Bild
Nästa artikel

Bilfrågan: Likvärdig service hos oberoende verkstäder?

Bilfrågan

"Oberoende verkstäder påstår att de utför samma arbete som märkesverkstäder, märkesverkstäder påstår annat." Vi Bilägare svarar.

Oberoende verkstäder påstår att de utför samma arbete som märkesverkstäder. Medan märkesverkstäder säger att man ska serva hos dem för att de uppdaterar den senaste mjukvaran också. Hur viktigt är detta med mjukvaran? Har oberoende verkstäder tillgång till den också? Om jag nu efter nybilsgarantin skulle bestämma mig att serva hos oberoende verkstäder hur skulle det påverka min bil? Kör en BMW 520D -13.

Zoran Pavicic

SVAR 2:
Att icke-auktoriserade verkstäder hävdar att de har samma kompetens och tillgång till information och att man därför utför service och reparationer på samma sätt som de auktoriserade verkstäderna är oftast oriktigt. Mekanikerna deltar inte i bilimportörernas utbildningsprogram och har oftast inte heller tillgång till instruktioner och annan information liksom diagnos- och specialverktyg.

Det är inte heller säkerställt att den icke-auktoriserade verkstaden använder märkesreservdelar eller av biltillverkaren rekommenderade oljor och vätskor.

Att verkstaden säger sig montera delar från en tillverkare som även är leverantör till biltillverkaren, innebär inte att dessa delar motsvarar biltillverkarens specifikationer.

BMW har sedan flera år tillbaka ett system som kallas Condition Based Service, vilket innebär att endast de arbeten eller byten av komponenter och vätskor som behöver bytas på grund av hur bilen körts, utförs vid servicetillfället. Den enskilda BMW:ns servicebehov avläses med diagnosdatorn och BMW-mekanikern får en instruktion om vilka servicearbeten som ska utföras. Alltså görs bara arbeten som behöver utföras, medan onödigt arbete, och därmed onödiga kostnader för bilägaren, undviks. Uppdatering av bilens mjukvara är viktig för bilens prestanda, bränsleförbrukning, avgasutsläpp och/eller driftsäkerhet.


Även andra åtgärder eller kontroller av bilen, som bilimportören informerat de auktoriserade verkstäderna om, vidtas i samband med service.

När det gäller åtaganden efter garantitidens utgång, är det mera sannolikt att en BMW-återförsäljare eller -verkstad utför en reparation eller annan åtgärd utan eller till reducerad kostnad om man är kund hos denne än om man inte är det.

Den gång Zoran ska sälja sin BMW, kommer den troligen att värderas högre av en köpare om serviceboken visar att bilen servats av en auktoriserad verkstad än om den servats av någon så kallad oberoende verkstad.

Michael De Geer, BMW Group Sverige

SVAR 2:
Kunderna har i dag möjlighet att fritt välja vilken verkstad som ska utföra service eller reparationer på sin bil. Detta är något som biltillverkare och märkesverkstäder inte gärna medger utan de hänvisar ofta till stämpel i boken, mjukvaruuppdateringar, originaldelar som argument för att en märkesverkstad är ett bättre alternativ vid service och reparationer.

Om kunden väljer att serva eller reparera sin bil hos någon av våra märkesoberoende verkstadskedjor såsom Mekonomen eller Meca kan denne vara trygg med att alla nybilsgarantier gäller, att tillgång till mjukvaruuppdateringar och specialverktyg finns, att arbetet sker på ett fackmannamässigt sätt och att de får en stämpel i boken. Dessutom till ett bra pris. Mekonomen har en prisgaranti som gör att kunden kan känna sig trygg med att servicen utförts till bästa pris.

Oberoende verkstäder har tillgång och rätt till nödvändig teknisk information, utrustning och specialverktyg på samma sätt som märkesbundna verkstäder, vilket också följer av tvingande EU-rätt. En biltillverkare har således skyldighet att tillhandahålla utrustning, mjukvaruuppdateringar och specifikationer till samtliga verkstäder oavsett om de är märkesbundna eller oberoende.

Vid en service eller reparation använder våra verkstadskedjor reservdelar som kommer från samma fabriker som biltillverkarna köper sina delar av. Våra verkstäder använder endast originaldelar eller delar av motsvarande kvalitet. För att säkerställa kompetens hos våra mekaniker deltar de löpande i verkstadsutbildningar. Därtill har Mekonomenkoncernen ett team som arbetar med tekniskt support mot verkstäderna.

Marcus Larsson, Mekonomen Group

Diskutera: Hur skulle du svara på frågan?

