Bild
Nästa artikel

"Bländfria" digitala strålkastare från Mercedes

Nyheter

På mässan i Geneve har Mercedes visat digitala strålkastare, som justeras på millisekunder och kan stråla varningar.

Tekniken kallas Digital Light och ger fler möjligheter för bilen att justera lyktorna baserat på vad sensorerna ser. I en Digital Light-lykta finns över en miljon microreflektorer som ger över en miljon pixlar strålade på vägen, det tar bara millisekunder för bilens datorer att utvärdera situationen och justera lyktorna därefter.  

Vad detta innebär rent praktiskt är att lyktorna är så gott som bländfria, då de automatiskt justeras ner vid möte av både fordon och fotgängare. 

Men det mest utmärkande kanske är att bilen med Digital Light kan varna föraren utan att denne behöver titta bort från körfältet. Om en fotgängare dyker upp farligt nära vägen strålar lyktorna ut en pil som uppmärksammar föraren på detta. Digital Light kan även stråla ut symboler för bland annat vägarbete, om underlaget har dåligt grepp och om bilen närmar sig framförvarande för snabbt. 

Digital Light kommer först introduceras till Mercedes-Maybach S-klass under våren. 

Diskutera: Ser du att det finns potential för den nya tekniken? 

Kommentarer

#1
2018-03-07 13:12

Låter ju bra även om man kan fundera på hur väl det funkar i saltslasket och i dimma och kraftigt snöoväder... Antar att det är den svåra nöten att knäcka....

#2
2018-03-07 15:53

Det är positivt att lyktor och ljus utvecklas. Det har hänt en hel del senaste 10 åren till skillnad från tidigare då det i princip var halogen som gällde under flera decennier.

#3
2018-03-07 16:09

Simon, det finns ju inga system som klarar alla väderlekar. Självkörande bilar står sig slätt i de väderförhållanden som du räknar upp. Glöm att till exempel filbytesassistenten, Lane Assist etc. fungerar. Vad man måste försöka se som positivt är att väderförhållandena oftast ändå är "på den bra sidan" och att de här tekniska hjälpmedlen därför ökar säkerheten avsevärt. Bättre att de finns alltså, än inte alls. Dock kan jag tycka att man kanske hade kunnat lösa detta med en Head-up-display precis ovanför ratten och enbart för just detta syftet?

#4
2018-03-07 16:52

Låter väl OK. Förhoppningsvis finns ett manuellt läge så att man kan ta över om automatiken får spel.

#5
2018-03-07 19:02

Är det inte bättre att dom installerar en blinkers spak? Många Mercedes modeller verkar sakna en sån.

#6
2018-03-08 07:29

Blinkers... Löjligt mest gamla bilar som inte blinkar.

#7
2018-03-08 16:49

Håller, som så ofta, med notariuspublicus.
Med ögonföljande sensorer kan man styra HUD bra långt och slipper tveksamma symboler på den slaskiga vägbanan, om de nåt genom dimman utan att blända.

#8
2018-03-08 20:20

Man vill blinka med dem nya bilarna som har så sjukt nice ”blink”!

#9
2018-03-08 20:54

De kunde ju börja med att göra lampglasen uppvärmda. Inte ens frost tinar av LED, än mindre snö som packas på vid körning.

#10
2018-03-09 10:18

Ett språktips:
"De" är subjekt, "dem" är objekt.
Förstår du inte skillnaden, skriv "de". Det är oftast rätt.

#11
2018-03-09 10:20

Thommys, jag har funderat på hur lång tid det ska ta innan strålkastarglasen får eluppvärmning. Eller kanske räcker det med en gammal hederlig glödlampa som komplement.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.