Bild
Nästa artikel

BMW 1-serie blir framhjulsdriven

Nyheter

Fördelen är mer utrymme för de som åker i bilen.

Tredje generationen av BMW:s etta flyttar drivningen från bakhjulen till framhjulen istället. Den som söker annat drivsätt hänvisas till xDrive, som finns i vissa varianter. Framhjulsdriften ska ha gjort gott när det gäller innerutrymmen. Bland annat kan baksätesåkare glädjas åt 3,3 centimeter mer benutrymme och 1,9 centimeter extra i takhöjd. De som åker fram kan njuta av 4,2 centimeter extra till armbågarna. Bagageutrymmet har ökats på med 20 liter och där får det nu plats 380 liter. Bilen är en halv centimeter kortare än sin föregångare.

 

Utseendemässigt har grillen blivit större och strålkastarna sägs ha en mer ”aggressiv lutning” som ska göra att bilen ser ungdomlig ut. Även baklyktorna har designats om.

Nya 1-serien är som standard utrustad med autobroms som upptäcker och varnar för gångtrafikanter och vingelvarnare. Den som vill ha adaptiv farthållare, kollisionsvarning bakåt och varning för korsande trafik måste betala extra. 
 

Tre dieslar och två bensinmotorer finns att välja på: Från trecylindriga dieseln 116d på 116 hästkrafter med manuell eller automatisk växellåda, upp till toppvarianten M135i xDrive som är en fyrhjulsdriven, 4-cylindrig bensinmotor med 306 hästkrafter och automatisk sportväxellåda.
 

Svenska priser är inte fastställda än. Lansering sker i september. 

Diskutera: Vad tycker du om BMW 1-serie?

Kommentarer

#1
2019-05-27 11:09

Jag får inte ihop det. Den har blivit rymligare för den är framhjulsdriven. Gott så.
Men.. den finns alltså även med 4WD, vilket då förstås kräver samma utrymme som med bakhjulsdrift.
Har de olika golv i FWD och 4WD?
Och bredden påverkas förstås inte av valet av FWD eller RWD/4WD.
Är motorn tvär- eller längsställd?

#2
2019-05-27 11:15

Motorn har väl satt sig på tvären och då spar man lite utrymme av det.
Jag tror inte jag sett någon fabrikstillverkad bil med tvärställd motor framtill och bakhjulsdrift.

#3
2019-05-27 11:16

Hultarn

Det enda jag får ihop är att den blir billigare att tillverka utan att den kommer vara billigare att köpa. Den har förlorat sin charm i och med att den blir framhjulsdriven.

#4
2019-05-27 12:54

Snyggare än den gamla!

#5
2019-05-27 14:02

Nämen oj oj 3,3 cm mer benutrymme bak, nu rusar alla BMW fantaster till återförsäljarna....inte....nu flyttas bilen till en helt annan klass där VW Golf och liknande regerar, förmodligen smart drag av BMW trots att man vänder sig till en annan kategori av köpare och tappar BMW entusiasterna

#6
2019-05-27 14:56

Apex: majoriteten som köper en 1serie med vanliga små motorer har ingen aning ifall bilen är fram eller bakhjulsdriven. BMW visade detta själva med en undersökning på köparna. Dessutom är det knappast en banracer vi pratar om. För gemene man är framhjulsdrift lättare att hantera. Speciellt i halt väglag. Och det finns inget elektorniktrams som kan korrigera fysik.

#7
2019-05-27 15:09

Det logiska att göra såklart, men tråkigt med mindre variation i golfklassen.

#8
2019-05-27 15:52

Jag tycker grillen har blivit fulare, annars bra form på bilen

#9
2019-05-27 16:55

Milkylainen

Jag tycker att det är synd att den blir framhjulsdriven. Har absolut inga problem med att hantera en modern bakhjulsdriven bil, tycker tvärtom att det är lättare och framförallt roligare.

