för en stadsbil som knappast kommer köra längre sträckor... Och 20-30 min borde vara max för ladda 80 procent. 40 min är för segt. Elbilar kräver noggrann planering på långresor och att man tar längre rastpauser eftersom bilen ska laddas.

#5
2018-09-28 18:13

Vågar lova att de där 31 milen krymper till kanske 20 mil under verkliga förhållanden i Sverige sett över ett helt år. Kommer man ens 15 mil i snö, snöblask och i iskyla under vinterhalvåret? Och med dubbdäck i snö/slask? 12 mil? När jag tankar min E250d från 2015 med 80-literstank vet jag att jag kommer nästan 160 mil oavsett årstid och väder.

#6
2018-09-28 19:15

BMW prisar ut sig 100000 för högt i pris

#7
2018-09-28 20:11

30 mil är väl mätt enligt den mer realistiska WLTP-cykeln. Jag tror inte att någon kan köra 160 mil i ett sträck. Vi människor behöver ära, gå på toa, ta en paus. Och medan man tar denna paus så laddar man elbilen samtidigt. Men det bör inte ta mer än max 30 min för 80 procent laddning. Och laddarna behöver bli driftsäkrare, tyvärr är det en del problem mes laddarna. Strul med betalning, laddningen kommer inte igpng, kundtjänsten återstartar laddaren men den fubgerar inte ändå. Eller så är den upptagen och då kan man behöva få vänta i 30 min tills det blir ledigt - om man har tur. Det händer ju att folk låter bilen så med låst laddare längre än så för de är och shoppar och glömmer bort tiden... Så det finns en massa problem med elbilar som har med infrastrukturen att göra, inte bilarna i sig som är problemet.

#8
2018-09-28 20:37

"30 mil är väl mätt enligt den mer realistiska WLTP-cykeln. Jag tror inte att någon kan köra 160 mil i ett sträck. Vi människor behöver ära, gå på toa, ta en paus."

Vem sa något om att köra 160 mil i ett sträck??? Inte jag, men du förstod vad jag menade: Jag vill veta när jag startar hur långt jag kommer utan att behöva bekymra mig för laddningen. Är man dessutom två som kör, så …

PS. Hur tänkte du om äran? DS.

#9
2018-09-28 23:24

Kompetent kärra den där i3, men tämligen dyr och lite väl opraktiskt för många av oss. Dock är ägarna generellt väldigt nöjda med bilen vad jag har läst.
Hastighet, väglag och yttertemperatur är det som påverkar räckvidden mest. Får jag killgissa en aning kommer 20-25 mil inte vara några som helst problem att uppnå under större delen av året.

#10
2018-09-29 09:29

Men varför tar en biltillverkare, som vanligtvis gör snygga bilar, fram en så ohyggligt ful skapelse bara för att visa att det är en batteribil?
Och varför tog man inte chansen till en facelift när man ändå kommer med en ny årgång?
Men det är kanske omöjligt!

#11
2018-09-29 09:55

Saabnisse, du tycker fel helt enkelt!

#12
2018-09-29 09:56

Notariuspublicus, min poäng är att om man ändå ska ta en paus så kan man ju låta bilen ladda samtidigt. Man planerar helt enkelt in ett rastställe där det finns en laddare. Elbilarna har en inbyggd navigator som visar laddstationer, man kan även göra sin ruttplanering hemma innan avfärd. Det finns laddare vid McDonalds, Dinners och flera olika platser... förutom en hel del mackar för fossila bränslen, många av dem har också laddare. Det finns laddare i stadskärnor, vid bibliotek och ja kommunerna har en del. Finns laddare vid stormarknader...

Låt oss säga att du åker 20 mil på en laddning och sen är det dags för en paus, ja då svänger man in till en laddare i närheten av ett fik eller matplats och så tar man en fikapaus medan bilen laddar, man går på toa och fräschar till sig exempelvis. Efter en 30 minuter är bilen laddad och klar och man själv har "tankat" och fått sig en del till livs.

Det är klart att detta fungerar. Så jag tycker inte räckvidden i sig är ett problem, en räckvidd på säg 20-25-30 mil skulle fungera för mig. Det finns andra problem än räckvidden, som jag redan tagit upp. Finns en hel del barnsjukdomar med laddarnas infrastruktur, det tror jag kommer att lösa sig.

#13
2018-09-29 10:07

"Efter en 30 minuter är bilen laddad och klar och man själv har "tankat" och fått sig en del till livs."