Kommentarer

#1
2013-09-16 09:59

Båda har nog rätt. Självklart har märkesvärkstaden bättre koll på bilen. Det är väl när de blir till åldern kommen som man kan börja ifrågasätta kostnaderna etc. Det är dock inte självklart att det är billigare hos Mekonomen etc.

#2
2013-09-16 11:41

Skall man skratta eller gråta över denna såpan?

-Alla dessa så kallade uppdateringar,..görs de vid varje service?
Det låter ju superseriöst men om man istället betänker att detta betydligt mer troligt handlar om ett försäljningsknep så blir saken en annan.
Är bilarna verkligen så dåliga att de inte är färdigutvecklade då de lämnar fabriken? Borde de i så fall inte återkallas?

- Utför bara det som behövs åtgjärdas? ...Hur har det fungerat tidigare då?
Brukar verkstäder byta delar som inte behövs eller är det den "generösa" översynen som nu kan bantas?
Behöver vi verkligen betala lika mycket eller mer för mindre arbete?

Allt som vi kunder har användning för att veta skall bantas bort i den ordinarie service som i stort sett bara omfattar ett oljebyte.
Allt för att kunna ta betalt för sådant som tidigare ingick eller borde ingå i de hutlösa kostnaderna.

Att sedan Bmw eller någon annan märkesverkstad har mer kunskap om det egna märket är förstås givet men service handlar som sagt om ett oljebyte och ett antal kontrollpunkter och dessa kan troligtvis en 8-åring lära sig på ett par timmar. ;)
När jag körde Bmw så blev jag sviken ett par gånger utav märkesverkstaden och vände mig därför till två olika experter på märket.
De var MYCKET proffsigare gällande allt och priset var även lägre.
Att de flesta verkstäder kan utföra vanliga arbeten även på en Bmw betvivlar jag inte ett dugg men t.e.x Mekonomen är inte direkt billiga längre.

Har man sen råd att köpa en bil för +400.000kr så kanske det inte är det bästa tipset att försöka spara en tusenlapp på varje service?
Efter 8.000 mil då service inte längre ingår blir plötsligt en Bmw tillgänglig för så långt många fler och de kunderna förstår jag bättre om de vill spara ett par kronor för att äga en lyxbil är som bekant inte billigt.

#3
2013-09-16 13:27

Har servat min tidigare bil (VW Polo, 1995 års modell) regelbundet hos märkesverkstad i Kristianstad. De hittade inte ens uttaget till felminnet. De såg inte att framhjulen var snett slitna. Efter servicen låg en kabel löst tvärs över motorn vilket de inte hade observerat. Snacka kvalitet vid märkesverkstad. Sämre kan det inte vara hos de oberoende.

#4
2013-09-16 14:29

Jag konstaterar att svaret från märket och svaret från den oberoende verkstaden är varandras motsatser. :) Min egen erfarenhet är att prismässigt så är skillnaden marginell, välj den som ligger närmast dig. Däremot är det frågan om garantier och goodwill-ärenden, då har ju märkesverkstaden företräde och en bättre dialog med märkesrepresentanten i Sverige - så en tanke kan vara att så länge bilen har garanti kvar serva på märkesverkstaden sen kan du byta.

#5
2013-09-16 15:33

Min personliga policy är att använda märkesverkstaden så länge bilen är ny och det är viktigt med garantier osv. Jag inbillar mig även att andrahandsvärdet gynnas om alla servicar är gjorda av märkesverkstad.

Jag fick pris av en Mekonomen verkstad på service av en BMW X5 och de låg på nästan halva priset av märkesverkstaden. Men när jag granskade det mer noggrant så visade det sig att servicepunkterna inte var lika många.

Man bör nog vara extra uppmärksam på det när man jämför priser så att man inte jämför äpplen och päron ...

#6
2013-09-16 18:30

I just denna fråga finns det en dom som prejudikat. http://www.bilsweden.se/fordon/servicemarknad/marknadsdomstolen-20130502 Det Markus Larsson skriver är alltså farligt nära ett gränsland. Mig veterligen har varken MECA eller Mekonomen access till bilmärkenas mjukvarudatabas, gått någon utbildning eller köpt verktyg från importörerna. Med det sagt innebär det inte att de är utan tillgång. De har full rätt enligt EU lagstiftningen att anskaffa sig detta vilket kan tolkas som att de har tillgång, men inte tillgängligt. OK ordvrängeri..

#7
2013-09-17 01:02

Mjukvaruuppdateringarna är värsta inlåsningen för ägaren, ska man dra det till sin spets så kan man ju med fog påstå att om dessa behövs så är det ju för att den mjukvaran som sitter i bilen är ett fel (likt om exempelvis en växellåda är felkonstruerad, ja då får den bytas som ett garantiåtagande). Men när det gäller mjukvara nej då gäller andra regler.