#10
2019-05-27 17:47

BMW vet var pengarna finns att hämta. Och det är inte hos bmw-puristerna, som bara godkänner BMW med raka sexor som varande "äkta."I 1-serien är det helt rätt med tvärställd motor och framhjulsdrift.

#11
2019-05-27 19:21

Jag tycker det har blivit lite Daewoostuk över grillen!
Det var snyggare förr.

#12
2019-05-27 21:48

BMWs genom tiderna fulaste modell ska alltså bli närapå snygg?
Ja, närapå. För om man inte smackat dit den fula vulgo-grillen hade den varit riktigt harmonisk i linjerna!

#13
2019-05-27 22:20

Saabnisse - tack, Daewoo var det kag tänkte på när jag såg den, kunde bara inte komma på det, de har ju varit GM ett tag nu.

#14
2019-05-27 22:48

Öppningen i grillen, alltså det som kallas njurarna, tycker jag är på tok för stora i förhållande till resten av bilen och det känns oharmoniskt. Men kanske att det ändå kan locka en och annan ungdom.

#15
2019-05-27 23:24

Inte så kul, lite `fotriktig´ sko över modellen;) Glad att jag har kvar min gamla120D från 2008:a, superb om man nu gillar att köra bil. Men helt klart ingen bil som passar familjen, den här bilen väljer man helt egoistiskt till sig själv.

#16
1
2019-05-28 00:52

Urk

#17
2019-05-28 10:41

BMW är duktiga på chassin, så den kommer säkert vara helt okej att köra trots FWD, den bygger ju på ett MINI-chassi trots allt. Problemet är väl snarare att BMW urholkar sitt varumärke. Allt man stod för tidigare som bakhjulsdrift, 50/50 viktfördelning och raka sexor, har man gradvis övergett. Vad är kvar av varumärket idag? Om man vill ha en FWD hatchback, varför ska man köpa en BMW? Och när man urholkat klart så får man 3 cm extra benutrymme i baksätet? Mina föräldrar har nuvarade (RWD) generationen av 1-serien och jag kan säga att det behövs betydligt mer än 3 cm benutrymme innan baksätet ska bli användbart för långa personer.

#18
2019-05-28 10:51

Håller med. 1-serien har aldrig varit snyggast, bekvämast, rymligast, billigast eller säkrast i klassen. Den var bakhjulsdriven och baserad på en 3-serie vilket gav den överlägsna köregenskaper och så kunde man få den med en rak sexa. Även om den säkerligen får fina köregenskaper så har den förlorat sin ”grej”.

#19
2019-05-28 10:53

Varför ser den ut som en MPV?

#20
2019-05-28 12:08

Riktigt snygg bil, synd att de inte får plats med sin raka sexa, en fantastisk motor.

#21
2019-05-28 12:53

En så liten bil med 300 hk och 4wd. Och så undrar folk varför det går åt h-e med jorden.

#22
2019-05-28 16:23

johafor
Går åt h-e med jorden.
Vad då??????? går åt h-e????

#23
2019-05-28 19:36

För varje uppdatering av 1-serien så kryper grillen mer o mer upp på huven. Om några år kommer grillen gå ihop med framrutan... :-D

#25
2019-05-28 21:09

Stora grillar ger status, och uppfattas som "premium." Jämför Audi och Lexus...

#26
2019-05-28 22:02

Inte ger det mig några premiumkänslor, att vara stor i käften brukar inte hålla i längden!

#27
2019-05-28 22:08

Grosser
Haha!

#28
2019-05-30 10:06

Riktigt snygg! Egentligen så kunde detta varit vilken faceliftad Kia, Hyundai eller Toyota som hellst. Men jag tycker BMW har fått till det lilla lilla extra som tilltalar mig, för att vara en småbil. Samma med X2'an som jag tycker är riktigt tuff. Den gamla E87 var ju hemsk i designen, den uppdaterade F20 med nya framlampor och bredare baklampor var lite bättre, och med M-technic faktist lite tilltalande men inte så man hoppade jämfota direkt.

#29
2019-05-30 12:47

Folk på Youtube gråter över detta missfoster.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.