Tyvärr så stämmer ju inte detta. Efter 30 minuter är det möjligt att bilen kan vara laddat till 80% om vi pratar Tesla och SuperChargers. I BMW'ns fall så är det 80% på 42 minuter (enligt artikeln) om det nu finns en snabbladdare som stöder detta, vilket är långt i från säkert. Men elbilsförespråkarna har en förmåga att ägna sig åt körsbärsplockning. Det billigaste utförandet med längsta räckvidd (fulladdad) och snabbast möjliga laddning (ej fulladdat), blandas hejvilt för att måla upp en vilseledande bild av att elbilens begränsningar är överdrivna.

Och det här med att ta pauser har diskuterats många gånger. Att det är bilen som ska avgöra när och var man ska ta en paus och inte människorna i bilen är en klar nackdel och en utveckling i fel riktning, anser jag!

#14
2018-09-29 10:59

Allt handlar väl om hur man kommer nyttja bilen.
Vet man att man kommer åka långt och vara på gränsen och tvingas ta paus så köper man REX varianten, 80-90KM sämre räckvidd på ren EL men då kan man hoppa över Max burgaren och tuffa vidare.

#15
2018-09-29 11:47

Swemba, nej jag pratar inte Tesla. BMW i3 med det gamla batteriet tar 25 minuter att ladda 80 procent, nu pratar vi om en 50 kWh snabbladdare som blir allt vanligare. 50 kWh är ju standard för CCS och Chademo (BMW:n har CCS). Jag skulle aldrig köpa en BMW med det nya batteriet, för som vi ser så när man ökar batteriet så förlänger man laddtiden, det är givetvis en nackdel. Jag menar att 30 minuter för laddning är fullt acceptabelt. Längre än så ska det inte ta.

Efter en 20-25 mil är det dags för en paus, det är inte trafiksäkert att sitta och köra i flera timmar. Därför finns ju "coffe alert" och andra varnare i bilar som ska förhindra att man sitter och kör långa pass. Så en räckvidd på 20-25 upp till 30 mil borde vara alldeles lagom, och så laddar man bilen på 30 minuter medan man är ock fikar, går på toa etc.

Jag vet att jag inte kan köra över 30 mil i ett sträck utan någon som helst paus. Då kissar jag på mig och det vill jag inte. Så jag tar ändå pauser och då kan man ju passa på att ladda bilen samtidigt. Så räckvidden ser jag inte som ett problem.

BMW i3 hade tidigare en motor med mindre effekt, och den var även snålare på ström. Det är ju helt onödigt med en motor på eller över 170hk i en småbil som denna faktiskt är! Räcker med en motor på 100hk säger jag. Då får vi längre räckvidd och vi kan klara oss med ett mindre batteri som inte tar lika lång tid att ladda!

#16
2018-09-29 11:53

Swemba, det är med 94 Ah batteriet som det tar 25 minuter för BMW i3 att ladda upp till 80 procent. Det är det nya 120 Ah som tar 42 minuter.

#17
2018-09-29 13:59

@Raphael, du inser att det är kilowattimmarna som tar tid att ladda, inte batteriet per se? Ju längre du laddar desto längre kommer du. Om du tycker att det är ok att ladda i 25 minuter så kan du lika göra göra det med det större batteriet. Du kommer att få lika många kWh.

#19
2018-09-29 15:42

Raphael - jag har i princip svarat dig samma som Swemba men i Kona-tråden. Det är som att jämföra att det får ta max 1 minut att tanka din fossilbränsledrivna bil - då har det ingen betydelse hur stor tank du har utan det är den energi du lyckas tanka under 1 minut som är begränsningen - inte tankens storlek (i de flesta fall).

#20
2018-09-29 19:24

Knappast räckvidden som är problemet. Mer priset... Även om man får viss valuta för pengarna.

#21
2018-09-30 11:39

Räckvidd och laddtid är alltid ett problem. Priset är mer en konsekvens.

#22
2018-09-30 13:59

BMW har märkligt sätt att ange hur stora batterier de har. Exempel: Jag har en gammal Land Rover med 88 ah batteri. Farsans Ferguson traktor har 2 st 120 ah batterier. En lastbil, modell Scania har ännu större batterier. Men inga av dessa räcker för att driva en elbil. Ah säger helt enkelt inte särskilt mycket om man inte också pratar om volt och kwh.

