Bild
Nästa artikel

BMW ger smakprov på nya X4

Nyheter

BMW fortsätter satsningen på X-märkta suvar. Nu premiärvisas kommande X4 som konceptbil – en mindre variant av "suvkupén" X6.

Ta ett djupt andetag – nu blir det många X. Efter X1, X3, X5 och X6 står BMW i startgropen för att rulla ut ytterligare en modell i serien av suvar: X4. På samma sätt som X6 är en slags kupéversion av X5 blir X4 en motsvarande variant av X3.

På bilsalongen i Shanghai, som slår upp portarna den 20 april, visas den nya modellen i form av en konceptbil. Axelavståndet är identiskt med den mer konventionella suven X3 och på längden mäter bilen 4,65 meter, vilket är drygt 23 centimeter kortare än storebror X6.

Bilen som ställs ut i Shanghai är endast en uppvisning i exteriör design; BMW visar varken insidan eller säger någonting om tekniken under skalet. Hur som helst ska X4 tillverkas i USA och säljstarten beräknas till våren 2014.

iskutera: Vad tycker du om nya BMW X4?

Kommentarer

#1
2013-04-05 11:13

Den uppblåsta X6 är den fulaste BMW:n idag, det är för mig obegripligt att de spinner vidare på den designen.

#2
2013-04-05 14:20

Finns tydligen folk som köper dem av någon anledning.

#4
2013-04-05 19:45

Kan bara hålla med 328i även fast jag är SAAB fantast.

#5
2013-04-05 19:48

Synd bara att de gått med på Audi modet på ljusen fram. Tar bara bort värdefullt ljus.

#6
2013-04-05 19:53

keoh; så du har testat ljuset på bilen ifråga? Hur var det?

I övrigt; inte en biltyp som tilltalar mig. En "cupé" susar man fram med och med horisonten som mål. En SUV bryter man mark med. Det senare gör man även med traktorer;-)

#7
2013-04-06 00:03

Vetefasen. Jag har vant mig vid X6. Den påminner lite om en så Paris-Dakar-bil ungefär. X5 är ju ljusår snyggare, men ändå.

Den här har sina bra detaljer. Snygga linjer längs sidan. Bakljus som faktiskt linjerna möts på.

Aktern är lite låg dock. Ser lite puckelryggig ut då. Redan på framdörren ser man att fönsterkarmen är lägre än huven. Hade den linjen (fönsterkarmarna > linjen ut över bakluckans kant) varit i jämnhöjd med huven hade det nog sett lite bättre ut. Eller om de sänkt huvens ytterkanter lite. Fast huven har rätt snygga former när man ser den rakt framifrån...

#8
2013-04-06 07:51

Jag hoppas de som klagat på detaljer att BMW bling-blingat konceptbilen.
Dessa detaljer blir i serieutförandet likt de detaljerna på 3 GT.

Däremot är sannolikt de två sidodekor-vecken autentiska - tyvärr.

Vecken kommer från Grand Coupe - se BMW blog - där den bakre är harmoniserad med formen på "bakskärmen"- görsnyggt.

Här blir det tårta på tårta med svart skärm-list.

I övrigt blir bilen spännande med den utrustning som man - mot visst tillägg :o) - kan välja till.

#9
2013-04-06 18:29

Blir helt enkelt inte klok på idén.
En coupé ska ju vara låg med svepande linjer. På en stubbig SUV blir det bara konstigt. Låt en sån få vara saklig eller tilltuffad på sitt eget vis.

#10
2013-04-06 22:14

Det finns ju folk som köper både Toyota, Kia, Hundaj, Daewoo, Nissan och andra fabrikat med blinda designers ... hultarn .. och bilderna på just den här skapelsen är ganska godkänt tycker jag ..
Jag håller dock med dej om att tidigare BMW-suvar inte tilltalar ögat ..

#11
2013-04-07 07:56

@Roy J
Skönheten sitter i betraktarens ögon.

Både X4 och 3-GT är mycket nära den bil jag sökt under ett antal år.

335ix GT blir c:a 150 kg lättare, varför jag kan nöja mig med bensinmotorn.
X4 kräver stora dieseln för att ge körglädje.

#12
2013-04-08 12:26

"Skönheten sitter i betraktarens ögon"
Helt sant Tjalle, det är också därför man kan sälja Nissan Pjuke till en del även om de flesta får sura uppstötningar av att se den.

#13
2013-04-09 17:12

@Hacken

Och du har........?

#14
2013-04-10 11:45

Tjalle,
Vad har min bil med att göra om jag gillar Bmw X4, Nissan Pjuke eller inte?
Vi pratar X4 eller hur?

#15
2013-04-10 16:18

@Hacken
Du, jag och alla andra har rätt att ha en egen uppfattning och framföra den - om det sker på ett vettigt sätt.

Att "göra sig till tolk" för allmänheten genom att skriva:
-"finns tydligen folk som av någon anledning köper...
-"de flesta får sura uppstötningar...."

är inte OK.

Om man dessutom har en Skoda Octavia II Ambiente 2005, tyder det inte på särskilt stor erfarenhet av att bedöma bilar.

#16
2013-04-11 08:34

Tjalle , du vet väl inte vilka bilar jag ägt tidigare? Det är alltså bara den senaste bilen man äger som kvalificerar någon att uttala sig om bilar? Har jag förstått dig rätt?

Kan du tala om för mig vilka bilar här på hemsidan jag får lov att göra inlägg om?

Jag har tidigare ägt Ford, Renault, Pontiac, Vw Golf, Passat, Folkvagnsbuss, Audi, Mercedes, Bmw, Opel, Fiat,
Jag har varit med om och deltagit i konstruktion/utveckling av, Porsche Cayenne, Audi, Bmw, Volvo, Saab, Skoda, Och utrustning till kinesiska biltillverkaren Saic.

Räcker det som kvalifikation att uttala sig här?

#17
2013-04-11 12:36

Hacken. du låter överkvalificerad! =) Vilken Pontiac hade du?

#18
2013-04-11 13:35

trasten, jag hade en som hette Pontiac Firebird Formula 400, en 69:a cab.
6,5 L V8 på 375 Hk.
Visst ångrar jag att jag sålde den :-(

#19
2013-04-11 14:12

Nice! Har en kompis som hade en sådan, jäkigt läcker!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.