Vad händer med en bil som körs utan att "uppdatera mjukvaran" JO INGENTING

Det här är ett trams som införts efter det att dagisreglerna om att bara garantin gäller om bilen servats på auktoriserad firma äntligen upphört - Ja då har detta med "mjukvaruuppdatering" helt plötsligt införts - Vem fan uppdaterade sina bilar för fem år sedan.

Enda updaten som kan behövas är nya GPS-kartor och liknande (och detta är sannerligen nogot som de auktoriserade firmorna tar bra betalt för, upp till 4000 kr för vissa märken)

Klart folk blir förbannade när de betalt 25-30 tusen för sin inbyggda Navi när man kan köpa en portabel för under 1000 spänn med livstids GRATIS uppdateringar från siba/onoff.

#8
2013-09-17 01:47

varför uppdatera windows eller flash
player?
är bilen seg vid kall väderlek- mjukvarauppdatering.
kör man bilen eko style o katten är kall så tänds motorlampa -mjukvarauppdatering.
automatlåda blir aldrig lika varm som på bilar i sydeuropa och vill ej växla som det ska -uppdatering
luften som är kall o fuktig+högttryck kan ge i samband med tung släppkärra högre laddtryck-motorlampa tänds+nödläge! vad gör man ? uppdaterar.
högre effekt uttag samt avgasemmisioner kräver mer mjukvara mer övervakning.

#9
2013-09-17 10:39

Personligen skulle jag aldrig köpa en bil som inte har fullstämplad servicebok från märkesverkstaden, det finns så mycket mervärde i detta exempelvis goodwill...... Dessutom säger det ganska mycket om ägaren, är man snål vid verkstadsvalet så har man nog snålat med allt annat underhåll av bilen också....

#10
2013-09-17 12:12

Simon no1 @ Nu är det ju lika dålig service oavsett märkesverkstad eller inte. Jag har aldrig och kommer aldrig att lämna bilen till en verkstad utan att vara med och kolla vad som görs och hur. I annat fall är det bättre att göra det själv.

Min son har lämnat bilen på auktoriserad verkstad en gång utan att vara med (första och troligen den sista gången) det blev riktigt fel både vad gäller kostnad och utförande.

#11
2013-09-17 12:14

"Simon" Det här kan vi säkert diskutera hur länge som helst men jag vill ha det dit till om märkesverkstaden verkligen ALLTID är det bättre alternativet egentligen.
Känner man nu olust inför att lämna bilen på en sådan ja då får man ju så klart överväga sitt beslut.
Mina egna erfarenheter är så här långt att märkesverkstäderna INTE har varit bättre och då är det förstås inte så kul att lämna sin bil där enbart för tanken utav att de BORDE vara det.

Hade jag ägt en Toyota så skulle jag inte tveka då de tar ansvar för sina produkter väldigt länge men när tillverkaren inte tar ansvar,överdebiterar samt gör ett dåligt jobb,ja då tröttnar man.
En fulltecknad servicebok ser inte jag som någon garanti för att en bil är bättre men det BORDE vara så men tyvärr är verkstäderna långt ifrån perfekta.
En begagnad bil får man helt enkelt köpa efter sunt förnuft före enbart hur välfylld serviceboken är.

#12
2013-09-18 00:57

Bil-doc

Varför uppdatera datorn - jo för att det behövs och är en GRATIS service från mjukvarutillverkaren som finns för att det hela tiden kommer nya hot i en uppkopplad värld

Varför uppdatera bilen, jo för att den auktoriserade verkstaden tjänar pengar på det och för att låsa in kunden. Behövs en SW-uppdatering så ska den vara gratis och behövs den verkligen så är det endast för att tillverkaren gjort ett dåligt jobb från början och således skall detta räknas som vilken återkallningskampanj som helst. Alltså alldeles oavsett om det är ett mekaniskt fel eller I/O fel

Det är med andra ord en sjuhelsikes skillnad mellan bilar och datorer. En bil är inte utsatt för yttre hot som trojaner och virus

De flesta som kör hoj (för att ta upp mitt mcintresse) i Superbike fixar med programvara för att det är roligt också, med YEC Kabelstam + ECU i min R1:a kan jag via kabel justera och mappa luft, bränsle, tändning, Quickshifter, you name it. vill man inte åka YEC (Yamahas trimsmedja) så kan man snåla lite och t ex köra med en Dynojet Power Commander PC5 PCV (kostar 250 dollar med frakt från ebay). Wow vilken raketforskning, installerat på fem minuter