#23
2018-09-30 17:36

Swemba, inser du att större batteri innebär högre vikt och därmed högre energimängd som går åt eftersom en tyngre bil drar mer och dessutom kostar bilen mer för det större batteriet är dyrare?

#24
2018-09-30 17:39

Ja, varför man ens nämner Ah är märkligt när man inte samtidigt anger spänningen - det är ju så mycket enklare för konsumenten med enheten kWh och relatera denna till förbrukningen som anges i kWh/mil.
Man vill ju inte gärna tro att det är för att lura konsumenten via en hög numerisk uppgift, t ex 120 (Ah), och tro att konsumenten jämför denna med t ex de 60 (kWh) som kan stå hos en konkurrentbil. Eller ?

#25
2018-09-30 17:43

Pi, jag har redan svarat dig i diskussionen om Kona och jag upprepar mitt svar: ett större batteri kostar mer och väger mer. Den högre vikten gör att det går åt mer ström. Varför ska man betala mer för en räckvidd man inte praktiskt kan nyttja eftersom bilen tar längre tid att ladda för den räckvidden? Då är det väl bättre att satsa på mindre motorer och lägre förbrukning så att man kan få ner storleken och vikten på batteriet och ändå en acceptabel räckvidd?! Jag köper inte jakten på allt större och tyngre batterier, det är en utveckling åt fel håll.

#26
2018-10-01 17:31

Raphael, ja du har rätt i att nya 120Ah-batteriet är tyngre. Hela 10kg.

#27
2018-10-01 19:11

Den räcker säkert till vardags och kan väl fortfarande fås med hjälpmotor för lite längre turer.
Men en bil med så dåliga utrymmen till det priset; då hjälper det inte att den är uppbyggd med modern teknik och dyra material.
Med vad som helt fäller bilen, är den vansinniga konstruktionen med bakdörrarna.. Försök att stänga dem efter att framdörrarna stängs och du har en lackskada. Dessutom kan du inte ta dig ut ur baksätet utan hjälp.

#28
2018-10-01 19:47

Roy - är du säker på att det större batteriet finns med REX ? Nån av våra svenska motortidningar påstod nämligen motsatsen...
Utökningen av batterikapaciteten på redan befintliga elbilar har ju mycket att göra med att energitätheten har ökat på cellerna och då drar man nytta av detta.

#29
2018-10-02 22:20

Har kört I3 33kWh i två år o 4000 mil nu. Bästa o roligaste bil jag haft. Då jag normalt inte kör 160 mil om dagen funkar den utmärkt för mig. Behöver jag ta mig längre sträckor tar jag andrabilen o växlar med frugan. Hon blir bara glad när hon får använda den. I3 är gjord för att vara en citybil o pendlarbil och för det fungerar den utmärkt. Att ta sig längre sträckor går men tar ju lite mer tid o kräver lite planering. Jag tar mig ca 20 mil sommar o runt 15 vintertid. Vid riktigt lugn körning går den lte längre. 25 mil är inte omöjligt men blir lite tråkigt, men som sagt jag kör inte så långt varje dag. Med nya 42 kWh gissar jag därför verklig räckvidd till ca 20-25 och vid lugn körning upp mot 30. Med fällda baksäten lastar den riktigt bra.
Att ett större batteri väger mer o tar längre tid att ladda är väl självklart men +10 kg, vad är det att bråka om, det är som att åka med en ICA matpåse i baksätet. Stort problem? Nej. Laddar 95% av all laddning hemma på natten med 6A trefas 4 kW. Fyller batteriet under natten i alla lägen. Behöver jag ladda snabbare åker jag till ”macken” o laddar medans jag äter eller handlar. Hur enkelt som helst.
Om man inte förstår sig på eller är rädd för den nya tekniken så finns det fortfarande bränslebilar att köpa. Varför spy galla över en bil eller en teknik bara för att den inte passar just ”mitt” behov.
Om 5-7 år kommer flera modeller med 50-60 mils räckvidd kosta som vilken annan bil som helst. Tur att utvecklingen gått framåt annars vore det svårt för alla på 60-70 o 80-talet som inte kunde köpa bil för att de inte gjorde 160 mil på en tank.

#30
2018-10-02 22:23

Sorry, blev dubbelt men kunde inte ta bort

#31
2018-11-11 20:17

REX modellen av I3 försvann med att det nya större batteriet kom har BMW förklarat!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.