Nästa artikel
Bilkunder vill ha bättre onlineservice
Nyheter

Bilkunder vill ha bättre onlineservice

Publicerad 19 maj 2014 (uppdaterad 22 maj 2014)
Enkät visar att framtidens bilköpare vill ha mer onlinetjänster.
Framtidens bilkunder skannar sociala medier innan bilköpet och vill att bilen är lika uppkopplad som mobiltelefonen.
Det tekniska konsultföretaget Capgemini har analyserat svar från 10 000 personer runtom i världen om hur de ser på konsumtion på nätet. Resultatet visar att 44 procent av de som svarat på enkäten skulle kunna tänka sig att köpa bil online.

Hos den så kallade generation Y, det vill säga teknikkunniga födda mellan 1980 och 2000, var siffran 55 procent. Många uppgav även att positiva kommentarer om en bil på sociala medier hade stor inverkan på ”köpcykeln”.
– E-handel blir snart en faktor även i branscher som bilhandel, där företagskunder och yngre köpare leder vägen, spår Håkan Erander som är ansvarig för bilindustri på konsultfirman Capgemini.
 
Totalt 43 procent av de som svarat förväntar sig att deras nästa bil ska vara lika uppkopplad som deras smarta mobiltelefon. Fler än 80 procent var villiga att dela personlig data med biltillverkare och bilförsäljare för att få fördelar i köp och ägande.
 
Enkäten skickades ut till personer i Tyskland, Frankrike, Storbritannien, USA, Brasilien, Ryssland, Indien, Kina, Sydkorea och Indonesien.
 
Diskutera: Behöver bilindustrin bli bättre på onlinetjänster?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-05-19 10:24
Thommys

Ja.

Jag skulle även vilja kunna köpa min bil på nätet. Hade det varit möjligt så skulle jag gjort det med min nästa bil. Suport kan man sköta via mail. Problemet är bara hur man ska få sin gamla bil värderad. Det är av stor betydelse för det nya köpet. Ren fakta går att mata in men att kolla skicket i övrigt går inte.

#2 • Uppdaterat: 2014-05-19 10:37
Hackenbush

Att kunna bygga sin bil på nätet är kanon, och att kunna välja och bolla lite med utrustning men att köpa och diskutera pris vill jag göra hos en bilhandlare och just det att få min egen bil värderad innan köpet.
Så att beställa ny bil på nätet skulle jag aldrig göra.

#3 • Uppdaterat: 2014-05-19 18:26
Leif Kavander

Föredrar i bilförsäljare i en fysisk bilaffär.
Att kunna ställa frågor och få svar på dem.
Nätet ser jag som ett komplement, kan inte tänka mig att köpa en bil online.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.