För att återgå till bilar så är väl det mesta i denna infekterade SW-värld bara att släcka felkoder så att bilen framstår som bättre hos bilprovningen än vad den i verkligheten är - OCH DET ÄR DU SOM FÅR BETALA

Köp ett OBD-verktyg själv och reseta felkoderna själv istället. Exempelvis detta,
http://dx.com/p/very-obd-x5-2-8-lcd-obd-ii-handheld-vehicle-diagnostic-tool-black-142804

Låt er inte skrämmas av mjukvarutramset, det är nämligen som att tro på spöken - Ren bullshit

#13
2013-09-18 14:13

Ett exempel:
Min bil vill enligt Peugeot ha service vid 1500 mil/1 år.
Min åsikt är att det då byts motorolja,oljefilter samt kupefilter.
Utöver detta påstås man också kolla en rad "punkter" ...betydelsen utav detta kan verkligen diskuteras.
Vid 3000mil/2år skall sen även bromsvätskan bytas samt dieselfiltret ( på en bensinbil bytes tändstiften )

Om nu istället bilen hade varit en Citroen C4 som är väldigt snarlik 308:an så skulle service istället ha utförts vid 2500mil och detta innebär förståss en betydligt lägre kostnad för ägaren.
Om jag nu istället servar min bil efter dessa vilkor,..blir min bil sämre då?
Tillverkaren rekomenderar det senare alternativet men importören väljer en annan väg ...
De så kallat viktiga åtgjärderna vid varje miltal är helt plötsligt inte så viktiga egentligen så VAD handlar allt om? ( förutom att blåsa kunderna )

Utan att ha kollat närmare på det hela så är jag på samma vis också ganska övertygad om att en Kia är dyrare att serva än en Hyundai!
En Audi är garanterat dyrare än en Vw,Skoda,Seat o.s.v

Mycket i våra bilar idag är förståss betydligt bättre än för 30 år sen men man skall ha klart för sig att inget byggs så bra som det vore möjligt.
Ingenting får hålla för länge vilket resulterar i att verkstadsnotor för långt över 10.000kr vid en 6000 mila-service inte är direkt ovanliga men de flesta accepterar detta utan gnäll.
Den totala kostnaden för en bil under kanske 5 år är det få som räknar ut.

#14
2013-09-19 01:45

Byte av motorolja, motoroljefilter och luftfilter påverkar motorns livslängd och bör vara det enda kravet för att få en stämpel i boken. Byte av kupéfilter påverkar förarens livslängd och bör kunna bestämmas från fall till fall.

Beroende på om man kör kupéfläkten på lägsta hastighet som ger en bråkdel av luftflödet genom filtret jämfört med om man kör fläkten på automatik. Alternativt om man kör i Norrland där luften är kristallklar och det finns en bil per mil som rör upp dam eller om man kör i stadskärnan.

Alla filter skulle givetvis vara försedda med filterindikator = (tryckfalls indikering på samma sätt som partikelfiltret) så att onödiga byten inte behövde göras.

På V70 är intervallen för byte av tändstift 6000 mil. Jag brukar köra det dubbla och inte ens då kan man se något slitage vid jämförelse med de nya tändstiften. Att byta tidigare påverkar således vare sig bränsleförbrukning, emissioner eller motorns livslängd.

Byte av bromsolja finns inte med som något periodiskt underhåll på V70 eller 245:an. Det finns en enkel test av bromsoljan (kostar inget) där man kan se om oljan behöver bytas p.g.a. fukt eller oxidation. Oljan är efter 12 år i V70 fortfarande felfri. Vid sparsam bromsning blir oljan inte varm och oxiderar därmed inte. En oxiderad olja mörknar (i bromscylindern).

#15
2013-09-19 11:26

Snabb 95

Håller med dig i princip på alla punkter. Du har faktiskt helt rätt angående bromsvätskan också.

Ett serviceprotokoll kan se väldigt märkvärdigt ut med en massa punkter, men 95 % av dessa är bara en snabb okulärbesiktning. De finns där för att kunden ska tro att han fått mycket för pengarna.

#16
2015-10-05 17:20

Jag har hittills aldrig stött på någon mekaniker från Mekonomen på de märkeskurser jag varit på!

#17
2016-01-13 09:06

Olja filter är i princip allt man behöver byta. Resten hittar bilprovningen åt en. Serva själv är alltid bäst.

