Nästa artikel
Biltillverkare vill fördröja lag om billjud
Nyheter

Biltillverkare vill fördröja lag om billjud

Publicerad 29 juli 2014
Amerikanska biltillverkare vill fördröja genomförandet av den nya lag som kräver att bilar går att höra.

Amerikanska kongressen har krävt sedan 2010 att det skall finnas en lag som innebär att bilar inte får var helt tysta när de körs. Detta för att minska olycksrisken, främst för synskadade. Men lagen, som egentligen skulle trätt i kraft i januari, dröjer. Nu har de amerikanka biltillverkarna krävt att lagen ska fördröjas ytterligare. Tidigast 2016 och helst 2018 tycker de att lagen ska börja gälla. De främsta argumenten mot lagen i dag är att den är otydlig och baserad på felaktiga kostnadsberäkningar.

Vissa tillverkare har redan byggt in olika typer av ljudeffekter i el- och hybridbilarna, men det finns ingen standard ännu.

Diskutera: Behövs det en lag om minsta ljudnivå för bilar?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-29 07:06
Leif Kavander

Finns ingen lag om att cyklister skall höras. De , cyklisterna, är ännu "farligare" för synskadade.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-29 09:16
Hackenbush

Vd spelar det för roll om bilarna hörs när så många går och cyklar med lurar i öronen och lyssnar på musik?

#3 • Uppdaterat: 2014-07-29 11:58
Havsfidran

Det är faktiskt en tanke jag inte tänkt på. Ser man så tittar man sig ju omkring. Men om det kommer en elbil och man är blind, så kan man inte höra att det kommer en bil. Förresten gäller det ju inte bara elbilar. Rullar man framåt på tomgång så hör man ju i princip inget Heller.

#4 • Uppdaterat: 2014-07-29 12:08
Hackenbush

Nja, helt tyst är ju inte en elbil, det är ju ett vinande ljud och däcksljud så någon som är blind hör nog detta ganska bra.

#5 • Uppdaterat: 2014-07-29 14:10
T B

När de första automobiler kom föreslogs det på allvar att de skulle utformas med låtsashästar framför så de inte skrämde andra hästar(!). Och en person skulle gå framför viftandes med röd flagga för att varna folk.

Det här med låtsasljud är precis lika onödigt och kommer förlöjligas lika mycket i framtiden. Är du blind hör du elbilar lika mycket som du hör cyklar. Har du hörlurar på dig och lyssnar på musik (nog ett större problem) hör du inte dagens tysta bilar med förbränningsmotorer heller.

#6 • Uppdaterat: 2014-07-30 21:27
MickeAn

Det är väl självklart att alla el- och hybridbilar skall dra en tom plåtburk i ett snöre efter sig. :-)

Jag har respekt för att det kan bli svårare för synskadade - men det låter onekligen lite konstigt att när vi nu äntligen kan bli av med ljudproblemet så skall vi på konstgjord väg säkerställa att det gisslet fortfarande finns.

Med dagens teknik hade jag hellre sett att samhället lägger resurser på att ge synskadade hjälpmedel - "glasögon" med avståndssensorer (kamera eller radar) som känner av fordon som rör sig mot bäraren
- bättre reglering och varning vid ljussignaler

Dagens bilar är riktigt tysta - jag har skrämt slag på några fotgängare riktigt ordentligt en gång. Jag körde sakta på en parkering bakom några som gick mitt i vägbanan och pratade. De hörde mig inte och jag hade inte bråttom så jag följde dem en bra bit i gångfart på ganska kort avstånd. Plötsligt kör AC och kylfläktar igång på full fart och motorn börjar då varva lite. De blev så rädda att man nästan förväntade sig att någon av dem skulle signa ned med hjärtinfarkt.

#7 • Uppdaterat: 2014-07-31 17:27
Roy J

På väg in på tomten till min arbetsplats gick ofta en tjej och snackade med en kompis - mitt i vägen. Flera gånger körde jag upp alldeles bakom och varvade motorn. Vid ett tillfälle snuddade jag till och med benen innan jag blev upptäckt. Alltid med ett förskräckt utrop, förstås.
När hände då detta? Och vad använde jag för supertyst bil?
Det var i slutet av 70-talet med min gamla Opel Rekord -65, välförtjänt kallad Skrutten.

Det är endast i mycket låga farter som en bil är näst intill ljudlös. och som andra varit inne på, så gäller det även förbränningsmotorer, åtminstone bensinare.
En morgon nyligen tittade jag till eftersom det kom en ovanligt högljudd bil på vägen. Det var inte motorn som hördes, utan ett grovt frasande ljud. Det var en BMW, troligen med några extra "sportigt" (läs "fett coolt") breda däck. Farten kan ha varit 40 - 50 km/h.

Redan som tonårsgrabb tyckte jag att det fanns ett behov av två ljudnivåer på signalhornet. Ett tystare med en försynt karaktär och ett flerstämmigt högtryckshorn.
Om jag minns rätt så var det väl i Peugeot 404 man till och med förverkligat idén.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.