Nästa artikel
BMW fälls för sexistisk reklam
Nyheter

BMW fälls för sexistisk reklam

Publicerad 26 augusti 2016 (uppdaterad 26 augusti 2016)
Att hålla ögonen på fotomodellen Gigi Hadid i en BMW M2 ansågs könsdiskriminerande, enligt Reklamombudsmannen.
För att lansera nya prestandabilen M2 använder sig BMW av en reklamkampanj med fotomodellen Gigi Hadid. Med uppmaningen att ”hålla ögonen på Gigi” ska tittaren hålla reda på vilken av fem M2:or kvinnan i röd klänning och höga klackar sitter i, medan bilarna åker om varandra längs en raksträcka.

Kampanjen, som bland annat visats på BMW Sveriges hemsida, anmäldes av Sveriges Kvinnolobby till Reklamombudsmannen, då den ansågs som sexualiserande och objektifierande. Reklamombudsmannen gick på anmälarens linje och nu fälls BMW Sverige för att vara könsdiskriminerande. På sin hemsida utvecklar man resonemanget att fälla BMW:

”Reklamombudsmannen finner att kvinnan på bilderna och i filmerna, genom sin klädsel och sättet hon filmas på, framställs som ett sexobjekt. Texterna ”Möt två sensationer – Gigi Hadid och BMW M2”, ”Ögon endast för Gigi? Eller stal M2 nyss ditt hjärta?”, ”Uppvärmd? Försök då följa Gigi i 360°” samt speakerrösten som säger ”Can you keep your eyes on Gigi?” förstärker ytterligare denna framställning. Framställningen av kvinnan har ingen kopp­ling till den marknadsförda produkten personbil, vilket är kränkande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför könsdiskriminerande och strider därmed mot artikel 4 första stycket i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknads­kommunikation.”

BMW Sverige säger i sitt försvar att man alltid har arbetat med samhällsaktuella personer från varierande branscher för att nå specifika målgrupper och att syftet med kampanjen "Eyes on Gigi" har varit att nå ut till en ung, premiumintresserad målgrupp via sociala medier. Eftersom Gigi Hadid har miljontals följare på Instagram, Twitter och Facebook var hon enligt BMW Sverige den perfekta kandidaten för att uppnå viral spridning och synlighet på nätet.

Att fällas av Reklamombudsmannen ger inga böter, men då besluten ska ses som vägledande inom god marknadsföringsetik plockar de flesta annonsörer bort en fälld reklam. Annonskampanjen finns inte längre kvar på svenska BMW:s hemsida, men på en extern webbplats går det fortfarande att se den på svenska.
 
Diskutera: Var det rätt av Reklamombudsmannen att fälla BMW?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2016-08-26 09:46
saabnisse

Fånigt!
Finns väl allvarligare saker att bråka om.

#2 • Uppdaterat: 2016-08-26 10:22
Leif Kavander

Undrar om det var kvinnor eller män hos "Reklamombudsmannen" som fällde BMW?

#3 • Uppdaterat: 2016-08-26 12:54
Tvärnit

Att det finns ork till att ta allt trams på fullt allvar...en DET ska det naturligtvis vara om man nu måste exponera en människa, ett hen precis som du o jag.......

#4 • Uppdaterat: 2016-08-26 14:46
Hackenbush

Fattar inte riktigt, hur kan det vara sexistiskt, hon är ju inte naken eller har jag missat något?
Är det så att man inte ens skall kunna visa bilder på påklädda kvinnor utan att det är sexistiskt?

#5 • Uppdaterat: 2016-08-26 15:01
Brazze

Så himla vänsterfeministiskt svenskt korrekt.

#6 • Uppdaterat: 2016-08-26 15:45
S-E S

Vad skulle man gnälla på om det visar sig vara en transvestit? Vad är det då för diskriminering? Är den Hen-synslös?

#7 • Uppdaterat: 2016-08-26 18:47
Oomkullrunkelig

Det är BMW-bilarna som är objektifierade. Det här är en hyllning till den kvinnliga skönheten och till Gigi. Det finns inget negativt med det. Låt oss också slå fast ett faktum som har varit känt sedan stenåldern: vi är alla sexobjekt! Vi män är SEXOBJEKT för kvinnorna också. Det är bara rå och glödande het lusta som styr världen. Däremot är det en dålig reklamfilm som inte lockar mig att köpa en BMW. På den punkten var filmen riktigt tråkig.

#8 • Uppdaterat: 2016-08-26 19:28
S-E S

# 9, och så verkar Gigi ha körkort vilket borde vara ett plus till skillnad från trafikutskottets ordförande som inte har ett!
# 11, ja han låter som en slitbanelossning på däcken, flap, flap, flap.
# 12, hålla ögonen på ratten är väl en sak, men att hålla händerna i styr är en annan.

#9 • Uppdaterat: 2016-08-26 20:07
Tobo

Undrar om feministerna i "Sveriges Kvinnolobby" anmält reklamen om det vore en manlig fotomodell i reklamen?
Troligtvis inte, jämställdhet? Könsdiskriminering?

Only in Sweden...

#a • Uppdaterat: 2016-08-26 20:54
Axa

Det tramsigaste jag hört talas om.
Men är det så att kvinnorna i lobbyverksamheten är så fula att de är kränkta av modellens skönhet och därför tvingade att anmäla?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.