#18
2016-01-13 12:59

Mjukvaruppdateringarna är här och är ett måste, utvecklingen går snabbt framåt och vill man njuta av en produkts fulla kapacitet så får man gilla läget, det gäller TV, PC o bil mm och jag har aldrig upplevt att det skulle bli till det sämre, tvärtom.
Icke auktoriserade de har alternativ.....haltande alternativ, vad gäller bil så är de duktiga på att släcka ned varningar och vem får ta smällen?
I övrigt så finns det även där gott om alternativ, som certifierad pc-tekniker har jag sett mycket tok i resultat av och även förnekelsen hos de troende.....behåll skitdatorn en ** skitdator det är vad det är!

#19
2016-01-13 12:54

Med åldern så har jag ändrat mitt synsätt angående relationer.
Ligger det alltid hos den som utför/säljer?
Jag känner dem så går igenom detta livet ältandes över hur alla luras/fuskar och hur de ständigt blir dragna vid näsan, de bär den attityden med sig överallt och de råkar också ut för mycket märkligheter, det utvecklas dvs till en sanning.
Efter en insikt så kan jag inte påminna mig att ha blivit förd bakom ljuset under tjugo år utan tvärtom så har jag fått all hjälp och lite till bla ledsagning o matnyttiga branschkunskaper.

#20
2016-01-13 13:41

Enkla testfrågor till Mekonomen:
Trippmätaren på en 4 år gammal BMW slutar att fungera.
1/ Hur felsöker Mekonomen bilen och avgör om det är ett mjukvarufel eller hårdvarufel?
2/Om det konstateras vara ett mekaniskt fel som då kräver utbyte av hela centralinstrumentet, hur uppdaterar Mekonomen vägmätaren till rätt körsträcka? Anskaffar ni ett nytt centralinstrument som före leverans är programmerat till rätt körsträcka eller gör ni programmeringen efter installation i fordonet och i så fall med vilken programvara?

#21
2016-01-13 13:43

Om bilen är ny så tycker jag det känns bäst att gå till märkesverkstaden, är bilen gammal så gör jag så lite som möjligt och då går jag oftast till en oberoende mekare

#22
2016-01-13 13:48

Ett bra tips brukar väl vara att köra märkesverkstan dom första åren på bilen, säg 7 år, för att sen gå över till en billigare och bättre allverkstad. Och lär väl inte vara så mycket uppdatering av mjukvara på en 7 år gammal bil. Är ju inte heller så mycket rep dom första åren och det är ju när det ska göras riktigt arbete som märkesverkstan blir dyr.

#23
2016-01-14 07:23

Att dra alla märkesverkstäder över en kam och alla fristående och sedan jämföra rakt över går inte. Arbetet som utförs på en specifik bil kan variera beroende på servicekillens / tjejens skicklighet och dagsform. Även verkstadsägarens och verkmästarens krav på hur lång tid en service får ta spelar naturligtvis in. Det finns, som bekant många nyanser mellan svart och vitt

#24
2017-07-27 19:06

Om Michael De Geer, BMW Group Sverige och Marcus Larsson, Mekonomen Group skulle byta tjänst med varandra , vad skulle hända då tror ni...?

Just det! Parti-piskan svider mellan skinkorna!

Alla som har bytt bransch/arbetsgivare flera ggr i arbetslivet vet hur det är.

Man talar för egen sak!

#25
2017-09-11 22:03

Min Renault Megane skall servas vartannat år. Hos märkesverkstaden kostar det ca 5000kr och 9000kr varannan gång, hos billigaste verkstadskjedjan (inte Mekonomen) kostar det hälften. Service utfördes hos Hedin år 2 och 4. År 5 gick garantin ut. År 5, 6 och 7 köpte jag original olja på nätet och originala Renault reservdelar från Hedin/Bilia, och tog till en lite verkstad som bytte oljan, kostnaden 1300kr/ gång för allt, vit med kvitto och kortbetalning. Utan stämpel i serviceboken har jag servat bilen dubbel så mycket som rekommenderad och 3 servicer har kostat mig mindre än en gång hos Hedin och jag stod där utan att smutsa ner mig, jag ser vad som händer och jobbet är gjort, på 30 min utan att behöva lämna bilen en hel dag. Man kan spara kvitton faktisk, är mer trovärdig och detaljerad än stämpel.

#26
2017-09-14 14:48

Det spelar säkerligen ingen roll om man väljer märkesverkstad eller en välkänd frifräsare. I slutändan beror resultatet på den person som utför servicen, inte firman. Om du använder oljor från t ex Castrol, Mobil, Shell eller Circle K saknar betydelse bara du kan läsa på flaskan/dunken att den uppfyller kraven i instruktionsboken.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.